Miten mitata tai mitataan Bitcoinin yleistymistä?

Nythän on puhuttu lähinnä siitä mitä Bitcoinin kurssi olisi milloin minkäkin ajan päästä. Mutta harvemmin löytyy keskustelua missä pohditaan miten mitata Bitcoinin yleistymistä.

On tietty joidenkin Bitcoiniin liittyvien hakusanojen esiintymistä mittaavia sivustoja Googlella.
Mutta onko esimerkiksi vaikka Bitcoin automaattien ilmestymisiä katukuvaan mittaava sivustoa?
Ilmeisesti myös Bitbay julkaisee myös Bitbay maksujärjestelmänsä käyttäjien määrää jossain kait?
Entäs fyysisesti jossain sijaitsevat kaupat, kahvilat yms jotka ottaa vastaan myös Btcoineja.
Niin tai montako henkilöä koodaa työkseen Bitcoin systeemiä jne.
Niin pidetäänkö niistä tilastoa?

Noista kaikista voisi koostaa varmaan Bitcoinin yleistymistä mittaavaa dataa muunkin kuin kurssikäyrän mukaan. Mutta saako mistään noita tietoja kaiveltua? Niin saisi parempaa pohjaa Bitcoinin tulevaisuudelle ja sen kurssikäyrän käyttäytymisellekin tulevaisuudessa.

Raha on hyvä mittari. BTC automaateilla ei on väliä, jos ei niitä ihmiset käytä.

Tammikuun alussa BTCn markkinaosuus oli yli 10 000 000 000 $ , sitten kahdessa kuukaudessa se tippui 5 000 000 000 $n ja on nyt noussut 7 000 000 000 $n.

LTCn markkinaosuus oli tammikuun alussa 600 000 000 $ ja nyt 350 000 000 $.

Raha ei ole kovin hyvä mittari, koska se mittaa myös spekulatiivista arvoa - eli paljonko coineja ostetaan pidettäviksi, mikä on yhä kuplamaista. Tekijät jotka määrittävät todellista käyttöarvoa, ovat 1. Informaatio-arvo, eli miten hyväksyminen lisää huomiota. Täsmälleen on inflatorista 2. Laitteiden ja lompakoiden turvallisuus ja saatavuus 3. Niiden mahdollistama transaktionopeus ja hinta (kauanko asennus ja niin edelleen kestää, mitä maksaa vaihtaa rahaa millä nopeudella) 4. Pseudonyymisyyden hyvät puolet: pornosivut saavat merkittäviä etuja siitä että joku voi ottaa kymmenen tai viiden euron riskin huijauksesta, mutta ei antaa luottokortin turvatunnuksia, darkneteissä vielä ymmärrettävämpää. 5. Tietenkin sellaisten hyväksyjien määrä joiden kautta on mahdollista hankkia asioita paremmalla hinnalla kuin tavallisessa rahassa.

Toisinsanoen vahvat markkinat ovat käytön perusta. Huomioarvo on syytä myös huomioida, koska nyt liikkeet voivat hyväksyä bitCoinin koska siitä on etua. Tässä on kuitenkin negatiivinen verkostovaikutus: sen useammat tekevät niin, sen vähemmän hyötyä BitCoinien hyväksymisestä on yksittäiselle toimijalle.

BitCoinilla on se rakenteellinen ongelma vaikkapa liteCoiniin verrattuna, että bitCoinin luonnollinen transaktio aika (aika jona verkosto hyväksyy maksun) on lähes 20 minuuttia - joskin hyväksymätönkin maksu näkyy joissain lompsissa, mikä riittää verkkokaupassa, mutta välitön transaktio olisi tarpeellinen. Kryptovaluutalle kuitenkin luo kysynnän se jos sen avulla voidaan tarjota tuotteita tai palveluita nopeammin ja edullisemmin kuin luottokorteilla ja verkkopankeilla. Tätä ennen ihmisten täytyy kuitenkin ostaa älypuhelimensa/phablettinsa muista syistä, ja niiden täytyy olla tarpeeksi edullisia että kauppias voi dropata kaikki muut maksumuodot, jolloin kustannukset verkkopankin hallinnassa ja luottokorteissa voidaan siivota pois kokonaan.

Eli sikäli hankalasti mitattava, mutta tärkeä kysymys.