Louhinnan aloittaminen vuonna 2020

Hei,

Olen pitkään tahtonut aloittaa “louhimisen” jollakin siihen tarkoitetulla laitteella.
Aikaisempaa kokemusta minulla on MIB coin nimisen kolikon louhinnasta. Kolikkoa louhitaan kuitenkin poikkeuksellisesti vain puhelimella ja aloittaminen oli erittäin helppoa. Itse louhin tuota melkein alusta asti lähes 40 puhelimella ja sain siitä vähän pesämunaa.
Budjetti seuraavan louhimisprojektin laitteisiin olisi max 2000e.

Olen yrittänyt etsiä louhintaan sopivaa laitetta. Laitteita löytyy mutta koska kurssit on alhalla niin harvalla saa edes sähkökuluja takaisin. Tahtoisin kuitenkin louhijan joka tuottaa edes pientä profittia nykyisessäkin markkinatilanteessa. Sähkön hintana olen käyttänyt 0.12cent/kwh. Olisin tyytyväinen jos löytyisi louhija joka tienaisi arvonsa takaisin kahden vuoden aikana tällä sähkölaskulla. Onko se aivan mahdoton ajatus?
Laskurina olen käyttänyt www.cryptomining.tools ja cryptocompare.com kotisivuja.

Onko mitään laitetta joka sopisi tarpeisiini nykyisillä kursseilla?
Ja onko muita hyviä alan verkkokauppoja kun mineshop.eu ja miners.eu.
Ostan kyllä kuukausittain myös säästöön eri coineja mutta tämä harrastus kuitenkin houkuttelee.

Aika ammattimaista tuo ASIC louhinta on nykyään. Itse pelaan kaikenlaisten toimijoiden kanssa, koska joskus voi käydä hyvä tuuri.

Osta muutama gpu ja aloittele niillä. Kun kiinnostus romahtaa voi gput aina myydä eteenpäin.
Vanhoja asic koneita ei kukaan osta.

Kuis niin, joku ison skaalan louhinta farmi. Hitsi, kun löytyis joku BTC rinki, säästäisi monta miljoonaa investoinneissa. Kyllä ASIC jotkut vielä ostaa. Olisi kyllä aika upea tunne lähteä vastaan noita rigikamoja Vuosaaren satamaan, tietäen ansaitsevansa isoja summia louhinnalla ja rakentaen omaa tulevaisuutta.Toimeksianto on tarkoitus tehdä, ei omat taidot riitä asennukseen.

Kokeilin tuota ASIC louhintaa ja siinä pitää laittaa monta tonnia kiinni laitteisiin vaikka niiden takaisinmaksu ei tule samaa vauhtia takaisin. Nopeampi on sijoittaa kolikoihin ja pitää niitä kuin louhia. Myös huolto ja laitteiden putsaaminen voi viedä aikaa. GPU louhinta voi tehokkailla korteilla antaa jotain mutta aika vähän.
Kyllä olen saanut myytyä sekä Asic minerit ja gpu-kortit kaikki pois.

Jeps, näitähän on esim entinen ethdistro Yhdysvalloista ja monia eri ASIC pooleja. Riippuu vaikeusasteesta ja esim delta “moodista”, jos ASIC puhutaan. Mulla on kysymys aina ollut rahasta, ettei ole varaa tilata mitään. Isolla skaalalla pitää pistää satoja tonneja kiinni laitteisiin, tosi isolla skaalalla miljoonia. Omakotitalo minulla on ajatuksena hommata tuotolla.

Olen myös laskenut noiden asic louhijoiden kannattavuutta.
Nykyisellä vaikeusasteella ja noin 10cent kwh hinnoittelullani pääsen tuollaisella 1500e louhijalla noin 30e/vuosi tuottoon. Se ei tietenkään houkuta. Mutta edelleen etsin tapaa saada parissa vuodessa investointi takaisin. Olen aloitellut uudestaan tuota MIB louhintaa. Jos ostaa käytetyn androidin 5 eurolla niin sen saa kyllä takaisin parissa vuodessa sähköjen jälkeen. Tosin MIB coin pörssejen kulut oli aika suuret jota en ottanut laskelmissa huomioon vaikka pitäisi.

Edelleen kiinnostaa jos millään laitteella saisi edes parissa vuodessa nykyisillä vaikeusasteilla ja hinnoitteluilla omansa takaisin näillä meidän Carunan korottamilla sähkölaskuilla.

En kaikkia hyviä juttuja kerro mitä mulle on tarjottu, koska ne menee muille ennestään rikkaille. On kyllä halpaa, jos tuohon hintaan saat ostettua sähköä. 1500 e louhija on niin pirun kallis mulle ainakin ostaa, ei ole edes varallisuutta niin paljon.

Toisaalta olet uhonnut, että jos saisit kahden miljoonan lainan louhintalaitteisiin, niin sijoituksesi tuottaisi 70 miljoonaa kuukaudessa.

Eli eikö kannattaisi kuitenkin aluksi hankkia tuollainen 1500€ louhintalaite keinoilla millä hyvänsä, koska se tuottaisi samalla matematiikalla n. 50 000€ kuussa? Vai eikö 50 tonnin kuukausitulot riitä sinulle alkuunkaan, vaan on pakko hypätä nollatuloisesta prolesta silmänräpäyksessä Jeff Bezosin ohi?

1 tykkäys

En uhoa! =) Omakotitalo, kesämökki ja RAM lava auto on niin isoja juttuja, että niiden takia kannattaa mun tehdä tuommoinen päätös ja valvoa yöni. Äiteelle ostaa luksus auto, se mulla kävi ekana mielessä =) Toivottavasti ahneella ei ole paskainen loppu =(

Jos yrittäjän ensimmäiset ajatukset on tulevat tuotot ja voitot niin homma on sitä myöten taputeltu. Sorry Hannu ei tää juttu nyt vain lennä. Satumaailmassa eläminen ei toimi.

Rahasta tuo homma on kiinni eikä mistään muusta. Toimeksianto heti, kun vain on mahdollista (turvallinen asennus = ei tulipaloa)

Etsi Hannu millä laitteilla meinaat tuon tehdä, mitä louhimalla ja paljonko sähkösi maksaa. :slight_smile:

Sähkö maksaa ihan hitosti, Kazakstanissa yksi elää mun unelmaa (Iso yhtiö rakennettu bitcoin varaan) Suuressa maailmassa bitcoin jutut on ihan eri skaalalla, kun Suomessa. Silleen “vau!”

Joo joo auttaa kaikkia hädänalaisia ja köyhiä lapsiperheitä. "Hande, Hande, auta! Mulla meni koti alta. "Morjens, onko bitcoin tehdas toiminnassa?, tarvisin 20e ruokaan.

Kuitenkin jos kiinnostaa niin esimerkkinä katsoin mitä antaa Nvidia RTX Super 2080.
Tuo on huonosti perusteltua jos profitti on dollareissakin vain joku 11.63 USD /kk.
Korttikin maksaa tonnin. Saat maksettua sen varmasti kymmenessä vuodessa takaisin
tuolla louhintaprofitilla.

https://www.nicehash.com/profitability-calculator/nvidia-rtx-2080-super

Sähkönjakeluverkko “Caruna” on ulkomaalaisten korporaatioiden omistama ja sen takia Suomessa on nykyään sähkön siirtomaksu yli 50% sähkölaskusta. https://vasemmisto.fi/caruna-kaupan-salat-julki/

Saattaa olla että jossain tehdashallissa voi saada halvemman könttämaksun sähköstä kun on yrittäjä. Sen takia kannattaa etsiä osuuskuntia jotka louhivat tai perustaa sellainen. Myös alv. helpotuksia tulee sitä kautta kun on alv. verovelvollinen.

Joo joo 12 USD/kk on ihan liian vähän. Siksi olen suunnitellut 70,2 Miljoonaa USD kuukaudessa tuottavaa “bitcoin tehdasta” se ratkaisi mun talous ongelmat, mun ei enää enää tarvitsisi edes hakea enää töihin ollenkaan, olisi senverran varakas jo ekan kuukauden jälkeen. Omat lapset leikkisi uusimmilla leluilla ja karkkipäivä joka päivä jos ei tee ilkivaltaa kellekkään. Yksityiset päiväkodit, koulut, yliopistot ja ammattikorkeakoulut. Mopot, kevarit, autot sun muut. “Isi miksi sä olet aina töissä”

Itse olen koittanut kääntää katseita ulkomaille lähinnä halvemman sähkön perässä. Suomessa ongelma on juurikin tuo sähkön siirron järjetön kustannus. Jos Suomessa päästäisiin aidosti n. 7-10snt/kwh sis alv (sähkö+siirto) olisin sinut asian kanssa. Tosin tällä hetkellä omat koneemme nauttivat n. 5-6snt hinnasta alveineen, mutta siihen on omat syynsä. Noin halpaa hintaa ei tosin ole niin paljoa tarjolla jotta bisnestä voisi aidosti kasvattaa.

Muutenkin pohtinut, että onko Suomessa oikeasti mining scene millä tolalla? Eikö sen verran löydy innokkaita, jotta jonkinlainen tila kannattaa yhteistuumin rakentaa ja koittaa hyötyä lämmöstä mitä koneet tuottavat? Tai en tiedä millaisia ratkaisuja olisi tuottaa sähkö itse, ilman ettei siirto yhtiötä tarvittaisi kuin korkeintaan varmistavana linjana.

Onko esim. Telegramissa mitään kanavaa nimenomaan suomen mining sceneen?

Katsoppa esim se minkä linkitin, noita siirrettäviä ratkaisuja on tosi paljon, itse luotan Suomeen. Moni joutuu kriisialuelta siirtämään rigit pois tai aseistetut vartijat tekemään monotonista työtä. Isoilla summilla olisi kovatuloinen, paskat mä mitään veroja maksa :stuck_out_tongue: En ole mikään “kiltti tyttö” =D

Edelleenkään tuo siirrettävä pömpeli ei ratkaise mitään. Ei se siirtely ole se ongelma vaan löytää ratkaisu jolla sähkön kokonaiskustsnnuksen saa pienemmäksi. Kyse ei ole siitä että en luottaisi Suomeen, mutta onhan täällä sähkön kustannus todella korkea.

Toki jos tuon kaiken hukkalämmön saisi talteen ja “myytyä” ei sähkön hintakaan olisi välttämättä ongelma.