Learjet (=suihkukone) on sijoitettu normaalin kiitoradan pituiselle tarpeeksi suurelle liukuhihnalle. Liukuhihna pyörii täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta vastakkaiseen suuntaan.
Nouseeko lentokone ilmaan?
Learjet (=suihkukone) on sijoitettu normaalin kiitoradan pituiselle tarpeeksi suurelle liukuhihnalle. Liukuhihna pyörii täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta vastakkaiseen suuntaan.
Nouseeko lentokone ilmaan?
Lentokoneen renkaat räjähtävät keskipakoisvoiman seurauksena vanteilta ennenkuin lentokone saavuttaa riittävää nopeutta noustakseen ilmaan.
Eipä se taida tuosta mihinkään lähteä kun ei ole ilmavirtaa siiven ohi, jolla saisi paine-eron siiven ylä- ja alapuolen välille joka sitten aiheuttaisi nosteen…
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/472022-lahteeko-lentokone-lentoon-liukuhihnalta.html
[/Thread]
Ts.Lähtee tai ei, riippuu lähtötilanteen asettelusta
(Ja järjellä ajateltuna, normaaliolosuhteissa, lähtee)
[quote=“Teemu Koskinen, post:4, topic:1031”]http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/472022-lahteeko-lentokone-lentoon-liukuhihnalta.html
[/Thread]
Ts.Lähtee tai ei, riippuu lähtötilanteen asettelusta
(Ja järjellä ajateltuna, normaaliolosuhteissa, lähtee)[/quote]
Juu tuoltahan minä tämän keksin
Arvasin oli kyllä loistava vääntö aikoinaan
Miten pystyykin moisesta asiasta vääntämään yli viiskymmentä sivua pashaa…
[quote=“Rider, post:1, topic:1031”]Learjet (=suihkukone) on sijoitettu normaalin kiitoradan pituiselle tarpeeksi suurelle liukuhihnalle. Liukuhihna pyörii täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta vastakkaiseen suuntaan.
Nouseeko lentokone ilmaan?[/quote]
Sanoisin että teoriassa nousee. Käytännössä ongelmaksi voi muodostua renkaat, jotka joutuvat ilmaannousuhetkellä pyörimään 2 kertaa nopeammin mitä normaaliolosuhteissa. Jos renkaat kestävät, kuten aika varmasti käytännössäkin kestävät koska insinööri viisaudessaan suunnittelee aina laitteisiinsa turvakertoimen, kone nousee ilmaan. Jos renkaat eivät kestä, seuraukset ovat katastrofaaliset ennen ilmaannousua.
Ne renkaat voi pyöriä vaikka tuhat kertaa nopeammin kuin normaalisti, ei se mihinkään silti nouse. Lähtöasettelussahan todettiin että hihna pyörii samaa vauhtia kuin kone rullaa eteenpäin. Lopputuloksena on, että kone pysyy kaikkeen muuhun, paitsi hihnaan nähden paikallaan. Miteppäs tilannetta toisinpäin, kone pysyy paikallaan mutta hihna vie konetta eteenpäin 300km/h, silloin se nousee, vähän niinkuin purjekonetta hinatessa. Tarvitaan se ilmavirta siiven ohi että kone voi nousta yhtään mihinkään, ellei ole pystysuuntaiset suihkumoottorit
Tätähän hutkittiin myytinmurtajissakin joskus. Liukuhihnalla ei ole vaikutusta lentokoneen nousukiitoon.
itse mietin ensin näin ja vastasin ei, mutta miettii kysymystä tarkemmin niin kyllä se lähtee ihan normaalisti lentoon
Olkaas nyt tarkkoina tuon kuvauksen kanssa. hihna pyörii vastakkaiseen suuntaan kuin mihin lentokone liikkuu. Jos lentokone ei liiku, hihnakaan ei liiku, joten hihna ei näillä ehdoilla kykene pysäyttämään lentokonetta.
Miksei olisi ilmavirtaa nostaa konetta? Jos se liikkuu, niin se liikkuu. Kiitorata alla liikkuu vastakkaiseen suuntaan, mutta ei siitä ole kukaan muu kiinnostunut kuin ne renkaat. Jos ne renkaat poksahtaa, niin sitten on peli ohi, mutta jos ei, niin se kone nousoo.
Tärkeää on huomata, että konetta ei vie eteenpäin pyörät, niinkuin autoa. Vaan suihkumoottorit, jotka ei ole kiinnostuneet siitä liukuhihnasta.
https://www.youtube.com/watch?v=YORCk1BN7QY
Tässä vielä video mitä tapahtuu kun lentokone nousee liukuhihnalta jos epäileviä tuomaksia enää löytyy.
Jaahah, eli siis pulmassa nussitaan pilkkua lentokoneen nopeuden, ja renkaiden pyörimisnopeuden (nopeuden jolla kone liikkuisi ilman hihnaa) käsitteiden erolla… Eli olin väärässä, putosin sudenkuoppaan prkl…
Jarif, olet muuten väärässä tuossa, ettei suihkumoottori välittäisi liukuhihnasta jotenkin mystisesti toisin kuin rengasvetoinen vehje: niin kauan kun lentokone ei ole kokonaan ilmassa joutuu myös suihkumoottori tekemään työtä liukuhihnaa vastaan. Tässä tapauksessa liukuhihna vie 50% lentokoneen nopeudesta: jos lentokone kiihdyttää 100km/h nopeuteen ja hihna käynnistyy, tasapaino asettuu 50km/h kohdalle suuntiinsa, ja renkaat pyörivät edelleen 100km/h. moottori joutuu tekemään työtä edelleen 100km/h vastaavan määrän paitsi jos kone nousee ilmaan, jolloin vauhti lähtisi kiihtymään nopeudella x… Korjatkaa jos olen väärässä…
(Taidan olla näitä ihmisiä jotka jaksaisivat jauhaa tällaisesta paskaa vaikka sen 50 sivua)
molokian, ei ne renkaat vaikuta sen enempää kuin mitä niillä on pyörimiskitkaa, eli melko vähän. ei takuulla puolita nopeutta. Jos lentokoneen jarrut on päällä niin sit ei vissiin pääse ilmaan, mutta ei lentokone lentoon lähtiessään pidä jarruja päällä.
[quote=“molokian, post:15, topic:1031”]Jarif, olet muuten väärässä tuossa, ettei suihkumoottori välittäisi liukuhihnasta jotenkin mystisesti toisin kuin rengasvetoinen vehje: niin kauan kun lentokone ei ole kokonaan ilmassa joutuu myös suihkumoottori tekemään työtä liukuhihnaa vastaan. Tässä tapauksessa liukuhihna vie 50% lentokoneen nopeudesta: jos lentokone kiihdyttää 100km/h nopeuteen ja hihna käynnistyy, tasapaino asettuu 50km/h kohdalle suuntiinsa, ja renkaat pyörivät edelleen 100km/h. moottori joutuu tekemään työtä edelleen 100km/h vastaavan määrän paitsi jos kone nousee ilmaan, jolloin vauhti lähtisi kiihtymään nopeudella x… Korjatkaa jos olen väärässä…
(Taidan olla näitä ihmisiä jotka jaksaisivat jauhaa tällaisesta paskaa vaikka sen 50 sivua)[/quote]
Lentokoneen laskutelineiden pyörät ovat laakeroitu pyörimään vapaasti renkaan pyörimisuunnassa, kumpaankin suuntaan. Pyöristä aiheutuu seuraavat kaksi lentokoneen nousukiidossa vaikuttavaa liikettä vastustavaa voimaa: renkaiden vierintävastus ja laakerien kitka. Kummatkin mainituista voimista ovat häviävän pieniä suhteessa suihkumoottorien tuottamaan työntövoimaan. Lentokoneen irtoamiseen kiitoradasta vaikuttaa vain siipien ja rungon kohtaama ILMANOPEUS. Siipien ohitse kulkeva ilmavirta aiheuttaa nosteen siipiin, kun ilmavirran nopeus ylittää pisteen, jossa lentokoneen siipien tuottama nostovoima on suurempi kuin lentokoneeseen vaikuttava maan vetovoima, niin lentokone irtoaa kiitoradasta. Lentokoneen pyörien pyörintänopeudella, kuten ei lentokoneen maanopeudellakaan ole merkitystä siipien tuottamaan nostovoimaan, ainoastaan ILMANOPEUDELLA. Koska renkaat voivat pyöriä vapaasti kumpaankin suuntaan ja niiden kautta ei välitetä voimaa alustaan, ei ole mitään merkitystä lentokoneen nousun kannalta onko kiitoradan ja renkaan ulkokehän välinen nopeus 300 km/h vai 600 km/h. Myöskään laakeririkko, jolla voidaan spekuloida kun renkaan ulkokehän ja kiitoradan välinen nopeus, ei ole mahdollinen. Esimerkiksi renkaan ulkokehän nopeus 600 km/h tarkoittaa halkaisijaltaan 60 cm renkaassa pyörimisnopeutta
n. 5300 rpm. 5000 tuhatta kierrosta minuutissa ei ole mitenkään epätavallinen pyörimisnopeus nykyisille laakereille. Myös lentotekniikassa käytettävät varmuuskertoimet suunnittelussa ovat huomattavan korkeita, joten kaksinkertainen nopeus kiitoradan ja renkaan ulkokehän välillä tuskin aiheuttaa välitöntä rengasrikkoa. Kun otamme myös huomioon jatkuvasti lentokoneen nousun aikana kevenevän kuorman laskutelineille ja renkaille (siipien noste kasvaa nopeuden kasvaessa) niin käytännössäkään kaksinkertaisen maanopeuden aiheuttamat kuormitukset eivät tuhoa renkaita eivätkä laakereita.
Doodiin, metsään menin taas, enpä tullut ajatelleeksi että renkaat eivät ole todellakaan mihinkään voimanvälitykseen yhteydessä… Noh, elämässä kun uskaltaa esittää paljon tyhmiä kysymyksiä niin ei jää asioita oppimatta. Kiitoksia valistuksesta.
Kysymyksiä kannattaa esittää. Jos topicin aiheena olevaa asiaa alkaa pohtimaan liian monimutkaisesti niin on helppo eksyä pohtimaan epäolennaisia asioita. Usein kannattaa ongelmien kanssa tehdä yksinkertaistus asiasta. Tässä tapauksessa lentokoneen voisi ajatella leluautoksi. Leluauto lasketaan vaikka kaupan kassahihalle. Terveillä aisteilla varustettu ihminen havaitsee että leluauton paikallaan pitäminen ei vaadi juuri lainkaan voimaa, vaikka hihna ja renkaat pyörivät kokoajan. Leluautoa myös pystyy helposti liikuttelemaan edestakaisin liikkuvalla kassahihnalla, ilman että voimaa vaaditaan juurikaan lisää suhteessa siihen että leluautoa liikuteltaisiin kiinteällä alustalla kuten lattialla. Nyt auto voidaan korvata lentokoneen pienoismallilla, joka käyttäytyy kassahihnalla samalla tavoin kuin leluauto. Käden aiheuttama työntövoima lentokoneen pienoismallille vastaa oikean lentokoneen suihkumoottorien aiheuttamaa työntövoima oikealle lentokoneelle. Näin huomataan, että alustan ja renkaiden ulkokehän välisellä nopeudella ei ole merkitystä lentokoneen etenemiseen.
[quote=“molokian, post:15, topic:1031”]Jarif, olet muuten väärässä tuossa, ettei suihkumoottori välittäisi liukuhihnasta jotenkin mystisesti toisin kuin rengasvetoinen vehje: niin kauan kun lentokone ei ole kokonaan ilmassa joutuu myös suihkumoottori tekemään työtä liukuhihnaa vastaan. Tässä tapauksessa liukuhihna vie 50% lentokoneen nopeudesta: jos lentokone kiihdyttää 100km/h nopeuteen ja hihna käynnistyy, tasapaino asettuu 50km/h kohdalle suuntiinsa, ja renkaat pyörivät edelleen 100km/h. moottori joutuu tekemään työtä edelleen 100km/h vastaavan määrän paitsi jos kone nousee ilmaan, jolloin vauhti lähtisi kiihtymään nopeudella x… Korjatkaa jos olen väärässä…
(Taidan olla näitä ihmisiä jotka jaksaisivat jauhaa tällaisesta paskaa vaikka sen 50 sivua)[/quote]
Ei se noin mene… likuhihna ei vaikuta mitään. Pyörien laakerointi jarruttaa vähän (niissä on pieni kitka), mutta mutta silllä ei liene merkitystä ilmaan nousun kannalta. Kunhan pyörät pyörii, pääsee kone kiihdyttämään ihan normaalisti ja ilmaan.
Lentokone liikkuu suhteessa ympäröivään ilmatilaan, sitä vasten se moottori työskentelee. Liukuhihna ei yksinkertaisesti ole mukana laskelmassa millään sen kummemmalla tavalla. Toisin olisi auton kanssa.