Pieni sovellus. Koodausta

Kun tällä palstalla notkuu jonkin verran minua fiksumpaa ohjelmisto-osaamista, niin apu kelpaa.

Ajattelin tehdä selainympäristössä toimivan sovelluksen, jonka avulla palveluntarjoajat § sekä asiakkaat (A) voivat reaaliaikaisesti löytää toisensa.

Muutamia speksejä:

-Palveluntarjoajia P pitäisi mahtua mukaan tuhansia
-Asiakkaita A pitäisi mahtua mukaan tuhansia
-P:ltä vaaditaan sovellukseen kirjautumiseen tunnukset
-A:lta ei vaadita sovellukseen kirjautumiseen tunnuksia
-A voi jättää tarjouksen, jonka kuka tahansa P voi kykyjensä mukaan ottaa hoidettavakseen
-Tarjoukseen riittää, kun saa mahtumaan muutamia tekstikenttiä, joihin A voi jättää yhteystietonsa sekä muuta tarjouksen kannalta vapaamuotoista tietoa
-Sovelluksessa siis pitäisi olla kolme osaa, palvelinsofta, A:n softa ja P:n softa
-P:n softa voi olla automaattisesti päivittyvä, jotta A:n tarjoukset näkyvät heti

-Millä kielellä tuo kannattaisi tehdä? PHP, Java, C, C++, Javascript?
-Onko järkevää yrittää tehdä myös palvelinsofta Javasciptillä? Tämä on mahdollista, kunhan asentaa palvelimelle jotain tämänkaltaisia virityksiä
https://www.google.fi/#q=javascript+server
ajatuksena olisi vain päästä helpommalla, kun ei tarvitse sekoilla useamman kielen kanssa. Mutta pääsekö helpommalla, ja mikä on lopputulos?
-Miten A:n jättämän tarjouksen tekstikenttien sisältö kannattaisi säilöä? Taulukoihin? Ja kuinka sujuvasti eri kielissä pystyy taulukoita käsittelemään? Vai kannattaako heti hyödyntää MySQL:llää? Ja mikä kieli toimii sujuvasti MySQL:llän kanssa?

-Mikään kovin raskas tuhansia käyttäjiä pyörittävä sovellus ainakaan alkuvaiheessa ole. Olis tarkoitus testata sitä esim Raspberry Pi:llä tai vaikka halvalla ostetulla palvelintilalla.

-Tämä on enemmän minulle harjoitustyö, kuin projekti joka ehdottomasti täytyy saada myyntikuntoon, eli pitäisi vaan saada jotenkin toimimaan, että pääsisi alkuun.

-Myöhemmin vois yrittää virittää sekä A:n että P:n softaa toimimaan myös Androidissa, sitten varmaan pitäisi opetella Javaa? Ja Iphonessa mitähän siinä käytetään?

-Ja sitten semmoinenkin pointti, että en ole mikään velho. Osaan vähän Javascriptiä, PHPtä ja C/C++

-Minulle on helppoa softan toiminnan suunnittelu. Hankalaa on sitten tuo kielioppi tai onko se nimeltään syntaksi. Onko mitään mentorointiohjetta, miten saattaa itsensä mielentilaan, jossa sekä koodaamisen opettelu, että koodaaminen onnistuu helpommin. Musiikki, ruoka, rentouminen, liikunta ja muut päihteet? :slight_smile:
Liikunta on kyllä vienyt aina multa ylimääräisen energian pois. Joskus vähän liikaakin.

Eli olen vähän hukassa, miten kannattaa alkaa toteuttamaan tuota sovellusta. Jos saisi neuvoa, niin pääsisi lähtemään liikkeelle suunnilleen oikeaan suuntaa oikeilla työkaluilla, eikä tarvitsisi opetella yrityksen ja erehdyksen kautta ihan kaikkea.

-Millä kielellä tuo kannattaisi tehdä? PHP, Java, C, C++, Javascript?

Itse olen mieltynyt JavaServer Faces (JSF)-pohjaiseen XPage/Domino-alustaan, siinä tulee kaikki tarvittava mukana tietokannasta lähtien mutta lisenssin joutuu maksamaan. Siinä koodaus tehdään Javalla ja server side JavaScriptillä.

Jos mennään puhtaaseen Java-ympäristööön niin JSF tai Scala voisi olla hyvä ratkaisu.

Myös PHP on erittäin suosittu ja varmasti toimiva.

C, C++ kannattaa unohtaa tässä yhteydessä, niillä tehdään alemman tason juttuja kuten käyttöjärjestelmiä.

-Onko järkevää yrittää tehdä myös palvelinsofta Javasciptillä? Tämä on mahdollista, kunhan asentaa palvelimelle jotain tämänkaltaisia virityksiä https://www.google.fi/#q=javascript+server ajatuksena olisi vain päästä helpommalla, kun ei tarvitse sekoilla useamman kielen kanssa. Mutta pääsekö helpommalla, ja mikä on lopputulos?

JavaScript on hyvä apu pienissä palvelinpuolen jutuissa mutta omien kokemuksieni mukaan suurin osa koodista kannattaa olla Javassa, jolloin se on paremmin jäsentyneenä ja paremmin uudelleenkäytettävissä, helpompi hallita jne. JavaScriptistä voi sitten kutsua näitä Java-luokkia.

-Miten A:n jättämän tarjouksen tekstikenttien sisältö kannattaisi säilöä? Taulukoihin? Ja kuinka sujuvasti eri kielissä pystyy taulukoita käsittelemään? Vai kannattaako heti hyödyntää MySQL:llää? Ja mikä kieli toimii sujuvasti MySQL:llän kanssa?

Joku tietokanta kannattaa ottaa alusta lähtien käyttöön. SQL on ikivanha juttu eikä olisi hassumpi idea kokeilla uudempia ratkaisuja kuten CouchDB tai MongoDB.

-Myöhemmin vois yrittää virittää sekä A:n että P:n softaa toimimaan myös Androidissa, sitten varmaan pitäisi opetella Javaa? Ja Iphonessa mitähän siinä käytetään?

Mobiiliweb-sovellus toimii kaikissa mobiililaitteissa ja siksi sen pitäisi olla mielestäni ykkösvaihtoehto.

  1. Java + JavaScript + MySQL OK
  2. PHP + JavaScript + MySQL OK

Ottaisin kakkosen, koska jo osaat “vähän” niitä. OK?

Java on myös vähän raskas toimimaan Raspissa tai jossain halvassa virtuaalikoneessa. PHP toimii kyllä. Hikisesti (siis Raspissa).

Raspin ongelmana on prossu sekä RAM-muisti.
Virtuaalikoneessa on ongelma RAM-muisti, jos haluaa halvimman. Mutta prossu ei ole ongelma.

Mikä on fiksuin tapa tehdä sivuista järkevän näköiset. Mitään erityistä toiminnallisuutta ei tarvitse, riittää, että saa fontit juuri oikeanlaisiksi sekä laatikoihin ja nappeihin oikeat värit ja kuvat. Vähän tähän tapaan. https://mymonero.com/#/

Onko ratkaisu CSS? vai jokin muu menetelmä. Sivujen pitäisi toimia PHP MySQL HTML periattteella, joten ratkaisun pitäisi olla niiden kanssa helposti yhteensovitettavissa.

Kyllähän nuo menee näin

[ul][li]HTML - dokumentin rakenne[/li]
[li]CSS - dokumentin tyylimääritykset[/li]
[li]Javascript - mahdollinen interaktiivinen toiminnallisuus[/li][/ul]

Noinhan noita tehdään. Javascriptin määrä on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti, ja uusimmat sivut koodataankin kokonaan sillä, upottamalla html sinne sisään.

Palvelu o sen verran yksinkertainen, että tuskin tarvitsen JavaScriptiä heti.

Tämä
https://mymonero.com/#/
on visuaalisesti yksikertainen. Erityisesti nuo fontit linkkinapeissa ja muuallakin miellyttää.Voiko tuon toteuttaa CSSllä vai tarvitseeko siihen jotain muuta?

[quote=“kesämies, post:6, topic:1904”]Tämä
https://mymonero.com/#/
on visuaalisesti yksikertainen. Erityisesti nuo fontit linkkinapeissa ja muuallakin miellyttää.Voiko tuon toteuttaa CSSllä vai tarvitseeko siihen jotain muuta?[/quote]

Tarvitset css:n lisäksi fontit.
Esim. mymoneron valikoissa ja napeissa käytetty Proximanova -nimistä fonttejä.

Lisätietoja css font-face määrittelystä saat googlettamalla: @font-face

Hei kesämies,

Tarvitset ihan aivan 1. valinnan sinun oman CMS:n (= content management system) suhteen ts:

[ul][li]Drupal[/li]
[li]Joomla[/li]
[li]WordPress[/li][/ul]

Tavoitteesi koodaaminen on n 10-100x nopeampaa & tehokkaampaa kun valitset listan alkupäästä sivuston toteuttavan ratkaisun.

Tämän valinnan jälkeen olet helposti avaamassa sovellustasi jo muutamissa viikoissa / max kuukaudessa.

Vaikka itse tiedän & tunnen parhaiten WordPress:n suosion & vahvuudet, niin ovat nuo 2 muuta kuitenkin keskimäärin paljon tuottavimpia ympäristöjä ja tn vievät sinut nopeammin & halvemmin ns “maaliin” - erityisestikin jos et itse ole nörttimaailman ihailija / ammattilainen. ::slight_smile: :stuck_out_tongue:

[quote=“poro7, post:8, topic:1904”]Hei Seppo,

Tarvitset ihan aivan 1. valinnan sinun oman CMS:n (= content management system) suhteen ts:

[ul][li]Drupal[/li]
[li]Joomla[/li]
[li]WordPress[/li][/ul]

Tavoitteesi koodaaminen on n 10-100x nopeampaa & tehokkaampaa kun valitset listan alkupäästä sivuston toteuttavan ratkaisun.

Tämän valinnan jälkeen olet helposti avaamassa sovellustasi jo muutamissa viikoissa / max kuukaudessa.

Vaikka itse tiedän & tunnen parhaiten WordPress:n suosion & vahvuudet, niin ovat nuo 2 muuta kuitenkin keskimäärin paljon tuottavimpia ympäristöjä ja tn vievät sinut nopeammin & halvemmin ns “maaliin” - erityisestikin jos et itse ole nörttimaailman ihailija / ammattilainen. ::slight_smile: :P[/quote]

Hei Poro,

En mä itse tarvii mitään. Mun vastaus oli siis kesämiehelle tarvitseeko hän kyseisen ulkoasun toteutukseen muutakun css:ää (html:n lisäksi) .

Moi Seppo !

Korjattu eli kiitos sinullekin vaivasta kommentoida. 8)

Font-family ja fontti on vähän hämärä juttu. Homma näyttää vaihtelevasti toimivan kaikilla kolmella yhdistelmällä. Laittamalla CSS-tiedostoon
fontti tai
font-family tai
fontti ja font-family.

Mikä noista on oikein?

Molemmat on oikein, mutta noiden käyttö riippuu siitä mitä halutaan määritellä.

-Font-family määrittelee vain elementin fonttiperherheen.
[font=courier]
font-family: arial, verdana, helvetica; [/font]

Ensimmäinen on ensisijainen, loput varalla.

Font:illa voidaan taas määritellä edellä mainitun lisäksi myös fontin koko ja lihavointi.

[font=courier]font: bold 12px arial,verdana,helvetica;
[/font]

Tyhmä kysymys. Onko esim. Times New Roman fontti vai font-family?

Kun valitaan tekstieditorissa jokin fontti, kuten Verdana, Times New Roman tai Arial, niin kyllä se valitaan sieltä kohdasta font eikä font-family.

Mutta sitten täältä
http://www.w3schools.com/css/css_font.asp
voi olettaa, että esim. Times New Roman on font-family eikä fontti.