Kätevin tapa kurssihetken kiinnittämiselle, kun asiakas maksaa bitcoineilla?

Bitcoineilla saa jo vanteita, vegeruokaa, kultaa ja hopeaa, hammaslääkärikäynnin ja ehkä kohta myös sähkötyöturvallisuuskorttikursseja 8).

Tätä varten kysyisin, että mikä olisi

[ul][li]vähiten säätämistä ja pahaa mieltä sekä asiakkaalle että yrittäjälle aiheuttava[/li]
[li]kurssiriskin suuntaan tai toiseen minimoiva[/li][/ul]

tapa ilmoittaa asiakkaalle Bitcoin-maksamisen ehdot? Itse maksu on helppo hoitaa vaikka Easywalletin kautta, mutta kun joku kysyy tarjousta, niin… jos laitan, että hinta on x euroa tai Bitcoineilla y BTC, ja tarjous on voimassa kolme päivää, niin kolmantena päivänä voi tulla ikävästi takkiin jos Bitcoinin kurssi on laskenut. Jos taas käy päinvastoin, ja Bitcoin-maksusta on jo sovittu, ja Bitcoinin kurssi ampaisee, niin tulee ikävä tilanne “ööh, voinko maksaa sittenkin euroilla, tää on niin hankalaakin”.

Yksiselitteinen tapa on tietysti sopia, että jos maksaa Bitcoineilla, niin hinta lasketaan eurohinnasta koulutuksen pitopäivää edeltävän päivän MTGox-keskikurssista (saako tällaista mistään ulos?).

Eikö helpointa ole ilmoittaa hinta vain yhdessä “valuutassa” ja maksuhetkellä toista käytettäessä konvertoida joko sen päivän keskikurssilla (yleisin) tai sen hetken kurssilla se toiseen “valuuttaan”? Tällöin estyy mahdollisuus, että potentiaalinen asiakas pääsisi pelaamaan hieman vilunkipeliä. Toistaiseksi tämä ilmoitusvaluutta lie kätevintä olla yleensä fiattia, koska kokonaisia tuotantoketjuja ei ole vielä siirtynyt Bitcoinin pariin.

Varsinkin jos käyttää Bitpay:tä niin on helppo hinnoitella vain euroina. Bitpayn mobile checkout mahdollistaa hinnoittelun millä valuutalla haluaa. Bit-payn palvelu laskee bitcoin-hinnan sen hetken kurssien mukaan. Sit valitusta palvelusta riippuen saat heiltä maksun joko bitcoineina tai euroina tai yhdistelmänä.

Sen vinkin voin antaa, että hinnoittelu bitcoineissa on harvoin järkevää. Tälle nyt ei vaan voi mitään vielä tässä vaiheessa, Bitcoin on pieni ja toistaiseksi paljon epävakaampi valuutta kuin vaikkapa euro.

Hinta euroissa ja läpinäkyvästi määritelty miten vaihtokurssi määritetään. Mt. Goxin kurssin 24h averagen saa kyllä vaikka Bitcoinchartsista ihan katsomalla (24h avg sarake löytyy oikeasta reunasta) tai sitten nappaamalla Goxin apista.

Se sovittu vaihtokurssi ei saa olla kovin löysä eli joko spot kurssi ja lyhyt maksuaika (alle tunti) tai vuorokauden maksuaika ja kurssiksi 24h average.

Tietysti on sitten olemassa toisenlaista valuuttariskiä, eli sitä mikä syntyy kauppiaalle siitä, että holdaa asiakkaiden maksamia bitcoineja. Jos haluaa välttää tämän niin selvästi kätevin tapa tehdä se on käyttää esim. Bitpaytä, jolloin valuuttariskin voi välttää täysin (eli maksuista saa halutessaan euroja tilille).

Bitcoinchartsilla on myös oma API.

Itse olen myös sitä mieltä, että sama unohtaa kokonaan hinnoittelu bitcoineissa. Hinnoittelee euroissa, ja suhtautuu bitcoineihin ikäänkuin maksuvälineenä. 24h painotettu keskiarvo on yleisin ja helpoin, itse olen käyttänyt aina sitä. Toki siinä on vaarana että tulee takkiin jos volateliteettia on paljon.

Voi esim. mainostaa “Meillä käy maksuvälineenä myös bitcoinit 24h kurssilla”

Bitcoinilla on niin äärimmäiset kurssiheilahtelut, että en ainakaan omia tuotteitani voisi harkita myyväni millään keskikursseilla. Asiakkaat osaavat kyllä hyödyntää ne arbitraasit, joita tulee siitä että oma hinnoittelu ei ole kunnossa. Jos hinta nyt = 8€ ja keskikurssi = 10€, kyseessä on mittava tappio.

Mutta jos ei itse pysty saman tien hedgaamaan pörssissä, ei spot-hinnalla myyminenkään ole ongelmatonta. Jos hinta nyt = 12€ ja keskikurssi = 10€, on mahdollista, että hintapiikki on lyhytaikainen ja kannattaisi myydä. Ellei tämä käy päinsä, ottaa riskin.

Avainmuuttuja on se, että asiakkaat tietävät, milloin vaihtokurssisi on heille edullinen, ja ajoittavat vaihdon sellaisiin hetkiin. Jos näin ei tapahtuisi, ei tietenkään olisi mitään väliä sillä, käyttääkö keskikurssia vai ei.

Jotta peli ei menisi käyrän tähtäämiseksi, elättelen ainakin omalla kohdallani ajatusta, että vaihtokurssi eri suuntiin määräytyisi korkeimman(matalimman) MtGox-kaupan mukaisena viimeisen esim. 3 tunnin ajalta. Näin olisi vaihdanta hyvin alhaisella spreadilla silloin, kun vaihtokurssi pysyy vakiona. Jos taas heilunta on suurta, näkyy se spreadin kasvuna.

[quote=“rpietila, post:7, topic:302”]Bitcoinilla on niin äärimmäiset kurssiheilahtelut, että en ainakaan omia tuotteitani voisi harkita myyväni millään keskikursseilla. Asiakkaat osaavat kyllä hyödyntää ne arbitraasit, joita tulee siitä että oma hinnoittelu ei ole kunnossa. Jos hinta nyt = 8€ ja keskikurssi = 10€, kyseessä on mittava tappio.

Mutta jos ei itse pysty saman tien hedgaamaan pörssissä, ei spot-hinnalla myyminenkään ole ongelmatonta. Jos hinta nyt = 12€ ja keskikurssi = 10€, on mahdollista, että hintapiikki on lyhytaikainen ja kannattaisi myydä. Ellei tämä käy päinsä, ottaa riskin.

Avainmuuttuja on se, että asiakkaat tietävät, milloin vaihtokurssisi on heille edullinen, ja ajoittavat vaihdon sellaisiin hetkiin. Jos näin ei tapahtuisi, ei tietenkään olisi mitään väliä sillä, käyttääkö keskikurssia vai ei.

Jotta peli ei menisi käyrän tähtäämiseksi, elättelen ainakin omalla kohdallani ajatusta, että vaihtokurssi eri suuntiin määräytyisi korkeimman(matalimman) MtGox-kaupan mukaisena viimeisen esim. 3 tunnin ajalta. Näin olisi vaihdanta hyvin alhaisella spreadilla silloin, kun vaihtokurssi pysyy vakiona. Jos taas heilunta on suurta, näkyy se spreadin kasvuna.[/quote]

Pitää ottaa huomioon minkälaista businestä tekee. Valuutanvaihto vertautuu huonosti vaikkapa hammaslääkäriin tai purilaisen ostamiseen, tässä ketjussa pointti on enemmän normaalissa kaupankäynnissä. Kukaan tuskin rupeaa hammaslääkärikäyntiä ajoittamaan bitcoinien kurssiheilahtelun mukaan.

Valuutanvaihdossa taas pitää olla tarkempi, koska monet niillä markkinoilla kyllä yrittävät ja osaavatkin tehdä kurssiheilahteluilla rahaa.

Kehtaan olla eri mieltä: bitcoinilla maksavat eivät kytke laskupäätään pois päältä myöskään hammaslääkärissä. Jos keskikurssi on heidän kannaltaan suotuisa, he maksavat bitcoineilla (ja kauppias kärsii tappion). Jos taas keskikurssi suosii euroilla maksamista, maksavat he euroilla. Kaikkein pienimmissä ostoksissa edellä mainittu ei päde - tai niissä saattaa tuntua esim. coolilta maksaa bitcoinilla vaikka se olisikin pari prosenttia tappiollinen - mutta mitä isompi kauppa, sen varmemmin asiakas tarkistaa asian, ja kauppias ei voi muuta kuin hävitä. Kurssieron leipominen mukaan hinnankorotuksen muodossa ei samasta syystä käy: bitcoin-palvelu on saatava samaan hintaan, että se ylipäätään menisi kaupaksi.

Tarkoitukseni ei ole olla tylsä :slight_smile: Mikäli myytävä palvelu on asiantuntijatyötä, siinä on suurinpiirteen 100% myyntikate (COGS=0). Tällaisessa tilanteessa myyjä saattaa olla rauhallisen harkitsevasti valmis kokemaan vaikka 10% maksimitappion ja esim. 5% keskimääräisen tappion. Mutta jalometallien kaupassa on toisin: jos myyn hedgattua fyysistä kultaa, myyntikate on 1-1,5%. Se on liian vähän, että voisin altistua minkäänlaiselle kaksoishintariskille, jossa asiakas saa valita itselleen edullisemman hinnan.

Siis yhteenveto: En usko, että kukaan ostaa purilaista BTC:n kurssin mukaan. Mutta uskon, että jos tieto purilaisen hinnasta on nähtävillä molemmissa valuutoissa, monet katsovat, kumpi on heille edullisempi maksutapa. Asiakkaalle edullinen on tässä tapauksessa kauppiaalta pois. Ja talokaupoissa yllä kuvattu toiminta on varmaa eikä enää poikkeus.

Mun nähdäkseni purilaista ostaessa ei kyllä kukaan, paitsi jonkin sortin valopää, ala miettimään sitä että kummalla se maksu nyt on halvempi. Ellei kauppias ole ihan järjestelmällisesti säätänyt hinnat edullisemmaksi toiselle maksutavalle. Mahdollinen hyöty ei muuten kata edes sitä vaivaa mikä menee siinä, että alkaa miettimään ja laskemaan asiaa.

Mutta olen täysin samaa mieltä siitä, että jos tuotteen hinta kasvaa (esim. hammaslääkärikäynti voi potentiaalisesti olla jo aika hintava) ja mahdollinen hyöty kasvaa niin siinä kohtaa tätä asiaa aletaan varmasti useammin miettiä. Jalometalli- ja valuuttakaupan osalta on ihan selvää, että käytännöt on oltava todella tiukat.

[quote=“Technomage, post:10, topic:302”]Mun nähdäkseni purilaista ostaessa ei kyllä kukaan, paitsi jonkin sortin valopää, ala miettimään sitä että kummalla se maksu nyt on halvempi. Ellei kauppias ole ihan järjestelmällisesti säätänyt hinnat edullisemmaksi toiselle maksutavalle. Mahdollinen hyöty ei muuten kata edes sitä vaivaa mikä menee siinä, että alkaa miettimään ja laskemaan asiaa.

Mutta olen täysin samaa mieltä siitä, että jos tuotteen hinta kasvaa (esim. hammaslääkärikäynti voi potentiaalisesti olla jo aika hintava) ja mahdollinen hyöty kasvaa niin siinä kohtaa tätä asiaa aletaan varmasti useammin miettiä. Jalometalli- ja valuuttakaupan osalta on ihan selvää, että käytännöt on oltava todella tiukat.[/quote]
Päivittäistavarakaupassa olen törmännyt “valopäihin” jotka päättäisivät maksavatko kortilla vai käteisellä nähdessään loppusumman, mutta valittavat kun kassan pos-laitteisto pyöristää. Yksi tapaus kantoi mukanaan jopa taskulaskinta tämän ongelman johdosta… Toisinaan osti yhden perunan ettei häviäisi pyöristyksessä. Tällaisia Ihmisiä on onneksi vähän, ei sillä että taloudellinen vaikutus olisi yhtään mitään… mutta koittakaapa nyt asiakaspalvelijana näitä sitten kestää. :o :o :o :o

[quote=“rpietila, post:7, topic:302”]Bitcoinilla on niin äärimmäiset kurssiheilahtelut, että en ainakaan omia tuotteitani voisi harkita myyväni millään keskikursseilla. Asiakkaat osaavat kyllä hyödyntää ne arbitraasit, joita tulee siitä että oma hinnoittelu ei ole kunnossa. Jos hinta nyt = 8€ ja keskikurssi = 10€, kyseessä on mittava tappio.

Jotta peli ei menisi käyrän tähtäämiseksi, elättelen ainakin omalla kohdallani ajatusta, että vaihtokurssi eri suuntiin määräytyisi korkeimman(matalimman) MtGox-kaupan mukaisena viimeisen esim. 3 tunnin ajalta. Näin olisi vaihdanta hyvin alhaisella spreadilla silloin, kun vaihtokurssi pysyy vakiona. Jos taas heilunta on suurta, näkyy se spreadin kasvuna.[/quote]

Itse suon mielelläni asiakkailleni sen ilon, että he voivat hyödyntää kurssiheilahtelut. Tällöin kun kurssi on alhaalla, asiakas voi hamstrata BitCoineja Pursimiehenkadulta tai bittiraha.fi -palvelusta. Kun vaihtokurssi on asiakkaalle edullinen, voidaan sopia asiakkaan kanssa maksu, joka kattaa tulevia siivouksia, eli kyseessä on ikään kuin “Lahjakortti” itselleen. Minä yrittäjänä taas suojaudun kurssiriskiä vastaan kotiuttamalla välittömästi BitCoinit kirjanpitovaluutaksi (yritykseni tapauksessa euro).

Off Topicina, salliikohan verottaja sen, että asiakkaalle kirjoitetaan lasku verottajaa varten euroissa ja asiakas maksaa sitten kuitenkin laskunsa BitCoineina. Tällöinhän asiakas kykenee hyödyntämään henkilökohtaisessa verotuksessaan kotitalousvähennyksen… Kotitalousvähennys on kuitenkin aika merkittävä säästö asiakkaalle. Pitäisikin verotoimistoon olla asiasta yhteydessä ja pyytää kirjallisena heiltä selvitys asiasta.