Mining-rigien jäähdytys-vaihtoehtojen pohdintaa

Tässä konerikosta kärsivänä olen ajatellut tilaavani uuden emolevyn kanssa kolmannen 7950:en ja
tekeväni 1x-16x risereistäni powered mallisia. Samaan hengenvetoon on pakko todeta että huone
jonka jäähdyttämiseen kuvittelin 500l kaivoveden painesäiliön riittävän, tuleekin jo lämpimäksi kahdella 7950:llä. Ilman koneita huoneen lämpötila n.17C ja koneiden kanssa 20,5-21C. Arvatenkin esim. 4:llä kortilla lämpötila huitelisi 25*C:n paikkeilla. Meteliäkin nuo flektit pitävät kuultavasti, vaikka seinät eristin äänieristeellä.
Ilmajäähdytys ei oikeen enää tunnu riittävältä, kun ympäröivän ilman lämpötila nousee->nousee korttien lämpötilat->nousee ilmanlämpötila, oravan pyörä on valmis. Rajansahan tuolakin on, että eihän tuo rajattomasti nouse, mutta korttien lisääminen voinee nostaa lämpötiloja jokaisen kortin osalta selvästikin.

Nestejäähyistä olen siis ajatellut vettä ja öljyä. Onko kellään louhintakoneitaan nestejäähyllä varustettuna?

Tässä pohdintoja, etuja ja haittoja:

Vesijäähy:
-Tislattu vesi ei johda vettä, mutta ajan kanssa johtaa. Vuoto voi johtaa katastrofiin.
-Vesi vaatii vesiblokit, jotka maksavat n. 100€/kpl. Louhia saa esim. 7950:llä ainakin 3kk:ta jotta on omillaan.
-Vesi haihtuu ajan kanssa, määrää tarkkailtava, lisättävä ja vaihdettava ajoittain jos halutaan säilyttää
sähköä johtamaton ominaisuus.
-Saattaa kerätä levää putkiin ja blokkeihin, jolloin tislattu vesi likaantuu hetkessä.
+Vesi ei ole myrkyllistä ja sitä saa järkevään hintaan, sekä pienissäkin erissä
+Lämpökapasiteetiltaan parempaa nestettä saa hakea

Öljy-jäähy:
-Öljyt liuottavat joitakin muoveja, esim. PVC.
-On raportoitu konkkien pohjatulppien turpoamisesta ja kaapeleiden koppuroitumisesta
-On epäilty flektien kestävyyttä hämentäessä viskoosista öljyä, ilman sijasta.
+Eräs valmistaja kumoaa öljyn vaikutuksen flektiin ja konkkiin http://www.pugetsystems.com/submerged.php
-Hallitsematon vuoto johtaa ikuisiin haju-haittoihin tai pahimmillaan lattiamateriaalin ja maa-aineksen
poistoon, josta ei ainakaan vakuutus-yhtiö vastaa.
-Jälleenmyynti varmasti haastavaa…
+Ei johda lainkaan sähköä, koskaan.
+Ei tarvita kalliita blokkeja, viilennyttä öljyähän voisi letkuilla ohjata siileille, ei tarvetta flekteille
+Öljy ei haihdu, ei tarvetta vaihdolle/lisäyksille.

Itse olen kallistumassa lämmönsiirrossa öljyn puolelle, suurimpana plussana vesi-blokkien tarpeettomuus.
Ylempänä tuo valmistaja väittää että konkan pohjatulpat eivät turpoilisi, eivätkä flektit vaurioituisi.
Öljyillä siis lienee eroa.

Koska paritalossamme on vesikiertoinen lämmitys, olen harkinnut että viimeistäänkin koneiden lisääntyessä,
voisin toteuttaa jäähdytyksen neste-jäähdytyksenä, tuon nesteen lämmön voisin sitten siirtää vesivaraajaan lämmönvaihtimen ja kiertopumpun avulla.

Ei kai karvan yli 20c ole mitään. En edes muista milloin täällä olisi ollut niin viileää. Mulla nousee yli 35 asteeseen päivässä jos on kämpän ovi kiinni. Alivoltita ja osta kortteja joissa on hyvä jäähy.

Joo, tuossa pskalla istuskellessani katselin että hongkong-sekatavaraliike myy lattia-tuulettimia muutamalla
kympillä. Sillä kun töhöttää saa gpu:t lisää viilennystä ja niiden omat flektit hiljenee.
Ajatuksena on kyllä mielenkiintoinen tuo öljy-pohjainen nestejäähy.

Nyt powered-pcie-risereitä kolvaamaan.

kuulostaa aika kovalta tuo lämpötilan nousu. jos meinaat tulevaisuudessa laajentaa näytönohjainvalikoimaasi, niin silloin ei enää nestejäähytkään auta. itse alkaisin miettimään että miten sieltä saa lämmöt pukattua pihalle.
itsellä tänä kesänä on pakko alkaa tällainen kehittelemään kun näyttisten lämmöt on päivisin tuolla 80 asteessa ja tuulettimet 100% alikellotettuinavoltitettuina.

edit. korjattu viestiä

Sepä tässä olikin ajatuksena että tulevaisuudessa, kun lämmöntuotto kasvaa, olisi hyvä saada lämpö talteen ja jakaa se koko kiinteistöön (paritalo 2-tasoa). Tähän olisi nestekierto edellytys, jotta saataisiin siirrettyä lämpö vesivaraajaan, sieltä sitten vesikiertoisiin lämmityspattereihin ja lämpimään käyttöveteen.

Vesiblokit vaan olisivat huiman kallis investointi, varsinkin vuotaessaan. Edullisin olisi upottaa muuntaja-öljyyn ja kierrättää tuota öljyä lämmönvaihtimeen, jossa kiertäisi vesivaraajan vesi, jäähdyttäen öljyä.
Raportoidut vaikutukset esim. kondensaattoreiden pohjassa oleviin pvc-tulppiin eivät vaan innosta (pehmenevät ja turpoilevat).
Paitsi jos löytyisi tukea edellä mainitun öljy-jäähyn valmistajan väitteille, ettei öljy vaikuta. Tai että kyseessä on heidän käyttämänsä öljy-tyyppi.

Tällöinhän saisi esim. tuon 4,5kW ohjattua koko kiinteistön lämmittämiseen ja osaltaan oheis-hyötyä sähkön-kulutuksesta. Lämmönluovutus-tilavuus olisi meillä siis yli 790m³. Ei ainakaan tulisi ongelmia lämmön-luovutuksen suhteen lämmitys-kaudella. Riski olisi että varaaja kuumenisi aika kuumaksi tuolla teholla kesällä, jolloin lämpö-energiaa kuluu vain käyttö-veden lämmittämiseen. Tuohonkin tietysti on tehtävissä termostaatti-magneettiventtiili yhdistelmällä automaattinen jäähdytys. Kuumaa vettä vaan hanasta viemäriin. Kun tuon kaivoveden +5C lämmittää varaajassa +60C:een, niin äkkiä viilenee.

Sittenhän on vielä huomattava että laitteiston kestoikä (jos muovit eivät vaurioidu jostain tietystä öljy-laadusta) pitenee alhaisten lämpötilojen vuoksi selvästi. Haittana jälleenmyynti-arvon romahdus.
Onhan tuollaisen öljy-jäähyn rakentelukin aikamoista, mutta suurilla tehoilla varmasti kannattavaa…

MUOKS: Tässä linkki, joku meinaa upotta 24GPU:ta öljykylpyyn!
http://forums.pugetsystems.com/threads/6000-Custom-tank-for-special-24-GPU-rack