Kyllä, juuri näin.
[quote=“jbca, post:3, topic:1246”]Nythän Multibit antaa halutessaan kummin suojata itse lompakon salasanalla. Sekä yksityisenavaimen myös salasanalla jos sen haluaa luoda. Sen yksityisenavaimen voi luoda myös ilman suojausta, mikä ei ole siis ollenkaan kannattavaa.
Tästä tuleekin taas pari kysymystä lisää.
Eli kun Multibit ohjelmaan asettaa salasanan lompakolle. Niin mitä oikeasti tarkoittaa? Salaako se silloin itse lompakossa esiintyviä tietoja salasanan avulla. Koska noita tiedoista voi selvittää sen yksityisenavaimen? Kummiskaan Multibit ei kysy salasanaa kun avaa lompakon, vaikka salasana on annettu ja lompakossa on lukon kuva.
Mutta se kysyy salasanan kun palauttaa yksityiselläavaimella lompakon takaisin Multibit ohjelmaan.
Eli Multibit tallentaa salasanan talteen (toivon mukaan myös jotenkin salattuna) kun käytetään lompakkoa ja näin ollen sitä ei tarvitse kirjoitella uudelleen?
Mutta jos luot itse yksityisestäavaimesta kopion salasanalla niin salasanaa ei tallenneta mihinkään?[/quote]
Salasanalla salataan ainoastaan lompakon yksityisavaimet. Julkiset avaimet ja osoitteet säilyvät suojaamattomina. Tämä tarkoittaa, että salasanan tarvitsee ainostaan jos yrittää tehdä siirron. Lompakossa olevien bitcoinien määrän siis näkee ilman salasanaa, mutta lähettämiseen tarvitsee salasanan. Multibit ei siis muista salasanaa edes kryptattuna.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että yksinään tämä on kuitenkin kohtalaisen heikko suoja. Jos koneeseen on päässyt jotain haittaohjelmia, niin niiden tarvii vain odottaa, että yrität lähettää coinejasi eteenpäin että voivat napata salasanan samalla kun kirjoitat sen.
[quote=“jbca, post:3, topic:1246”]Sitten on vielä kysymys, että millä algoritmillä tuo yksityinensalasana sotketaan salasanan avulla? Onko se joku yleinen standardialgoritmi, että sen voi purkaa esim jollain ohjelmalla?
Tämä kiinnostaa tietää, että jos minulla on nyt Multibit ohjelmalla salanalla suojattu yksityinenavain ja Multibit ohjelmaa ei ole millä pitäisi siittä salaus purkaa. Niin voiko sen salatun yksityisavaimen purkaa muutenkin, että voisi avata sen lompakon jossain muussa Bitcoin-lompakko palvelussa tiukan paikan tullen?[/quote]
Algoritmista en muista sen tarkemmin, mutta multibit on avointa lähdekoodia ja yksi suosituimmista lompakko-ohjelmista, että tilanne missä se ei ole saatavilla on vähän vaikea kuvitella.
[quote=“jbca, post:3, topic:1246”]Kiitoksia kärsivällisistä vastauksista jo etukäteen. Alkaisi itsellekin vähän selviämään tarkemmin idea.
Tuota paperilompakkoa täytyy sitten kyllä vielä tutkia. Jos joku innostuisi niin Youtubeenhan voisi tehdä esimerkki videoita miten homma toimii. Minusta nämä systeemit on vielä aika nörttejä systeemejä ja se kyllä pelottaa pois monia asiasta kiinnostuneita.
Täytyisi olla todella yksinkertainen systeemi/laite, jossa on yksinkertaisimmillaan napit 0-9 sekä napit maksa ja ota vastaan maksunapit. Että saataisi epäilevemmätkin tyypit uskaltaan kokeileen BitCoineja. Mutta ehkä sellainen on vielä joku päivä. [/quote]
Esimerkiksi http://www.bitcointrezor.com/ on yksi projekti joka on tekemässä helppokäyttöistä tapaa suojata bitcoinit