Ei välttämättä aihe josta moni haluaa puhua, koska nolottaa ja pännii! Mutta jaettu suru on puoli surua; joten kertokaapa tarinoita miksi ja miten olette bitcoin-walletteja hukanneet ja paljonko tuli taloudellista tuhoa siinä rytäkässä?
Itse käytin bitcoin.orgin 'satoshi’walletia, ja ennen muuttoa backuppasin lompsan winrarin salauksen kera 18 merkkisellä passulla, ja laitoin talteen tikulle sekä sähköpostin luonnoksiin. Eli lompakko on tallessa, mutta winrarin salauksen purkua varten salasana on ainoastaan yhdessä paikassa: päiväkirjassa. The problem is, päiväkirja hävisi muuton aikana Eli kaikki ~45 goinia on hieman liiankin hyvässä tallessa nyt. Eiköhän tästä ota opikseen, ja aina voi elää toivossa että lehtiö vielä pullahtaa käsiin jokin kaunis päivä (…kun kurssi ylittänyt $500).
Mulla ei ole vielä yhtään kadonnutta lompakkoa, mutta voin antaa joitakin tipsejä tähän liittyen. Sinun tapauksessasi toivo taitaa olla siinä päiväkirjassa, eli toivottavasti löydät sen.
Yleisesti ottaen tuo lähestymistapa ei taida olla paras mahdollinen bitcoinien varmuuskopiointiin. Itse olen käyttänyt ihan vastaavaa tallennustapaa eli varmuuskopiot rarriin, tikulle ja sähköpostiin. Salasanakäytäntö on tosin erilainen.
Laitan noihin vain salasanoja, joita en ole mihinkään kirjoittanut ja joita en myöskään voi unohtaa. Niissä on uniikit salasanat, mutta niissä on tiettyä järjestelmällisyyttä, jonka avulla pystyn muistamaan ne kaikki viimeistään kokeilujen kautta.
Toinen hyvä vaihtoehto on laittaa tuollaiset salasanat täysin uniikeiksi ja tallettaa ne Lastpassiin tai Keepassiin ja sitten suojata se hyvällä salasanalla ja tupla-autentikaatiolla. Niin mä teen oikeastaan kaiken kanssa, mulla on nykyään vain kaksi vaikeaa täysin uniikkia passua ja ne ovat Lastpassin ja sähköpostin salasanat. Molemmissa on lisäksi tupla-autentikaatio. Mitään muuta ei tarvitse muistaa, Lastpass antaa muualle omat uniikit salasanat.
Lastpassia käyttäessä kannattaa tosin ottaa paikallinen varmuuskopio niistä salasanoista jonnekin ja pistää se salasanalla suojatussa rar-tiedostossa talteen. Vaikka se äärimmäisen epätodennäköistä onkin niin voi käydä niin että Lastpass hukkaa ne salasanat tai se hakkeroidaan, jolloin on jokseenkin aika tärkeää että ne salasanat saa siinä tilanteessa jostain ja äkkiä.
Tulevaisuudessa taidan laittaa noi Bitcoin-varmuuskopioidenkin passut vaan sinne Lastpassiin. Se on todennäköisesti paras tapa. Se ei nimittäin riitä bitcoineihin käsiksi pääsyyn, että saa pääsyn sinne Lastpassiin vaan pitäisi päästä käsiksi myös niihin Bitcoin-lompakkoihin.
Ja ne ovat joko fyysisesti mulla tai sähköpostissa, jonne on oma salasanansa joka ei riipu Lastpassista. Eli menee jo aika pitkälti sinne “fyysinen väkivalta” -kategoriaan ne keinot, joilla realistisesti voisi yrittää jotain tuollaisella setupilla. Sille keinolle ei oikein voi mitään ellei tee sitten niin että kirjoittaa random salasanan paperille ja laittaa ainoan kopion tallelokeroon tms.
Siinä tilanteessa ei ole salasanaa mitä antaa, vaikka joku uhkaisi. Paitsi jos kidnappaavat perheenjäseniä ja kiristävät hakemaan sen paperilapun sieltä tallelokerolta. ;D
Bitcoinjuttuja aloitellessa tuli asennettua windows uudelleen (oli 32bit ja halusin 64bit mainausta varten). Otin kaikki tärkeät tiedostot talteen. Hyvin asentui winukka… wallet.dattia en muistanut kopioida… siellä on edelleen 6,7BTC ja lompakkoa ei ole olemassa.
Yhtä ainutta coinia ei ole hävinnyt, vaikken mitenkään kovin huolella niitä ole säilyttänyt.
Aloituksesta ihan hyvä pointti se, että tuollainen toisinpäinen hävittäminen (salasanan unohtaminen tai hävittäminen) voi olla jopa todennäköisempää kuin varkaus tms. Pitää kuitenkin muistaa se, että jos sen salasanan unohtaa niin coinit ovat menneet iäksi
Lompakkoja on hukkunut jo useampi mutta ei mainittavia tappioita. En aikanaan ottanu varmuuskopioita ja aina hävin lompakot kun piti asentaa uutta käyttistä tai muuten roplata sitä softaa.
Voihan sitä aina laittaa jonkun softan jauhamaan sitä salasanaa. Joskus avasin 8 merkkisellä salauksella salatun zipin muistaakseni suht nopeastikin kun löysin kunnollisen softan.
edit. tai ehkei sittenkään kun tarkemmin ajattelee.
Pikemminkin alueeseen menetetyt Bitcoinit, mutta menköön:
Tarkoitus oli kirjoittaa 0,3 Shatoshidiceen mutta kirjoitinkin 3…
Sinnehän ne meni…
Ei ole mun päivä ei.
Edit. Jostain syystä näkyi lompakossa vasta parin tunnin päästä…
Outoa.
Itse olen unohtanut yhden aivolompakon. Lorun muistan vieläkin, mutta sanamuodot vain eivät täsmää. Mittavasta tappiosta ei voi puhua, mutta kurssin noustessa saatan taas arvuutella lorua illan ratoksi
ainakin rarcrack -nimisellä ohjelmalla saa joitain RAR-fileitä murskattua auki , tosin vaikka onnistuisikin niin takaan, että kestää tovin jos toisenkin.