Kryptovaluuttarahaston perustaminen

Moi vaan,

ajattelin kysellä löytyisikö täältä kryptovaluuttarahaston perustamisesta kiinnostunutta porukkaa. Olen tehnyt omaan käyttööni kryptovaluuttaindeksiä [1], jonka mukaan ajattelin hajauttaa omat sijoitukseni. Tällainen indeksin perusteella sijoittava rahasto voisi potentiaalisesti kiinnostaa merkittävää osaa niistä sijoittajista, jotka haluaisivat päästä mukaan kryptovaluuttasijoituksiin, mutta joilta puuttuu tarvittava tekninen osaaminen tai viitseliäisyys.

Kryptovaluuttarahastoja löytyy toki myös maailmalta. Ajattelin kuitenkin itse kohdemarkkinana nimenomaan Suomea ja miksei myös muita Pohjoismaita, jolloin markkinointikulma olisi nimenomaan kotimaisuudessa ja paikallisuuden korostamisessa siihen liittyvine säätelyineen yms.

Omaa osaamisaluettani ovat etupäässä softakehitys ja ylläpito, joten kokemus finanssimarkkinoista, rahaston pyörittämisestä ja markkinoinnista olisivat plussaa. Jos tämä kuulosti tutulta ja sinua kiinnostaisi bisneskuviot, laita minulle viestiä osoitteeseen [email protected].

  1. Indeksi on nimeltään Salkku Cryptocurrency Index (https://salkku.co/index/crypto). Indeksi on markkina-arvopainotettu top10 indeksi, joka käyttää yksittäisen valuutan maksimipainona 20 prosenttia. Indeksin tarkka koostumus ja painotusparametrit eivät vielä ole kiveen hakatut.

Eikö tuota kannattaisi tarjota jossain vaiheessa vaikka joillekin sijoitusfirmoille jotka myy asiakkailleen sijoitustuotteita ?
Samalla kuulisi mitä mieltä ne tuosta ideasta.

Hienoa tällainen yritteliäisyys, + siitä.
Mutta herää (tai jää avoimeksi) kysymys miten tämä helpompi/mielekkäämpi/parempi/turvallisempi kuin suora sijoittaminen esim. tämän hetken 10:iin?

Voisin vastata Sokrateen hengessä vastakysymyksellä, eli kuinka helpoksi koet lompakoiden luomisen kymmenelle eri kryptolle ja niiden turvallisesta säilytyksestä huolehtimisen? Oletetaan vielä, että kyseessä ei ole kymmenen eri ERC20-tokenia, vaan jokainen on oma lohkoketjunsa.

Tällaisen rahaston myyntiargumentti on, että monelle sijoittajalle tällainen operaatio on joko liian vaivalloista/vaikeaa, joten he olisivat halukkaita maksamaan siitä, että joku tekee sen heidän puolestaan.

Lisäarvoa tulee myös siitä, että hajautus eri kryptovaluutoihin suoritetaan indeksin perusteella. Osakemarkkinatutkimuksen perusteella indeksisijoittaminen on tuottavampaa keskimäärin kuin osakkeiden poiminta. Oletukseni on, että sama pätee myös kryptovaluuttoihin pidemmällä aikavälillä.

ööh eiks tuo bitconnecti ollu joku skämmihomma :smiley:

https://www.reddit.com/r/Bitconnect/comments/76pk5s/wtf_is_bitconnect_scam_or_legit/

…että nyt et ihan nauti mun luottamusta kryptoportfolioindexirahastohässäkkäpässäkän kasaajana.

Bitconnect näyttäisikin olevan alhaalla tällä hetkellä :smiley: Ja minun mielestä he lupaavat suoran päivittäisen 1% tuoton, eikä mitään markkinavoimiin perustuvaa indeksiä. Eli siis vielä suurempi kusetus.

Totta on, että aivan kaikki kryptovaluutat eivät välttämättä ole sijoituskelpoisia, riippumatta niiden markkina-arvosta. Mainitsin aloitusviestissä, että indeksin tarkka koostumus on vielä työn alla. Todennaköisesti jonkinlainen harkinnanvarainen blacklist voisi olla hyvä asia indeksiä koostettaessa.