Nordnet sijoittajat huomio!

En löytänyt vielä kyseistä lankaa ja ajattelin että bitcoin harrastajien keskuudessa saattaisi olla myös osake/rahasto/muita arvopaperi sijoittajia jonkun verran (ainakin kourallinen).

Onko bittirahan lukijakunta kiinnostunut sijoittamisesta myös muuallekkin kuin vain bitcoineihin?

Tänne voitaisiin keskittää keskustelu mahdollisista nousijoista/laskijoita ja spekuloida tulevia “kultakaivoja”.

Itse olen viime aikoina lisännyt salkkuuni:
Elektrobit corporation
Sanoma Magazine
Soprano Oyj

Ja kaikenmaailman “tuulipuku osake” -kommentit voidaan jättää keskustelusta pois 8)

Asialliset, rakentavat ja kehittävät kirjoitukset ovat tervetulleita!

Itse löysin osakkeet kun aikanaan Sonera meni pörssiin ja Soneran osakkeita sai silloin markka-aikaan 45mk/kpl. Ja koska siitä sijoituksesta tuli ihan hyvä voitto. Niin siitä lähtien on aina jotain osaketta ollut.

Aika pahasti itsellä on tietotekniikka painoitteinen määrä osakkeita nytkin. Ja itse olen kumminkin piensijoittaja, joka ostelee silloin tällöin yleensä pitkälti alle 1000e jotain osaketta 2-3 vuoden välein.

Uusimpana äärimäisenä riskisijoituksena viime syksystä nyt tosin myös Bitcoin, jonka kymmen, sata ja ehkä jopa tuhat kertaistumista toivon tietty muutaman vuoden sisään. Saa nähdä miten käy :slight_smile:

[quote=“jbca, post:2, topic:1788”]Itse löysin osakkeet kun aikanaan Sonera meni pörssiin ja Soneran osakkeita sai silloin markka-aikaan 45mk/kpl. Ja koska siitä sijoituksesta tuli ihan hyvä voitto. Niin siitä lähtien on aina jotain osaketta ollut.

Aika pahasti itsellä on tietotekniikka painoitteinen määrä osakkeita nytkin. Ja itse olen kumminkin piensijoittaja, joka ostelee silloin tällöin yleensä pitkälti alle 1000e jotain osaketta 2-3 vuoden välein.[/quote]

Sonera oli tosiaan joskus alkuaikoina kannattava kohde, en kyllä nykyään enää sijoittaisi siihen.

Samalla kannalla ollaan sijoituksien suuruudessa, eli olen myös piensijoittaja. >500€ on melko minimaalinen kerta sijoitus per tietty firma. Siitä alaspäin olevat summat ovat kannattamattomia kun joudut odottamaan osakkeen kasvua melko paljon/kauan aikaa ennenkuin saat edes myynti/ostokulut upotettua voittoihin. Siihen päälle lisätään vielä veroitus.

Seuraavaksi voisi koittaa noita erilaisia rahastoja. Tietysti taustat tutkintaan ensin.

Nordnetistä löytyy vaihtoehto myös valuuttaan sijoittamiselle. Bitcoinin ilmaantumista odotellessa… ;D

Itse kiinnostuin oikeastaan vasta Bitcoinin myötä kunnolla näistä sijoitus- ja muista raha-asioista. Pari vuotta sitten aloin säästää pariin rahastoon omassa pankissa (Handelsbanken) lähinnä pitkäaikaisena säästökohteena, enkä niinkään etsi mitään ihmeellisiä tuottoja. Toisaalta kiinnostaisi sijoittaa suoraan osakkeisiin, mutta niiden tilanteen seuraaminen olisi sitten taas ihan oma harrastuksensa, joten ehkä rahastojenkin kautta pääsee niihin kiinni hieman helpommalla.

Minulle on myös tärkeää, että sijoittamisen kautta pääsee tukemaan tietynlaista ideologiaa. Tekniikkahippinä olen panostanut lähinnä Uusi energia -rahastoon, koska mielestäni on aika selvä juttu että esim. öljyä on maapallolla rajallinen määrä ja uudet vaihtoehdot ovat pitkällä tähtäimellä taloudellisesti järkeviä. Tämä onkin sitten ollut paras omista rahastoistani, nousua jotain 25…30% tässä parissa vuodessa. Toisaalta silleen huvittava vertaus, kun Bitcoinin arvo on noussut samassa ajassa 25…30-kertaiseksi :smiley:

Onhan tota sijoittamista tullut harrastettuaja aktiivisesti myös seurattua mitä Nordnetissä tapahtuu salkuissa.
Ilman paniikkia, vaikka käppyrät osottaisi alaspäin välillä.

Yhden asian olen oppinut, että ei kannata kuunnella persaukisten itkua ja pirujen maalaamista työpaikan aamukahvipöydässä, jos meinaa saada muutakin tuloa kuin pelkästään palkan. ;D

Onhan tuo ihan eri maailmansa ja aika kaukana siitä aamukahvipöydän “Ei voi, Ei pysty, Ei kannata” -puheesta.

Voisin harkita jossain vaiheessa asuntosijoitusta ihan asumista varten. Sitten loma-asunto ulkomailta olisi ihan jees myös. Vähän myöhemmin voisi venemessuillakin lähteä käymään. :wink:

Itse olen meidän työpaikalla saanut ihmiset ajattelemaan uudestaan omaa rahankäyttöään, valehtelematta ;D

Kuulostaa hyvältä! Mutta eikö kannattaisi harkita myös arvopapereita ja rahastojakin? Näin saisit kartoitettua lisää mammonaa pahan päivän varalle.

Missäköhän vaiheessa asuntoon sijoittaminen on järkevää…

Asuntojen hinnat ovat ihan käsittämättömiä Suomessa. Umpilahot -50 -luvun omakotitalot edes 10 km säteellä sivistyksestä min. 150 tonnia. Juuri ja juuri asuttavan kuntoiset yksiöt kaupunkialueella samassa hintaluokassa. Hohhoh!

Olen itse aina välillä selaillut noita remontoitavia kohteita Jyväskylästä mutta ei meinaa löytyä järkevänhintaista/kuntoista sitten millään.

[quote=“Base, post:8, topic:1788”]Missäköhän vaiheessa asuntoon sijoittaminen on järkevää…

Asuntojen hinnat ovat ihan käsittämättömiä Suomessa. Umpilahot -50 -luvun omakotitalot edes 10 km säteellä sivistyksestä min. 150 tonnia. Juuri ja juuri asuttavan kuntoiset yksiöt kaupunkialueella samassa hintaluokassa. Hohhoh!

Olen itse aina välillä selaillut noita remontoitavia kohteita Jyväskylästä mutta ei meinaa löytyä järkevänhintaista/kuntoista sitten millään.[/quote]

Itse käsitin että Technomage on ostamassa itselleen asuntoa…

Joka tapauksessa, olet oikeassa tuossa sijoitusasunnon ostamisessa: Isot riskit, pienet tulot.

Miksi kaikki sitten tekevät niin? Jaa-a, sitä olen tässä miettinyt. Kai se on jokin “normi” mitä tavallinen kansa harrastaa (koska naapuri, niin miksen minäkin…) Mutta hyi jos jotakin “virtuaalivaluuttaa”, yök!

Tanaan tarttui Nordnetista Biotieta taskuun. En ymmarra miksi on niin halpa =)

Norjan porssista viime aikoina Prosafea parilla tonnilla. Aion ostaa sita myos lisaa asap. Hyva osinko lappu.

Suosittelen pistämään hiukan sijoituksista lääketeollisuuteen, siellä on jackpot-mahdollisuus
jos löytävät jonkin mullistavan uuden lääkkeen.

Biotietä itsekin lisäilin aikanaan. Halpaa kuin saippua:) Lääketieteellistä läpimurtoa odotellessa…

Asuntosijoittaminen on ainoo sijotus mihin saa lainaa. Eli ostat lainalla asunnon ja pistät vuokralle niin kohta sulla on ilmanen asunto. Siis 25 vuoden päästä. Mutta silti.

No ei se nyt ihan NOIN helposti mene… :smiley:

Mitenköhän Digia? Niillähän on Qt, ja sen käyttö tuntuu lisääntyvän. Joskohan ne alkais saamaan lyötyä rahoiks sen kanssa, kun se toimii kohta kaikilla alustoilla, myös android, ios, tizen, sailfish. Ei varmaan mitenkään suosittu sijoituskohde, mutta onkohan joku perehtynyt asiaan?

Mitäs tänne kuuluu? Itsellä salkku kivasti plussan puolella, kiitos Neste oil, Sampo pankki ja Sanoma corp.

Seuraavaksi varmaan Coca-colaa reippaasti vuoden vaihteen jälkeen.

Mites muut salkkuomistajat? Vahva luottamus olisi tuossa Aasian markkinoilla, koska alati kehittyvä Kiina (?)
Samoin näen tulevaisuuden myös 3D-tulostamisessa ja aikaisemmin mainitussa Digia -yhtiössä.

E: Elektrobit on myös varteenotettava, tosin silmälläpitäen :wink:

Tesla ja Nautilus Minerals on nousseet kivasti siitä kun joskus keväällä ostin, jotain 60% molemmat. Nautilusta tuli ostettua, kun Tiede-lehdessä oli siihen liittyvä artikkeli; pari viikkoa myöhemmin valtaussopimus nytkähti eteenpäin ja kurssi melkein tuplaantui, sittemmin hieman tasoittunut. Hinta on edelleen jotain kymmeniä senttejä, joten niitä kannattanee napsia kaiken varalle samoin kuin vaikka Biotietä.

Tesla oli hetken mietintämyssyni alla. Jouduin tosin luopumaan ostamisaikeista liian korkean hinnan takia (Osto hinta tällähetkellä: 283,60$).

Tuota Nautilius Mineralssia pitää tutkia. Kuulostaa kiinnostavalta.

Biotietä on omassakin salkussa, joskin hieman laihanlaisesti.

Oma tavoitteeni on sijoittaa vakaisiin yhtiöihin, jotka on varmoja osinkojen maksajia. Pidemmällä ajalla se on kannattavampaa kuin “lottokuponkien ostaminen” (vrt. Talvivaara). Tosin, itseltä löytyy juurikin roska arvopapereita, mutta vain sen verran mitä on varaa hävitä. Isommat summat sitten kerrytetään näihin vakaisiin yrityksiin.

Noniin, hetkeen ei ollakkaan päivitelty ja ajattelin, että olisi korkea aika.

Salkun sisältö tällä hetkellä (ja top3 suurimmat omistukset):

Sanoma Corporation
Sampo Plc A 3
Panostaja Oyj
Valmet Corporation
Coca-Cola Co (The) 2
PepsiCo Inc. 1
Biotie Therapies Corp.
KONE Corporation
Nokia Corporation
Elektrobit Corporation
Elisa Corporation
Soprano Oyj

Hiukan tullut täyteltyä viime aikoina kun se nyt vaan on tyhmää pitää rahaa tilillä.

Viime viikon pörssit olleet hiukan enempi laskussa, mutta pidemmän ajan holdauksiin tällä ei ole merkitystä. Kuva löytyy ohessa.

Onkohan jo liian monta rautaa tulessa? Mitä mieltä muut on? Kannattaako vielä lähteä esim. öljybisnekseen mukaan?


Salkku mukavasti miinuksella johtuen innostuksesta Prosafeen, Seadrilliin, seka Fred Olsoniin muutama kk sitten ja ryminalla tultu alas sen jalkeen, heh. Saattaisi olla sopiva aika ostaa lisaa noita.

Osinko paperina kannattaa tutustua REITtiin American Realty Capital Properties. Joka kk osinko napsahtaa tilille tuolta. http://www.arcpreit.com/
Arvo tippu roimasti olikohan viime kk, oli jotain kirjanpito vaarennoksia tms, eli harkintaa kannattaa kayttaa voiko tuleviin osinkoihin luottaa. Toistaiseks skandaalin jalilta osinko pysynyt samana.