Päätin alkaa ottamaan maksuna myös Bitcoinit. Sain tunti sitten duunattua lompsan ja luulen tajunneenin kaiken. Vielä en ole tehnyt ainuttakaan maksua/myyntiä…
Kysymys: kun laitan nettikauppaani maksumahdollisuudeksi vaikkapa bitcoin:1MuqfBXrAz7Zk5eBsLWAvibtaGmeoCeySg niin millaisena maksu näkyy Bitcoin Walletissani?
Onko olemassa mitään viitteitä tms, jolla tiedän mihin tilaukseen/ostokseen maksutapahtuma liittyy? Vertaa pankkisiirron viitenumero tai lisätietokenttä.
Sorry, jos oli tyhmä kysymys mutta jostakin on aloitettava
Kiitos etukäteen kaikista vinkeistä ja infoista!
Paras tapa yksilöidä maksut on luoda erillinen osoite joka asiakkaalle. Tämä siis vaatii jonkun verran koodausta tai jonkun valmiskikkareen asennettavaksi verkkokauppaasi.
Vielä lisäselvyydeksi, mahdollisuutta viitteeseen tms ei ole. Tarjoamalla kaikille asiakkaille samaa osoitetta hankit melko varmasti hankaluuksia pitkässä juoksussa.
Parhaiten voi auttaa kun kerrot mitä verkkokauppa-alustaa käytät. Kuvaamasi Bitcoin-maksujen käyttöönottotapa soveltuu lähinnä vain lahjoitusten vastaanottoon jollain blogisivulla tai yhdistyksen saitilla. Verkkokaupassa pitää olla jonkinlainen maksumoduuli tätä varten tai se menee todella hankalaksi.
Bitcoin-osoite on esimerkiksi 1MuqfBXrAz7Zk5eBsLWAvibtaGmeoCeySg, jonka itse laitoit ekassa postauksessa. Se on vähän kuin tilinumero, mutta Bitcoinissa ne toimii samalla viitenumeroina. Eli jokaista maksua varten luodaan normaalisti uusi osoite. Osoitteiden luominen on helppoa kun siihen on toimivat tekniset ratkaisut.
On monia tapoja toteuttaa Bitcoin-maksut sivustollesi, mutta itse voin suositella kyllä BitPayn systeemiä. Erityisesti verkkokaupoissa se toimii todella hyvin. BitPayn sivuilta löytyy infoa ja tässä on linkki listaukseen, josta löytyy ajantasainen PHP-kirjasto.
BitPay-tili täytyy toki myös luoda, ja se onnistuu tästä.
BitPay-integroinnin toteutus manuaalisesti ei ole paha nakki, jos olet kerta saanut verkkokaupankin tehtyä ominpäin. Tuon PHP-kirjaston avulla sen BitPayn saa suht helposti kehiin. Ja siitä on hyvä mainita että jos sulla on vaan pari tuotetta niin BitPayn paneelista saa luotua yksinkertaisia maksunappeja niille - jos haluaa tehdä vähän simppelimmän integroinnin.
BitPayssä on kuluja jos maksuja tulee paljon tai isolla volyymilla, mutta pieneen käyttöön se on täysin ilmainen.
Kiitos vinkeistä! Nyt taisi löytyä ratkaisu.
Kiitos!
Oman PHP “Bitcoin Address Generaattorin” voi väsätä melko helposti kun lataa serverille valmiiksi tehdyn addrgen.php -pätkän, löytyy täältä -> https://github.com/prusnak/addrgen
Samassa paikassa löytyy Python yms. versiot.
Samasta paikasta löytyvällä test.php -pätkällä selviää miten homma toimii. Tuolla addrgen.php:llä voi tehdä käytännössä rajattomasti bitcoin-osoitteita - siis jokaiselle ostokselle tai ostoskorille oma bitcoin-osoite.
Jos nyt olen ollenkaan tajunnut hommaa niin tämä osoite ilmeisesti näkyy myös bitcoin-vastaanottopäässä ja sitä kautta voi sitten kräkätä mitä ja kuka on maksanut.
Täytyy nyt ensin kokeilla itse ostamalla, että mitä tässä tapahtuu, hah haa
Kiitos vinkeistä. Näillä pärjätään!
Äh, ei tämä ollutkaan niin helppoa Jostakin tarttis löytää* Master Public Key* … ei hajuakaan mikä se on … Onko ideoita? Kaikki vinkit tervetulleita!
Vielä yksi vinkki: osotteita voit myös generoida vaikkapa 10000 listaan ja allokoida käyttäjille sieltä. Ei tarvitse pitää lompakkoa online-koneella. Toinen tapa tietoturvalliseen ratkaisuun olisi BIP32 HD-lompakot mutta tuo listatapa on aivan hyvä.
En tiedä vastaako tämä kysymykseen, mutta merkkijonomielessä base58 on base64:n osajoukko. Siitä on vain jätetty pois joitakin helposti sekaantuvia merkkejä kuten O ja 0. Eli joissakin tilanteessa voi riittää ettei muunnosta tehdäkään, koska jokainen base58:n merkkijono on myös validia base64:ää.
Toisaalta jos näin tehdään, niin sama merkkijono edustaa eri lukujen koodausta base58:ssa ja base64:ssä. Sillä voi olla merkitystä joissakin tilanteissa, mutta pitäisi tietää enemmän mitä tässä tarkoitetaan.
Kyllä vain, kiitos. Yritän vain söhlätä kasaan systeemin, jolla saan toimimaan bitcoin-maksut ostoskoriin. Enkä kyllä tajua tästä bitcoinista juuri yhtään mitään, heh hee (jotakin olen jo oppinut!)
Sen olen hiffannut, että eri bitcoin-lompakoissa vaihtelee jonnin verran mitä tietoja käyttäjä saa irti. Bitcoin core:ssa MPK:n saa konsolin kautta, Electrumissa vielä helpommin, joissakin ei näe millään.
Tuo ohjelmapätkä, jota ajattelin käyttää tarvitsee MPK:n 64-tavusena, mutta en nyt (vielä) tiedä miten esim. tuon Electrumin koodin saa muutettua sopivaan muotoon… Ehkä kohta onnistuu
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista ja vinkeistä. PHP-viritys on nyt saanut ratkaisun, kiitos. Elikkä nyt onnistuu Bitcoin-osoitteiden luominen serverillä itsenäisesti, PHP:n voimin. Ei siis tarvita API:a, linkkiä ulos tms.
Kokeilin muitakin mutta kaikki ei aivan ajan tasalla tai sitten kyse oli web wallet -riippuvista jutskoista yms. Lisätietoja annetaan mieluusti jos jotakuta kiinnostaa.
Tämä siis tiedoksi jos joku muu nysvää samojen ongelmien kanssa kuin minä