Mielipiteitä/jeesiä

Terve kaikille! olen uusi täällä, vaikka bitcoin onkin ennestään tuttu jo pitkältä ajalta. En tiedä kirjoitanko tämän oikeaan osioon ja toivon asiallisia vastauksia ja ettei tämä heti jouda romukoppaan. mutta itse asiaan.
Olen miettinyt olisiko bitcoineja kannattavaa louhia toiminellä tai perustaa yritys sitä varten.
Muunmuassa toimiiko vähennykset louhinta laitteisiin ja muihin kuluihin jotka menee bitcoineja hankkiessa.

Nyt vain mielipiteitä kehiin. En ainakaan pikaisella guugletuksella saanut vastausta niin piti tänne kirjoitella.

Yrityksenä louhiminen on ainoa oikea ratkaisu, ellet kierrä veroja.

Yksityishenkilö:

  • Maksat ALV:t (24%) laitteistosta
  • Maksat ansituloveroa louhituista coineista
  • Maksat pääomatuloveroa mahdollisesta arvonnoususta louhintahetken ja myyntihetken väliltä
  • Et saa vähentää mitään kuluja

Firma:

  • Ei ALV
  • Vero firman voitoista
  • Vähennät sähköt, tilavuokrat, ylläpitäjän palkat yms

[quote=“Rider, post:2, topic:1332”]Yrityksenä louhiminen on ainoa oikea ratkaisu, ellet kierrä veroja.

Yksityishenkilö:

  • Maksat ALV:t (24%) laitteistosta
  • Maksat ansituloveroa louhituista coineista
  • Maksat pääomatuloveroa mahdollisesta arvonnoususta louhintahetken ja myyntihetken väliltä
  • Et saa vähentää mitään kuluja

Firma:

  • Ei ALV
  • Vero firman voitoista
  • Vähennät sähköt, tilavuokrat, ylläpitäjän palkat yms[/quote]

Kiitos vastauksesta. oli aika aika tyhjentävä ja selkeä.

Toiminimen suhteen kannattaa ennakoida verottajan mahdollisesti nihkeä suhtautuminen tietokoneiden hankintaan.
TMI ei kuitenkaan ole sinusta erillinen oikeushenkilö…

Osakeyhtiö taas voi ostaa vaikka kissan- ja lastenruokaa ja vähentää verotuksessa.

Olen jostain netin syövereistä lukenut että toiminimen piikkiin saa laitettua vain hieman laajemmin vähennyksiin, kuin yksityishenkilön ansiotulovero-vähennyksiin.
En nyt löytänyt linkkiä k.o lähteeseen, mutta google auttaa.

Kissan- ja lastenruuat verottaja katsoo melko varmasti piilo-osingoksi, joka verotetaan ansiotulona. Ja ei hyväksytä vähennykseksi. Tämä siis jos ja kun verottaja tuollaisia sattuu huomaamaan…

-y

Olen aikoinani perustanut osakeyhtiön. Osakeyhtiön perustamiseen tarvittiin siihen aikaan 1996 50000 SMk eli 8409 euroa. Rahat perustamiseen lainasin Finveralta pienen paperisodan tuloksena. rahat sijoitin osakkeisiin… Osakeyhtiön perustin, koska tunnen omat tapani. On parempi pitää omat ja yrityksen rahat selvästi erillään. Viitaten kissan- ja lastenruokaan totean seuraavaa:
Kaikissa verotukseen liittyvissä asioissa oleellista on perustelut. Yritys voi hankkia mitä tahansa jos pystyt perustelemaan, miksi olet tuotteen tai palvelun ostanut. Jos ja kun yrityksesi kirjanpito on tilitoimistossa, he varmasti työnsä puolesta kysyvät kun on kysyttävää. Alle 100000 euron yrityksiä tuskin kukaan ehtii tarkastella pl tietyt alat (joissa harmaa talous rehottaa).
Verottajalta voi oikeasti myös kysellä suoraan ja aika paljon vastauksia löytyy suoraan netistäkin.
Mielenkiinnolla odotan, kun teen yrityksen piikkiin ensimmäiset bitcoin-ostot. Onko tilitoimisto perehtynyt verottajan ohjeisiin. Eli perusta yritys, osta kissa yritykselle ja anna nimeksi Firma tai Bitcoin. Sitten ostat kissahäkin, kissalle sopivan kuljetusauton ja peräkärryn kissanhiekan kuskaamiseen jne. Bitcoin on siinä mielessä hyvä nimi kissalle, koska joku epätietoinen kysyy, mistä nimi on peräisin ja voit sitten kertoa menestystarinasi…

Ja taas:
Vielä kirjanpidosta: Jos olet päättänyt antaa kirjanpidon tilitoimiston hoidettavaksi, kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa tilitoimistoja. Toimiston ei tarvitse olla välttämättä ihan nurjkalla, koska sähköpostilla saa asioita hoidettua ja alv- velvollinen lähettää tositteet kerran kuussa toimistoon. Itse käyn tilitoimistolla pari kertaa vuodessa. Jos on pieni yritys,jotkut toimistot antavat kaksi hintaa palvelulle; tuntihinnan tai vientihinnan per tosite. Veroilmoituksen laatiminen ja tilinpäätös voidaan myös hinnoitella tuntiperusteisesti tai kiinteänä. Muilta yrittäjiltä kannattaa kysyä myös kokemuksia. Itselläni pieni, yhden miehen osakeyhtiö. Olen vaihtamassa tilitoimistoa koska nykyisellä 75 euroa/ tunti ja uudella 27 euroa/ tunti. Lasken säästäväni(= sijoitan BTC) vuodessa 800 euroa!

Taikurin hatustako tuon 50.000 mk keksit :smiley:

Kyllä minäkin tuon verran jouduin laittamaan.
Se oli minimipääoma silloin. Euron myötä muuttui jotain 47000mk (8000€) ja vasta hiljattain se laskettiin 2500 euroon.

[quote=“Kimmo, post:9, topic:1332”][quote author=katlisa5963 link=topic=1432.msg11372#msg11372 date=1384994374]
Taikurin hatustako tuon 50.000 mk keksit :smiley:
[/quote]

Kyllä minäkin tuon verran jouduin laittamaan.
Se oli minimipääoma silloin. Euron myötä muuttui jotain 47000mk (8000€) ja vasta hiljattain se laskettiin 2500 euroon.[/quote]
Joo, siihen aikaan ei ollut Flooraa eikä virtuaalirahaa. Riihikuivaa piti olla yrityksen tilillä.
Kiitos bitcoinin, olen oppinut taikomaan rahaa, 17 vuotta siinä meni. ;D
Finnveralta rahaa saa varmasti edelleen yrityksen perustamiseen. Siihen aikaan oli ainakin halpaa lainaa.

Finnveralta ei saa mitään rahaa. Rinnastavat bitcoiniin liittyvät firmat pikavippifirmoihin.

[quote=“Kimmo, post:9, topic:1332”][quote author=katlisa5963 link=topic=1432.msg11372#msg11372 date=1384994374]
Taikurin hatustako tuon 50.000 mk keksit :smiley:
[/quote]

Kyllä minäkin tuon verran jouduin laittamaan.
Se oli minimipääoma silloin. Euron myötä muuttui jotain 47000mk (8000€) ja vasta hiljattain se laskettiin 2500 euroon.[/quote]

Jouduin näköjään hiukan päivittämään tietojani :wink:
80-luvulla kun perustin osakeyhtiön oli minimipääoma 15.000 mk, mutta se todellakin nostettiin 50.000 markkaan 1.9.1997

[quote=“Rider, post:2, topic:1332”]Yksityishenkilö:

  • Et saa vähentää mitään kuluja[/quote]

Tästä olen aina halunnut lisätietoa. Muistaako kukaan miten tuo perusteltiin? Näen itse tässä melkoisen ristiriidan ja perustettomuuden. Jos louhinnasta saatu tulo määritellään palkaksi rinnastettavaksi tuloksi ja näin itse louhinta työksi, miksi tulonhankkimisvähennysperiaatteet ei juuri tässä tapauksessa päde? Miksi louhintalaitteistoa, joka voi käyttää vain ja ainoastaan louhintaan, ei voi vähentää?

Jos minä olen kääntäjä ja teen käännöksiä kotonani, saan vähentää tietokoneeni hinnan jos sillä työni suoritan.

[quote=“eiviela, post:13, topic:1332”][quote author=Rider link=topic=1432.msg11266#msg11266 date=1384868698]

Yksityishenkilö:

  • Et saa vähentää mitään kuluja

[/quote]

Tästä olen aina halunnut lisätietoa. Muistaako kukaan miten tuo perusteltiin? Näen itse tässä melkoisen ristiriidan ja perustettomuuden. Jos louhinnasta saatu tulo määritellään palkaksi rinnastettavaksi tuloksi ja näin itse louhinta työksi, miksi tulonhankkimisvähennysperiaatteet ei juuri tässä tapauksessa päde? Miksi louhintalaitteistoa, joka voi käyttää vain ja ainoastaan louhintaan, ei voi vähentää?

Jos minä olen kääntäjä ja teen käännöksiä kotonani, saan vähentää tietokoneeni hinnan jos sillä työni suoritan.[/quote]

Vero.fi-sivun mukaan: Louhimisesta vastineeksi virtuaalivaluuttana saatua tuloa ei voida pitää varallisuuden kerryttämänä. Tuloverolain 61 §:n mukaan ansiotuloa on muu tulo kuin pääomatulo. Siten louhintaan osallistumisesta saatava tulo on saajansa ansiotuloa. Louhinnasta saatu tulo realisoituu verotettavaksi sillä hetkellä, kun henkilö saa virtuaalivaluutan vallintaansa. Virtuaalivaluutan arvona käytetään saantohetken mukaista vaihtokurssia.

Oma mielipiteeni asiasta: Verotukseen liittyviä asiakirjoja laativat virkamiehet työkseen. Koska Suomessa halutaan verottaa kaikkia mahdollista on mahdollista että bitcoiniin liittyvä verotus on laadittu nopeasti ilman riittävää tietoa asiasta. Onkohan asiaan vihkiytyneitä tai esim Bittirahan väkeä kuultu asiassa? Tuskin. Jotenkin tuosta verottajan asiakirjasta jää sellainen kuva että raha tulee ilmaiseksi.
On myös selvää, että yksittäisen ihmisen valitus on usein tuuleen huutamista.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että louhiminen on yrittämistä siinä missä muukin yrittäminen. Siihen tarvitaan halu, välineet ja rahoitusta. Tarkoituksena on saada lisää rahaa. Parturikin louhii ihmisten hiuksia. Tarvitsee välineet ja tilan yritykselleen. Esittäisin että louhijat nousisivat barrikadeille joukkona, laatisivat vastineen verottajalle hyvin perustellusti.
Kuten jo aiemmin olen todennut. Verokarhu =ihminen. Inhimmillisyys on eri asia.

[quote=“pt, post:14, topic:1332”][quote author=eiviela link=topic=1432.msg11447#msg11447 date=1385067963]

Tästä olen aina halunnut lisätietoa. Muistaako kukaan miten tuo perusteltiin? Näen itse tässä melkoisen ristiriidan ja perustettomuuden. Jos louhinnasta saatu tulo määritellään palkaksi rinnastettavaksi tuloksi ja näin itse louhinta työksi, miksi tulonhankkimisvähennysperiaatteet ei juuri tässä tapauksessa päde? Miksi louhintalaitteistoa, joka voi käyttää vain ja ainoastaan louhintaan, ei voi vähentää?

Jos minä olen kääntäjä ja teen käännöksiä kotonani, saan vähentää tietokoneeni hinnan jos sillä työni suoritan.
[/quote]

Vero.fi-sivun mukaan: Louhimisesta vastineeksi virtuaalivaluuttana saatua tuloa ei voida pitää varallisuuden kerryttämänä. Tuloverolain 61 §:n mukaan ansiotuloa on muu tulo kuin pääomatulo. Siten louhintaan osallistumisesta saatava tulo on saajansa ansiotuloa. Louhinnasta saatu tulo realisoituu verotettavaksi sillä hetkellä, kun henkilö saa virtuaalivaluutan vallintaansa. Virtuaalivaluutan arvona käytetään saantohetken mukaista vaihtokurssia.

Oma mielipiteeni asiasta: Verotukseen liittyviä asiakirjoja laativat virkamiehet työkseen. Koska Suomessa halutaan verottaa kaikkia mahdollista on mahdollista että bitcoiniin liittyvä verotus on laadittu nopeasti ilman riittävää tietoa asiasta. Onkohan asiaan vihkiytyneitä tai esim Bittirahan väkeä kuultu asiassa? Tuskin. Jotenkin tuosta verottajan asiakirjasta jää sellainen kuva että raha tulee ilmaiseksi.
On myös selvää, että yksittäisen ihmisen valitus on usein tuuleen huutamista.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että louhiminen on yrittämistä siinä missä muukin yrittäminen. Siihen tarvitaan halu, välineet ja rahoitusta. Tarkoituksena on saada lisää rahaa. Parturikin louhii ihmisten hiuksia. Tarvitsee välineet ja tilan yritykselleen. Esittäisin että louhijat nousisivat barrikadeille joukkona, laatisivat vastineen verottajalle hyvin perustellusti.
Kuten jo aiemmin olen todennut. Verokarhu =ihminen. Inhimmillisyys on eri asia.[/quote]

Näin. Olen kyllä lukenut tuon verottajan bitcoin kannanoton, mutta ei siitä selvinnyt sitä miksi tulonhankkimisvähennysperiaatteita ei voida soveltaa louhintaan. Muistaakseni siitä ei käynyt edes ilmi sitä miksi louhinnasta syntyvää tuloa ei voida pitää pääomatulona? Tuossa kannanotossa on hyvin vähän järkevää perustelua, ja lakia on haluttu tulkita/tulkittu tahallaan/tahattomasti kierosti.

Onko kenelläkään parempaa tietoa asiasta?

Tuo mun lause oli ehkä vähän turhan jyrkkä, enkä itsekään koe asian olevan noin. “Ei saa vähentää mitään” ottaa lähinnä kantaa siihen kuinka eri tilantessa yritys ja yksityishenkilö ovat. Yrityshän saa vähentää käytännössä kaiken liiketoimintaan liittyvän. Yksityishenkilön kohdalla on paljon tarkempaa.

Kaiken järjen ja nykyisten vero-ohjeiden mukaan pitäisi saada vähentää laitteiston hinta. Tuohon pätee samat jutut kuin normaalisti eli vähennykset tehdään vuotuisina poistoina. Sähkön, netin ja muiden pienien kulujen vähentäminen onnistuu varmaan myös osittain.

Esimerkkinä 5000e maksanut louhintalaite, joka tienaa 5000e tänä vuonna. Tuo on kokonaan verotettavaa ansiotuloa ja mitä saat vähentää? 1250 euroa laitteiston hintaa ja joku satanen muuhun pieneen… Kyllä yksityishenkilöllä on aika huono asema näissä.

Mun mielestä valtion kannattaisi välittömän verotuksen sijaan vapauttaa kryptovaluuttojen louhinta kaikesta verotuksesta, ts. tuoton saisi verottomana käteen. Tällöin se rinnastuisi esim. marjojen tai sienten poimimiseen ja myymiseen. Etuina tässä ratkaisussa olisi byrokratian väheneminen ja ansaintasysteemien yksinkertaistuminen, valtio saisi kuitenkin välillisiä verotuottoja vilkastuneesta talouselämästä - louhijoiden tuotot hyödyttäisivät asuinpaikkakunnan yrityksiä ja mahdollisesti syntyisi uusia teollisuudenaloja louhintakoneiden tuotannossa, myynnissä ja kunnossapidossa.

Kryptovaluutat antaa tietysti käyttäjille mahdollisuuden vapautua verotuksesta poislukien välilliset verot ja piilomaksut (esim. liikennepolttoaineet 70%).

If you follow the rules, you will always lose.
The rules were put in place by somebody else to control your path and secure their position. If you follow them, you can never disrupt their position, and will always lose to the person writing the rules.

-Rick Falkvinge (kova bitcoin äijä Ruotsista)