Osto/myyntitarjosten teko bitcoin-vaihtosaiteilla

Terve. Olen aivan tuore bitcoinien käyttäjä ja aloitin tietysti urani spekuloimalla kurssikehityksellä. Hieman tuli takkiin mutta en koe sinänsä pahana juttuna, kurssi kuitenkin elää ja tappio tai voitto realisoituu vasta myytäessä. ::slight_smile: Treidailen useimmiten Bitstampissa kun toi mtGox tuntuu välillä hieman ruuhkaiselta.

Kysyisin sellaista asiaa että jos saitilla BTC/$ -kurssi on vaikkapa $110 ja teen Limit-tyyppisen myyntitoimeksiannon hintaan $100 niin mitä tapahtuu, jos ostopuolla paras tarjous on esim. $109.92? Myydäänkö bitcoinini ensin tuohon hintaan ja jos niitä on vielä sen jälkeen jäljellä sitten listan seuraavalle ja sitä seuraavalle kunnes tullaan hintalimiittiin saakka? Toimiiko kurssin ylittävä Limit-osto samalla logiikalla?

Ainakin oikeassa pörssissä homma toimii noin, mutta en osaa sanoa bit coin markkinoista kun omat kaupat on ollut instana kokoluokkaa 0.5 btc

Bitstampissa alle markkinahinnan myynti toimii niin kuin kuuluukin, eli ottaa niillä hinnoilla, millä rahaa on tarjolla, parhaimmasta tarjouksesta lähtien.

MtGoxissa asia EI TOIMI (aina) NÄIN (viittaan siihen, että käyrän alkupuolella on kaksikin ajankohtaa, jossa pörssi yhtä aikaa toteutti kauppoja kahdesta laidasta laidan mukaisilla hinnoilla, mistä pitäisi antaa rikossyyte - vai miltä itse tuntuisi ostaa 88:lla samaan aikaan kun myyjät saavat myynneistään 65??). Tämän vuoksi en kehota ketään joka pelaa alle 1000 BTC panoksilla treidaamaan siellä. Bitstampin volyymi on täysin riittävä useimmille meistä, olen ostanut sieltä yli 1500 BTC päivässä aikanaan ja volyymi on lisääntynyt siitäkin.

[quote=“rpietila, post:3, topic:744”]Bitstampissa alle markkinahinnan myynti toimii niin kuin kuuluukin, eli ottaa niillä hinnoilla, millä rahaa on tarjolla, parhaimmasta tarjouksesta lähtien.

MtGoxissa asia EI TOIMI (aina) NÄIN (viittaan siihen, että käyrän alkupuolella on kaksikin ajankohtaa, jossa pörssi yhtä aikaa toteutti kauppoja kahdesta laidasta laidan mukaisilla hinnoilla, mistä pitäisi antaa rikossyyte - vai miltä itse tuntuisi ostaa 88:lla samaan aikaan kun myyjät saavat myynneistään 65??). Tämän vuoksi en kehota ketään joka pelaa alle 1000 BTC panoksilla treidaamaan siellä. Bitstampin volyymi on täysin riittävä useimmille meistä, olen ostanut sieltä yli 1500 BTC päivässä aikanaan ja volyymi on lisääntynyt siitäkin.[/quote]

Aika outoa kyllä. Kyllähän pörssien toimintaperiaate on hyvin simppeli, enkä ole aikaisemmin mistään kuullut että mtgox toimisi jotenkin väärin tuossa.

Tuo skenaario vaikuttaa pikemminkin siltä, että spreadi on ollut älytön (niinkuin se toisinaan volatiileillä bitcoin-markkinoilla on), sitten jos ihmiset tekevät peräperää osto/myyntitarjouksia, niin hintaerot heittelevät paljon lyhyelläkin aikavälillä. Se johtuu siitä, että likviditeetin tarjoajia bideissä ja askeissa on vähän, ja kärsimättömiä market ordereiden tekijöitä paljon. Käyrästä on mahdoton todentaa, että kaupat olisivat oikeasti tehty juuri samaan aikaan molemmista laidoista. Vaikka eroa ordereiden tekemiseen olisi pelkästään nanosekunti, pörssi toimii teknisesti oikein. Ei sitä oikein ole mahdollista toteuttakkaan juuri muulla tavoilla, jos pitäydytään tällaisessa perinteisessä pörssimekanismissa.

Tietysti tuolle mekanismille on olemassa vaihtoehtoja. Tässä mielestäni varsin mielenkiintoinen vaihtoehtoinen pörssimekaniikka: http://www.247btc.com/bitcoins/134/how-i-would-manipulate-the-bitcoin-exchange-market-and-how-a-discrete-double-auction-could-stop-me/

Jos joku suunnittelee bitcoin-pörssin toteuttamista, niin voisi harkita toisenlaista toteutustapaa :slight_smile:

[quote=“kangasbros, post:4, topic:744”][quote author=rpietila link=topic=786.msg5109#msg5109 date=1366452335]
MtGoxissa asia EI TOIMI (aina) NÄIN (viittaan siihen, että käyrän alkupuolella on kaksikin ajankohtaa, jossa pörssi yhtä aikaa toteutti kauppoja kahdesta laidasta laidan mukaisilla hinnoilla, mistä pitäisi antaa rikossyyte - vai miltä itse tuntuisi ostaa 88:lla samaan aikaan kun myyjät saavat myynneistään 65??).
[/quote]

Aika outoa kyllä. Kyllähän pörssien toimintaperiaate on hyvin simppeli, enkä ole aikaisemmin mistään kuullut että mtgox toimisi jotenkin väärin tuossa.

Tuo skenaario vaikuttaa pikemminkin siltä, että spreadi on ollut älytön (niinkuin se toisinaan volatiileillä bitcoin-markkinoilla on), sitten jos ihmiset tekevät peräperää osto/myyntitarjouksia, niin hintaerot heittelevät paljon lyhyelläkin aikavälillä. Se johtuu siitä, että likviditeetin tarjoajia bideissä ja askeissa on vähän, ja kärsimättömiä market ordereiden tekijöitä paljon. Käyrästä on mahdoton todentaa, että kaupat olisivat oikeasti tehty juuri samaan aikaan molemmista laidoista. Vaikka eroa ordereiden tekemiseen olisi pelkästään nanosekunti, pörssi toimii teknisesti oikein. Ei sitä oikein ole mahdollista toteuttakkaan juuri muulla tavoilla, jos pitäydytään tällaisessa perinteisessä pörssimekanismissa.[/quote]

Nähdäkseni kyse on siitä, että limit ordereiden tekeminen on nk. Goxlagin johdosta ollut käytännössä mahdotonta. Olin itse koneella kahden miehen voimin ko. ajankohtana eikä yhtään kiinnostanut laittaa rahojaan umpisokkona goxin raiskattavaksi. Emme tehneet yhtään kauppaa ko. pörssissä sinä aamuna, vaikka tarkoitus oli. Jos kaikki muutkin vakavat treidarit ajattelivat näin, ei jäljelle jäänyt muita kuin Mt.Goxin rikollisen välinpitämättömästä toiminnasta tietämättömiä bulleroita, jotka näin ollen tulivat sekä ostaneeksi että myyneeksi coineja 10% huonommalla hinnalla kuin keskikurssi.

Olen minäkin OTC-kaupassa ostanut 0.158 ja myynyt samat coinit tuntia myöhemmin 0.210; kyse ei ole siitä että rahan tekeminen myyntikatteella olisi rikos per se, vaan että Gox ei ollut tehtäviensä tasalla tuona aamuna sen enempää kuin yleensäkään.

Heti pörssi kiinni jos tuollaista markkinahäiriötä tulee, tarjouskirjan tyhjennys, 24h aikaa laittaa uudet tarjoukset sisään, päivän avaus (yhden toteutushinnan etsiminen tarjouksille, jotka leikkaavat toisiaan), jos jatkuvassa kaupankäynnissä tulee lagia niin rajoitus tehtävien tarjousten lukumäärälle (hyvä bandaid voisi olla $1-$10 maksu per asetettu tarjous, ei haittaisi likviditeetin syvyyttä yhtään mutta poistaisi dust-ddos mahdollisuuden ja antaisi Goxin tienata rahaa rehellisesti feellä, eikä sisäpiirikaupalla).

En ole mistään kiihtynyt 2 viime viikon aikana niin paljon kuin Mt.Goxin kädettömästä toiminnasta, ja jos minä en omin käsin poista heidän määräävää markkina-asemaansa 12 kuukauden kuluessa, niin ensimmäinen tähän ketjuun järkevän kommentin laittaja saa bitcoinin. Tällöin toiminta on seuraavaa:

1. Varaan itselleni oikeuden quotata ensimmäisen kommentin, jota pidän järkevänä. Jos järkevää kommenttia ei tule 72 tuntiin, tarjous peruuntuu.
  2. Käyttäjä nimeltä Technomage päättää 20.4.2014 sen, onko Mt.Goxin määräävä markkina-asema menetetty ja jos on, onko se materiaalisesti minun ansiotani. Mikäli molemmat ehdot toteutuvat, voitan vedon enkä joudu maksamaan mitään. Muussa tapauksessa kohdan (1.) kommentin asettaja saa minulta 100 miljoonaa satoshia siinä blockchainissa, jonka hän sillä hetkellä katsoo Bitcoin-protokollan pääedustajaksi, niistä haarukoista jotka polveutuvat pääketjun blokista 232246.

[quote=“kangasbros, post:4, topic:744”]Tietysti tuolle mekanismille on olemassa vaihtoehtoja. Tässä mielestäni varsin mielenkiintoinen vaihtoehtoinen pörssimekaniikka: http://www.247btc.com/bitcoins/134/how-i-would-manipulate-the-bitcoin-exchange-market-and-how-a-discrete-double-auction-could-stop-me/

Jos joku suunnittelee bitcoin-pörssin toteuttamista, niin voisi harkita toisenlaista toteutustapaa :)[/quote]

Kiitos linkistä, Täytyypä vilkaista.

[quote=“rpietila, post:5, topic:744”]Nähdäkseni kyse on siitä, että limit ordereiden tekeminen on nk. Goxlagin johdosta ollut käytännössä mahdotonta. Olin itse koneella kahden miehen voimin ko. ajankohtana eikä yhtään kiinnostanut laittaa rahojaan umpisokkona goxin raiskattavaksi. Emme tehneet yhtään kauppaa ko. pörssissä sinä aamuna, vaikka tarkoitus oli. Jos kaikki muutkin vakavat treidarit ajattelivat näin, ei jäljelle jäänyt muita kuin Mt.Goxin rikollisen välinpitämättömästä toiminnasta tietämättömiä bulleroita, jotka näin ollen tulivat sekä ostaneeksi että myyneeksi coineja 10% huonommalla hinnalla kuin keskikurssi.

Olen minäkin OTC-kaupassa ostanut 0.158 ja myynyt samat coinit tuntia myöhemmin 0.210; kyse ei ole siitä että rahan tekeminen myyntikatteella olisi rikos per se, vaan että Gox ei ollut tehtäviensä tasalla tuona aamuna sen enempää kuin yleensäkään.

Heti pörssi kiinni jos tuollaista markkinahäiriötä tulee, tarjouskirjan tyhjennys, 24h aikaa laittaa uudet tarjoukset sisään, päivän avaus (yhden toteutushinnan etsiminen tarjouksille, jotka leikkaavat toisiaan), jos jatkuvassa kaupankäynnissä tulee lagia niin rajoitus tehtävien tarjousten lukumäärälle (hyvä bandaid voisi olla $1-$10 maksu per asetettu tarjous, ei haittaisi likviditeetin syvyyttä yhtään mutta poistaisi dust-ddos mahdollisuuden ja antaisi Goxin tienata rahaa rehellisesti feellä, eikä sisäpiirikaupalla).

En ole mistään kiihtynyt 2 viime viikon aikana niin paljon kuin Mt.Goxin kädettömästä toiminnasta, ja jos minä en omin käsin poista heidän määräävää markkina-asemaansa 12 kuukauden kuluessa, niin ensimmäinen tähän ketjuun järkevän kommentin laittaja saa bitcoinin. Tällöin toiminta on seuraavaa:

1. Varaan itselleni oikeuden quotata ensimmäisen kommentin, jota pidän järkevänä. Jos järkevää kommenttia ei tule 72 tuntiin, tarjous peruuntuu.
  2. Käyttäjä nimeltä Technomage päättää 20.4.2014 sen, onko Mt.Goxin määräävä markkina-asema menetetty ja jos on, onko se materiaalisesti minun ansiotani. Mikäli molemmat ehdot toteutuvat, voitan vedon enkä joudu maksamaan mitään. Muussa tapauksessa kohdan (1.) kommentin asettaja saa minulta 100 miljoonaa satoshia siinä blockchainissa, jonka hän sillä hetkellä katsoo Bitcoin-protokollan pääedustajaksi, niistä haarukoista jotka polveutuvat pääketjun blokista 232246.[/quote]

Lagista/ruuhkasta aiheutuvat ongelmat ovat kuitenkin eri asia kuin tekninen toimimattomuus, mihin ensimmäisessä viestissä viittasit. Tässä tilanteessa esim. bitstamppiin vertaaminen ontuu, koska ei ole mitenkään osoitettua että bitstamp selviäisi vastaavan kuorman alla edes yhtä hyvin kuin mtgox.

Veikkaan, että kaikkien bitcoin-pörssien skaalautuvuutta tullaan koettelemaan kovalla kädellä tulevaisuudessa. Lisäpalvelut ovat luonnollisestikkin enemmän kuin tervetulleita. Onnea vain yritykseen :slight_smile:

[quote=“rpietila, post:5, topic:744”]En ole mistään kiihtynyt 2 viime viikon aikana niin paljon kuin Mt.Goxin kädettömästä toiminnasta, ja jos minä en omin käsin poista heidän määräävää markkina-asemaansa 12 kuukauden kuluessa, niin ensimmäinen tähän ketjuun järkevän kommentin laittaja saa bitcoinin. Tällöin toiminta on seuraavaa:

2. Käyttäjä nimeltä Technomage päättää 20.4.2014 sen, onko Mt.Goxin määräävä markkina-asema menetetty ja jos on, onko se materiaalisesti minun ansiotani. Mikäli molemmat ehdot toteutuvat, voitan vedon enkä joudu maksamaan mitään. Muussa tapauksessa kohdan (1.) kommentin asettaja saa minulta 100 miljoonaa satoshia siinä blockchainissa, jonka hän sillä hetkellä katsoo Bitcoin-protokollan pääedustajaksi, niistä haarukoista jotka polveutuvat pääketjun blokista 232246.

Kiitos linkistä, Täytyypä vilkaista.[/quote]

No mutta, tuossahan on selitetty juuri se toimintatapa, jota itsekin pidän järkevimpänä. Mielestäni n. 8 tunnin välein ajettava kryptattujen tarjouskirjojen täsmäytys mustassa laatikossa, sitovien kauppojen tietojen lähetys niiden osapuolille, ja tätä 3 pankkipäivän päästä seuraava rahojen ja bitcoinien vaihto on ylivoimaisesti parempi tapa hoitaa bitcoinien välitys kuin pörssi.

Tärkein ylivoimaisesti parempi ominaisuus on se, että single point of failure poistuu: rahaa ja bitcoineja ei säilytetä missään keskitetysti, eli hakkeroinnille ja ddossaukselle jää hyvin vähän motivaatiota. Toinen on se, että volatiliteetti laskee dramaattisesti, koska manipuloijat eivät pysty käyttämään (esim.) artikkelissa mainittuja temppuja.

Kirjoittakaa nyt joku jotain järkevää sinne toiseen lankaan. Ensimmäinen kirjoittaja (ks. säännöt yllä) voittaa 1 bitcoinin, mikäli nimimerkki Technomage päättää 20.4.2014, että Mt.Goxin määräävän markkina-aseman menetys EI ollut nimimerkin rpietila ansiota. Ette te kaikki kuitenkaan siihen usko, että se olisi! :stuck_out_tongue:

(Tällä hetkellä keskityn mm. Bitcoin Dealer Networkin perustamiseen, jonka jäsenillä olisi keskinäinen “pörssi” yllä mainitulla toimintaperiaatteella. Minulla on siis edes jonkinlainen mahdollisuus voittaa veto, ilmaista rahaa ei ole jaossa.)

Tuolla toimintatavalla mentäis samanlaiseen toimintaan kuin “oikeassa” pörssissä ja silloin ei suunta ole mielestäni oikea.