Kiinnostavat altcoin ICO:t - Mihin sijoittaa?

Ajattelin tehdä ketjun, jonne uusista alteista ja tokeneista kiinnostuneet voivat heittää tietoa tulevista icoista tai keskustella omista “sijoituksista”

Henkilökohtaisesti olen tässä viime kuukausina laittanut muutamat bitcoinit ja satoshit esim. näihin anteihin:

MobileGO: tavoitteena on tehdä kilpaileva pelisovelluskauppa. Keräsi käsittääkseni ennätyksen krypto-icoista

Adel: NXT:n ydinryhmään kuuluvien henkilöiden uusi projekti, jonka tarkoituksena on luoda uudenlainen yhteisörahoitusmalli.

Humaniq: tavoitteena tarjota pankkipalvelut afrikkaan tulevaisuudessa tms.

Tulevia luultavasti ison hypen ICOJA:

(Lisätiedot https://www.smithandcrown.com/icos/ )

Tezos: kovaa hehkutusta saanut coini, ei tietoa annin alusta
SONM: Golemin haastaja, anti aukeaa 15.6
Bancor: kesäkuussa anti
Xarcade: samantapainen pelialan setti kuin MobileGO, pohjana XEM

Itsekin osallistuin MobileGO:n “antiin” muodollisesti, suunnitelmat ja potentiaali vaikutti niin lupaavalta:

There are three MobileGo development solutions on our current roadmap.

Täytyy tunnustaa että taustojen selvitys jäi vähän turhan vähälle…

Samoin myös Golemilta ja Augurilta odotan paljon, mutta esim. tänään alkavan BATin eli Basic Attention Tokenin myyntiin en meinannut osallistua. Vaikka taustalla on tosi kovia nimiä, selainmarkkinoilla on niin kova kilpailu että sinne on vaikea päästä mukaan omalla Brave-selaimellaan. Lisäksi on vaikea nähdä miten käyttöönoton saisi tehtyä peruskäyttäjälle niin helpoksi että se herättäisi riittävän suurta kysyntää, kun iso osa käyttäjistä surffaa netissä vieläkin Windowsin oletusselaimella kun eivät ole kiinnostuneet muusta. Mainostajien kiinnostuminen vaatii pohjalle riittävän suuren kohderyhmän.

Itse laitoin vähän Exscudo:oon. Exscudo tekee uudenlaisen treidausalustan

Lisäksi sijoitin myös Nem:iin turvautuvaan Ecobitiin, joka on siitä harvoja blockchain projekteja, että se perustuu todellisiin asioihin. Rahoilla perustavat spirulina farmin ja aquaponic farmin myös, minkä tuotteita ecobittiläiset saavat itse hakea, loput myydään paikallisille. Hakeminen tietysti on vähän vaikeaa, kun Malesiassa farmit tulevat olemaan, mutta täytyy käydä joskus tutustumassa paikkaan. Tätä sijoitusta en näe niinkään rahasampona, vaan hyväntekeväisyytenä. Toivottavasti joskus tulee vähän voittoa.

No joo. Tämä BAT vaikutti siis kiinnostavalta ja yritin osallistua. Mutta ensikertalaisena ETH käyttäjänä hommasta ei tullut valmista lainkaan. Aloin sitten ihmettelemään, miten ne ohjeet oli niin epäselvät ja puutteelliset. Mutta ilmeisesti koko ICO oli ohi 30 sekunnissa ja piensijoittajilla ei edes ollut käytännössä mahdollisuuksia osallistua siihen. Lähinnä miljonääreille meni osuudet. Ei ihan toteudu tämä hajautettujen lohkoketjujen ideologia.

Näin aloittelijana jos saa kysyä, että mitä kautta teet sijoituksesi eli käytännössä minkä sivujen kautta

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat, mutta vastaan silti jotain. ICO:ja olen itse löytänyt joko pitämällä korvat auki bitcointalkissa tai telegramissa eri kanavilla. Netissä on myös sivuja jotka ilmoittavat käynnissä olevat ICO:t, esim: https://www.smithandcrown.com/icos/ näyttäisi olevan sellainen. Yleensä maksuvälineeksi käy bitcoin+altcoin. Sopivan kohteen löydettyäni siirrän lompakosta haluamani summan ja avot homma on siinä.

Kannattaa tutustua hyvin kohteeseen tai kuunnella viisampia. Itse olen ajanpuutteen takia noudattanut enemmän jälkimmäistä ja intuitiota.

Toinen hyvä sivusto on: https://www.coinschedule.com

Itse olen ainakin tehnyt saman eli bitcoineja siirtänyt suoraan ilmoitetun tavan mukaisesti ico:n BTC osoitteeseen. Joissan ICO:issa tosin saattaa olla, että hyväksyvät vain Ehtreumia, ja usein myös tokenien saamiseksi tarvitset ethreum lompakon. Näistä ainakin myetherwallet itsellä käytössä.

Mitä sijoituksiin tulee, niin suosittelen panostamaan vain sen minkä on varaa hävitä ja hajauttamaan useamman ICO:n kesken sijoitukset. Lisäksi ainakin itse pyrin mahdollisen kurssinousun yhteydessä ottamaan ainakin jonkin verran voittoja heti takaisin.

Yksi mielenkiintoiselta vaikuttava projekti idealtaan on wagerr, joka lupailee täysin hajautettua vedonlyöntiä. Ainakin euroissa muutaman satasen olen valmis tukemaan kyseistä hanketta, sillä onnistuessaan ainakin itse mielelläni veikkailisin ilman tarpeettomia välikäsiä ja panoskattoja.

Täytyy vielä kommentoida periaatteellisella tasolla. Siis miksi tarvitaan uusi kolikko johonkin tiettyyn tarpeeseen? Esim. peleihin, vedonlyöntiin, toimitilojen vuokraamiseen yms. palveluista maksamiseen. Yhtä hyvin nämä voitaisiin hoitaa nykyisillä kolikoilla. Tämä näyttää vaan nyt olevan suosittu tapa kerätä rahaa yleisöltä. Useimmiten näissä startupeissa ei ole sinänsä mitään uutta ideaa lukuunottamatta uutta coinia.

Koko kryptovaluuttojen uskottavuus kärsii pahasti suuren yleisön silmissä, jos joka tarpeeseen käytetään eri kolikkoa.

Elä huoli, ei noita tokeneita oikeasti käytetä mihinkään muuhun kuin siihen rahoituksenkeräysvaiheeseen :smiley: Sitten kun massit hölmöiltä on kerätty, voidaan vetäytyä jonnekkin saarelle vähän puuhastelemaan, muttei suinkaan sitä projektia mitä mainostettiin, vaan seuraavaa ICO-pumppausta :smiley:

Täytyy vielä kommentoida periaatteellisella tasolla. Siis miksi tarvitaan uusi kolikko johonkin tiettyyn tarpeeseen?

Projektien sisäisten tokenien/coinien käyttöön on usein hyviä perusteluita. Esim. varsinaisesta rahallisesta markkina-arvosta irrallaan olevaa “reputation token”-systeemiä on huono mallintaa bitcoineilla tai ethereillä. ICOjen rahoituksen keräämiseen oman tokenin perustaminen on kuitenkin nerokas ja helppo tapa, kun yrityksen arvo luodaan “tyhjästä”. Toki mukaan mahtuu myös turhia projekteja ja kusetuksia.

Aika raadollinen ja harhaanjohtava kuva kyllä, koska onhan useat noista ICO:ista jo melkoisen vakavalla pohjalla ja herättäneet kiinnostusta myös perinteisissä VC-ympyröissä. Lisäksi useissa anneissa tarjotaan tokenia, jonka tarkoituksena ei ole toimia uutena kryptovaluuttana, joten kritiikki menee tässä suhteessa hiukan metsään.

Toki nykyiset valuaatiot ovat puhtaasti spekulatiivisia, mutta itse ajattelisin ICO:t uudenlaisena rahoitusvälineenä mielenkiintoisille projekteille, ja ketteränä rahoitusvaihtoehtona sekä omistajille, että sijoittajille. Omistajat välttyvät Due Dilligence yms. muilta säädöiltä ja sijoittajille voidaan tarjota melkoisen likvidi “omistusosuus”, josta luopuminen on huomattavasti helpompaa kuin yksityisen osakeyhtiöön osakkeista.

Lisäksi etuna pitäisin sitä, että käytännössä kuka tahansa voi osallistua sijoittamiseen varallisuuteen katsomatta. Varmasti selviä huijauksiakin toki mukaan mahtuu, mutta usein aktiivinen yhteisö (btt, reddit, telegram) onnistuu paljastamaan nämä melko nopeasti.

Toki ICOt ovat nerokkaita rahoituksen keräämiseen - mutta suurin osa projekteista on kyllä sen verran alkuvaiheessa että vaikea sanoa onko se myös sillä tavalla hyvä tapa kerätä rahoitusta, että se johtaa tuloksiin sijoittajille. Tai että ylipäätään noiden projektien tiimoilta seuraisi jotain tuotteita/palveluita/softaa, joita joku käyttää ja mahdollisesti josta joku maksaa.

Tämähän on aika mielenkiintoinen kysymys. Perinteisessä maailmassa sijoittamista reguloidaan erityisen rankasti. Kovin riskisiin asioihin perus tuulipuku ei pääse sijoittamaan, vaan pitää olla “ammattimainen sijoittaja”. Nyt sijoituksia pääsee keräämään kuka tahansa helposti, ja myös sijoittelemaan pääsee kuka tahansa.

En kyllä osaa sanoa juuta eikä jaata tähän. Mutta nyt kun kryptojen myötä globaalit sijoitusmarkkinat aukeaa ihan kaikille, niin kaikenlaista hyvin mielenkiintoista voi seurata. Niin hyvässä kuin pahassakin. Tässä vaiheessa monet ovat äkkirikastuneet ihan pienilläkin sijoituksilla, esim. ethereum on 100-kertaistanut arvonsa melko lyhyessä ajassa. Jossain vaiheessa voi tulla myös huomattavia arvonalenemia. Tämä on siinä mielessä hieman ongelmallinen tilanne, että todennäköisesti kovinkaan moni ei oikeasti ole juuri siihen skenaarioon varautunut, että kaikki menee, niinkuin voi myös hyvin tapahtua. Mutta saa nähdä mitä tapahtuu.

Huonoin skenaario olisi, että joku iso tekijä keräisi ICOlla valtavan määrän rahaa kusetustarkoituksessa tai muuten fiaskoon päättyvällä tavalla, ja valtiot tm. virallinen taho säikähtäisi sitä aloittamalla regulointitaistelun tms. Toivotaan että nykyinen kuumana käyvä markkina rauhoittuu ja pahimmilta ylilyönneiltä vältytään. Eilinen BATin 30 sekunnin myynti tuntui menneen jo selvästi överiksi monessakin mielessä.

Hieman pohdintaa myös AVC:n blogissa ja kommenttiketjussa: http://avc.com/2017/06/icos-and-vcs/

Pitää huomioida, ettei ICO-sijoittajilla ole käytännössä mitää laillisia oikeuksia mihinkään. ICO-rahoituksen kerääjät voivat käytännössä muuttaa bahamasaarille, jättää hommat sikseen, sanoa että projekti epäonnistui ja “sori siitä”, eikä sijoittajilla ole mitään vastaan sanomista, koska tuo on täysin laillista. Näkisin myös, että ICO-malli tähän myös hyvin kannustaa. Se että oikeasti hankkii maksavia asiakkaita vaatii kuitenkin älyttömästi paljon enemmän duunia kuin sen rahoituskierroksen tekeminen ICO:lla, ja kun ICO:sta on saanut sen 10 miljoonaa niin sen jälkeen voi olla motivaatio aika heikkoa.

Perinteisen maailman VC-sijoituksissa tilanne on hyvin eri, koska rahan vastineeksi kirjoitetaan melkoiset lailliset sopimukset yms, jotka sitoo perustajia työskentelemään firman parissa jne. VC-sijoittajat myös tyypillisesti hönkivät yrittäjien niskaan ja tällä tavoin luovat painetta työnteolle. Samanlaiset mekanismit puuttuvat ICO:ista.

Jätät nyt kuitenkin huomioimatta sen tosiasian, että tokenit on huomattavasti helpompi muuttaa valuutaksi, kuin osakkeet.

Lisäksi tokenien arvon kasvatus on yleensä monesti myös ico:n tehneelle osapuolelle kannattavaa, ja monissa tapauksissa ico:ssa kerätyt varat eivät suinkaan heti napsahda kierroksen jälkeen omistajien tilille.

Ei nuo seikat nähdäkseni muuta peruskuviota. Se että ICOn perustajien tokenit ovat myyntikiellossa jonkun aikaa toki vaikuttaa asiaan jonkin verran, muttei se nyt välttämättä sen enempää kannusta tekemään töitä. Senkin suhteen olen melko skeptinen, olen kuullut n. vuoden lukitusajoista. Usein menestyvän liiketoiminnan perustaminen vie useita vuosia ja vaatii jatkuvaa epämukavuusalueelle menemistä. Tuossa tapauksessakin kannustin on lähinnä pitää pöhinä käynnissä, palkkio siitä että tekee esim. jonkun hyödyllisen tuotteen tai palvelun on edelleen aika vaivalloista verrattuna siihen että vähän pöhisee sen ajan että voi myydä tokenit.

Mutta sinällään suhtaudun positiivisesti siihen, että tämänkaltainen juttu on mahdollista.

Ehkä kannattaisi laskea useammasta ICO:sta mediaani, miten monta tuntia/päivää nousu jakuu launchin jälkeen ennen “dead cat bounce”-tyyppistä kyykkäystä ja sitten kaupoille. Palaa sitten 6 kk kuluttua katsomaan mitä on tapahtunut. Jos minulla olisi mielenkiintoa lähteä uuteen projektiin, niin toimisin tod.näk. juuri tällä tavalla.

Itse olen kokeilumielessä nyt sijoittanut 10 icoon, ja juuri tuo about 6kk katsellaan miten käy.

Mitään isoja rahoja ei ole kiinni, joten pelkoa mistään suurista tappiosta ei ole. Katsotaan miten käy.

Mms. Näissä messissä: adel, MobileGO, taas, wagerr, Aeternity, storj. Lisäksi vielä bancoriin ja sonm tarkoitus hiukan pelimerkkejä laittaa.

Tässä on yksi mielenkiintoinen yritys, uuden ajan pankki joka on kerännyt viikossa melkein 11M $ :

Samat kaverit on pyörittäneet HashFlare -louhintapalvelua, joka on toiminut moitteettomasti jo pitkään.