Pisnesidea: Bitcoineja louhiva suora sähkölämmitys

Tulipa vain mieleen: kuinka helppo juttu olisi toteuttaa talon suora sähkölämmitys Bitcoineja louhivista ASICeista kootuilla lämpöpattereilla?

Haittana tietysti se, että kesällä ei tulisi louhittua ;).

Vesikiertoinen lattialämmitys olisi mahdollista noin teoriassa. ASICeille vesiblokit ja pistetään samaan kiertoon lattialämmitysputkien kanssa.

Ongelmaksi tuossa muodostuu vaadittava teho, joka on luokkaa 80W/m²(mukavuuslämpö). Pienenkin tilan lämmittämiseen tarvitaan siis rahallisesti aika kovat laitteistoinvestoinnit.

Näin mutulla tuntuis, että kierrossa olevan veden lämpötila on toinen ongelma. ASICit eivät lämmitä vettä tarpeeksi paljon, jotta lattia oikeasti kunnolla lämpeäisi. Mitäs sitten, kun laatat sun muut ovat varanneet lämpöä ja vesi ei jäähdy kierrossa tarpeeksi. ASICien lämpötila on turhan korkea ja lyhentää käyttöikää.

Tässä mun mutuilut.

Kesällä tuon lämpimän veden voisi ohjata pihapaljuun. Ajattelin tuota itsekkin ohimennen, mutta tuo alkupääoman tarve olisi melkoinen.

Ja ideani näköjään ei ollut uusi:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=14976.0

[quote=“Vesa Linja-aho, post:4, topic:463”]Ja ideani näköjään ei ollut uusi:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=14976.0[/quote]

Joo yksiä vanhimpia ideoita. Onhan tuo tavallaan totta jo nyt - monet lämmittävät mainausraudalla kotiaan :slight_smile: Ainoa vaan että pitäisi tuotteistaa paremmin.

[quote=“Rider, post:2, topic:463”]Vesikiertoinen lattialämmitys olisi mahdollista noin teoriassa. ASICeille vesiblokit ja pistetään samaan kiertoon lattialämmitysputkien kanssa.

Ongelmaksi tuossa muodostuu vaadittava teho, joka on luokkaa 80W/m²(mukavuuslämpö). Pienenkin tilan lämmittämiseen tarvitaan siis rahallisesti aika kovat laitteistoinvestoinnit.

Näin mutulla tuntuis, että kierrossa olevan veden lämpötila on toinen ongelma. ASICit eivät lämmitä vettä tarpeeksi paljon, jotta lattia oikeasti kunnolla lämpeäisi. Mitäs sitten, kun laatat sun muut ovat varanneet lämpöä ja vesi ei jäähdy kierrossa tarpeeksi. ASICien lämpötila on turhan korkea ja lyhentää käyttöikää.

Tässä mun mutuilut.[/quote]

Mm… Mahto olla tuo mukavuuslämpö 50W/m² nykyisillä normeilla ja tuo 80W/m² on lähellä hirsimökkiä jonka U-arvo on isompi, mutta takaisin asiaan. Lattialämmityspiiriäkin voi säätää noilla säätökeskuksilla (esim. OUMAN-800) laittaa meno putkeen anturin joka mittaa menovedenlämpötilaa jos menovesi ylittää tietyn asterajan säätökeskus/3-tieventtiili sulkeutuu ja päästää paluu veden takaisin ns. uudelle kierrokselle. Ouman olis varmaan parempi siinä kun siihen saa paljon sulavamman säädön, mutta luulis toiminvan tuolla 3-tieventtiilillä myös. En tiedä helpottiko tämä yhtään asiaa. :smiley: voi olla parempiakin viritelmiä, mutta ite lähtisin varmaan tuolla.

Suora sähkölämmitys on mun mielestä vähän tyhmä idea… vaikka se louhisikin coineja samalla. Olen liian idealisti ;D

Kunhan markkinat kehittyvät, niin epäilisin, että asic piirejä aletaan myymään niin lähellä yksittäisen sellaisen valmistuskustannuksia, että tällainenkin menee käytännössä mahdolliseksi.