Bitcoin yleistyy pikku hiljaa. Perinteinen media tekee juttuja aiheesta silloin tällöin, ja Bitcoineja hyväksyvien firmojen määrä kasvaa hitaasti mutta kasvaa kuitenkin. Eli: kun vain odotellaan, niin Bitcoinista tulee suosittu. Jossain vaiheessa, kun tietty prosentti kansasta käyttää Bitcoinia, sen käyttö lisääntyy räjähdysmäisesti. Näin käy kaikkien toimivien tekniikoiden kanssa, kännykästä pesukoneeseen.
Mutta silti en malta olla pohtimatta paria kysymystä:
[ul][li]Kuinka Bitcoinin voittokulkua voisi jouduttaa?[/li]
[li]Kuinka Bitcoinin voittokulkua ei pidä tyriä?[/li][/ul]
Jälkimmäinen on mielestäni tärkeämpi. Ja minulla ja rpietila:lla on kokemusta tästä jälkimmäisestä: sijoitushopean välityspalvelu starttasi mukavasti, ja pääsimme otsikoihinkin, mutta: homma karkasi lapasesta ja nykytilanne on - kuten yksi osakas sen tiivisti - sellainen, että “firmaa ei yksinkertaisesti kehtaa mainostaa kenellekään tutulle”. Jos ette ole ennen kuulleet firmasta, laittakaa Googleen “silverbank” ja tiedätte mitä tarkoitan. Itsekin pysyisin firmasta kaukana, jos en olisi ollut perustamassa sitä ;D.
Silverbankin kanssa suurin ongelma starttivaiheessa oli ihmisten vakuuttaminen siitä, että kyseessä ei ole kusetus. Ja kaikki mikä sai sen haiskahtamaan arveluttavalta, ei ainakaan helpottanut markkinointia. Bitcoin taas on nyt siinä vaiheessa, että se on testattu ja ei-kusetukseksi havaittu. Enää pitää vain saada tieto leviämään.
Paras juttu tähän mennessä (markkinoinnin kannalta) on se, että Wordpress alkoi hyväksymään Bitcoin-maksuja. Kaikki assosiaatiot Silverbankiin, Zeitgeistiin, superfoodeihin tai muuhun suuren-yleisön-mielestä-arveluttavaan ovat takapakkia.
Mitä konkreettisia toimenpiteitä pitäisi tehdä seuraavaksi?