Oma mikrotalous bitcoineilla

Kuvitteellinen tilanne: Normituloinen suomalainen kaveri, nettopalkka 3000 euroa kuukaudessa ja kuluja saman verran, eli sukanvarteen ei jää mitään.
Päätös siirtyä BTC-vetoiseen malliin syyskuussa. Kaikki päivittäiset ostokset Visalla, jonka laskun kuitataan btc-laskupalvelun kautta. Sähkö-, vakuutus-, jne-laskut maksuun myös luonnollisesti saman palvelun kautta.
Tili napsahtaa euroina pankkiin aina 15. päivä, joten jakso alkaa 15.9. Eurot saman tien bitcoineiksi ja laskut maksuun kuun viimeinen päivä.
Edeltävä tilanne olis siis +/- 0, sama 3k€ tulee ja menee jokaisen kuukauden aikana. Uudessa mallissa perjantain tilipäivää odotellessa hallussa on kertyneitä bitcoineja reilu neljä (syyskuun laskunmaksun jälkeen yli jäi 0,35 BTC ja lokakuussa kiihtyneen kurssinousun saattelemana melkein 4 BTC).
Jokos joku on ihan oikeasti tällaisessa tai vastaavassa mikrotaloudessa? Omalla kohdalla tämä oli tosiaan vain laskuharjoitus.

Kyllähän tässä tuli aloitettua pienimuotoinen projekti. Maksan normaalisti laskut saman tien kun ne postiin kilahtaa, nyt muutin käytännön lähinnä suurimpien ja eräpäivältään pitempien laskujen kohdalla niin että muunnan rahat bitcoineiksi ja maksan coineilla laskut eräpäivänä. Tosin jos euroja on niin maksan niillä ja jätän coinit talteen.

Nappikauppaahan tämä tällainen mutta jos saisin edes 10% säästöt ja samalla tuen suomalaisia bitcoin yrittäjiä (laskunmaksupalvelu) ja itse bitcoinia.

Hello World!

Eikös se näin kuulu aloittaa :wink:

Itse olen etupäässä holdingiin taipuvainen, mutta olen ajatellut aloittaa 50/50 suhteessa tuon palkanmaksun itselleni. (yrittäjä)

Sehän kuitenkin lisäisi tuota valuutan liikettä omalta osaltaan, ja sitä kautta myös talletusten arvo nousee :slight_smile: Tämä pitäisi kyllä olla kaikille houldaajille pakollinen kuvio.

Sen verran foorumin ylläpidolle palautetta, että kertokaas nyt ihmisille se tosiseikka, että foorumi tarvitsee erillisen kirjautumisen, itse kun en asiaa heti oivaltanut :o

Jos maksat laskuja Bitcoineilla niin pitäisikö siitä kaikkien sääntöjen mukaan maksaa myös pääomatuloveroa?

Ei kai laskujen maksusta makseta pääomatuloveroa.

Silloin, jos Bitcoinit vaihtaa euroiksi(tai muuksi valuutaksi) ja siitä syntyy myyntivoittoa, syntyy verotettavaa tuloa. Ihan kuin kaikissa muissakin valuutoissa ja osakkeissa.

No juu tuota aikasempaan viestiini viitaten homma hieman muuttui…

Muunsin kyllä kyhvänät bitcoineiksi mutta ymmärtääkseni tuosta pitää kyllä verottajalle siltikin ilmoittaa. En ole vielä uskaltanut bitcoineja muutenkaan muuntaa euroiksi juurikin epäselvyyksien takia verotuksen suhteen. Kasvatan toistaiseksi vain BTC omaisuutta ja odotan selkeämpää ja parempaa tulevaisuutta (Go Juho Eerola!).

Jos maksuun käytettävien bitcoinien arvo on noussut niin kyllä. Se arvonnousu realisoituu luovutusvoitoksi, kun käytät ne bitcoinit(=myyt ne ja käytät euroja). Voitosta pääomavero 30 % ja 50k€ ylittävästä voitosta 32 %.

Tajusin juuri, että luottokortilla tulee muutenkin jo makseltua päivittäisiä ostoksia palkkakauden lopulla ja sitten makselen niitä pois . Miksi en siis maksaisi bitcoineilla niitä luottokorttiostoksia saman tien. Tuo on minun varsin eriskummallinen tapa säästää. Eli rahaa olis maksaa, mutta kun luotolla ostaessa on aina se harkinta mukana mitä ei sitten ole, jos fyysisellä rahalla maksan. Eli iskee vauhtisokeus. Mut nyt tästä varsin kummallisesta tavasta pääsenkin hyötymään. ;D

[quote=“Rider, post:7, topic:1294”][quote author=Allu__ link=topic=1389.msg11536#msg11536 date=1385204528]
Jos maksat laskuja Bitcoineilla niin pitäisikö siitä kaikkien sääntöjen mukaan maksaa myös pääomatuloveroa?
[/quote]

Jos maksuun käytettävien bitcoinien arvo on noussut niin kyllä. Se arvonnousu realisoituu luovutusvoitoksi, kun käytät ne bitcoinit(=myyt ne ja käytät euroja). Voitosta pääomavero 30 % ja 50k€ ylittävästä voitosta 32 %.[/quote]

Hmmm…tämä hieman mietityttää. Ei kai yksityishenkilön ole kiellettyä myydä omia laskujaan jollekin ne maksavalle taholle? Laskunmaksutilanteessahan eurot eivät koskaan realisoidu laskun maksajalle, vaan maksaja ostaa “laskunmaksupalvelun” kolmannelta osapuolelta.
Kukas lähtee ottamaan ennakotapauksen ja taistelee sen kanssa kaikki oikeusasteet läpi?

Jos olisi enemmän kuin nämä “muutamat” coinit niin voisin kokeillakin. Nämä sääntelyt kyllä aiheuttaa suurta holdausta jo itsessään.
Onko teillä muuten faktatietoa onko muilla valtioilla samantyyppisiä “sääntöjä” kuin Suomella? Melkein jo oksettaa nämä verotusjutut. Mutta itseasiasiassa asun tällä hetkellä Ruotsissa ja muutan kohta takaisin Suomeen ja voin siitä hyvästä hymyssä suin maksaa sen 32%. If You get it…