Tämän vuoden tammi-helmikuun vaihteessa minulla oli 0,7BTC, jotka oli tarkoitus muuttaa euroiksi. Siirsin ne Easywalletista Mt Goxiin, noh siellähän ne pyysivät jotain henkkareita. En sitten jaksanut säätää ja poistin tilini.
Nyt kun Bitcoinin arvo on mitä on, houkuttaisi saada nuo takaisin. Onnistuuko millään lailla, kun tili on poistettu aikoja sitten? Lisäksi minulla ei ole enää tallella tunnuksia, mutta Easywalletin linkki, josta coinit lähetin Goxiin on tallella.
Asiaa varmaankin kannattaisi tiedustella Goxin supportilta, sopimusehdoissa on varmaan myös tekstiä siitä mikä on Goxin vastuu käyttäjän sulkiessa tilinsä. Tietysti luit sopimusehdot tarkkaan ennen “rekisteröi” tai “sulje” -napin painamista?
Miten tämä mt gox ja muut pörssit ikäänkuin toimivat.
Olen bittirahan kautta ostanut ja myynyt bitcoineja, ainakin toistaiseksi sopivalla menestyksellä mutta tietysti nämä käsittelykustannukset tuovat oman pikantin lisänsä kuluihin. Ovat toki todella inhimillisiä ja homma on aina toiminut todella loistavasti.
Luodaanko tuonne mt.goxiin omat tunnukset joille sitten ladataan omalta pankkitililtä dollareita/euroja ja sitten voi alkaa “treidaamaan” jne?
Itse tein samaa innostuessani bitcoinista, siis käytin bittipörssiä, mutta jos tosiaan myyt ja ostat coineja, ts. treidaat, niin suosittelen ehdottomasti avaamaan tilin johonkin mtgoxiin tai bitstamppiin tai vastaavaan. Siellä on periaatteessa tili kuten easywalletissa tai vastaavassa. Ja voit pitää rahasi euroissa, dollareissa tai bitcoineissa.
Itse luulin, että voin treidaamalla tehdä parempaa tiliä, mutta totuus on kyllä se, että bitcoinin arvo on noussut enemmän kuin olen treidaamalla tekemään, ts. eurot ovat kyllä lisääntyneet huomattavasti, mutta bitcoinit vähentyneet.
En ole koskaan yrittänyt saada euroja ulos Mtgoxin kautta, ja mitä olen lueskellut niin ilmeisen hidasta on. Eli jos joskus otan ne euroina ulos, niin taidan kyllä käyttää bittipörssiä, se ainakin toimii todistetusti hyvin.
Itse käytän mtgoxin euro/btc puolta, en tiedä onko se paras. Yritin sitä tässä jossain threadissä kyselläkin, että onko se goxi hyvä vai peräti paras:) Euroja olen käyttänyt siksi, että ne tuntuvat luontevammilta kuin dollarit.
Ilmeisesti moni käyttää bitstampin dollari/btc vaihtoa.
Kyllä, mutta nuo pörssit vaativat yleensä rekisteröitymisen jälkeen henkilöllisyyden todistamista, yleensä pyydetään lähettämään skannattu kopio passista ja esim. sähkölaskusta (utility bill). Jos nämä kelpaavat niin sitten voi treidailun aloittaa. Pörssit joutuvat kotivaltiosta riippuen ottamaan huomioon kansainvälisiä sopimuksia talousrikollisuuden ja rahanpesun estämiseksi.
Gox on sikäli hankala paikka nykyään ettei sieltä saa rahojaan ulos fiattina, ainakaan helposti. Stamppi on parempi, depotus onnistuu SEPA-pankkisiirrolla. BTC-E:lla on nykyisin myös SEPA tuettuna, mutta minimisumma taisi olla $2000. Komissiot taisi olla alusssa MtGox: 0.6%, BitStamp: 0.5%, BTC-E: 0.2%. Komission suuruuteen kannattaa myös kiinnittää huomiota, näistä kertyy loppupelissä iso potti, jos ostat/myyt usein.
Kannattaa myös miettiä valitun markkinan volatiliteettiä, eli käydäänkö siellä kauppaa ihan tolkuttomasti ja koko ajan vaiko vähän/harvoin. Jos markkina on ohut jollain harvinaisella valuuttaparillla ja haluat vaikka myydä 100 BTC, et pysty tekemään tuota myyntiä romahduttamatta kurssia. Jos teet toimeksiannon “market orderina”, se syö syvän kuopan kurssikäyrään. Ainoa keivo saada koko potti menemään tiettyyn hintaan olisi luoda jokin API-treidailurobotti, joka tuuppaisi aina markkinoiden volyymiin suhteutetun siivun tiettyyn hintapisteeseen ja jatkaisi tässä loopissa kunnes kaikki olisi myyty.
Goxiin tarvii lähettää skannattu/hyvälaatuinen kopio passista (ehkä ajokorttikin käy) sekä jostakin alle 3kk vanhasta laskusta josta selviää nimi ja osoite. Itse käytin passia, sähkölaskua ja tavallista digikameraa kuvaukseen. Gox ottaa komissiota ensin 0.6% ja kun treidaa enemmän, palkkio putoaa:
Muistaakseni Goxissa pienin palkkio oli tuon 0,2%, mutta se vaati oikeasti aika aktiivista kaupankäyntiä. Itse olen käyttänyt nykyään enää vain BTC-e:tä, koska sinne kryptojen lähetys ja niiden nosto ei vaadi verifiointia, ja tuo palkkio on se kiinteä 0,2%, vaikka ei tekisi kuin yhden traden kuussa. Kurssi on lisäksi jonkin verran muita alempana, joten kun kotiutan euroiksi Bittipörssin kautta, saan paremman kurssin kuin BTC-e:ssä vaihdellessa. 8)
Mulla bitstamp näyttää viimeisen 30 päivän volyymiksi 0$ (mitä se ei tosiaankaan ole) ja komissioksi 0.50% (mitä stämppi ei näytä käyttävän, feet menee kumminkin 0.20% mukaan). Tästäkin on tullut supporttiin kirjelmöityä jo muutamaan otteeseen, ei toistaiseksi näytä mitään tapahtuvan. Jos olisin astetta vainoharhaisempi niin vetäisin rahani tuolta muualle, mutta toistaiseksi olen jatkanut kaupankäyntiä. Jos komissio osoittaa nousun merkkejä tai rahaa katoaa jonnekin niin se on sitten siinä mun osaltani.
Sitten noiden pörssien välillä näyttää olevan melkoisia eroja arvossa. Tuleeko noista BTC-siirrot samantien omaan lompsaan vai onko niissä jonkin asteinen viivästys? Verkosta itsestään näköjään tulee välillä pitkiäkin viivästyksiä, mutta onko noissa pörsseissä vielä lisäviivettä? Häiritsee tietysti lähetellä henkkareita jonnekin.
Bitstampista ei ainakaan lähde kolikot heti, vaan kestää jonkun aikaa. BTC-e:stä tulee saman tien, eikä tarvitse henkkareita. Komissio myös vähän isommista pörsseistä selvästi pienin 0,2%. Tai kiinassa (btcchina) komissio on tasan 0 ja teinkin sinne tilin treidausmielessä. En tiedä miten kyseinen pulju tekee rahansa ja mitenköhän on turvallisuuden laita.