Miten ihmiset ovat reagoineet, kun olette puhuneet Bitcoineista/cryptovaluutast?

Mieleeni pälkähti “loistoidea” ketjulle!! Mitä jos kertoisimme, miten ihmiset ovat reagoineet, kun olette kertoneet Bitcoineista? Joten heitämpä ensin omani!:

[ul][li]Ensinnäkin, kun kerroin siitä parhaalle kaverille niin jonkinaikaa keskustelu sujui asiasta, mutta kun yli-innostuksissani jouhoin samasta asiasta usean keskustelu kerran ajan niin lopulta kaveri kirjoitti chattiin "I hate BTC >:( ! " Ja lisäänpä vielä, että kaveri on täysin suomalainen, joten eipä syynä ollut kielimuuri… Mutta palataanpa vielä alkuun; Eli, kun aloitin puhumaan Bitcoineista niin hän oli hyvin kiinnostunut varsinkin siinä vaiheessa, kun sanoin paljonko 1 Bitcoin on euroissa… Hän oli, jopa tutkinut ilmeisesti Bitcoineista netistä, sillä hän totesi chatissä löytäneestä Bitcoin liikkeen nimeltä “Ostosmarket”… Ja kyseli kovin tiesinkö sen… Mutta ilmeisesti innostuksissani puhuin liikaa ja hänelle tuli ns. “Bittirahamyrkytys”, eikä halunnut enää puhua asiasta ollenkaan… :-[/li]
[li]Toiseksi kerroin Bitcoineista eräille minua vanhemmille henkilöille; Heidän reaktionsa on lähinnä, että se on pelkkää “shitcoinia”… No seuraavalla, kerralla heitin argumentin, että joku on ohjelmoinut “shitcoinin” reaktio oli täys ignore asiasta… Mutta samalla kerralla sain tietää, että heidän järjestämässään paikallisilla laneilla joku oli tarjonut “virtuaalirahaa”, jossa on keltainen logo… Eli ilmeisesti herätin jonkin laisen mielenkiinnon myös heissä. ;D[/li][/ul]

Ja nyt haluan kuulla teidän Bittirahalaisten kommentit ja ennenkaikkea omat tarinanne… 8)

Yhden firman TJltä kerran lysyin ovatko harkinneet bitcoinien vastaanottoa maksutapana. Se sitten tutki aikansa ja päätti sijoittaa coineihin (eikä mitään ihan pikkurahoja…). Taisi maksaa coineistansa lähemmäs kaksi sataa kipale ja samalla viikolla rytisi kurssi alaspäin. Eipä tullut sinne vielä bitcoinia maksutavaksi.

Sukulaisten kanssa mitä olen höpötellyt niin on yhtä sun toista kummallista iltalehden kommenteista opittua väitettä tullut vastaan. Bitcoinia kuulemma ylläpitää joku outo taho jossain isolla serverillä jne… ;D

Aika maltillisesti puhun coineista yleensä, mitään sijoitusneuvoja en ole kellekkään koskaan jakanut.

Mä olen kertonut muutamalle ja kaikki mun tyttöystävää lukuunottamatta ovat pitäneet Bitcoinia pyramidina, rikollisena touhuna ja muutenkin epävakaana sijoituksena. Myös sitä on sanottu, että jokin valtio tai muu iso taho esim. USA tai rahamaailman eliitti hallitsee sitä todellisuudessa.

Kohta kun nykyinen nousu laantuu meen kertoo että ne ois voinut tuplata (tai moninkertaistaa) omat varansa jos ois kuunnellut mua!

Ehdotin kesällä yhdelle sukulaiselle, että sijoittais 100’000€ Bitcoiniin jotka hän sai asuntokaupasta, mutta kauheesti pelotti häntä tuo touhu. On varmaan iloinen kuulleessa että hänellä olisi voinut nyt olla 200’000€!

Muakin harmittaa etten ollut ostanu Bitcoinia kun se oli vielä todella halpa, mutta en tiennyt silloin siitä mitään, niin en ainakaan voi syyttää itteäni asiasta.

Yleensä porukka on kiinnostunut ja suhtautuu positiivisesti. Tällaiset ovat enemmistönä.

Mutta annas olla, jos tämä joku osa osa “järjestelmää” eli saa leipänsä pankkimafiasta tai ovat sidoksissa valtionmafiaan. Heiltä voi odottaa ylimielistä ja pilkallista asennetta. Sama asenne heillä on hyödykerahoihin, kuten kultaa ja hopeaan. Yleensä he lyövät pöytään kakki mahdolliset keynesiläiset kliseet ja myytit “taloustieteistä” kun tajuavat, että bitcoinien määrä on rajallinen. Jos he ovat kuullet bitcoinista jotain, he lyövät vielä pöytään tekniset kliseet, myytit ja virheet jostain lukemastaan surkeasta bitcoin-artikkelista.

Sitten on jonkun verran bisnesmiehiä, joilta kestää jonkin aikaa tajuta, että bitcoin on raha, eikä bisnes. He luulevat bitcoinia paypalin kaltaiseksi menetelmäksi maksa fiiatilla.

Tää on median vika. Kun itse kuulin ekaa kertaa Bitcoinista, luin just jonkun arkikkelin jossa sanottiin että “Bitcoin on verkkomaksutapa, ja haastaa mm. PayPalin tulevaisuuden Internet-rahana”.

Ajattelin silloin, että mihin taas uutta nettikukkaroa tarvitaan…

Taitaa olla se ensimmäinen reaktio useimmiten jotain tyyliin “Jaa… aha. Ei kiinnosta, puhutaan jostain muusta.” Ehkä joku kysyy jonkun yksinkertaisen kysymyksen mutta siihen se sitten jää.

Jotkut kaverit ovat kumminkin innostuneet opiskelemaan asiaa enemmänkin ja ne, jotka ovat ottaneet asiasta itse selvää niin ovatkin sitten innostuneet toden teolla. Kaikkia kiinnostuneita yhdistää se, että he ovat ainakin omasta mielestäni aika fiksuja tyyppejä ja perillä aika hyvin mm. maailman tapahtumista, politiikasta ja taloudesta yleensä. Kiinnostuneita yhdistää myös ehkä jonkinlainen korostunut kiintymys rahaan ja sen tekemiseen/säästämiseen/sijoittamiseen. Ikävästi sanottuna sellaisia yrittäjähenkisiä rahanahneita paskoja, jollaiseksi itsenikin lasken. Sellaisia “tee työtä - saa rahaa - tuhlaa rahaa” -tyyppejä ei bitcoin kiinnosta - valitettavasti. Mutta miksipä kiinnostaisikaan kun bitcoinit eivät ole vielä yleisesti käytössä kaljakuppiloissa. Tällaiselle tyypille on ihan turha yrittää jauhaa luottokorttifirmoista, pankkitoiminnasta, velkarahasta jne. Se on sama kuin hullua kuristaisi.

Muunmuassa tyttöystäväni on varmasti perillä ainakin pinnallisesti kaikesta, mitä bitcoinin ympärillä tapahtuu, mikä se on ja miten se toimii ja on täysin tietoinen kaikista bitcoinin ominaisuuksista mutta koska hän kuuluu valitettavasti tähän jälkimmäiseksi kuvailemaani ihmisryhmään niin hänkään ei ole hankkinut yhtään bitcoineja, vaikka on seurannut pitkään vierestä miten paljon olen itse mm. vaurastunut bitcoinin ansiosta ja on nähnyt käytännössä kuinka helppoa netistä ostaminen bitcoineilla on ja olen selittänyt ummet ja lammet rahapolitiikasta ym. ym. ym. Joitain ei vain kiinnosta tällainen asia vaikka se työnnetään tarjottimella nenän eteen. Minkäs sille voi, ihminen on orjarotu.

itsellä ei ole yhtään kaveria joka olisi ostanut bitcoineja. muutama on kiinnostunut ja pitänyt oikein nerokkaana keksintönä. jotkut ovat taas blokannut asian täysin sanomalla että se on pelkkä huumeraha ja veronkiertoväline.

tämä. joillakin ei kiinnosta vähänkin “normaalista poikkeavat” asiat sitten ollenkaan. pääasia että on työpaikka ja sunnuntai vapaana.
sitte ku vähänkin vihjaa mahdollisesta maailmanpankkieliitistä tai mediakontrollista tjsp. niin lyödään korvat lukkoon ja huudetaan “ääöäöäöö”

[quote=“archangelus, post:5, topic:1210”][quote author=kesämies link=topic=1298.msg9991#msg9991 date=1382547733]
Sitten on jonkun verran bisnesmiehiä, joilta kestää jonkin aikaa tajuta, että bitcoin on raha, eikä bisnes. He luulevat bitcoinia paypalin kaltaiseksi menetelmäksi maksa fiiatilla.
[/quote]

Tää on median vika. Kun itse kuulin ekaa kertaa Bitcoinista, luin just jonkun arkikkelin jossa sanottiin että “Bitcoin on verkkomaksutapa, ja haastaa mm. PayPalin tulevaisuuden Internet-rahana”.

Ajattelin silloin, että mihin taas uutta nettikukkaroa tarvitaan…[/quote]

Medialla on osuutensa.

Nämä bisnemiehet ovat kuitenkin niin läpeensä bisnestä, että heidän mielestään joka tapauksessa ylipäätään kaikki, mikä on olemassa, on olemassa koska joku on tehnyt sillä hyvän bisneksen ja käärinyt hillot taskuun. Sen vuoksi heidän on aluksi vaikea käsittää bitcoinin ideaa. Heillä on myös yleensä nokkava asenne opensource softaan. On aivan käsittämätöntä, että joku voi tehdä jotakin, jostain muusta syystä kuin rahasta.

Monet yritykset kuten apple ja supercell ovat menestyneet, koska sen ovat perustaneet tai siellä ovat vaikuttaneet itse tuotteesta ja tekniikasta kiinnostuneet ihmiset.

Sitten taas bisnes-, puku- ja powerpoint-miehet ovat tuhonneet hyviä teknofirmoja, kuten nokian. Kun yritys menestyy ja on tulee tunnetuksi, sinne alkaa lappaa näitä rehvakkaita pukumiehiä, joita ei kiinnosta ollenkaan yrityksen tuotteet, vaan oma etu, raha, päteminen ja esiintyminen.

Voisko joku muuten auttaa tuossa multibit-ongelmassa

Pitäis saada multibittiin importattua private key. Vastata voi tuossa linkissä.

Vaikka Bitcoinia luodessa pääpointtina ei ollut rikastuminen, kaikki jotka oli sitä kehittämässä ja luomassa ovat nyt mijonäärejä. Raha ja oma etu on aina mukana. Kaikki eivät vaan etene suoraviivaisesti kohti sitä, mutta loppujen lopuksi se on se palkkio jonka onnistuneet saavat.

Ei pukumiehet tyhmiä ole, heitä vain ajaa raha eteenpäin. Just heitä Bitcoin pitäisi kiinnostaa eniten, ainakin sijoitusmielessä!

Yrittäjähenkinen ja rahanahne paska ovat yleensä eri ihmisiä.

Yrittäjä valmistaa tyypillisesti hyödykkeen, jonka kuluttajat haluavat vapaaehtoisesti ostaa. Näin ollen sekä kuluttaja, että yrittäjä hyötyy.

Rahanahne paska, on tyyppi, joka tekee voittoa luomalla esim rakennus- ja kaavamafian kaltaisen monopolin ja tekemallä sitten voittoa, kun kuluttajilla ei ole vaihtoehtoa, eli ostaa asuntoa joltain toiselta vapailla markkinoilla toimivalla yrittäjältä. Suomi on valtava maa, jossa on tilaa, mutta asuminen järjettömän kallista. Poikkeusluvat, kaavat ja rakennusluvat menevät suurille rakennusyhtiöille jotka voivat vetää hommat jäihin heti, jos kauppa ei käy. Samaan aikaan kun pienet rakennusyhtiöt ja perheet ovat pyytäneet vuosikymmeniä kaavaa/poikkeuslupaa omalle talolleen.

Tästä järjestelmästä hyötyvät valtion ja kuntien syöttösiat, virkaturhakkeet, suuret rakennusyhtiöt, vuokraloordit, kiintöistöyhtiöt ja pankit. Nämä ovat rahanahneita paskoja.

Itse olen innoissani bitcoinista sekä erinomaisena keinona vaurastua, että mahdollisuutena tuhota sekä kansainvälinen, että kotimainen rahamafia ja tuoda valta takaisin kansalle.

[quote=“archangelus, post:9, topic:1210”][quote author=kesämies link=topic=1298.msg9999#msg9999 date=1382549534]
On aivan käsittämätöntä, että joku voi tehdä jotakin, jostain muusta syystä kuin rahasta.
[/quote]
Vaikka Bitcoinia luodessa pääpointtina ei ollut rikastuminen, kaikki jotka oli sitä kehittämässä ja luomassa ovat nyt mijonäärejä. Raha ja oma etu on aina mukana. Kaikki eivät vaan etene suoraviivaisesti kohti sitä, mutta loppujen lopuksi se on se palkkio jonka onnistuneet saavat.[/quote]

Jotkut ovat miljonäärejä, jotkut ovat saaneet vain hyvän mielen.

Bitcoinin kanssa pelatessa heidän täytyy vaan toimia vapailla markkinoilla, kun he eivät voi sitä monopolisoida itselleen. Tämä saattaa vähentää heidän kiinnostustaan. Nykyisen raha ja pankkimafian osalliset puhuvat kovasti bisneksistään ei ainoastaan vapaiden markkinoiden ansiosta, vaan vieläpä sen puolesta. Melkoista paskaa, kun huomioi, että heidän fiat-mafiallaan ei ole mitään tekemistä markkinatalouden kanssa.

[quote=“kesämies, post:10, topic:1210”][quote author=Base link=topic=1298.msg9993#msg9993 date=1382548299]
Kiinnostuneita yhdistää myös ehkä jonkinlainen korostunut kiintymys rahaan ja sen tekemiseen/säästämiseen/sijoittamiseen. Ikävästi sanottuna sellaisia yrittäjähenkisiä rahanahneita paskoja, jollaiseksi itsenikin lasken.
[/quote]

Yrittäjähenkinen ja rahanahne paska ovat yleensä eri ihmisiä.

Yrittäjä valmistaa tyypillisesti hyödykkeen, jonka kuluttajat haluavat vapaaehtoisesti ostaa. Näin ollen sekä kuluttaja, että yrittäjä hyötyy.

Rahanahne paska, on tyyppi, joka tekee voittoa luomalla esim rakennus- ja kaavamafian kaltaisen monopolin ja tekemallä sitten voittoa, kun kuluttajilla ei ole vaihtoehtoa, eli ostaa asuntoa joltain toiselta vapailla markkinoilla toimivalla yrittäjältä. Suomi on valtava maa, jossa on tilaa, mutta asuminen järjettömän kallista. Poikkeusluvat, kaavat ja rakennusluvat menevät suurille rakennusyhtiöille jotka voivat vetää hommat jäihin heti, jos kauppa ei käy. Samaan aikaan kun pienet rakennusyhtiöt ja perheet ovat pyytäneet vuosikymmeniä kaavaa/poikkeuslupaa omalle talolleen.

Tästä järjestelmästä hyötyvät valtion ja kuntien syöttösiat, virkaturhakkeet, suuret rakennusyhtiöt, vuokraloordit, kiintöistöyhtiöt ja pankit. Nämä ovat rahanahneita paskoja.

Itse olen innoissani bitcoinista sekä erinomaisena keinona vaurastua, että mahdollisuutena tuhota sekä kansainvälinen, että kotimainen rahamafia ja tuoda valta takaisin kansalle.[/quote]

Niin olisi varmaan pitänyt laittaa pilkku tuohon väliin. En tietenkään tarkoita, että yrittäjähenkisyys olisi automaattisesti merkki rahanahneudesta tai toisinpäin. Tosin halu tehdä (paljon) rahaa on varmaan yksi suurimmista motivaattoreista yrittäjyydessä.

Olin tuossa ehkä kymmenen vuotta sitten jossain yrittäjyyskoulutuksessa, jossa väitettiin, että yrittäjä ei voi olla ahne mutta omakohtainen kokemukseni sanoisi, että ahneus voi olla jopa hyve yrittäjässä.

-Meilläpäin taasen avopuoliso tietää jo jonkin verran bitcoinista, kahden vuoden innostukseni takia.

-Kavereista lähes kaikki ovat olleet positiivisia asiasta. Osa on kysellyt ja luonut mehukkaitakin keskusteluja, mutta sitten löytyy näitä ihmisiä, jotka ovat “ääripatriotismi” aatteen kannattajia, jolloinka olen tyystin luovuttanut heidän suhteen (yksinkertaisesti: Kaikki, mikä ei tule valtiolta/ole valtion määrittelemää, on turhaa). Perus vastaukset ovat näiltä ihmisiltä: “Tollaset pitäs sulkee linnaan!!1”

-Työpaikalla on osa ollut hiukan hilpeänä ja naureskellut, mutta sen jälkeen ihmiset ovat kyselleet tarkempia yksityiskohtia ja jopa harkinneet siihen (tällä hetkellä) sijoittamista. (kehuivat muuten rahansiirtonopeutta)

-Sukulaisista meidän isoäiti on ollut epäilevällä kannalla, koska media ja hän on entinen pankkivirkailija, eikä voi ymmärtää tämmöisiä “kotkotuksia”.

-Vanhemmat taas jatkuvasti kyselevät mielenkiinnosta, että mitä kurssia bitcoin tällä hetkellä pitää ja että onko mitään uusia uutisia siitä (esim. bitcoin automaatista).

-Nimeltä mainitsemattomat yritykset ovat olleet kiinnostuneita, osa heistä jopa surkuttelikin hieman, mikseivät ottaneet aikaisemmin ko. rahaa käyttöön.

Tässäpä nämä, mitä itärajan lähellä mietitään! Yhteenvetona: Suurin osa tietämättömiä, mutta erittäin kiinnostuneita.

Yleensä olen tuonut bitcoinin esiin vain kun puhutaan harrastuksista tms. ja olen maininnut, että mainaan ja teen rahaa kryptovaluutalla. Varmaan joka kerta on ollut jonkinlaista kiinnostusta vähintään, ketä nyt ei rahan tekeminen kiinnosta. En itsekään ymmärrä bitcoinin rakennetta ja matematiikkaa niin syvällisesti, että osaisin mennä teknisiin yksityiskohtiin kovinkaan suurella tarkkuudella.

Olen kyllä kaikille tuonut esiin bitcoinien suuren arvonvaihtelun ja riskisyyden ja puhunut (nykyään olemattomista) tuotoista ja tuotto-odotuksista ihan rehellisesti. Näitä on mielestäni ihan turha kiistää, vaikka uskonkin, että bitcoinista tulee nykyistä suurempi juttu ja sen arvo nousee. Riskit ovat silti varsin suuria.