Kuinka pitää bitcoinit kummassakin ketjussa elokuun ekana päivänä, jos bitcoin jakautuu?

Kuinka pitää bitcoinit kummassakin ketjussa elokuun ekana päivänä, jos bitcoin jakautuu?

Coinmotion vaihtaa tietääkseni BIP 148:iin ja jos mulla on silloin Bitcoinit Coinmotionissa tai Poloniexissä, niin luultavasti mulla ei ole mun Bitcoineja sitten siinä toisessa, vaan vain BIP 148-ketjussa ja Coinmotion ja monet muut exchanget sitten pitää itsellään mun bitcoinit siinä toisessa ilman, että omistan niitä muuta ku BIP148:n ketjussa?

Jotkut sanoo, että jos pitää lompakossa, eikä exchangessa niin säilyy kummassakin, mutta mitä se periaattessa tarkoittaa? Jos leikitään, että mulla on nyt 50 BTC:tä ja Bitcoin jakautuu, niin miten voin pitää mun 50 BTC:tä kummassakin ketjussa, vai pitääkö mun myydä euroiksi mun Bitcoinit ja sitten ostaa jompaa kumpaa? Ja jos kerran säilyy kumassakin ketjussa, jos pitää lompakossa, niin mitä lompakoita se koskee? Bitcoin Corea, tuskin… mitä?

Olen tosi spektinen tuosta BIP 148:sta. Jotkut sanoo, että 50-50 on mahdollista ja kummassakin ketjussa saman verran Bitcoineja, vaikka Bitcoin puolittuisi? Onko se mahdollista, vai joudunko ostamaa Bitcoineilla jotain BTC2:sta, tms. jotta mulla olisi myös sitä, eikä pelkästään vanhaa, vai häh? Mistään ei löydy ohjeita netistä, mitä tehdä ja pitääkö jotain tehdä, vai riittääkö se, että on kaikki 50 Bitcoinia Bitcoin Coressa, jos haluaa tukea kumpaakin tai olla mukana BIP 148:ssa, mutta niin, että voi vaihtaa sitten Legacyyn, jos haluaa tai sitten omistaa nykyistä, mutta ei joudu vaihtaa BIP 148:iin missään vaiheessa, mutta ei häviä mitään, jos jompikumpi floppaa? Joka tapauksessa, haluaisin niin, etten riskeeraa mitään, eli on joudu ostamaan mitään, vaan pidän Bitcoin Coressa 50 Bitcoinia ja sitten en myy niitä, ellei putoa kovasti ja sitten en joudu myöskään ostamaan niillä mitään uutta “BTC2”:sta, vaikka puolittuisi, vaan minulla olisi se heti tai sitten se parempi vaihtoehto. Eli voinko puolittumisen hetkellä omistaa kumpaakin, vai pitääkö minun tehdä päätös ennen 01.08., lisäänkö Bitcoin Coren pikakuvakkeeseen jonkin argumentin, että tuen sitä, vai miten se menee, jos Bitcoin puolittuu? Jos se puolittuu, niin joudunko ostamaan? En tajua, ihme pelleilyä taas kerran. Veikkaan, että BIP 148 floppaa tai ainakin on halvempi ja floppaa 5 vuoden sisällä, kun taas nykyinen pysyy, vai pitääkö minun edes välittää tästä? Ei tälläistä ymmärrä kukaan, jos ei ole mitään sivua, mistä lukea SUOMEKSI kaikki mahdollinen.

Ja kannattaisiko myydä euroiksi ennen elokuuta, vai miten teen? Entä sitten ostaminen, mistä saan ostettua nykyistä Bitcoinia Suomessa, jos Bitcoin puolittuu ja Prasos siirtyy BIP 148:iin… ei voi tajuta.

Ihan yksinkertaisimmillaan sanottuna kannattaa pitää sellaisessa lompakossa, josta saat ns. “private key”:n talteen. Eli tämän voi sitten koska tahansa halutessaan importoida toiseen lompakkoon, jos sillä hetkellä käytetty lompakko on eri ketjussa.

Eli tarkista, että käyttämässäsi lompakossa on “export private keys” tms. toiminto.

Euroiksi kannattaa myydä jos et usko bitcoinin enään toipuvan ja haluat ulos koko crypto skenestä. Jos taas uskot, että bitcoinin tarina oli nyt tässä, eikä ketju tule olemaan enään eheä (koko idea bitcoinissa) niin kannattaisi alkaa miettimään löytyykö coinia joka ottaa bitcoinin aseman. Jos taas uskot että bitcoin toipuu tästä kiistasta, siirrä coinisi hardware wallettiin ja holdaa niitä kunnes tilanne on selvilllä.

Ainakin ethereumin jakautumisessa syntyi “uusi” lompakko. Ei siinä tartte ajatella kuin että tie haarautuu, ja syntyy uusi ketju samalla historialla. Itse ainakin siirrän rahat lompakkoon, jossa private key on hallussani. Tällöin voi taata, että pääsee käsiksi kumpaankin coineihin.

Eilisessä bitcoin webinaarissa Henry Brade kyllä vakuutteli, että coinit jää siinä tapauksessa kahtena eri ketjuna coinmotioniin. Eli siellä on sitten Bitcoin ja bitcoin2.

Ja jos lataat ne juurikin hardware lompakkoon kuten yllä mainittiin. Tai paperilompakkoon, niin pitäisi kyllä säilyä ihan molemmissa. Paperilompakosta voit sitten ladata ne johonkin näppärämpään privatekeyllä. Koska ketjut ovat erillisiä, eivät ne ymmärrä toistensa siirroista mitään. Eli siirrät paperilompakosta bitcoinit uuteen lompakkoon ja edelleen siellä pitäisi bitcoin2 ketjun mukaan olla coinit, jotka voit sitten siirtää sieltä bitcoin2 lompakkoon. Näin siis ihan maalaisjärjellä. Koska ketjut ovat forkkiin asti samoja, molemmissa ketjuissa näkyy siihen forkkiin asti tehdyt siirrot, eli juurikin kun ne on mennyt sinne paperilompakkoon. Forkin jälkeen ketjut ovat taas erillisiä, eivätkä siis ymmärrä toistensa siirtoja.

Eilisessä webinaarissa Henry sanoi, että kannattaa mahdollisesti välttää bitcoin siirtoja juuri sinä päivänä, tai niinä päivinä kun ongelma on akuutein. Eli kannattanee ehkä varata muutaman päivän massit kultaharkoiksi tyynyn alle, niin saa kaurapuurot aamuksi ostettua. Fiattiinhan ei kannata luottaa, koska se voi flopata koska tahansa.

Coineja pelkästään holdaamalla ei tule ongelmaa splittitilanteessa. Ja on edelleen hyvä mahdollisuus että mitään splittiä ei tule, tai että mahdollinen splitti jää hyvin lyhytaikaiseksi. Pidän tätä todennäköisempänä kuin sitä että tulee pysyvä splitti.

Nyt näyttää siltä että New Yorkissa tehty sopimus SegWit2X -päivityksestä tullaan toteuttamaan niin, että se on BIP 141 / BIP 148 yhteensopiva. Jos se tulee toteutumaan niin, tullaan splittiä tuskin näkemään ainakaan 1. elokuuta, vaan SegWit menee kiltisti läpi. Splittiuhka siirtyy tulevaisuuteen. Mutta tästä selviää lisätietoja lähiaikoina varmasti.

Ja vielä lisätäkseni, niin teoriassahan on mahdollista, että pörssi tai vaikka coinmotion pitäisi itsellään toisen ketjun rahat, mutta pörsseillä ja coinmotionilla on myös mahdollista pitää molempien ketjujen rahat, tai lähteä jo vaikka tänään bahamalle niitten rahojen kanssa. Siis teoriassa.

Eli jos ylipäänsä luottaa yksityisavaimensa jonkun palvelun käyttöön, versus pitää ne paperilompakossa tai hardware walletissa. Niin en näkisi tässä mitään ongelmaa.

Ja uskon vahvasti, että ainakin Coinmotionilla on (varmasti nytkin jo suuria rahoja) tarkoitus kasvaa todella suurien rahojen säilyttäjäksi. Ja siksi itsekin osaketta hieman omistan.

Eli jos Bahamalle lähtö oli kiikarissa, niin think again;D terveisin: siinä tapauksessa, yksi pettynyt sijoittaja \o/ :wink:

Rahathan on suurimmaksi osaksi kylmälompakossa, että kaikki edellytykset sille, että ne löytyy myös molemmista ketjuista on olemassa.

Coinmotionissa olevien varojen suhteen ei ole mitään hätää. Jos on epävarma tilanne niin silloin me kytketään depositit / withdrawit pois, kunnes saadaan homma toimimaan niin että voi turvallisesti tehdä niitä. Ja tarvittaessa tietysti molempien ketjujen osalta, mikäli pysyvämpi splitti tulisi.

1 tykkäys