Lakimies joka tietää verotuksesta ja bitcoinsiirroista

Moi!

Olen aikoinaan treidannut kaikenlaisten pörssien välissä. Olen maksanut aina veroja tilille saamistani rahoista ja kuvittelin, että se on ollut riittävää. Asiaan peryhdyttyäni ilmeisesti kuuluisi ilmoittaa kaikki “kaupankäynnit” verottajalle, mutta se on minulle täysin mahdotonta nyt, kun monet näistä pörsseistä ovat hävinneet. Nyt haluaisin Coinmotionin kautta pistää bitcoinit rahoiksi (näillä kursseilla luokkaa 100.000€), mutta mahtaako tällainen enää onnistua? Jos tulee siirtojien selvityspyyntö, silloin en pystyisi osoittamaan miten kaikki siirrot ovat menneet.
Onko jotain, mitä voisin tehdä? En ole treidannut 2018 alun jälkeen enää. Miten verottaja ja finanssivalvonta suhtautuu tähän nykypäivänä? Viimeksi kun vaihdoin bitcoineja rahoiksi Bittiraha-sivuston kautta 2018 alussa, mitään peräänkyselyä ei tullut. Olen kuitenkin lukenut, että kaikki on niin paljon rajoitetumpaa nykyään. Estääkö Finanssivalvonta aikeitani ylipäätään vaihtaa bitcoinit rahoiksi heti kättelyssä vaatien selvitystä? Miten sitten käy, kun en ole pitänyt erillistä kirjaa siirroista?
Jos kaikki onnistuu, sitten seuraavana vastassa taitaakin olla verottaja. Haluaisin selvittää tämän sotkun, mutta pelkään, että verottajalta tulee ylisuuret mätkyt sen takia, että minulla ei ole kirjanpitoa näytettäväksi.

Mielelläni puhuisin näistä jonkun asiaan perehtyneen lakimiehen kanssa. Sattuisiko täällä olemaan joku asiaan vihkiytynyt tai joku joka tietää jonkun sellaisen?

Käytät vain hankintameno-olettamaa. Jos et ole 2018 jälkeen tehnyt kauppaa, niin voi olettaa että tuottosi ovat helposti yli 5x, jolloin se on myös edullisin verotusmuoto. Tällöin sinun ei tarvitse olla perillä hankintahinnoista.

Jos tulee kyselyjä, niin toimitat kaikki dokumentit mitä löydät verottajalle. Jos jotain dokumentteja puuttuu, niin ei voi mitään. Tuskin sinulle verojen maksamisesta häkkiä heilahtaa, eikä tuollainen 100k nyt muutenkaa ole mikään sellainen summa että se pitäisi “pestä” verot maksamalla, mikäli rahat olisivat jostain hyvinkin epämääräisestä lähteestä. Ja sinulla on kuitenkin ilmeisesti jotain tositteita, että olet joskus omilla rahoillasi Bitcoineja ostanut. Eiköhän tämä riitä, tuskin tähän verojuristia tarvitaan :smiley:

1 tykkäys

Kuulin eräästä lähteestä, että jos kirjanpito ei ole tallessa, saattaa seurata ikävä yllätys. Kyllä mikä tahansa instanssi alkaisi kiinnostua, jos siirretään rahaa 100.000€ edestä. Jos ei verottaja, niin varmasti Finanssivalvonta kiinnostuu. Miten sellainen homma etenee? Tilisiirrot ehkäpä jäädytetään siihen asti, että pystyt osoittamaan, että et ole tehnyt mitään lainvastaista? Minun kohdallani voi olla vaikeaa, koska tradeasin aikoinaan myös btc-e:llä, vircurex:lla ja muissa “hämärissä” pörsseissä. Ennen en asiaa ajatellut, mutta nyt tuntuu, että EU on muuttunut todella vastahankaiseksi virtuaalivaluuttojen suhteen.

Ei Finanssivalvonta valvo yksittäisiä kansalaisia, vaan yrityksiä. Verottaja on tyytyväinen kun maksat verosi. Ainoa toimenpide mitä voi seurata, on se että varojen alkuperää tosiaan kyseenalaistetaan, eli tästä vaaditaan selvitystä. Kuitenkin jos oma-aloitteisesti olet maksamassa verot, niin tuskin tulee mitään sen kummempia selvityksiä.

Jotkut ottavat pankkiin yhteyttä ennen siirtoa ilmoittaakseen että on paljon rahaa tulossa. Kuitenkin jos olet Coinmotionista rahat kotiuttamassa, niin tilejä tuskin jäädytetään. Sitten maksat verot (kuten ennenkin), ja alat nauttimaan rahoistasi.

Pystyt varmasti pankistasi kaivamaan tiedon alkuperäisistä eurosiirroista pörsseihin, missälie oletkaan sitten treidannut. Tällä pystyt osoittamaan että olet ylipäätään joskus ostanut kryptoja. Mikäli näitä siis ylipäätään edes kysellään. Verottajalla on varmasti kymmeniä, ellei jopa satoja tapauksia, joissa porukka ei yksinkertaisesti kykene tarkasti selvittämään varojensa alkuperää. Kryptovaluuttojen “leikkiraha”-aseman takia ei monikaan ole pitänyt kirjaa treideistään, etenkään ennen vuotta 2018, kun verotuskin oli vielä hieman epäselvää. Lisäksi monet pörssit ovat menneet konkurssiin, tai kadonneet epämääräisesti, että mitään dokumentteja ei ole edes mahdollista haalia. En minä ainakaan ole kuullut että kenenkään varoja olisi takavarikoitu tai pitkäksi aikaa jäädytetty, mikäli verojenmaksu on ollut intresseissä.

Onhan tuo 100k merkittävä määrä rahaa, mutta mitä sillä edes Suomessa saa? Mersun? Vanhan omakotitalon maaseudulta? En usko että millään taholla on intressejä, saatika resursseja alkaa liikaa perkaamaan tuollaisten summien alkuperiä liian tarkasti. Miljoonat ovat sitten erikseen :wink:

1 tykkäys

Lomakkeen 9a täyttöohjeessa sanotaan
”Luovutusvoittojen verotuksessa katsotaan, että myyt arvo-osuudet, sijoitusrahaston rahasto-osuudet ja yhteissijoitusyrityksen osuudet samassa järjestyksessä kuin olet hankkinut ne, ellet esitä asiasta muuta selvitystä. Jos myyt useita eriä samaa arvopaperia, myyt siis ensin pisimpään omistamasi arvopaperit ja viimeiseksi uusimmat. Tätä kutsutaan ns. FIFO-periaatteeksi (first in - first out). FIFO-periaatetta sovelletaan arvo-osuustilikohtaisesti.”

Tämä pätee ilmeisesti myös kryptoihin? Jos siis olen holdannut lompakossa a vaikka bitcoineja vuodesta 2013 ja lompakossa b olen ostanut ja myynyt bitcoineja vuonna 2021, lompakot ja niissä olevat coinit ovat selkeästi erotettavissa. Ne ovat kuin osakkeiden tapauksessa arvo-osuustilejä joten FIFO-periaatetta sovelletaan lompakkokohtaisesti.

Eli lompakon a bitcoinit jotka eivät ole liikkuneet mihinkään, eivät vaikuta lompakon b ostojen, myyntien, voittojen, tappioiden ja verojen laskentaan millään tavoin?

Joo, kyllä vaikuttaa siltä mitä tuossa edellisessä viestissä ajattelinkin. FIFO-periaatetta ei tarvitse soveltaa, jos esittää siitä selvityksen.

"
Esimerkki 11:

Elinkeinotoimintana pidettävää virtuaalivaluutan osto- ja myyntitoimintaa harjoittava yritys on ostanut myytäväksi virtuaalivaluuttaa seuraavasti: 500 virtuaalivaluuttaa 1.9.2018 (saantihetken arvo 10 €/yksikkö), 300 virtuaalivaluuttaa 1.10.2018 (saantihetken arvo 20 €/yksikkö), ja 700 virtuaalivaluuttaa 1.11.2018 (saantihetken arvo 5 €/yksikkö). Vuoden 2018 lopussa yrityksen vaihto-omaisuuteen kuuluvan virtuaalivaluutan arvo on siten yhteensä 14 500 euroa (5 000 € + 6 000 € + 3 500 €).

Yritys vaihtaa 600 virtuaalivaluuttaa euroiksi hetkellä, jona yksi virtuaalivaluutta maksaa 20 euroa. Koska yritys ei esitä muuta selvitystä, hankintamenon määrittämisessä käytetään FIFO-periaatetta. Yritykselle syntyy siten vaihdosta voittoa 5 000 euroa (600 x 20 € – (500 x 10 € + 100 x 20 €)). Jos yritys esittäisi selvityksen, että se on luovuttanut nimenomaan 1.11.2018 hankkimiaan virtuaalivaluuttoja, vaihdettujen virtuaalivaluuttojen hankintamenoksi katsottaisiin 5 €/yksikkö, jolloin vaihdosta syntyisi voittoa 9 000 euroa (600 x 20 € – (600 x 5 €)).

"

Tuossa esimerkissä on kyseessä yritys, mutta ollee ihan sama myös normaalin henkilön tapauksessa.

@Bittimania, Homma ei ole oikeastaan näin simppeli. Ostin ehkä 5 - 8 bitcoinia joskus 2013-2014 ja sen jälkeen en ole pankin kautta niitä hankkinut lisää, vaan treidasin eri pörsseissä ja pörssien välillä (ehkä 10 - 15 eri) ja sitä myötä bitcoin-kassani karttui. Mutta koska siitä on aikaa ja siirtoja saattaa olla tuhansia, en mitenkään pystyisi osoittamaan kaikkien kolikoiden alkuperää. Kuten sanoit, pidin niitä leikkirahoina joskus aiemmin (lopetin treidaamisen toki 2018 alkupuolella). Silloin oli arkipäivää, jos joku bitcoin hävisi pörssin kaatuessa. Olen itse asiassa aika ymmälläni, mikäli olen ainoa tällä foorumilla, jolle on käynyt näin? Rekisteröidyin Coinmotioniin joskus vuosi sitten. Vastassa oli Finanssivalvonnan lomake, mihin piti täyttää kaikenlaista, kuten “suunnitteletko tuovasi virtuaalivaluuttaa Coinmotioniin epäilyttävistä lähteistä?”. Siihen vastasin en, koska en kyllä uskonut, että BTC nousisi niin paljon enää.

Jäädyttämisestä ehkä eniten mietityttää se, että siirtäessäni bitcoineja Coinmotioniin jostain random lompakosta, pitääkö silloin ruveta selvittelemään alkuperiä? Mitkä tällöin ovat niitä “epäilyttäviä lähteitä”?

Minulla on aika iso osa siirroista tallessa, mutta ei kaikkia. Ja mielellään haluaisin puhua jonkun asiaan perehtyneen kanssa ennen kuin teen siirtoja.

Tuli tuossa mieleen juttua lukiessa että päteekö noihin vanhoihin coineihin se että ei ole enää kirjanpitovelvollinen kun 6v on kulunut ”rikoksesta”…? Että sen jälkeen verottajalle ei tarvitse esittää mistä ne on saanut?

En tarkistanut nykytilannetta, mutta käsittääkseni edelleenkään yksityishenkilö, jolla ei ole mitään yritysmuotoa toiminnallleen, ei ole kirjanpitovelvollinen. Tässä tapauksessa kaikki perustuu juuri niihin näyttöihin, mitä pystyy keräämään em. tahoille. Näytöt ovat veteen piirretty viiva, mutta enemmänkin yleista uskottavuutta tukevaa toimintaa.

Yleensä, kun toimii mahd. rehellisesti, niin homma toimii.

2 tykkäystä

Kyllä se on juuri näin. Ei kenenkään varoja huvikseen jäädytellä.

1 tykkäys

Tuosta muistiinpanovelvollisuudesta sen verran, että tuolloin 2013+ sitä ei käytännössä ollut eikä sitä voida tietenkään jälkikäteen vaatia. Verottaja oli itsekin täysin pihalla siitä, miten kryptoja kohdellaan, joten mitään velvoitteitakaan ei juuri ollut.

Sitten voidaan miettiä vanhenemisaikoja. Eli kirjanpitoa ei tarvitse säilyttää kuutta vuotta kauemmin. Toisekseen verottajan verotusoikeus päättyy NOIN viidessä vuodessa, joten veroja ei tarvitse maksaa enään sitä vanhemmista myynneistä jälkikäteen. Lievä veropetoskaan ei panisi veroja maksuun rikoshyödyn menetyksen kautta, sillä sekin taitaa vanhentua viidessä vuodessa. Ainoa, mikä tulisi kyseeseen yli viiden vuoden jälkeen, olisi törkeä veropetos. Se taitaa vanhentua kymmenessä vuodessa.

Mutta en ole asiantuntija ja spekuloin vain hieman asialla. Petosjuttuja tuskin tulee, jos haluaa maksaa ja selvittää veronsa oma-aloitteisesti.

Muistakaa aina maksaa kiltisti verot niin ei tarvitse spekuloida ja voi nukkua yönsä rauhassa.

1 tykkäys

Ymmärrän tämän. Tradeasin kuitenkin vuoteen 2017 loppuun asti ja sen jälkeen on paikkoja hävinnyt, enkä ole tajunnut tallentaa trejdaushistoriikkaa. Pelkään, että verottaja mätkii arvioverotusta, kun en pysty jälkikäteen osoittamaan tätä kaikkea. Joku sanoi, että summat voivat olla valtavia, ja sitähän nyt tässä pelkään. Onko kenenkään kohdalle osunut kryptojen arvioverotus? Puhuisin mielellään jonkun lakimiehen kanssa, miten tässä kannattaa edetä. Olen myyntiaikeissa, mutta en uskalla mitään tehdä ennen kuin tunnen, että kaikki on kunnossa.

Oliskohan hän vielä käytettävissä :
Tax Fenix Oy [email protected]

Edelleenkin riittää että käytät hankintameno-olettamaa :smiley:

1 tykkäys

Kun laitan veroilmoitukseen summan, millä olen kryptoja myynyt, niin vähennänkö siitä summasta hankintameno-olettamaan suoraan ja myös pörssikulut?

Eli jos olen myynyt 10 000 eurolla, niin ilmoitanko pääomatuloksi suoraan 8000e?

Eikös se lomake laske sen kun valitset ‘hankintameno-olettama’?

No laskihan se kun menin oikeeseen paikkaan eli Luovutusvoittoihin.

Taxfenix.fi ei vastaa.

Kirjaudu coinbaseen et joudu moiseen suohon kuten kotimaisessa.