Jos mulla on Bitcoin-paperilompakko, niin coinien siirto sinne lienee suoraviivainen homma kun kerran lompakon osoite on tiedossa. Entäpä sitten kun haluan maksaa paperilompakostani maksun jollekulle, pitääkö installoida joku bitcoin-lompakko koneelle ja assosioida sille tuo paperilompakon privaattiavain ja siirtää sitten tästä ohjelma-lompsasta? Aihetta voisi käsitellä hieman laajemmin noissa bittiraha-portaalin ohjeissa.
Ei ole pakko asentaa ohjelmaa koneelle. Blockchain.infon tarjoamaan MyWallet nettilompakkoon voi myös syöttää tämän privaattiavaimen. Sieltä ne voi sitten siirtää haluamaansa lompakkoon tai käyttää niitä suoraan paperilompakosta.
Kannattaa aina lunastaa paperilompakko kerralla tyhjäksi ja tehdä sitten uusi paperilompakko jos on tarvis.
Jonkin lompakon tosiaan tarvii, paras vaihtoehto on luultavasti tuo Blockchain Wallet. Sen lompakon saa nopeasti käyttöön ja avaimen importtaus onnistuu näppärästi.
Olet oikeassa siinä, että ohjeemme kaipaisivat ehostusta.
Miksi?
Entä onko tuo blockchain turvallinen jos siellä haluaa säilyttää isompaa määrää bitcoineja?
[quote=“Bhagavad-Gita, post:4, topic:925”][quote author=Ekohippi link=topic=987.msg6834#msg6834 date=1370784599]
Kannattaa aina lunastaa paperilompakko kerralla tyhjäksi ja tehdä sitten uusi paperilompakko jos on tarvis.
[/quote]
Miksi?
Entä onko tuo blockchain turvallinen jos siellä haluaa säilyttää isompaa määrää bitcoineja?[/quote]
Kun syötät paperilompakon privaattiavaimen tietokoneelle, lompakon offline-ominaisuus häviää (eli esimerkiksi keyloggeri koneellasi on voinut varastaa avaimen). Blockchain.infon My Wallet -onlinelompakko on turvallinen siinä missä mikä tahansa netissä olevan tietokoneen lompakko, joka toimii paikallisesti (salaisen datan käsittely täysin käyttäjän koneella). Isompia määriä coineja kannattaa aina säilyttää offline-koneella tai paperilompakossa eli kokonaan irrallaan internetistä. Itse suosittelen paperilompakkoa.
Mitähän tapahtui? Testasin blockchainin sitä import-juttua, eli laitoin paperilompakon private keyn siihen. Nyt kun olen kirjautuneena blockchainiin niin se näyttää että minulla on 0.1btc. Sen sivun searchista kun katson lompakoitani, niin paperilompakon osoitteessa on 0.1 ja blockchain-osoitteessa 0.0.
Missä rahani ovat :o
Blockchain.infon import-ominaisuus lisää paperilompakkosi privaattiavaimen blockchain.info wallettiin. Itse coinit eivät näin siirry pois paperilompakosta. Blockchain.infon “sweep”-ominaisuus siirtää kaikki sweepattavan osoitteen kolikot blockchain.info wallettiisi tallentamatta privaattiavainta, eli siirtää paperilompakosta kolikot blockchain.info-wallettisi osoitteeseen ja hävittää privaattiavaimen paperilompakolle.
Eli minulla on siis kaksi osoitetta, mutta voin blockhainilla käyttää kumpaakin?
Receive money -> Archived kohdasta löytyy sweep, mutta jostain syystä ei tapahdu mitään kun klikkaan sitä?
Kiitos neuvoista, en oikein itse hallitse tätä.
Lompakossa voi olla useita osoitteita, osoitteilla kullakin oma privaattiavaimensa. Lisäsit kaiketi paperilompakon avaimen blockchain.info-wallettiin siirtämättä itse coineja. Paperilompakkoja kannattaa yleensä käyttää kertakäyttöisinä, eli suosittelen siirtämään paperilompakon osoitteessa olevat kolikot uuteen paperilompakkoon ja poistamaan kyseisen paperilompakon avaimen blockchain.info-lompakosta. Jos jätät paperilompakon avaimen blockchain.info -wallettiin, blockchain.info-wallettisi saattaa käyttää sitä osoitetta esimerkiksi vaihtorahoille.
Kannattaa siis erottaa online-osoitteet ja offline-osoitteet täysin erilleen. Kun offline-osoittetta kerran käyttää onlinessa, se on online-osoite.
Blockchain.infon walletti tarjoaa sellaisenkin ominaisuuden, että lisäät osoitteita ns. watch-osoitteiksi. Näistä osoitteista ei syötetä private keytä vaan pelkkä julkinen osoite, jolloin näet walletissa osoitteen balanssin, mutta et voi käyttää sitä ilman, että syötät private keyn. Näin voit pitää kirjaa kokonaissummasta coineja ilman, että paperilompakon turvallisuus vaarantuu.