Onko täällä kenelläkään kokemusta yrityksen perustamisesta pelkästään louhintatarkoitukseen? Mitä hyötyjä/haittoja siitä on?
Olen itse miettinyt, että kannattaisiko perustaa toiminimi, jotta saisi vähentää kaluston hinnan tuloksesta. Toiminimihän maksaa reilu 100 euroa ja hoituu netissä. Saisi myös hyödynnettyä muita yritysten etuja. Mitenkäs tämä ALV menee, kun myydään bitcoineja? Tuntuisi typerältä maksaa ALV myymistään kolikoista. Mieluummin louhii sitten ihan yksityisenä ja säästää sen 24% vai? Mitä muita kuluja toiminimen ylläpitoon kuuluu? Olen kyllä yrittänyt lukea netistä, mutta tämä “ala” on niin erikoinen, että olisi helpompi saada vinkkejä joltain kokemuksen omaavalta henkilöltä.
Arvonlisäverovelvollinen yritys saa vähentää liiketoimintaa(=louhinta) varten hankitusta kalustosta arvonlisäveron eli käytännössä tuosta laitteen myyntihinnasta -20% (ihan miten sen haluaa ajatella). Mitään 100% varmuutta ei ole luvata, mutta bitcoinien myynti on alv 0%. Sitten tietty sähköt, netit ja muut vähennyksiin.
OY:n perustaminen 300 euroa ja kirjanpitäjälle samanmoinen vuodessa niin käytännössä sun ei tarvitse tehdä yhtään mitään perustamisen jälkeen.
[quote=“Rider, post:2, topic:1552”]Arvonlisäverovelvollinen yritys saa vähentää liiketoimintaa(=louhinta) varten hankitusta kalustosta arvonlisäveron eli käytännössä tuosta laitteen myyntihinnasta -20% (ihan miten sen haluaa ajatella). Mitään 100% varmuutta ei ole luvata, mutta bitcoinien myynti on alv 0%. Sitten tietty sähköt, netit ja muut vähennyksiin.
OY:n perustaminen 300 euroa ja kirjanpitäjälle samanmoinen vuodessa niin käytännössä sun ei tarvitse tehdä yhtään mitään perustamisen jälkeen.[/quote]
Kiitos vastauksesta. Mitäs etuja tuossa osakeyhtiössä on toiminimeen verrattuna jos tekee tätä hommaa ihan sivutoimisena? Tuohon osakeyhtiöön pitää kuitenkin sijoittaa 2500€ pääomaa perustettaessa ja se on tässä vaiheessa harrastustoimintaa aika iso summa. Äkkiseltään huomasin etuna olevan vain sen, ettet vastaa yhtiöstä omalla omaisuudella. Kaikenlaista paperin täyttelyä näyttää olevan enemmän kuin ammatinharjoittajalla.
Saako sen ALV alennuksen vaikkei itse myy mitään ALV sisältäviä tuotteita? Olen ollut siinä ymmärryksessä, että saat vähentää muualle maksetun ALV:n vain omien tuotteiden myynnin ALV:sta? Osaako kukaan muu sanoa tuosta kolikoiden myynnin ALV:sta? Se tuntuu olevan tässä se iso kysymysmerkki. Pitää kokeilla soitella yritysneuvontoihin josko osaisivat jotain kertoa.
Alvin kannalta tärkein asia on selvitettävä minkä toimialan alle bitcoinien louhinta ja myyminen menee. Mikäli se on rahoitukseen liittyvää, ei se kuulu arvolisäverotuksen piiriin. Näin ollen alv:ia ei saa vähentää missään tilanteessa, koska tuotteissakaan ei ole alv:ia.