Haluan aluksi väärinkäsitysten välttämiseksi tehdä selväksi, että kannatan bitcoinia ja muitakin kryptovaluuttoja. Minulla on bitcoineja, mutta en ole enää pitkään aikaan maksanut niillä mitään. Minulla on muutamia asiaan liittyviä huolenaiheita, jotka haluan jakaa kanssanne.
Viimeaikainen hurja nousuvauhti on saanut aikaan sen, että ei bitcoineilla enää kannata mitään maksaa - ei ainakaan pikkuostoksia. Tähän kun vielä yhdistää siirtojen hurjat maksut ja “etanamaisen” hitauden, ei ainakaan minua haluta käyttää coineja maksuvälineenä. Onko forumin käyttäjillä tietoa, kuinka paljon bitcoinien käyttö maksuvälineenä on vähentynyt - siis suhteutettuna bitcoinien omistajien määrään?
Onko alunperin libertaarinörttien “holhousyhteiskuntaa” ja perinteistä rahataloutta vastaan kehittämästä nerokkaasta “protestista” tullut pelkkä spekulatiivinen sijoituskohde? Onko BTC nykyajan “digitaalista kultaa”? Onko viime aikojen hurja kurssinousu jopa huono juttu kun ottaa huomioon kehittäjien alkuperäisen lähtökohdan ja tavoitteen? https://www.coindesk.com/theres-one-way-bitcoin-rich/
Huolenaiheita nousee lisää kun miettii sitä, kuinka paljon louhiminen kuluttaa sähköä. Ei kryptojen louhiminen ole ainakaan omiaan myötävaikuttamaan ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseen. Luin hiljattain facebookin Bitcoin ja kryptovaluutat -ryhmässä linkin, jonka mukaan - muistaakseni (en enää löytänyt linkkiä) kryptojen louhijat olisivat maailman sähkönkulutuksen sijalla 61, jos louhijat laskettaisiin yhdeksi valtioksi. Ja nykyisellä louhijoiden sähkönkulutuksen kasvuvauhdillla vuonna 2020 olisivat yhdeksi valtioksi laskettuna sijalla 1! Ei kovin ekologista. Ymmärrän kyllä, että ketjua voidaan pakata lisää ja on jo osin tehtykin, mutta kuitenkin…
Tähän kun vielä lisää, että tähän mennessä louhituista 15,5 miljoonasta bitcoinista noin 4 miljoonaa coinia on “hukassa” (menetetty lopullisesti), ihmettelyn aiheiden määrä senkun kasvaa… http://fortune.com/2017/11/25/lost-bitcoins/
Tällaisia mietteitä olen viime aikoina mielessäni pyöritellyt.