Mitä jos nettilompakko "häviää"

Kysyisin sellaista, että voiko niin käydä että nettilompakko häviää, eli kyseiseen nettiosoitteeseen ei enää pääse?

-Miten käy silloin lompakossa oleville Bitcoineille?
-Pääseekö lompakkoon siitä huolimatta jos tietää oman lompakkonsa osoitteen?

Ne on mennyttä. Ei.

Tuo vastaus on liian yksinkertainen. Blockchain.infon ja Strongcoinin kaltaisten nettilompakoiden bitcoinit saa varmuuskopiosta palautettua. Ilman varmuuskopiota ei saa. Easywalletin kaltaisten lompakoiden bitcoineja ei tuollaisessa tilanteessa saa itse palautettua mitenkään.

Se on toki totta, että katastrofitilanteessa pelkästään tietämällä nettiosoitteen ei saa niitä bitcoineja. Pitää olla backupit.

Lisähuomiona voisin todeta, että Easywallet on tarkoitettu vain pienten summien käyttölompakoksi. Siellä ei tule säilyttää merkittäviä määriä bitcoineja.

Tärkeä huomio. Ylläpidän sekä easywallet, että localbitcoins-palveluita, joissa molemmissa on bitcoin-lompakko. Suosittelen silti käyttäjille säilyttämään bitcoinejaan kolmansista osapuolista riippumattomalla tavalla. Onhan aina teoriassa mahdollista, että vaikka CIA tai karhuryhmä päättää lopettaa palvelut nyt, käy sulkemassa serverit ja heittää minut (palvelun ylläpitäjän) putkaan ja avaimen kaivoon.

Oma suosikkini bitcoinien säilyttämiseen tällä hetkellä on multibit-lompakko. https://multibit.org/ Paperilompakko sitten vielä isompien summien säilyttämiseen.

Miksi sitten kehitän nettilompakoita jos näkemykseni on tämä? Näen ne varsin hyödylliseksi muutamiin käyttötarkoituksiin: aloittelijoille, sekä lyhytaikaiseen bitcoinien säilyttämiseen. Eli ts. bitcoinien käyttämiseen ja treidaamiseen.

OK, eli on mahdollista että nettilompakko katoaa tai että siihen osoitteeseen ei enää pääse.

Minulla on siis BC:t blockchainwalletissa hyvien salasanojen takana, mutta en siis voi olla varma että onko tuota koko blockchain-lompakkoa välttämättä jokupäivä olemassa.?

• Kuinka otan lompakosta varmuuskopion, eli miten saan BC.t takaisin jos lompakko häviää.?
  • Mikä on private key? Minulla on kyllä lompakkoni bitcoinosoite ja lompakossa salasana, mutta mikä on private key?
  • Haluaisin siis rautalangasta väännetyt ohjeet siitä, miten pitää toimia että tiedän kolikoideni olevan turvassa vaikka lompakko häviäisi/kaatuisi/suljettaisiin yms…

Mielestäni tämä on ongelma joka Bitcoinissa ehkä on. BC:hen sijoittaminen/säästäminen pitäisi olla helposti turvallista.
Nyt se on turvallista, jos olet asiaan hyvin perehtynyt, mutta jos et ole, niin voit hävitä kaiken hetkessä.

[quote=“kivelap, post:5, topic:647”]OK, eli on mahdollista että nettilompakko katoaa tai että siihen osoitteeseen ei enää pääse.

Minulla on siis BC:t blockchainwalletissa hyvien salasanojen takana, mutta en siis voi olla varma että onko tuota koko blockchain-lompakkoa välttämättä jokupäivä olemassa.?

• Kuinka otan lompakosta varmuuskopion, eli miten saan BC.t takaisin jos lompakko häviää.?
  • Mikä on private key? Minulla on kyllä lompakkoni bitcoinosoite ja lompakossa salasana, mutta mikä on private key?
  • Haluaisin siis rautalangasta väännetyt ohjeet siitä, miten pitää toimia että tiedän kolikoideni olevan turvassa vaikka lompakko häviäisi/kaatuisi/suljettaisiin yms…

Mielestäni tämä on ongelma joka Bitcoinissa ehkä on. BC:hen sijoittaminen/säästäminen pitäisi olla helposti turvallista.
Nyt se on turvallista, jos olet asiaan hyvin perehtynyt, mutta jos et ole, niin voit hävitä kaiken hetkessä.[/quote]

Blockchain toimii eri periaatteella. Jos otat sieltä backupit, niin ne kyllä toimivat vaikka koko palvelu häviäisi pallonkartalta.

Private key on merkkijono, jolla voit käyttää bitcoinisi. Se on avain bitcoineihisi. Jos sinulla on se tallessa vaikka tulostettuna paperille kassakaappiin, niin et ole riippuvainen mistään kolmannen osapuolen palvelusta, ainoastaan bitcoin-verkosta (joka todennäköisesti tulee säilymään pitempään kuin mikään keskitetty palvelu). Blockchain.infosta voi käsittääkseni tulostaa nuo private keyt ulos (itse olen ainakin näin tehnyt).

Heti blockchain lompakon etusivulla on varmuuskopio (backup) -painikkeet joista voit ladata salasanallasi kryptatun varmuuskopion vaikka sähköpostiisi. Jos haluat private keyt paljaana datana, sinun tulee mennä import/export -välilehdelle ja sieltä “export unencrypted”

Kryptaamattomien private keyden pitäminen on kuitenkin vähän riski, koska jos joku pöllii ne, saa hän varastettua coinisi ilman mitään salasanaa.

EDIT: sori ettei ihan rautalanka ohjeita tullut vielä, kirjoitan ehkä myöhemmin. Näillä saat kuitenkin varmuuskopsun tehtyä :wink:

Okei, nyt sain backupit, eli mulla on nyt kilometrin mittainen jono merkkejä tallennettuna. Mitä teen näillä merkeillä jos blockchain lompakko jokupäivä häviää.
Laitanko googleen? :wink:
Siis miten saan kolikkoni käyttöön tuolla private keyllä??

Meitsi on ihan hukassa täällä. :smiley:
Kiitos ylläolevista ohjeista on jo auttanu paljon.

[quote=“kivelap, post:8, topic:647”]Okei, nyt sain backupit, eli mulla on nyt kilometrin mittainen jono merkkejä tallennettuna. Mitä teen näillä merkeillä jos blockchain lompakko jokupäivä häviää.
Laitanko googleen? :wink:
Siis miten saan kolikkoni käyttöön tuolla private keyllä??

Meitsi on ihan hukassa täällä. :smiley:
Kiitos ylläolevista ohjeista on jo auttanu paljon.[/quote]

Kaikista helpoin tapa on importata se avain/avaimet Multibit-lompakkoon. Multibit nimittäin tukee Blockchain.infon käyttämän formaatin importtaamista sinne. Sen jälkeen bitcoinit on käytettävissä Multibitissä.

Tässä on keskustelua aiheesta, tuolta löytyy ohjeet tuota Multibit-vaihtoehtoa vartenkin:

Ok, hyvä nyt sain ne multibittiin importattua?
-Miten ne nyt näkyy molemmissa paikoissa?
-Voiko ne nyt lähettää tuolta multibitistä kenelle tahansa ilman salasanaa?

Jos poistan multibit lompakon, niin häviääkö kolikot?

private keyt ovat “avaimia kolikkoihisi”, ja voi lisätä ne vaikka kuinka moneen lompsaan. Bitcoineja ei voi poistaa joten voit huoletta poistaa multibit lompakkosi, coinit ovat edelleen tallessa.

Kiitos, nyt rupeen oleen jyvällä.
Nyt mulla on backupit muistitikulla ja hyvät salasanat joten uskoisin että nyt BC:t helposti paremmassa turvassa kuin pankkijärjestelmässä. Kiitos tästä!

On kivaa olla avuksi :))