Paras kaapelityyppi louhintaan Cat5 vai Cat6 ? Yhteysongelmia

Ongelmana on monesti että jompikumpi ASIC laite tippuu linjoilta. Minulla on siis kaksi laitetta Antminer L3+ ja Antminer S9 joista nyt aluksi S9 tippui koko ajan pois linjoilta mutta Cat6 kaapelin asennettua se pysyy nyt paremmin.
Sen jälkeen on Antminer L3+ tippunut kun vaihdoin s9:n kaapelin Cat6:een. Käytössä on TP-Link 4G wlan modeemi. Sekin saattaa rajoittaa datan nopeaa siirtoa? Laitteita on yhteensä kytkettynä jotain 6 kpl DHCP asetuksissa.

Mikä neuvoksi, kannattaako toiseen laitteeseen myös laittaa Cat6 tyypin kaapeli ja vaikuttaako se mitenkään
jatkuvaan datansiirtoon? Myös ongelma voi olla S9:n piirien ylikuumeneminen kun lämpötila meinaa olla yli 100-astetta jatkuvasti.

Cat5 kaapeli on altis ylikuulumiselle (engl. crosstalk) pitkillä kaapelivedoilla.
Cat5 kaapelilla saavutettava tiedonsiirtonopeus on pienempi kuin Cat6:lla,
mutta tiedonsiirtonopeudella ei ole oikeastaan väliä louhinnassa.
Pääasiassa latenssi ja yhteyden vakaus merkitsee.

Cat6 kaapelin rakenne on parempi ja ylikuulumisen riski on pieni.

Kotikäytössä Cat5 kaapelit ovat kyllä kuitenkin käytännössä useimmiten ihan hyviä hommaansa.

Omat laitejohtoni ovat pääsääntöisesti Cat5e tyyppiä.

Kuulostaa siltä, että isompi ongelma sulla on laitteiden ylikuumeneminen,
100c lämpötilat ei todellakaan ole terveellisiä S9:lle.

Tuo ei välttämättä ole niin iso ongelma väitetään.
https://bitcointalk.org/index.php?topic=2737356.0

The s9 will run for months at a time at 100c chip temps, its not an issue.

Joka tapauksessa yli 100C on jo aika kuumaa, ja
yli 80C PCB lämmöllä tai yli 115C Chip lämmöllä S9 sammuttaa itsensä hajoamisen estämiseksi.

Yhden mielipiteen lainaus bitcointalkista ei muuta sitä.

Usko ketä haluat.

Onhan tuo aika lämmintä ja kokeilen laittaa jonkun lattiatuulettimen viereen jos se auttaisi viilentämään piirejä. Piirit näyttävät tällä hetkellä noin 93-96-astetta. Ehkä tuulettimella saa hieman alemmaksi mutta joku poistoilmaputki olisi myös hyvä.

Joo siis mulla on ollut kans samantyylisiä ongelmia, itse käytän ihan basic CAT-6e piuhaa (RJ-45-liitännällä)
Onhan se mun mielestä kans järkevää ajaa esim 4G radiorajapintaan ko yhteys.

Siis noi lämpötilat on just semmoisia, jossa tekniikka on aika kovilla, mullakin BTC ASIC kans oli ongelmia lämpötilojen kanssa.

Älä riko omistamaasi S9, +100 C On veden kiehumispiste ja kovilla on rauta noissa lämpötiloissa.
ASIC BTC ei kannata kyllä itse rakentaa, kyllä kannattaa mielummin ostaa valmiina

3G tai 4G langattomia internetyhteyksiä nimenomaan ei kannata käyttää, ovat liian epävakaita mainaamiseen.

Jep,mutta noi lämpötilat S9 on semmoinen juttu, että aletaan olemaan aika kriittisellä asteikolla ja rajalla jossa rauta on tosi kovilla, saattaa piirit kärähtää. Monen tonnin laitteet, ei kannata rikkoa.

Ei ole muuta vaihtoehtoa kyseisessä paikassa.

Joo mut älä fiksu ihminen riko rautaa, noi on monen tonnin laitteita.

Itsellä ollut haave hommata just esim S9 14,5 Th/s x 10-12 kpl tai jotain muuta kiinalaisten omia valmistamia 15 Th/s valmistamia multipool laitteistoja ja pistää full nodeja palvelemaan bitcoin verkkoa

Siis noi on pirun kalliita laitteita, kannattaa pistää joku esim web camera kuvaamaan, että näet kotiisi puhelimesta ja laittaa joku softa millä näet kellotaajuudet sekä lämpötilat. Pistää softa hälyttämään ja kytkemään pois virroista, jos esim menee yli +90 C!

En muuten heti huomannutkaan että tämä setuppi on langattoman yhteyden varassa.

Siinä tämän ongelman keskeisin syy.

Langattomat 3G ja 4G yhteydet eivät ole tarpeeksi vakaita,
löytyy omakohtaista kokemusta 3G yhteydestä,
vieläpä keskusta-alueella, eikä silti toiminut vakaasti.
Pätki varsinkin ruuhka-aikoina kun tukiasemat ruuhkautuu.

Mulla tuli ongelmat vasta sitten kun laitoin kaksi asic mineria. Eli DNA:n 4G on kyseessä.
Yksi Antminer L3+ louhintalaite toimii aivan täydellisesti ja louhin yhtäjaksoisesti noin puolitoista
kuukautta. Mutta annas olla kun laitan kaksi niin ongelmia tulee ja katkomista.

On mulla siinä etäohjaus Teamviewerin kautta ja alert slushpoolissa. Awesomeminer-softan avulla voi kokeilla eri skriptejä jolla voi sammuttaa tms. mutta itselläni on siitä vain ilmaisversio jossa rajoitetut ominaisuudet.
Kyseessä siis vanha talon kellari.

CAT5E tai CAT6…CAT7 kaapeleilla ei ole käytännössä eroa normaaleilla kaapelipituuksilla. Jopa 10 Gbit ethernet toimiii CAT5E kaapelilla, jos linkit ovat alle 30 metrisiä. Sitten kun aletaan mennä yli 30 metrin linkkeihin, on CAT-numerolla jo enemmän merkitystä varsinkin 10 Gbit ethernetissä. Mutta mainaushommissa puhutaan yleensä 100 Mbit ethernetistä, jonka pitäisi toimia jo melkein millä hyvänsä paukkulangalla.

Jos on silti ongelmaa jopa alle 30 metrin kaapeleissa niin CAT-numeron sijasta kiinnittäisin enemmän huomiota siihen että valittu kaapeli on suojattua (FTP) kaapelia suojaamattomien sijasta. Sulla oli myös 4G sekä WLAN mainittuina, jotka ovat paljon todennäköisempiä syitä kaikenlaisille ongelmille kuin mikään mikä toimii kaapelilla.

Ongelma on lähinnä piirilevyjen kuumeneminen S9:ssä. Ainakin jonkun youtube tutoriaalin mukaan piirilevyn viilennys vähentää laitteen pätkimistä ja sammumista. Ongelma myös pieni kellaritila jossa ei ole poistoa kuumalle ilmalle. Ideana talvella on pitää välipohja omakotitalosta lämpimänä joten se maksaa kyllä kylminä pakkaspäivinä itsensä takaisin.
Ongelma vaan tuo kaatuminen

Siis itse olen ainakin katsellut esim jossainpäin laittaneet ihan jäähdytyksen tiloihin sitä varten.

Helsingin energiallahan on kaukokylmä mahdollista tilata kesällä(kin)

Noissa jäähdytysjutuissa helposti tulee kondensiovettä, jos on korkea ilmankosteus.

Onko sulla mikä firmware tossa laitteessa? Oletko viimeksi päivittänyt milloin ko laitetta? Älä fiksu ihminen riko monen tonnin laitteitasi. Ajattelin vaan, että hätätapauksessa voit ajaa etänä alas koko softan ja raudan.

Sammutin kokonaan tuon S9:n niin sentään toimii nyt toinen mineri aivan mainiosti.
Pitäis olla parempi jäähy tai isompi tila. Nykyinen vanha perunakellari vähän huono
kahdelle laitteelle. Ehkäpä autotalli voisi olla parempi.

Jos on vain noita langattomia yhteyksiä käytössä, joissain paikoissa voisi toimia kahden eri operaattorin käyttö (toinen backuppina tai load balancing).

Hyvä idea. Ehkä tosiaan joutuu hankkimaan toisen liittymän ja “modeemin” sinne autotalliin. Saa kesärenkaat lämpimäksi sitten valmiiksi. Antminer L3+:ssa on 2x10metrin Cat5 kaapelia liitettynä couplerilla ja syy ei siis ole varmaankaan kaapelityypissä kuten aluksi kuvittelin vaan laitteiden tuuletuksessa ja kaivauspaikan ilmanvaihdossa.