Onko joku perehtynyt tuohon Open-Transactions -projektiin?
Sivut ovat mielestäni “hieman” epäselvät eli varautukaa siihen että saattaa kestää hetken ennen kuin ymmärtää mistä on kysymys (lukekaa erityisesti FAQ). Mutta ainakin palstan aktiivien kannattaa mielestäni nähdä vaiva
Olen tuota jonkin verran pyöritellyt mielessäni. Teoreettisesti (joka lienee minun vahvin puoleni) tuo vaikuttaa oikein toimivalta. Eli kyseessä on tapa luoda täysin anonyymia rahaa sekä kaikenlaisia “normaalin” rahan “johdannaisia” (pseudoanonyymeja pankkitilejä tilisiirtoineen, shekkejä, jne.). Mielestäni eräs bitcoininin suuri ongelma tulevaisuudessa on skaalautuvuus siinä mielessä, että käytön laajetessa yksinkertaisesti transactioiden määrä tulee niin valtavaksi, että fullclientin ajaminen tulee haasteelliseksi (muisti, levytila, kaista). Tähän voisi olla yksi ratkaisu se, että suurin osa normaalista kaupankäynnistä siirtyisi Open-Transactionin valuuttoihin, jotka itsessään (voisivat olla) olisivat bitcoiniin sidottuja. Hajautettuna eri liikkeellelaskijoille, tuo ei olisi edes suuri riski normaaleille rahan käyttäjille. Tietysti foliohatut maksaisivat edelleen ainoastaan bitcoineilla.
Systeemin ongelma on mielestäni kuitenkin juuri tuo alkuperäinen liikkeellelasku. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, se toimii niin, että joku (luotettava) taho takaa rahan tyyliin "tällä saa sieltä ja sieltä niin ja niin paljon bitcoineja (hopeaa, mitä vaan) ". Käyttäjät sitten määrittävät kenen rahoihin luottavat ja kenen ei, itse rahojen käyttö lienee (teoreettisesti) ongelmatonta. Luottamus tuskin itsessään olisi pitkässä tähtäimessä ongelma (mm. eri liikkeellelaskijoiden rahoja voi helposti yhdistellä), vaan pikemminkin näkisin että rajoittava tekijä on lainsäädäntö: mistä löytyy luotettavat liikkeellelaskijat jotka pystyvät toimimaan laillisesti? Olen varma että ainakin jenkeissä tuosta liikkeellelaskusta joutuisi vuosiksi linnaan (vrt. erilaiset kultapohjaiset viritelmät). Mutta miten Suomessa? Lasketaanko esim. bitcoiniin sidottujen “kuponkien” liikkeellelasku rahan julkaisemiseksi?
Kuulisin mielelläni muiden ajatuksia ko. systeemistä. Tältä palstalta löytyy paljon sekä pioneeri- ja yrittäjähenkeä että koodaustaitoa ties vaikka joku pistäisi pystyyn maailman ensimmäisen OT-valuutan