Olisin kiinnostunut sijoittaa bitcoin rahaan. Olen useamman päivän lueskellut asiasta, mutta en edelleenkään ymmärrä miten homma toimii. En ole tietokone nörtti. Easywallet.org vaikuttaa ainulta selkeältä lompakolta, mutta sivun lompakossa on jotain säilytys maksu juttuja. Onko jotain ilmaista tapaa säilyttää bitcoineja?
Miten luon itselle paperilompakon? Tai muun sopivan lomapakon sijoitusmielessä. En ymmärrä noita ohjeita mitkä on tällä sivulla. Tästä bitaddress.org sivustakaan en ymmärrä hölkäsen pöläystä.
Siis voiko bitcoineja säilyttää tietokoneella tai muistitikulla pelkästään? Tätä en ymmärrä. Eikö ne ole netissä koko ajan? Eli jos joku nettilompakko sivusto lakkaa toimimasta jostain syystä niin rahat on mennyttä.
Omistan Macintoshin, jos sillä on jotain vaikutusta.
Bitcoinit on tosiaan netissä lohkoketjussa (blockchain), mutta avaimet niiden käyttämiseen ovat sinulla / webbilompakolla / muistitikulla / paperilla jne. Eli tapoja säilyttää bitcoineja on monia.
Valitettavasti en tuon enempää osaa auttaa, sijoitusmielessä ei kyllä nettilompakkoa tosiaan kannata käyttää, vaan joku omassa hallussa oleva turvallinen keino. Itse käytän perus "pää"clienttiä, mutta sen käyttö on kankeaa ja parempiakin vaihtoehtoja varmasti on.
Easywalletissa on “tuki” paperilompakoille, sillä tavalla että voit kännykällä lähettää rahaa paperilompsaan, mutta myös skannata yksityisavaimessa olevat rahat takaisin easywallettiin. Huomaa että bitcoineilla pitää kuitenkin olla vähintään yksi varmistus, että skannaus lompsaan takaisin onnistuu.
Kannattaa ostaa joku pieni määrä bitcoineja, ja testata niillä miten homma toimii.
Parhaiten Bitcoinista oppii tosiaan kokeilemalla. Varmasti pienen summan saa ihan vaan pyytämällä tämän forumin käyttäjiltä, ei tarvitse edes ostaa. Kokeilemista varten riittää pienikin summa kuten 0.01 bitcoinia. Tuollaisen summan voin lähettää kenelle tahansa kokeilijalle.
Sitten kun tuntuu perusasiat olevan kunnossa ja ymmärtää miten homma toimii, ja osaa varmuuskopioida lompakon tai tehdä paperilompakoita, kannattaa harkita sijoittamista.
Et ole ainut sijoitusmielessä Bitcoineihin sijoittamassa oleva/sijoittanut. Tässä kategoriassa on jopa tyypillistä ettei sitä tekniikkaa välttämättä ole perinpohjin aikaa selvittää. Tämä on mielestäni Bitcoinille haaste, sillä sen toimiminen sijoituksinakin on mielestäni vakautta ja syvyyttä kasvattava seikka.
Suosittelen itsekkin paperilompakkoa ja tulostamaan siitä useamman kopion hukkaamisten välttämiseksi. Kolikoiden voi antaa maata rauhassa Internetissä ja paperilappu toimii sitten tarvittaessa ulosottokeinona.
Voit myös ostaa valmiin "paperi"lompakon. Bittiraha.fi:llä on niitä verkkokaupassaan myynnissä: https://kauppa.bittiraha.fi/cas-gold-bar
Riittää että ostat tämän ja syötät siinä paperilapulla mukana tulevan bitcoin-osoitteen esimerkiksi Bittirahan osta bitcoineja-ostoformiin.
Olen sitä mieltä että tämä voisi olla sijoittajille helpomminkin tehdy, ja Bittirahaa edustaen haluan sanoa että asiaa on mietitty ja palautetta saatu, mutta tietoturvaongelmien mahdollisuus monissa toteutustavoissa on melko merkittävä. Tuon kultaharkon privaattikoodia emme ole nähneet, sen on pakannut harkon sisään jo kansainvälisesti iso toimija Casascius.
[quote=“rontus, post:5, topic:485”]Voit myös ostaa valmiin "paperi"lompakon. Bittiraha.fi:llä on niitä verkkokaupassaan myynnissä: https://kauppa.bittiraha.fi/cas-gold-bar
Riittää että ostat tämän ja syötät siinä paperilapulla mukana tulevan bitcoin-osoitteen esimerkiksi Bittirahan osta bitcoineja-ostoformiin.
Olen sitä mieltä että tämä voisi olla sijoittajille helpomminkin tehdy, ja Bittirahaa edustaen haluan sanoa että asiaa on mietitty ja palautetta saatu, mutta tietoturvaongelmien mahdollisuus monissa toteutustavoissa on melko merkittävä. Tuon kultaharkon privaattikoodia emme ole nähneet, sen on pakannut harkon sisään jo kansainvälisesti iso toimija Casascius.[/quote]
Jeps! Myyntiin on tulossa myös spesiaaleja kahden yksityisavaimen harkkoja, joista toisen on luonut Casascius ja toisen Bittiraha.fi. Me annetaan toinen, ja toinen on sinetöitynä Casasciuksen valmistamassa harkossa. Molemmat avaimet tarvitaan jos halutaan siirtää bitcoineja harkosta pois. Tämä on foliohatuille hyvä ratkaisu jatkossa.
Summistahan nämä sinällään riippuvat eli mitä enemmän on sijoittamassa sitä enemmän kannattaa kiinnittää huomiota tietoturva-asioihin. Sen takia usein tehdäänkin niin, että käyttöä varten on helppokäyttöinen, mutta hieman vähemmän turvallinen lompakko, ja säästössä olevat bitcoinit pidetään kunnon jemmassa.
On kyllä niin epäselkeää tämä matti meikäläiselle. Siis jos teen bitaddress.org sivulla paperilompakon, niin miten mä näen kuin paljon siellä on bitcoineja?
No mitenkäs nyt, tein paperilompakon, se on tässä: Bitcoin Address:
1MoJqJPiGVJpbGNKVC9fFryjvMYp8bffaM
Tuo osoite on luonnollisesti se mihin lähetetään tilille massia/tuohta. Miten saan tuolta osoitteesta rahan vaihdettua takaisin euroiksi, tai lähetettyä johonkin toiseen osoitteeseen, kyse on varmaan samasta asiasta? Pystyykö sen jotenkin hoitamaan tuolla: http://blockchain.info/
Kiitoksia kaikille avusta. Ehkä tämä rupeaa pikkuhiljaa aukenemaan minulle.
[quote=“Massimo, post:9, topic:485”]No mitenkäs nyt, tein paperilompakon, se on tässä: Bitcoin Address:
1MoJqJPiGVJpbGNKVC9fFryjvMYp8bffaM
Tuo osoite on luonnollisesti se mihin lähetetään tilille massia/tuohta. Miten saan tuolta osoitteesta rahan vaihdettua takaisin euroiksi, tai lähetettyä johonkin toiseen osoitteeseen, kyse on varmaan samasta asiasta? Pystyykö sen jotenkin hoitamaan tuolla: http://blockchain.info/
Kiitoksia kaikille avusta. Ehkä tämä rupeaa pikkuhiljaa aukenemaan minulle.[/quote]
Blockchain.info on luultavasti kätevin paikka saada paperilompakko digitaaliseen muotoon, siellä sen pystyy varmasti hoitamaan. Se hoituu niin, että luo uuden lompakon tuonne Blockchainin lompakkopalveluun (https://blockchain.info/wallet/) ja importtaa sen paperilompakossa olevan private keyn sinne. Blockchain walletissa on oma valikkonsa tuota varten ja se tukee kaikkia yleisiä private key formaatteja.
Sellainen sivuhuomio tässä kohtaa, että paljastamalla tuon paperilompakkosi Bitcoin-osoitteen, tietävät kaikki tätä forumia lukevat ihmiset tasan tarkkaan mitä tuossa osoitteessa tapahtuu (jos haluavat tutkia). Eli jos haluat säilyttää minkäänlaista anonymiteettiä, kannattaa luoda uusi paperilompakko, jonka osoitetta et paljasta kaikelle kansalle. Tietysti jos tämä aspekti ei kiinnosta, niin eipä tuo haittaa.
Samasta asiasta ei ole kyse. Bitcoinit eivät muutu automaattisesti euroiksi. Että saisi bitcoinit euroiksi ne tarvitsee lähettää jollekin, joka maksaa sinulle niistä euroja. Eli ne täytyy myydä. Bitcoineja voi lähettää myös sellaisenaan ilman, että niitä muunnetaan euroiksi. On olemassa jo monia palveluja joissa voi maksaa suoraan bitcoineilla. Kätevintä tämä on kännykälompakolla.
Se on Bitcoin-osoitteen kriittisin osa. Bitcoin-osoite on nimittäin avainpari, joka koostuu julkisesta ja yksityisestä avaimesta. Se julkinen avain on se osa, jonka avulla siihen vastaanotetaan bitcoineja. Se yksityinen avain, eli private key, tarvitaan silloin kun halutaan siirtää bitcoineja eteenpäin siitä osoitteesta. Ilman sitä private keytä ne bitcoinit jää sinne jumiin. Eli juuri se private key on se tärkein juttu siinä paperilompakossa, se on se pointti.
Käytännössä siis kun haluaa siirtää paperilompakosta bitcoineja eteenpäin, täytyy se private key koodi syöttää johonkin digitaaliseen Bitcoin-lompakkoon niin sanotulla import-toiminnolla. Blockchain.infon lompakolla tuo onnistuu kätevästi.
Hmm… no niin sain tehtyä tuonne blockchain.info sivulle lompakon ja painoin sieltä “Import/Export” laitoin sinne paperilompakon private key koodin. Painan “Receive Monay” nyt siellä on kaksi vastaan otto tiliä. Ilmeisesti se eka on se jonka se loi ja toinen on sen paperilompakon tili osoite/koodi. Nyt ongelma on mistä saan tuon paperilompakon sillain että voin sieltä lähettää rahaa pois? En saa semmoista sivua näkyviin.
Mä en tajuais ikinä tämmösiä asioita itse. Kiitos avusta.
[quote=“Massimo, post:14, topic:485”]Hmm… no niin sain tehtyä tuonne blockchain.info sivulle lompakon ja painoin sieltä “Import/Export” laitoin sinne paperilompakon private key koodin. Painan “Receive Monay” nyt siellä on kaksi vastaan otto tiliä. Ilmeisesti se eka on se jonka se loi ja toinen on sen paperilompakon tili osoite/koodi. Nyt ongelma on mistä saan tuon paperilompakon sillain että voin sieltä lähettää rahaa pois? En saa semmoista sivua näkyviin.
Mä en tajuais ikinä tämmösiä asioita itse. Kiitos avusta.[/quote]
Kohdasta “Send Money” lähetetään eteenpäin. Siellä on tosiaan 2 osoitetta nyt, toinen on se minkä tuo Blockchain loi sinulle lompakkoa tehdessäsi. Oikealla ylhäällä näkyy lompakon kokonaissaldo.
Blockchain-lompakon ylläpitäjä ei voi pölliä niitä bitcoineja. Lompakkosi turvallisuus perustuu siihen salasanaan, jonka loit. Siellä palvelimella on pelkästään kryptattu versio siitä, ja selaimesi dekryptaa sen kun kirjaudut siihen lompakkoon. Joitakin tietoturvariskejä tuossa edelleenkin on, mutta Blockchain.infon lompakko on melko turvallinen kyllä. Kunhan on varmuuskopiot tehtynä.
Sivustoja, joissa voi tutkia Bitcoinin blockchainin tapahtumia on muitakin. Toinen on Blockexplorer (http://blockexplorer.com/). Ei näköjään avaudu minulla tuo juuri nyt. Sen takia onkin hyvä, että näitä on useita.
Tietysti kuka tahansa Bitcoinin käyttäjä voi periaatteessa tutkia Bitcoinin blockchainia ihan itse asentamalla täysiverisen Bitcoin-lompakon. Se vaan on huomattavasti hankalampaa sillä tavalla.
Pari kysymystä. Miten saan vaihdettua blockchainin sivulla lompakon salasanan? En löydä sieltä kohtaa missä voisin vaihtaa salasanan uudempaan ja vähän pitempään.
Sitten toinen kysymys. Jos blockchain sivu kaatuu tai hajoaa kokonaan häiviääkö lompakkoni bitcoinit myös? Vai saanko bitcoinit vielä jotenkin talteen kunhan on private ja public key tallessa ja salasanat. Ei varmaankaan. ???
Minun tietääkseni ainoa keino on yksinkertaisesti luoda uusi lompakko, ja lähettää bitcoinit sinne. Jos joku tietää toisen keinon niin voi kertoa.
Sitten toinen kysymys. Jos blockchain sivu kaatuu tai hajoaa kokonaan häiviääkö lompakkoni bitcoinit myös? Vai saanko bitcoinit vielä jotenkin talteen kunhan on private ja public key tallessa ja salasanat. Ei varmaankaan. ???
Siis tottakai saat siitä varmuuskopiosta ne bitcoinit talteen. Tallessa tarvitsee olla kryptattu private key, ja salasana, tai vaihtoehtoisesti salaamaton private key. Multibit-lompakkoon pystyy importtaamaan Blockchain walletin avaimia.