Rahanpesulainsäädäntö ja bitcoin-liiketoiminta

Laitetaanpas pystyyn keskustelu siitä, miten Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (18.7.2008/503) vaikuttaa nykyisiin ja tuleviin bitcoin-liiketoimintaa harjoittaviin yrityksiin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080503

Eli jos pistäisin pystyyn bitcoin-välitysputiikin, bitcoin-pörssin, bitcoin-pankin tms., niin miten käytännössä tulee toimia että ko. lain edellytykset tulisivat täytetyksi?

Aiemmin on jo ymmärtääkseni todettu, että bitcoin-liiketoiminta ei ole (tällä hetkellä) tuossa laissa mainittua valuutanvaihtotoiminnan harjoittamista, omaisuudenhoito- tai yrityspalvelujen tarjoamista, pankkitoimintaa tai muutenkaan minkään valvonnan alaista. Seuraavaan lokeroon se kuitenkin ilmeisesti menee:

22) liike- tai ammattitoimintana tavaroita myyviin tai välittäviin siltä osin kuin otetaan vastaan maksusuorituksena käteistä yhtenä suorituksena tai toisiinsa kytkeytyvinä suorituksina yhteensä vähintään 15 000 euroa

Näin taitaa olla. Juuri tuohon perustuu se, että Bittiraha.fi rajoittaa tilaukset 15 000 euroon. Isommallakin summalla voi tilata, mutta silloin me varmistetaan tilaajan henkilöllisyys.

Luin tuota ajatuksella ja ilmeisesti pätee myöskin seuraava pykälä:

Ilmoitusvelvollisen on tunnistettava asiakkaansa ja todennettava asiakkaan henkilöllisyys:
  1. vakituista asiakassuhdetta perustettaessa;

Eli periaatteessa, jos lähtee tiukasti tulkitsemaan, niin vaikka kyse olisi vain tilin luomisesta, pitää vaatia henkkarit (eli käytännössä pankkitunnistus tms)? Mahdetaankohan tätä ihan joka paikassa noudattaa…

Aiemmin on jo ymmärtääkseni todettu, että bitcoin-liiketoiminta ei ole (tällä hetkellä) tuossa laissa mainittua valuutanvaihtotoiminnan harjoittamista, omaisuudenhoito- tai yrityspalvelujen tarjoamista, pankkitoimintaa tai muutenkaan minkään valvonnan alaista. Seuraavaan lokeroon se kuitenkin ilmeisesti menee:

Onko tästä jossain ennakkopäätös? Missä näin on todettu?

Tämän osalta tilanne voi muuttua nopeasti, kuten “(tällä hetkellä)” viestissäsi ilmaisee.

CoinmasterYoda: perustan käsitykseni siihen, mitä ketjuissa https://forum.bittiraha.fi/index.php?topic=298.0 ja https://forum.bittiraha.fi/index.php?topic=250.msg1149#msg1149 on sanottu. En tiedä onko varsinaisia ennakkopäätöksiä (ainakaan verottajalta) saatu vielä; ensimmäisessä linkissä mainittu kirjanpitolautakunnan lausunto vaikuttaa kattavalta. Jossain muistan nähneeni pidemmällekin artikuloidun finanssivalvonnan kannan (jossa bitcoineja ei pidetty valuuttana tai arvopaperina), mutta en sitä tähän hätään löytänyt.

Mutta tosiaan, jos meinaa bitcoineilla liiketoimintaa tehdä niin nyt on varmaan hyvä aika aloittaa, kun viranomaiset eivät vielä ole heittämässä kapuloita rattaisiin (paitsi ALV:n osalta, eli jos yritys myy tai ostaa bitcoineja niin menee hankalaksi.)

Monissa maissa esim Englannissa tilin perustamiseen vaaditaan: Virallinen henkilötodistus (passi tai henkilökortti), kuva, toimiva puhelin, toimiva sähköpostiosoite sekä skannattu osoitteen todentava lasku esim. sähkölasku. Kokeilin ja perustin tilin nyt odotan sen valifiointia. Aiemmin tehnyt asiakkaalle kansainvälisiä maksuja varten PayPal tilin suht isoja summia varten niin sama käytäntö ennen kuin sai siirrettyä yrityksen tilille tulleet maksut. Näillä toimilla ainakin vähennetään rahanpesua maksuliikenteessä.

Näillä on suunnitelmissa murtaa bitcoinin anonyymiteetti seurantajärjestelmällään.
http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2013/11/13/sanitizing-bitcoin-coin-validation/

Bitcoinia jonkinverran tuntevana ennustan, että ei onnistu.

Joku paremmin asiaa tunteva voi kommentoida.

Muistaakseni bitcoinille on jo kehitetty jonkinlainen anonymisointipalvelu, joka maskaa itse transaktiot.

Jos bitcoinista saadaan jollakin menetelmällä tehtyä kontrollin alainen, siitä tulee samanlainen roskavaluutta kaikkien valtiojohteisten valuuttojen ohessa, jolloin se menettää arvonsa.

I suppose the CORRECT response of the community should be to BOYCOTT any business that even remotely associates itself with this evil spynet.

Eli oikea tapa taistella tätä vastaan on boikotoida sellaisia palveluntarjoajia, jotka tekevät yhteistyötä tuollaisten hankkeiden kanssa.

Moro

Liittyen ehkä hieman aiheeseen (tai sitten ei) niin minulle kävi nordean kanssa niin että kun tässä nyt olen täältä ostanut ja myynyt bitcoinjea niin laittoivat erikois varmistuksen eräälle siirrolle, eli käytännössä täytyi sitten soittaa ja tunnistautua pankkitunnuksilla. Normaalistihan tällainen tulee eteen jos esim. siirtää ulkomaille fyrkkaa. Ja normaalisti tämä hoituu tekstiviestillä mutta tässä tapauksessa tekstiviestiä ei koskaan saapunut joten jouduin soittamaan. Voihan olla että kyseessä oli joku tekninen kömmähdys mutta sattui jotenkin sopivaan paikkaan ;D

Ja en tiedä kuinka paljon pankeilla on valtaa kysellä asioista jotka periaatteessa heille eivät kuulu. Eräs tuttavani talletti käteistä tililleen n.3000 euron arvosta ja oli “kuulustelut” että mistä rahat on peräisin ja mihin ne on tarkoitus käyttää.

Onko toisilla tämmöisiä kokemuksia?

[quote=“jessup, post:9, topic:699”]Moro

Liittyen ehkä hieman aiheeseen (tai sitten ei) niin minulle kävi nordean kanssa niin että kun tässä nyt olen täältä ostanut ja myynyt bitcoinjea niin laittoivat erikois varmistuksen eräälle siirrolle, eli käytännössä täytyi sitten soittaa ja tunnistautua pankkitunnuksilla. Normaalistihan tällainen tulee eteen jos esim. siirtää ulkomaille fyrkkaa. Ja normaalisti tämä hoituu tekstiviestillä mutta tässä tapauksessa tekstiviestiä ei koskaan saapunut joten jouduin soittamaan. Voihan olla että kyseessä oli joku tekninen kömmähdys mutta sattui jotenkin sopivaan paikkaan ;D

Ja en tiedä kuinka paljon pankeilla on valtaa kysellä asioista jotka periaatteessa heille eivät kuulu. Eräs tuttavani talletti käteistä tililleen n.3000 euron arvosta ja oli “kuulustelut” että mistä rahat on peräisin ja mihin ne on tarkoitus käyttää.

Onko toisilla tämmöisiä kokemuksia?[/quote]

On ja Nordeasta hyvinkin. Tuo rahojen alkuperän kysyminen on kyllä ihan normaalia, koska laki heitä niin velvoittaa.

[quote=“jessup, post:9, topic:699”]Moro…

Ja en tiedä kuinka paljon pankeilla on valtaa kysellä asioista jotka periaatteessa heille eivät kuulu. Eräs tuttavani talletti käteistä tililleen n.3000 euron arvosta ja oli “kuulustelut” että mistä rahat on peräisin ja mihin ne on tarkoitus käyttää.

Onko toisilla tämmöisiä kokemuksia?[/quote]

You tubessa olen kuullut että Usassa oli “samallaiset” kuulustelut, kun yksi tyyppi möi hopeaa ja nosti tililtään 20 000 $ käteistä. Meitä valvotaan (ja vakoillaan) ja siksi olisikin kiva saada Bitcoin automaatteja Suomeen mistä voisi nostaa euroja.

Tässä omakohtainen tositarina Nordean häikäilemättömästä tavasta kohdella asiakkaitaan…

Asuin pääkaupunkiseudulla. Tein satunnaisia keikkatöitä, välillä olin todella pa ja lainailinkin usein ruoka/röökirahaa kavereiltani. Koska Nordea oli niin suosittu stadilaisten keskuudessa, päätin itsekin avata Nordeaan tilin, ettei aina tarvitse venailla sitä paria pankkipäivää tai viikonlopun yli että pääsee londiksen myötä kaupoille.

Avatessani tilin sain kasan papereita täytettäväksi. Papereissa kyseltiin mm. mihin tarkoitukseen tiliä käytetään, kuinka monta euroa kuukaudessa sinne laitetaan ja kuinka monta otetaan. Selitin sitten papereihin että tili on tarkoitettu lainaamisen nopeuttamiseksi ja että arviolta muutamia kymppejä tai jopa satanen kuukaudessa menee sisään/ulos. Homman piti olla OK kun kyselyn palautin ja tili avattiin.

Tili toimi kiltisti jokusia kuukausia, kunnes sitten eräänä kertana olin taas totaalisen pa ja pyysin kaveriani laittamaan mulle kympin tilille. Ramppasin monta päivää automaatilla yöllä 0.00 jälkeen, aamulla ysin jälkeen, ja päivällä viiden jälkeen. Ilman ruokaa monta päivää. Otin yhteyttä kaveriini että muistiko hän laittaa sen kympin ja että menihän tilinumero oikein. Kaveri sanoi että on maksanut. Epäilin kaveriani ja pyysin myös yhtä toista kaveriani laittamaan kympin. Ramppasin taas monta päivää ja yötä automaatilla nälissäni toivoen että “olisiko tänään viimeinkin kauppapäivä”. Ei näkynyt tilillä mitään. Varmistin myös jälkimmäiseltä kaverilta, että hän oli muistanut laittaa rahan. Oli kuulemma muistanut. En keksinyt järkevää selitystä, mihin rahat olisivat kadonneet.

N. puolitoista viikkoa automaatilla rampattuani painelin Nordeaan että nyt on jotain hämminkiä kun on kaksi eri kaveria laittanut rahaa mutta ei näy tilillä. Äijä luukulla tsekkaa koneeltaan ja sanoo, että “ei sun tilillesi ole mitään kymppejä laitettu” ja väitän vastaan että “kyllä varmana on, kaks eri kaveria väittää kivenkovaa laittaneensa puolitoista viikkoa takaperin jo”. Sitten äijä menee käymään jossain perähuoneessa, tulee vähän ajan päästä takaisin ja sanoo: “joo on ne rahat joo tulleet, mutta sun pitäis nyt asioida tuolla nurkkatiskillä seuraavaksi”. No, menin sitten jonottamaan…

Pääsin sitten luukulle, jossa joku ylilempeä muumimamma puhuu kuin pikkulapselle että sun tarvitsis täyttää tällanen selvitys tilin käyttötarkoituksesta. Olen että “wtf? mähän just täytin noi prujut vähän aika sitten kun avasin tämän tilin.” Piti kuulemma täyttää uudestaan, ja että saan sen 20 euroa sitten kun olen täyttänyt nuo lomakkeet. Tuijotin ämmää ja mietin että loukkaanko häntä ihmisenä vai enkö loukkaa. Sanoin, että olen rampannut puolitoista viikkoa automaatilla nälissäni, ettekä viitsineet edes ilmoittaa, että se raha on tilillä ja että se on nyt jostain kuulustelujen täyttämisestä kiinni. “No me vähän arveltiinkin, että sä varmaan tulet sitten käymään…” Pisti hieman jurppimaan siinä kohtaa. Sanoin naiselle tiskin takana että “mulle tulee aivan rikollinen olo asioidessani teidän pankissanne, ei missään muissa pankeissa ole tällaista kohtelua ollut” ja nainen vetosi että “nämä on nämä uudet määräykset”. Nainen antoi minulle vaaleanpunaisen Nordea-possu-avaimenperän lohdutukseksi kun olin riutunut nälissäni heidän kujeilujensa takia. Kävin seuraavana päivänä sulkemassa kyseisen tilin.

Poliisin ja Nordean voisi mun puolestani yhdistää saman katon alle.

Kerroin tästä eräälle yrittäjäkaverilleni, joka nauroi mulle, että “Miten sä aina onnistut? Meikä kun menee Nordeaan niin saan aina kahvit ja makeiset sekä henkilökohtaisen virkailijan.”

Tulee nykypäivänä sellainen olo, että rahaa ei saisi “tavallisella ihmisellä” olla enempää, kuin ovat päättäjät etukäteen laskeskelleet/suunnitelleet. Jos ihmisellä on rahaa, varsinkin jos se on käteistä tai bitcoineja, on häntä silloin syytä epäillä rikoksesta. Tähän kun ymppää arpajaislait ja muut niin ei voi kuin itkeä, miten epäreilu tämä meidän systeemimme välillä on.

Koen Nordean rahankontrolloimisvimmoissaan kohdelleen minua asiakkaana törkeästi. En suosittele kyseistä pankkia kenellekään “tavalliselle ihmiselle”. En tiedä, miten yritysmaailmassa homma toimii. Mielestäni ämmä Nordeassa saisi vuorostaan pitää 10 päivän paaston ja miettiä, ketä/mitä ideologioita työssänsä palvelee.

En tiedä, liittyykö ihan suoraan aiheeseen mutta laitetaan nyt tänne jatkoksi:

Tämä, ainakin Nordeassa käytössä oleva utelusysteemi on ollut jo käytössä pidempään, ja ainakin minulla ja kavereillani tiedossa. Ja testattu on, kaveri vei 5000 euroa (autonmyynnistä tulleet rahat) Nordeaan tililleen käteisenä ja näin se meni suurinpiirtein:
Virkailija kysyi “Mistä nämä rahat ovat tulleet?” johon kaveri vastasi “No nää on mun omia rahoja ja laitan ne omalle tililleni” Johon virkailija sitten totesi, että on kerrottava mistä rahat ovat tulleet kun on tämä laki ja säädökset jne… Johon kaveri sitten vastasi että “Myin kultaa”.
[tää juttu oli jo aikaisemmin suunniteltu kaverin kanssa kun oli tiedossa pankkien kyselyt]

Tämän jälkeen virkailija ojensi lappua eteen ja pyysi kirjoittamaan sen niihin lappuihin. Kaveri ei kirjoittanut vaan sanoi että kirjoita ite kun oot täällä töissä. Virkailija kirjoitti laput ja kaveri allekirjoitti. Se oli siinä.

Muistaa vain rahaa pankkiin viedessä sanoa että on myynyt kultaa.
Sitä kun voi ihan verottomasti (ei alvia) ostaa ja myydä ja omistaa ja kaivaa ja louhia, eikä siitä tarvi ilmoitella mihinkään ellei kultakaupoilla sitten tee voittoa josta on maksettava vero niinkuin kaikesta muustakin myyntivoitosta, vink vink… :wink:

Miksei kertoa totuutta? Varsinkin kun automyynti päätyy muutenkin tietoihin.

Miksei kertoa totuutta? Varsinkin kun automyynti päätyy muutenkin tietoihin.[/quote]

Siksi, koska pankin uteliaisuus aiheuttaa yksilössä tietyn vastareaktion tai mahdollisesti jopa vihantunteen pankkihenkilöä kohtaan, vaikka itse pankkihenkilö on tähän toimintaan syytön.

Sitä tuntee olevansa ikään kuin kuulustelussa kun vie pankkiin rahaa.

Tähän kun valmistautuu etukäteen ja vastaus on aina sama “Myin kultaa” niin olo ei tunnu laisinkaan niin pahalta kuin olisi ruvennut selvittämään autonmyyntihistoriaa.