Miksi sain juuri 0.00000001 BTC bittirahalta?

Ja sai ilmeisesti aika moni muukin?

Itselleni ilmestyi tämän muotoisia unconfirmed transuja Bittirahalta oston jälkeen:
https://drive.google.com/file/d/0B-prA23_2hdueGNrTjYyV01Wa0E/edit?usp=sharing
Ei niistä tarvi ainakaan hätääntyä. Liittyy meneillään olevaan malleability ongelmaan.

Kyseiset siirrot eivät ole bittirahalta. Bitcoin verkossa on jo jonkinaikaa ollut joitakin tahoja jotka lähettelevät tuollaisia pikkusiirtoja satunnaisiin osoitteisiin. Luultavasti pyrkivät siihen, että nuo päätyisivät mukaan eri siirtoihin ja antaisivat siten tietoa siitä mitä muita osoitteita lompakossa on.

Jos nuo satoshit joskus oikeasti saapuvat lompakkoon (olleet nyt matkalla 2 vrk), niin mikä olisi oikea tapa toimia ?
Lähettää ne takaisin sinne mistä tulivatkin ?

[quote=“katlisa5963, post:4, topic:1710”]Jos nuo satoshit joskus oikeasti saapuvat lompakkoon (olleet nyt matkalla 2 vrk), niin mikä olisi oikea tapa toimia ?
Lähettää ne takaisin sinne mistä tulivatkin ?[/quote]

Ensinnäkin kannattaa pohtia sitä osoitetta minne ne tulivat. Jos se on sellainen jonne muutenkin ottaa läjäpäin siirtoja, niin tuollaiset eivät tilannetta juuri muuta eikä niistä silloin tarvi välittää. Jos taas osoite on sellainen johon on alunperinkin ollut tarkoitus ottaa vain yksi ainoa siirto, niin silloin olisi pari vaihtoehtoa miten säilyttää lompakkonsa yksityisyyden.

a) älä koskaan lähetä niitä eteenpäin. Tässä vaihtoehdossa on haittapuolena, että tälleen ne jäävät aktiivisiksi coineiksi ja siten nostavat aktiivisen txout setin kokoa.
b) lähetä ne pois yhdessä sen isomman siirron kanssa joka on tullut samaan osoitteeseen. Tälleen ne eivät paljasta yhtään mitään ylimääräistä kellekään.

Valitettavasti kovin moni lompakko ei mahdollista näin tarkkaa hallintaa enkä ole ainakaan kuullut että jokin lompakko automaattisesti toimisi näin, mutta esimerkiksi Electrum mahdollistaa osoitteen lukitsemisen silleen, että kyseisestä osoitteesta ei automaattisesti lähetetä mitään siirtoja tehdessä.

Mikä tämmöinen taho mahtaa olla, verottaja?

Hemmetti… olisi pitänyt alunperinkin tehdä useita lompakoita eikä kaikkea saman lompakon kautta - osoitteita tein toki lähes jokaiselle siirrolle omansa.

Nyt en ihan ymmärtäny. Miks kannattaa lähettää takas?

Ite oon kanssa hieman pihalla. Olen myös saanut tuollaisen siirron yhteen paperilompakkooni osoitteesta “1Enjoy1C4…”

Jooh joudun kyllä keskeyttämään kaiken btc liikenteen ennen kuin saa selvyyttä että mitä tässä tapahtuu. sama 1Enjoy siirto tulossa joka lompakkoon.

Nyt tuo 0,00000001 BTC siirto on hävinnyt omasta paperilompakostani.

Mul ei oo 1enjoy :smiley: Play and win BTC:stä on tulossa satoshi 1Bhv6XjXBvraivcATHwwLMscZ5xJm9FsPn :confused: en oo kyl mitää pelaillu. Wut is going on?

Viddu, oli sileltäki näköjää tullu, 1enjoy oli menny sotkee mun Casascius kolikonki. Onneks niist ei vissii arvo mee vaikka Btc määrä niissä lisääntyis?

Mikä tälläses hilujen lähettelys on pointtina?

[quote=“Meister, post:12, topic:1710”]Viddu, oli sileltäki näköjää tullu, 1enjoy oli menny sotkee mun Casascius kolikonki. Onneks niist ei vissii arvo mee vaikka Btc määrä niissä lisääntyis?

Mikä tälläses hilujen lähettelys on pointtina?[/quote]

Ei casasciuksen arvo ainakaan tipu jos coinien määrä siellä lisääntyy. Mielestäni yritin jo ylempänä selittää mitä veikkaan noiden pointiksi aiemmassa viestissäni.

Ei niistä haittaa suoranaisesti ole. Jos on huolissaan asiasta niin kannattaa käyttää lompakkoa, joka kykenee lukitsemaan ne silleen ettei niitä koskaan lähetetä minnekään.

Olisiko teknisesti mahdollista muuttaa systeemiä niin, ettei maksujen lähettäminen onnistuisi ilman miners fee’tä ?
Sehän estäisi tehokkaasti tällaisen spämmäilyn.

Ja minulta poistuivat jo nuo 1sotchi ja 1enjoy -osoitteista lähetetyt konfirmoitumattomat spammit ainakin yhdestä osoitteesta yhtä mystisesti kuin sinne ilmestyivätkin. Ainakin yhdessä osoitteessani ne näkyvät vielä. Kaikkia osoitteitani en viitsi edes tarkistaa.

Käytän muuten Qt-walletissani coincontrol -nimistä mitälie-lisäosaa, josta mm. näkee kaikki osoitteet joissa on coineja (siis omassa lompakossa) ja myöskin voi valita mistä osoitteesta coineja lähetetään kun lähettää johonkin niitä. Myös “vaihtoraha” -osoitteen voi asettaa manuaalisesti tällä. On hyvä jos haluaa muuten käyttää tuota originaaliwallettia. Bitcointalk.orgista sen jostakin löysin.

Entä jos käyttää sekoittajaa?
Seuraava kysymys on että miten pystyy luottamaan sekoittajiin?

Minulla ei moisia satosheja löytynyt… Ja muutenkin lienee korjanneet kehittäjätiimi sen vai onkohan bitcoin- verkko itse osannut korjata itsensä…

Bitcoinin sanotaan olevan vielä “kokeellinen raha”, joten tälläinen lienee arvattavissa… :-\

Bitcoin. Aikansa Windows 95. Sutta ja sekundaa mutta kuitenkin ensimmäinen askel.
Problem officer?

[quote=“eZ5xe7eD, post:18, topic:1710”]Bitcoin. Aikansa Windows 95. Sutta ja sekundaa mutta kuitenkin ensimmäinen askel.
Problem officer?[/quote]
En sanonut, että se olis sekundaa… Olen itsekin satsannut saturaisia cyptovaluuttaan. Joten on oma lehmä ojassa.

Minä taas haluan ajatella että bitcoin on kryptovaalutoista se joka on aloittamassa koko ilmiön, yhtälailla kun Windows 95 muutti tietokoneet harrastajien lelusta ja it-työntekijöiden usein välttämättömästä pahasta kaikkien konttoriduunareiden perustyökaluksi. Bitcoinin tuntemattomat heikkoudet tulee esiin käytön myötä, ja kryptovaluutoiden seuraava sukupolvi korjaa ne.
Yksi heikkous voi olla asic-piirien tehokkuus. Toinen ellen ole käsittänyt väärin on yksityisten avainten heikko hashi, mille on tehtävä jotain jo ennenkun louhittavat bitcoinit loppuu. Nämä yhden satoshien ilmeisesti urkintasiirrot voi olla kolmas heikkous.