Kysymyksiä verotuksesta

Auttakaa tyhmää. Louhin 2017-2018 noin 1.45eth edestä Ethereumia, ne jäi lojumaan lompakkooni ja nyt tekis mieli myydä ne euroiks kun arvo on noussut.
Ostin myös silloin pari vuotta sitten vähän jotai pienempiä kryptoja ethereumilla, niitä on ~50€ edestä.

• Olisiko mun sillon 2017-2018 jo pitänyt tehdä jotain veroilmoutuksia louhimisista? Vai voinko tehdä nyt jälkikäteen, kun vaihdan ne euroiksi?

• Pitääkö veroilmoitusta tehdessä ilmoittaa myös noi Ethereum–>muu krypto siirrot? Vai ilmoitanko vain tuon ~1.4eth myynnin? Alkaako verottaja selvittelemään mitä siirtoja Ethereum lompakoltani on tehty?

• Onko totta, että itse louhittujen kryptojen vero toi ~10% (ansiotulo)?

Kiitos vastauksista.

1 tykkäys

Helpointa on kuin myyt vain kaiken, ja käytät hankintameno-olettamaa. Se nyt ei ole aivan oikea metodi, mutta se on kaikkien kannalta helpoin ja paras vaihtoehto. Summatkin ovat vielä melko pieniä, että tuskin tarvitset muuta lisäselvitystä.

1 tykkäys

Kiitos ehdotuksesta.
Minkälaisia ongelmia arvelisit tulevan jos alkavat pyytelemään lisäselvitystä? Tuleeko jotain sakkoja, kun en ilmoitellut sillon kun louhin ne?

Ja olin työttömänä kuukautena, jolloin tililleni tuli ~500€ arvosta ethereumia. Alkavatko sakottamaan extraa tästä jos tulee lisäselvityspyyntöä?

Jos haluaisin oikeaoppisesti hoitaa tän, nii pistäkö mun ekana maksaa ansiovero 2017-2018 louhituista ethereumeista (oikaisuvaatimus?), sitten vielä pääomavero kun myyn ne euroiks?
Ilmeisesti myytäessä louhinnasta saadut ethereumit euroiksi, maksetaan pääomaveroa mainaushetken ethereumin hinnan ja € myyntihinnan erotuksesta.

Vaihtoehtoisesti koko summa pelkällä hankintameno-olettamalla (todennäkösesti oon ihan kujalla näistä asioista)?

Niin, siis mainittakoon etten itsekkään ole mikään sijoitus / veroneuvoja. Kaiken mitä teet, niin teet omalla vastuullasi.

Oikea metodi olisi tehdä juuri niin kuin luettelit. Eli jos olet etherit louhinut, niin louhintahetkellä ne ovat ansiotuloa. Mahdollinen arvonnousu on taas sitten pääomatuloa hankintahinnan erotuksesta.

Ilmeisesti sinulla on siis kryptoassetteja hieman yli kahden tonnin edestä euroina. Jos haluat jokaisen euron talteen, niin todennäköisesti “oikein” tehtynä saatat säästää muutaman veroeuron, sillä tuolloin 17-18 ETH taisi käydä siellä 400usd paikkeilla, eli hankintahinta on merkittävä osuus myyntihinnasta.

Mutta jos haluat välttää excel rumban tai muun säätämisen, myyt vain kaiken ja käytät hankintameno-olettamaa, eli maksat 30% veroa 80%:sta, ja saat 76% myyntihinnasta puhtaana käteen.

Koska summa on niin mitätön, niin lisäselvitystä tuskin tulee. Ja jos tulee, lyöt vain kaikki tietosi asiasta heille, toteat ettet itse osaa laskea välttämättä oikein, ja he laskevat puolestasi. Mitään sakkoja tälläsistä summista tuskin tule, mahdollisesti vain veronpalautusta :smiley:

Työttömyystukiasiasta en uskalla sanoa juuta enkä jaata, mutta tuosta lienee jo sen verta kauan, ettei tieto välity automaattisesti Kelaan?

1 tykkäys

Itsellä olisi myöskin kysymys asiaan. Olen tässä nyt pelikoneellani muutamia päiviä silloin tällöin louhinnut Ethereumia ihan hauskuudeksi. Tämä on kiva harrastus. Mutta olen siis työtön ja voiko tämä aiheuttaa ongelmia Kelan kanssa? Siis itselläni ei ole minkäänlaista tarkoitusta siirtää näitä tililleni. Tarkoitus on ostaa jotain lupaavia “paskakolikoita” ja jättää ne vuosiksi taikka kymmeneksi makaamaan sinne. Siinä mielessä, että jos arpa osuisi oikeaan lappuun ja joku kolikko räjähtäisi kohti kuuta joskus.

1 tykkäys

Louhimisesta saadut kryptovaluutat tulkitaan ansiotuloksi niiden louhintahetken kurssin mukaan. Myös krypto-krypto -treidit ovat veronalaisia pääomatulona, mikäli arvonnousua on tapahtunut.

If I start Daytrading is counted as capital gain or income? is it a profit or just as a salary tax?