Hei kaikki,
Olen aikeissa perustaa työpaja-tyyppisen verkkokurssin, jossa olisi mahdollista opiskella lohkoketjuteknologian perusteita sekä toteuttaa yksinkertaisia lohkoketjua hyödyntäviä sovelluksia.
Taustalla on se, että olen viime vuodet pitänyt n. 300 ex-Nokialaiselle ohjelmistotekniikan verkkokursseja otskoilla Pilvisovellukset HTML5+REST (MEAN), Python, Java EE. Koulutusmateriaalit ovat avoimia ja ne ovat löydettävissä eliademy.com -oppimisalustalta. Kurssit ovat olleet osa Nokia Bridge- ja Microsoft Path -työllistämisohjelmia.
Uuden kurssin sisältönä olisi lohkoketjuteknologian perusteet, REST-arkkitehtuuri ja HTML5-sovellukset (AJAX/Angular). Laboraatioita varten ajattelin perustaa hiekkalaatikon, jossa Multichain-lohkoketju, johon halukkaat osallistujat (kaikkien ei tarvitse eivätkä voikaan) voivat tulla nodeiksi. Ketjun päälle on sitten tarkoitus rakennella HTML5 appseja, joilla voi esim. tallettaa ketjuun jotain tai hakea sieltä. Rahayksiköiden louhiminen ei olisi tässä yhteydessä pääasia, vaikka toki tärkeä osa-alue sekin.
Kurssin idea on siten tarjota kerralla suurelle ryhmälle (esim. 50) it-alan ihmisiä mahdollisuus opiskella lohkoketjuteknologiaa ja samalla HTML5-REST-kehitystä. Kurssin tavoitteena ei ole tuottaa huippuammattilaisia, mutta näyttää teknologian hyödyntämisen ensiaskeleet käytännössä, ja siitä voi sitten jatkaa omatoimisesti niin pitkälle kuin haluaa.
Olen lohkoketjujen suhteen itsekin noviisi. Ihan dokumentaation perusteella Multichain näytti aika selkeältä ja helposti käyttöönotettavalta, mutta asiantuntevat mielipiteet olisivat paikallaan. Minulla on tällä hetkellä opetuskäyttöön varattuna kaksi julkista Linux-palvelinta, niiden kanssa voi varmaankin hiekkalaatikko-lohkoketjun helpoisti aloittaa käyttäen esim. tuota Multichainia.
Tähän mennessä olen pitänyt em. koulutuksia yksinomaan verkon kautta (Adobe Connect -istunto kerran viikossa + eliademy.com-oppimisalusta), mutta työpajat Helsingissä / Tampereella jossain sopivassa paikassa esim. uusyrityskeskuksessa olisivat vähän mukavampi mahdollisuus.
Tähän mennessä olen saanut koulutuksille julkista tukea aikuiskoulutuskeskuksen kautta (itse olen yksityisyrittäjä), nykyinen rahoituskanava on umpeutumassa, mutta yritän löytää uuden. Joka tapauksessa yksikköhinta koulutukselle jäisi varsin kohtuulliseksi, jos ryhmäkoko olisi suuri esim. 50.
Tästä yhteisöstä löytyy varmasti potentiaalisia osallistujia sekä apuja teknisiin kysymyksiin, mutta ensi vaiheessa olisin kiitollinen ideoista ja vikeistä, joilla voisi ehkä löytää julkista rahoitusta, esim. paikalliset aluetuet, ja/tai yhteistyökumppaneita koulutukselle.
Jos tämä hanke kiinnostaa osallistumis-/tuki- tai missä tarkoituksessa vain, voit ilmoittaa minulle emailisi, niin pidän ajan tasalla missä mennään. Ilmoitan tietysti myös tällä palstalla jos ja kun asia selvästi etenee.
terveisin Mikko Valjakka, mikko.valjakka(a)anycase.fi