[quote=“rpietila, post:7, topic:302”]Bitcoinilla on niin äärimmäiset kurssiheilahtelut, että en ainakaan omia tuotteitani voisi harkita myyväni millään keskikursseilla. Asiakkaat osaavat kyllä hyödyntää ne arbitraasit, joita tulee siitä että oma hinnoittelu ei ole kunnossa. Jos hinta nyt = 8€ ja keskikurssi = 10€, kyseessä on mittava tappio.
Mutta jos ei itse pysty saman tien hedgaamaan pörssissä, ei spot-hinnalla myyminenkään ole ongelmatonta. Jos hinta nyt = 12€ ja keskikurssi = 10€, on mahdollista, että hintapiikki on lyhytaikainen ja kannattaisi myydä. Ellei tämä käy päinsä, ottaa riskin.
Avainmuuttuja on se, että asiakkaat tietävät, milloin vaihtokurssisi on heille edullinen, ja ajoittavat vaihdon sellaisiin hetkiin. Jos näin ei tapahtuisi, ei tietenkään olisi mitään väliä sillä, käyttääkö keskikurssia vai ei.
Jotta peli ei menisi käyrän tähtäämiseksi, elättelen ainakin omalla kohdallani ajatusta, että vaihtokurssi eri suuntiin määräytyisi korkeimman(matalimman) MtGox-kaupan mukaisena viimeisen esim. 3 tunnin ajalta. Näin olisi vaihdanta hyvin alhaisella spreadilla silloin, kun vaihtokurssi pysyy vakiona. Jos taas heilunta on suurta, näkyy se spreadin kasvuna.[/quote]
Itse suon mielelläni asiakkailleni sen ilon, että he voivat hyödyntää kurssiheilahtelut. Tällöin kun kurssi on alhaalla, asiakas voi hamstrata BitCoineja Pursimiehenkadulta tai bittiraha.fi -palvelusta. Kun vaihtokurssi on asiakkaalle edullinen, voidaan sopia asiakkaan kanssa maksu, joka kattaa tulevia siivouksia, eli kyseessä on ikään kuin “Lahjakortti” itselleen. Minä yrittäjänä taas suojaudun kurssiriskiä vastaan kotiuttamalla välittömästi BitCoinit kirjanpitovaluutaksi (yritykseni tapauksessa euro).
Off Topicina, salliikohan verottaja sen, että asiakkaalle kirjoitetaan lasku verottajaa varten euroissa ja asiakas maksaa sitten kuitenkin laskunsa BitCoineina. Tällöinhän asiakas kykenee hyödyntämään henkilökohtaisessa verotuksessaan kotitalousvähennyksen… Kotitalousvähennys on kuitenkin aika merkittävä säästö asiakkaalle. Pitäisikin verotoimistoon olla asiasta yhteydessä ja pyytää kirjallisena heiltä selvitys asiasta.