Kenen lompakko?

Ylivoimaisesti suurin bitcoin-lompakko tätä kirjoittaessa (>400k BTC) on osoitteessa osoite 1DkyBEKt5S2GDtv7aQw6rQepAvnsRyHoYM. Olen nähnyt ainakin kolme kohtuullisen vakuuttavaa teoriaa lompakon haltiasta:

  1. Mt. Gox:n (kylmä)lompakko
  2. Silk Road:n (kylmä)lompakko
  3. pirateat40

Laitetaan tähän ketjuun spekulaatioita aiheesta. Itse pitäisin todennäköisimpänä numeroa 2) mutta pienellä varauksella 1). Kolmanteen en usko.

[quote=“jamaer, post:1, topic:267”]1) Mt. Gox:n (kylmä)lompakko
2) Silk Road:n (kylmä)lompakko
3) pirateat40[/quote]

Pidin tätä ennen lähes varmasti Silk Roadin escrow-wallettina, mutta viime aikoina olen alkanut tosissaan taipua kolmosvaihtoehdon puoleen. Ykkösvaihtoehtoa pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, Goxin pojat ovat forumiviesteissä vihjanneet, että heidän varat on jaoteltu moneen lompakkoon.

Eli,

  1. 5%
  2. 35%
  3. 60%

kolmone, parin vk sisällä nähdään onko.

Miksi escrow? Sinnehän pitäisi rahaa mennä ja tulla koko ajan. Näin ei ole tuon lompakon laita. Sen sijaan olisi mielestäni jopa todennäköistä, että jengi säilyttelee varojaan SR:n tileillä, ja tuo tili olisi suurin lompakko, jossa on asiakkaiden (kuulostaa hassulta sanalta kun on kyse SR:sta) tilillä makaavia varoja.

Mikä on saanut sinut kääntymään sinne suunnalle?

Itse olen nähnyt 3) vaihtoehdon puolesta (pl. pirateat40:n omat löpinät) lähinnä sen, että ko. lompakossa on tapahtanut suuria (ulos)siirtoja samoihin aikoihin kun markkinoilla on nyt ollut hässäkkää. Tarkemmin katsoessa näyttäisi kuitenkin, että nämä siirrot ovat vasta sen jälkeen kun hässäkkä on alkanut. Tämä sopisi paremmin siihen skenaarioon, että kun markkinoilla on sählää, suuri määrä SR:n asiakkaita (lue myyjiä) haluaa vaihtaa tilillä makaavat coininsa nopeasti fiatiin (BTC siirto ulos esim. Mt. Gox:iin) --> SR:n hot wallet ei riitä. Lisäksi 3) vastaan puhuu se, että ko. lompakosta ei ole otettu oikeastaan mitään ulos ennen kesäkuuta, ts. piratelle pitäisi olla muualla aika paljon lisää coineje, joilla on aiemmin hoidettu “korot”. Tämä olisi kokonaisuutena jo niin osa coineista, että vaikea kuvitella bitcoinareiden ihan noin innoissaan “sijoittaneen” pirateen.

Seurailin muuten tuota lompakon tuoretta 100k siirtoa. N. 75k päättyy heti kolmeen lompakkoon, ja loppu lähteee “päättymättömään” luuppiin, jossa rahoista heitetään aina muutama (kymmen) BTC:tä johonkin osoitteeseen, ja loput ihan uuteen lompakkoon. Tätä tuntuu jatkuvan loputtomiin, mutta tarpeeksi kauan klikkailtuani sain kiinni “narun päästä”. Siellä oli jäljellä jokin reilu ~19K ja prosessi jatkuu sitä mukaa kun aina edellinen transaktio on vahvistettu. Tuo ehkä sopisi siihen, että pirateat40 maksaisi asiakkailleen, mutta myös siihen, miten käsittääkseni SR siirtelee rahoja.

P.S. Coinbase lopetti bonuksen jakamisen (sigusi).

Ihan hyvää analyysiä. Vastaus tähän selvinnee mahdollisesti tällä viikolla, kun tuo Piraten kuvio purkautuu tavalla tai toisella. Mä toivon, että tuo on Silk Roadin lompakko.

Ja kiitos tuosta Coinbase-vinkistä, en tajunnut että ne lopetti tuon. En tosin ihmettele yhtään.