Kun tällä palstalla notkuu jonkin verran minua fiksumpaa ohjelmisto-osaamista, niin apu kelpaa.
Ajattelin tehdä selainympäristössä toimivan sovelluksen, jonka avulla palveluntarjoajat § sekä asiakkaat (A) voivat reaaliaikaisesti löytää toisensa.
Muutamia speksejä:
-Palveluntarjoajia P pitäisi mahtua mukaan tuhansia
-Asiakkaita A pitäisi mahtua mukaan tuhansia
-P:ltä vaaditaan sovellukseen kirjautumiseen tunnukset
-A:lta ei vaadita sovellukseen kirjautumiseen tunnuksia
-A voi jättää tarjouksen, jonka kuka tahansa P voi kykyjensä mukaan ottaa hoidettavakseen
-Tarjoukseen riittää, kun saa mahtumaan muutamia tekstikenttiä, joihin A voi jättää yhteystietonsa sekä muuta tarjouksen kannalta vapaamuotoista tietoa
-Sovelluksessa siis pitäisi olla kolme osaa, palvelinsofta, A:n softa ja P:n softa
-P:n softa voi olla automaattisesti päivittyvä, jotta A:n tarjoukset näkyvät heti
-Millä kielellä tuo kannattaisi tehdä? PHP, Java, C, C++, Javascript?
-Onko järkevää yrittää tehdä myös palvelinsofta Javasciptillä? Tämä on mahdollista, kunhan asentaa palvelimelle jotain tämänkaltaisia virityksiä
https://www.google.fi/#q=javascript+server
ajatuksena olisi vain päästä helpommalla, kun ei tarvitse sekoilla useamman kielen kanssa. Mutta pääsekö helpommalla, ja mikä on lopputulos?
-Miten A:n jättämän tarjouksen tekstikenttien sisältö kannattaisi säilöä? Taulukoihin? Ja kuinka sujuvasti eri kielissä pystyy taulukoita käsittelemään? Vai kannattaako heti hyödyntää MySQL:llää? Ja mikä kieli toimii sujuvasti MySQL:llän kanssa?
-Mikään kovin raskas tuhansia käyttäjiä pyörittävä sovellus ainakaan alkuvaiheessa ole. Olis tarkoitus testata sitä esim Raspberry Pi:llä tai vaikka halvalla ostetulla palvelintilalla.
-Tämä on enemmän minulle harjoitustyö, kuin projekti joka ehdottomasti täytyy saada myyntikuntoon, eli pitäisi vaan saada jotenkin toimimaan, että pääsisi alkuun.
-Myöhemmin vois yrittää virittää sekä A:n että P:n softaa toimimaan myös Androidissa, sitten varmaan pitäisi opetella Javaa? Ja Iphonessa mitähän siinä käytetään?
-Ja sitten semmoinenkin pointti, että en ole mikään velho. Osaan vähän Javascriptiä, PHPtä ja C/C++
-Minulle on helppoa softan toiminnan suunnittelu. Hankalaa on sitten tuo kielioppi tai onko se nimeltään syntaksi. Onko mitään mentorointiohjetta, miten saattaa itsensä mielentilaan, jossa sekä koodaamisen opettelu, että koodaaminen onnistuu helpommin. Musiikki, ruoka, rentouminen, liikunta ja muut päihteet?
Liikunta on kyllä vienyt aina multa ylimääräisen energian pois. Joskus vähän liikaakin.
Eli olen vähän hukassa, miten kannattaa alkaa toteuttamaan tuota sovellusta. Jos saisi neuvoa, niin pääsisi lähtemään liikkeelle suunnilleen oikeaan suuntaa oikeilla työkaluilla, eikä tarvitsisi opetella yrityksen ja erehdyksen kautta ihan kaikkea.