Nordea ja Bitstamp

Yritin tänään siirtää Nordean tililtäni 40 euroa Bitstampin tilille.
Kun olin vahvistanut tilisiirron verkkopankissani, sain ilmoituksen, että minun pitää
antaa lisävahvistus soittamalla Nordean palvelunumeroon. Poistin siirron, koska olen varma siitä, että
Nordea ei hyväksy Bitcoinien ostamista. EU:n vapaakauppa-ajatus toteutuu hyvin;
saamme ostaa vapaasti sitä, mitä pankit antavat meidän ostaa.

Kyllä sen Nordean on annettava sun ostaa vaikka virtuaaliporkkanoja jos niin haluat.

Käytit varmaan SEPA-maksua? Bitcoin-pörssien pankkitilit voivat olla jollain harmaalla listalla. Esim. jos joku saa pankkitunnuksesi haltuunsa niin oiva tapa varastaa rahat on ostaa niillä bitcoineja, jolloin varasta on vaikea jäljittää (tosin bitstamp taitaa vaatia henkkarit ym.). Eli homma hoituu kyllä puhelinsoitolla.

EDIT: näköjään Nordea ja Danske ovatkin aloittaneet sodan bitcoinia vastaan:

Ikävä kyllä Nordea ja Danske Bank ovat konserninlaajuisesti linjanneet, että bitcoiniin liittyville firmoille ei myönnetä enää pankkitilejä.

Kun soitat asiakaspalveluun niin tod näk kertovat, että tili on heillä merkitty epäilyttäväksi eivätkä suosittele siirtoa sinne. Tuskin voivat sitä kuitenkaan estää.

Joka tapauksessa nyt jokaisen bitcoinista kiinnostuneen kannattaa vetää rahansa näistä pankeista eli vastata samalla mitalla.

Tuo maksun lisävahvistus on aivan normaali käytäntö tietyissä tilanteissa eikä liity erityisesti bitcoiniin. Rahat saa kyllä siirrettyä, jos vaatii lisävahvistusta niin sitten soittaa siihen automaattiin ja asia on sillä selvä, ei tähän mitään hämärää liity.

Tuon vahvistuksen tarkoituksena on vain varmistaa että kyseessä todella on tilinhaltija.

Mitähän ovat nämä “tietyt tilanteet”, jotka eivät liity bitcoiniin? Mun ei ole ikinä tarvinnut “lisävahvistaa” mitään maksua missään pankissa.

Pankeilla on tapana haluta lisävahvistus kun tekee tavallisesta poikkeavia siirtoja. Erityisesti jos kyseessä on ulkomainen tili ja/tai normaalia isompi siirto. Ainakin Nordea ja Osuuspankki toimivat näin.

Ihan järkevä turvatoimenpide kun phishaus on yleistynyt ja jotenkin aina löytyy ihmisiä, jotka erehtyvät pankkitunnuksensa luovuttamaan huijarille.

[quote=“Panu, post:5, topic:1849”][quote author=rapepp link=topic=1990.msg15494#msg15494 date=1396016021]
Tuo maksun lisävahvistus on aivan normaali käytäntö tietyissä tilanteissa eikä liity erityisesti bitcoiniin.
[/quote]

Mitähän ovat nämä “tietyt tilanteet”, jotka eivät liity bitcoiniin? Mun ei ole ikinä tarvinnut “lisävahvistaa” mitään maksua missään pankissa.[/quote]

Itse olen moneen otteeseen, en muista enää missä mutta suuri summa / ulkomainen tili nyt on semmosia aika perustilanteita missä tuo saattaa tulla. Pankeilla on omat metodinsa noihin, en niistä tiedän sen enempää muuta kuin että se on normaalia.