Jykän ja Jutan finanssipolitiikka

Onks se nyt ihme sit ettei kukaa noit siivooja tms. hommii haluu ku palkka on ihan naurettava. Eiköhän se siitä oo kiinni.

Se, että se palkka on “naurettava”, johtuu siitä että yhteisö suostuu maksamaan saman ilman että joutuu tekemään mitään. Siitähän tässä on kysymys.

Sitä paitsi on lyhytnäköistä odottaa, että pääsisi niihin hyvä palkkaisiin hommiin ja vieläpä niin, että joku tulee oikein kotoa, ei pyytämään, vaan suorastaan repimään töihin.

Kyllä se vanha sanalasku tässä asiassa paikkansa pitää, että tyvestä puuhun noustaan.

Olen kyllä itsekin ihan junnuna tehnyt niitä huonosti palkattuja töitä, mutta sitä kautta saanut työkokemusta ja nyt ollaan jo ihan hyvissä hommissa kelpo palkalla. Ja niitä riittää, melkeinpä tullaan kyselemään, ei kuitenkaan vieläkään repimään.

Sitä paitsi on hyvä muistaa, että jos ei palkan, niin toimintaterapian kannalta on hyvä tehdä jotain.

Ja kyllä niitä huonosti palkattuja hommia joku suostuu tekemään, juurikin ne maahanmuuttajat niitä tekee, kuten jo mainittiin, hukuttais omaan paskaamme pian. Ja se miksi tehdään, on varmaan se, että monet näistä maahanmuuttajista on tottuneet siihen ihan normaaliin elämänrealiteettiin, että jos et tee mitään kuolet pois.

Aika pieni osa maapallon ihmisistä voi hengailla suhteellisen mukavasti lämpimissä henkilökohtaisissa sisätiloissa, veden, ruuan, suihkun, (saunan), viihde-elektroniikan ja viinan/huumeiden kanssa. Tekemättä yhtään mitään muuta.

Tottahan se vääristää maailmankuvaa, ja tulee fiilis, et enemmän pitäis saada… ja mielellään jos vaan ikinä mahdollista, niin ainakin vähän vielä vähemmän antaa.

Nyt kun tätä, lähestuulkoon ainoaa keskustelua tällä Bittirahan palstalla on käyty, kuulisin mielelläni kommentteja siitä, miten tällaiseen tilanteeseen on ajauduttu ja ketkä ovat mielestänne olleet pääarkkitehtejä siihen, että kannattaa jäädä kotiin vaikka työtä olisi tarjolla?
Lisäksi kiinnostaisi tietää näkemyksenne siitä, kun kaikkiin työpaikkoihin haetaan nykyään vain laittamalla jonkunlaista portfoliota nettiin ja sitten tulee se kieltävä vastaus kasvottomalta työnantajalta. Miten niihin töihin sitten pääsee jos niitä kerran on tarjolla. Poikani on parin vuoden aikana laittanut satoja työhakemuksia. Edes tiskaajaksi helsinkiläiseen ravintolaan ei päässyt, omistajana joku T Björck… Kyllä takavuosina olikin helppoa kun meni vaan lakki kourassa kyselemään töitä. Odotan innolla vastauksia…saa hyvän joulumielen.

[quote=“pt, post:24, topic:1247”]Nyt kun tätä, lähestuulkoon ainoaa keskustelua tällä Bittirahan palstalla on käyty, kuulisin mielelläni kommentteja siitä, miten tällaiseen tilanteeseen on ajauduttu ja ketkä ovat mielestänne olleet pääarkkitehtejä siihen, että kannattaa jäädä kotiin vaikka työtä olisi tarjolla?
Lisäksi kiinnostaisi tietää näkemyksenne siitä, kun kaikkiin työpaikkoihin haetaan nykyään vain laittamalla jonkunlaista portfoliota nettiin ja sitten tulee se kieltävä vastaus kasvottomalta työnantajalta. Miten niihin töihin sitten pääsee jos niitä kerran on tarjolla. Poikani on parin vuoden aikana laittanut satoja työhakemuksia. Edes tiskaajaksi helsinkiläiseen ravintolaan ei päässyt, omistajana joku T Björck… Kyllä takavuosina olikin helppoa kun meni vaan lakki kourassa kyselemään töitä. Odotan innolla vastauksia…saa hyvän joulumielen.[/quote]

Neuvostoliiton hajottua Usa sijoitti tehtaansa Kiinaa. Ahne kapitalisti ei välitä kuka työt tekee, ei ole olemassa enään mitään Suomea ja suomalaisia on vain ahneita kapitalisteja golbaalissa maailmassa. Raha virtaa pyramiidin huipulle. Maailman talous on ketju, mutta se heikoin lenkki on hajoamassa. Usan kulta-aika oli 1960-luvulla, nyt Usa on maailman valkaisin valtio. Julkinen sektrori on Usassa ja Länsi-Euroopassa kasvanut liian isoksi ja teollisuus karannut kehittyviin talouksiin. Viimisen 10 vuoden aikana 80% maailman talouskasvusta on tullut kehittyvistä talouksista.

Kyllä Suomessa töitä on mutta palkkaa ei haluta enään maksaa. Saksan talous perustuu miljooniin palkattomiin työntekijoihin tai minimi palkkatyötekijöihin, samaa haluaa Suomeen Juhana Vartiainen.

David Cameronin mielestä työttömät on tyhmiä siksi heillä ei ole töitä.

Kyllä se tosiaan voi hankalaa joskus olla se työn saanti. Todellakin propsit pojallesi, että on hakenut oikeasti töitä, tiedän monia jotka eivät edes halua mennä.

Kuitenkin, en halua olla loukkaava, mutta jos on pistänyt satoja työhakemuksia eikä ole tärpännyt, niin suosittelisin tsekkaamaan sen työhakemuksen ja työpaikan vaatimukset läpi. Koska todennäköisesti hakemuksessa on jotain vikaa, aloilla johon haettu ei ole töitä tai sitten ne tehtävät ovat olleet tavallaan liian vaativia. Vaikea uskoa, että satojen hakemusten jälkeen mikään ei ole tärpännyt. Itse en ole ikinä hakenut mihinkään, työttömänä en ole ollut kovinkaan pitkään. 15 vuotiaasta asti ollut kaikki lomat töissä. 2008 kesälomalla olin pari viikkoa lomalla, kun työpaikka meni alta. Lähinnä olen mennyt töihin siten, että kavereilta tai tutuilta tai joltain kuullut, että jossain olisi ehkä töitä. Ja sitten soitellut sinne ja vaatinut päästä juttelemaan. Jokaikinen kerta kun olen ksavotusten päässyt juttelemaan on työt alkanut seuraavana aamuna.

Palkkaa en ole kysellyt ja kun on kysytty koska voi aloittaa, niin olen sanonut, että heti. Suomessa on kuitenkin minimipalkat jotka on melkein yhtä hyvät kuin sosiaalituet/työkkärit ym. Niin ei sitä palkkaa tarvitse kysellä. Muutaman viikon/kuukauden jälkeen käy sitten sanomassa, että sitä olisi hyvä tarkistaa. Tämä tietysti edellyttää, sitä, että olet ahkerin, nopein, tarkin ja muutenkin paras. Mutta vähempään on turha tyytyä. Aina se palkka on noussut.

Tällä hetkellä olen ilman koulutusta korkeakoulututkintoa vastaavissa hommissa. Lukio pohjalla, työkaverit insinöörejä maistereita, ym.

Mistä tämä työttömyys/työhaluttomuus johtuu…?
Mielestäni syynä on liian hyvät sosiaalituet. Okei. Tiedän, on ihmisiä, jotka on oikeasti syystä työttömäna, enkä sinänsä vastusta tukia. Ehkä tuet voisi pitää samana, mutta niiden saaminen edellyttäisi aktiivisuutta. Esim. poikasi, joka on hakenut satoihin työpaikkoihin, mielestäni siitä voisi maksaa vaikka 1-200e ekstraa joka kuukausi.
Mutta moni ei edes yritä päästä töihin, ehkä pitäisi olla joku velvoite. Joka aamu työkkariin, etsimään töitä, todistetusti työhaastatteluun tai hakemuksista kopio työkkäriin… En minä tiedä, mutta aktiivisuutta.

Emäntäni jäi valmistuttuamme lapsia hoitamaan kotiin 5vuodeksi. Ennestään hänellä ei juuri ollut työkokemusta. Eli siis eri tilanteessa kuin itse olin. Kuitenkin hän päätti lähteä töihin. Alkuun hän kävi erilaisten työvoima rekryjen kautta töissä töitä oli 0-4päivään viikossa. Lopuilta päiviltä työkkärin hakua, helvetillistä tulojen selvittelyä ja lapun täyttämistä ja työkkäreitten odottamista monia viikkoja, karensseja ym. Perseestähän se oli, ja vähemmän siitä sai rahaa kuin työttömänä ollessa ja paljon työläämpää ja epävarmempaa se oli.

Mutta ensimmäisen 4-6kk jälkeen alkoi tulla suoria työ tarjouksia muutaman kuukauden pätkiä. Ja nyt hänestäkin tapellaan työmarkkinoilla. Hänellä on ammattikoulutus, mutta aivan täysin eri alalta. Ei siis sinnepäinkään samantyyppiseltä.

Pitkän paskan suolsin, mutta pointtinani, ehkä se, että pitäisi katsoa ja ajatella hieman pidemmälle, kuin se mitä minä nyt saan palkkaa ensimmäisestä tekemästäni työtunnista ilman kokemusta alasta, saatikka ylipäänsä töistä.

Kyllä se siitä lähtee rokkaamaan.

edit.
okei. Olen kyllä amkta käynyt, mutta se jäi töitten takia kesken, eli en aivan lukio pohjalta ole insinööri hommissa.
Ja sitten vielä sellainen pointti, että näinä päivinä ei voi opiskelun kanssa jäädä laakereilleen makaamaan, netti, kirjasto, kirjakaupat ja amazonit on täynnä videoita, kirjoja ja äänikirjoja, joita voi ja pitääkin opiskella päivittäin, vaikkapa 30min autossa istuessa kuunnella, kotona illalla lukea. Työhaastatteluun, työhakemukseen, asenteeseen ja omaan alaan liittyvää matskua, unohtamatta myyntiä, muistakaa, että töihin mennessäkin myydään omaa aikaa ja osaamista, mikäli myynti ei muuten kiinnosta. Maailma muuttuu kiihtyvästi kiihtyvällä vauhdilla ja pitää koittaa pysyä mukana.

Jos et ole parempi, et ole enään hyvä.

[quote=“akiramo, post:26, topic:1247”]Mistä tämä työttömyys/työhaluttomuus johtuu…?
Mielestäni syynä on liian hyvät sosiaalituet.[/quote]

EKPn rahapolitiikasta se johtuu. Ei Suomen nuoret ole tyhmiä tai laiskoja. Nettiaikana tämä ei ole enään edes salaisuus.

“Taisteluun populisteja vastaan tai he tuhoavat koko Euroopan”

"- Vuodesta 2008 eteenpäin tarvittiin 27 huippukokousta ennen kuin päästiin tilanteeseen, jossa Euroopan keskuspankin pääjohtaja Mario Draghi sanoi, että euro pelastetaan millä tahansa keinolla. "

Niinpä niin. FED aikoo pelastaa Wall Streetin ja hukuttaa muun Usan ja EKP pelastaa euron ja tuhoaa samalla ihmisten elämät Euroopassa.

Kyllä se on niin, että jos kuvittelee töiden saamisen olevan helppoa, kuin sormien napsuttelu, niin kyllä silloinkin elää jonkinlaisessa illuusiossa. Todellakaan tuet eivät ole niin hyvät, että kannattaa jäädä kotiin loisimaan, mutta jos työstä maksetaan sama paska palkka, niin ei niitä töitä kannata tehdä ja sitten on vielä tämä suomalainen ylikoulutus kaikkiin töihin. Hyvä että siivoamaan pääsee ilman koulutusta. Minusta siinä ei ole mitään järkeä. Se on tuhlaamista.

[quote=“akiramo, post:26, topic:1247”]Kyllä se tosiaan voi hankalaa joskus olla se työn saanti. Todellakin propsit pojallesi, että on hakenut oikeasti töitä, tiedän monia jotka eivät edes halua mennä.

Kuitenkin, en halua olla loukkaava, mutta jos on pistänyt satoja työhakemuksia eikä ole tärpännyt, niin suosittelisin tsekkaamaan sen työhakemuksen ja työpaikan vaatimukset läpi. Koska todennäköisesti hakemuksessa on jotain vikaa, aloilla johon haettu ei ole töitä tai sitten ne tehtävät ovat olleet tavallaan liian vaativia. Vaikea uskoa, että satojen hakemusten jälkeen mikään ei ole tärpännyt. Itse en ole ikinä hakenut mihinkään, työttömänä en ole ollut kovinkaan pitkään. 15 vuotiaasta asti ollut kaikki lomat töissä. 2008 kesälomalla olin pari viikkoa lomalla, kun työpaikka meni alta. Lähinnä olen mennyt töihin siten, että kavereilta tai tutuilta tai joltain kuullut, että jossain olisi ehkä töitä. Ja sitten soitellut sinne ja vaatinut päästä juttelemaan. Jokaikinen kerta kun olen ksavotusten päässyt juttelemaan on työt alkanut seuraavana aamuna.

Palkkaa en ole kysellyt ja kun on kysytty koska voi aloittaa, niin olen sanonut, että heti. Suomessa on kuitenkin minimipalkat jotka on melkein yhtä hyvät kuin sosiaalituet/työkkärit ym. Niin ei sitä palkkaa tarvitse kysellä. Muutaman viikon/kuukauden jälkeen käy sitten sanomassa, että sitä olisi hyvä tarkistaa. Tämä tietysti edellyttää, sitä, että olet ahkerin, nopein, tarkin ja muutenkin paras. Mutta vähempään on turha tyytyä. Aina se palkka on noussut.

Tällä hetkellä olen ilman koulutusta korkeakoulututkintoa vastaavissa hommissa. Lukio pohjalla, työkaverit insinöörejä maistereita, ym.

Mistä tämä työttömyys/työhaluttomuus johtuu…?
Mielestäni syynä on liian hyvät sosiaalituet. Okei. Tiedän, on ihmisiä, jotka on oikeasti syystä työttömäna, enkä sinänsä vastusta tukia. Ehkä tuet voisi pitää samana, mutta niiden saaminen edellyttäisi aktiivisuutta. Esim. poikasi, joka on hakenut satoihin työpaikkoihin, mielestäni siitä voisi maksaa vaikka 1-200e ekstraa joka kuukausi.
Mutta moni ei edes yritä päästä töihin, ehkä pitäisi olla joku velvoite. Joka aamu työkkariin, etsimään töitä, todistetusti työhaastatteluun tai hakemuksista kopio työkkäriin… En minä tiedä, mutta aktiivisuutta.

Emäntäni jäi valmistuttuamme lapsia hoitamaan kotiin 5vuodeksi. Ennestään hänellä ei juuri ollut työkokemusta. Eli siis eri tilanteessa kuin itse olin. Kuitenkin hän päätti lähteä töihin. Alkuun hän kävi erilaisten työvoima rekryjen kautta töissä töitä oli 0-4päivään viikossa. Lopuilta päiviltä työkkärin hakua, helvetillistä tulojen selvittelyä ja lapun täyttämistä ja työkkäreitten odottamista monia viikkoja, karensseja ym. Perseestähän se oli, ja vähemmän siitä sai rahaa kuin työttömänä ollessa ja paljon työläämpää ja epävarmempaa se oli.

Mutta ensimmäisen 4-6kk jälkeen alkoi tulla suoria työ tarjouksia muutaman kuukauden pätkiä. Ja nyt hänestäkin tapellaan työmarkkinoilla. Hänellä on ammattikoulutus, mutta aivan täysin eri alalta. Ei siis sinnepäinkään samantyyppiseltä.

Pitkän paskan suolsin, mutta pointtinani, ehkä se, että pitäisi katsoa ja ajatella hieman pidemmälle, kuin se mitä minä nyt saan palkkaa ensimmäisestä tekemästäni työtunnista ilman kokemusta alasta, saatikka ylipäänsä töistä.

Kyllä se siitä lähtee rokkaamaan.

edit.
okei. Olen kyllä amkta käynyt, mutta se jäi töitten takia kesken, eli en aivan lukio pohjalta ole insinööri hommissa.
Ja sitten vielä sellainen pointti, että näinä päivinä ei voi opiskelun kanssa jäädä laakereilleen makaamaan, netti, kirjasto, kirjakaupat ja amazonit on täynnä videoita, kirjoja ja äänikirjoja, joita voi ja pitääkin opiskella päivittäin, vaikkapa 30min autossa istuessa kuunnella, kotona illalla lukea. Työhaastatteluun, työhakemukseen, asenteeseen ja omaan alaan liittyvää matskua, unohtamatta myyntiä, muistakaa, että töihin mennessäkin myydään omaa aikaa ja osaamista, mikäli myynti ei muuten kiinnosta. Maailma muuttuu kiihtyvästi kiihtyvällä vauhdilla ja pitää koittaa pysyä mukana.

Jos et ole parempi, et ole enään hyvä.[/quote]

Tuollainen töissä työkkärissä mallikaan ei oikein tunnu järkevältä. Miksi maksaa työkkärin papereiden täyttämisestä, kun voisi saman tien maksaa jostain järkevästä. Ja edelleenkään tuet eivät ole niin isot, että ne houkuttelis jäämään töistä kotiin. Palkat ovat liian pienet ja mitä tulee tuohon “pitää olla paras” malliin, niin työyhteisö voi palauttaa tuollaisen pyrkyrin maan pinnalle. Et voi kusta muiden töitä hosumalla, tai tulee nenä kipeeks. Niin ikävän raadollinen tämä maailma on.

Nojoo… ehkä toi paras oli vähän yliampuva, mutta kyllä niitä sellasia kävereita on tullu työelämässä nähtyä, että huh huh.

Kyllä se ainakin oma palkka ja kulut pitää kattaa ja firmalle pitää tehdä tulosta. Toisilla on sellainen ihmeellinen mielikuva, että raha kasvaa puussa. Riittää, että hilaa sen perseensä töihin, ehkä jos sattuu jaksamaan ja kiinnostamaan. Sit ajatellaan, että se riittää. Eikä mielestäni se ole paha, että yrittää olla paras, tai ainakin kokoajan parempi. Se on jo ihan senkin takia hyvä, että kyllä sen tietää, lähteekö huonoina aikoina töistä, ne jotka tekee eniten firmaan tulosta, vai ne jotka on kivirekiä, toisten muroihin kusijoita, joiden palkan käytännössä muut maksaa työllään.

Ja eikö ne tuet ole silloin liiian korkeat palkkaan nähden jos kerta töistä maksetaan liian vähän. Vähintäänkin suhteessa niihin palkkoihin. Ongelma vaan on se, että suomalaisen duunarin palkka on liian korkea suhteessa moneen halvempaan maahan. Niitä hommia, mitä lähestulkoon kuka tahansa osaa viitsiessään tehdä, teetetään siellä missä se on halvempaa.

Suurin ongelma mielestäni on tosiaan se, että tuki järjestelmään on rakennettu kauheita gappeja. Siten, että alkuun töissä ei tosiaan kannata rahan takia käydä, koska tuet ja apurahat vähenee sitä mukaa tai ihan alkuun jopa nopeampaa kuin palkka nousee. Siksi olisi juuri tärkeää miettiä miten tilanne on vaikka parin vuoden päästä jos nyt menen pienemmällä palkalla töihin. Jos menen, niin ehkä kahden vuoden päästä saan enemmän, jos taas en mene, niin tilanne on yhtä huono kuin nyttenkin. Tämä eittämättä no Jykän, Jurpilaisen ja EKP:n syytä, mutta yksinkertaisinta on pelata näillä säännöillä ja korteilla mitkä on jaettu. Ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa se syyn vierittäminen aina jonkun muun niskaan. “Jos olis näin, ja jos hallitus tekis noin.” Vaalit on taas vaiheessa, ja sitten on mahdollisuus äänestää paremman puolesta, nyt on aika purra hammasta ja vääntää peräsuoli punasena hommia.

Sitten vielä tuohon hosumiseen.
Mielestäni se ei ole hosumista, että tehdään tarkasti, nopeaan töitä, se on enemmänkin kaikkensa antamista.

Ja kun sille työnantajalle, tosiaan myydään sitä aikaansa ja työnantaja siitä maksaa, niin pitäisi kyllä antaa parhaansa.

Eikä ainakaan itselle ole nenä koskaan tullut punaseksi, hyvissä väleissä olen ollut työkavereiden kanssa, sekä duunari, että esimiehenä ollessani. Aina olen tullut toimeen kaikkien tahojen kanssa. Jos siitä vetää herneet nenäänsä, että joku tekee oikeasti töitä, niin on kyllä todella aika katsoa peiliin, silloin maailmankuva on mieletäni todella vääristynyt.
Se ei keneltäkään ole pois, jos joku tekee töitä. Päinvastoin, se parantaa yrityksen kilpailuasemia markkinoilla, koska voidaan kannattavasti tuottaa halvemmalla. Siten hintoja voidaan huonoina aikoina laskea, ja pysytään edelleen pelissä mukana. Toinen vaihtoehto on alkaa karsimaan kuluja, ja pahimmassa tapauksessa pistää pönkkä ovelle ja ottaa mapit kainaloon.

[quote=“Jarmo Viikki, post:20, topic:1247”]Se on juuri näin, suomalaiset eivät halua siivota kouluja.
Suomalaiset eivät halua ajaa bussia Helsingissä, vaan työvoima on etsittävä muualta. Onneksi on maahanmuuttajia, jotka hoitavat nämä tehtävät - muuten Suomi hukkuisi jätteisiin eikä linja-autot kulkisi.
Työttömyys johtuu monista asioista, mutta yksi niistä on ylpeys - ei haluta tehdä ns. “likaisia töitä” kun totuus on se, että suurin osa avoimista työpaikoista ovat aloilla jossa työ on raskasta ja likaista (sairaanhoitajat, lähihoitajat, siivoojat yms).[/quote]

Bull-shit-bingo huutaa jälleen hoosiannaa. Nämä kliseet ja vakiofraasit on hyvää uudenvuodenpuhe-materiaalia mille tahansa tiedostavalle päivälehdelle.

Joo. Muistan miten pentuna työnnettiin bussit kouluun, kun ei ollut mamuja niitä ajamaan. Lisäksi jouduttiin kävelemään kainaloita myöten paskassa, kun paikkoja ei siivottu. :o

Sitten herätys. Katsokaa mikä jengi vuosi toisensa jälkeen miehittää entistä suuremmin joukoin kaupunkien vuokrakasarmit. Mamut.

Valkoiset pottunokat jyrätään asuntojonoista pellolle. Yhä harvemmalla on varaa tulla kaupunkeihin töihin, kun palkka kattaa yhä huonommin elinkustannukset.

Lisäksi valkoinen rasistityötönlaiskuripummi ei voi ottaa satunnaista työtä vastaan, kun menettää tuet, jotka eivät tule ihan heti takaisin töiden loputtua, jolloin raha ei riitä elämiseen.

Kulttuurisesti rikkaasti värisevällä etnoväellä tällaista pelkoa ei ole. Heidän suurin ongelmansa on heidän omien, sekä suvismokujen perusteella rasismi rakenteissa, piiloissa, seinissä, katseissa, kulttuurissa, eleissä, apeissa verhoissa, roskapöntöissä sekä ennenkaikkea kaupungissa, jolla ei ole tarjota heille riittävän suuria perheasuntoja. :’( Rassismia sekin.

Mä en oikein näe mitään muuta syytä miks syyttää suomen sosiaalituen rakenteista maahanmuuttajia, ku rasismi.

Ihmettelen et miten se, että sun ei kannata tehdä töitä tukien menettämisen pelossa johtuu maahanmuuttajista.

Voitko hieman avata ajatuskelaasi?

edit.
Ja kuka oikeesti kadehtii niitä kaupungin vuokrakasarmeja mamuilta?`Tai ainakaan sanoo sitä ääneen.
+yks asia mitä en oo ikinä tyhmyyttäni ymmärtäny, et miks vitussa pitää änkee sinne kaupunkiin ku ei oo töitä, ja ei oo asuntoo. Onko se pelko siitä, et täällä kehän ulkopuolella ei oo infraa ja jääkarhut tulee ja syö. Voin kuule kertoo, et ku pistää karvalakin päähän, pitkä vartiset saappaat ja maastosukset, heittää kiväärin olalle ja lähtee töihin. Jos tulee jääkarhu vastaan, niin pistää silmienväliin, siitä saa vielä mukavan turkin päälle. Ja joka aamu on hiihdetty töihin. Ei siihen teitä ja sähköä ym. ylellisyyksiä tarvita. Vesi saadaan näin talviaikana lunta sulattamalla. Ja siitä jääkarhusta syö pieni perhe pari kuukautta.

nojoo, selvenyksen vuoksi, et ehkä koskaan ole käynyt kaupungin ulkopuolella. Ei täällä oikeesti jääkarhuja oo.

Kauhee, ku mä kiivastuin tällasista. Asiat vaan kiistelee. Ei mitään henkilökohtasta, vaikka välillä heitänkin, et “sun” tai jotain.

[quote=“akiramo, post:33, topic:1247”]Mä en oikein näe mitään muuta syytä miks syyttää suomen sosiaalituen rakenteista maahanmuuttajia, ku rasismi.

Ihmettelen et miten se, että sun ei kannata tehdä töitä tukien menettämisen pelossa johtuu maahanmuuttajista.[/quote]

Satunnaisia töitä ei siis ole valkoisella pottunokalla varaa tehdä sosiaalituen rakenteiden vuoksi. Onhan tuo rasistista syrjiä suomalaisia tuolla tavoin. Ja kaupan päälle syyttää heitä rasisteiksi. Harva rasisti on näistä rakenteista syyttänyt mamuja.

Itse olen tehnyt töitä noin 15 vuotta, kun olen yyber-rasisti ja vien mamuilta loputkin työpaikat. Ja naiset.

En asu kaupungissa, mutta olen pentuna nähnyt Helsingin Korkeasaaressa jääkurhuja. Kaupunki oli huono paikka jääkarhuille, mutta kukaan ei huudellut rassismista mitään.

Double standard detected.

[quote=“mikasika, post:27, topic:1247”][quote author=akiramo link=topic=1406.msg12559#msg12559 date=1387577556]
Mistä tämä työttömyys/työhaluttomuus johtuu…?
Mielestäni syynä on liian hyvät sosiaalituet.

[/quote]

EKPn rahapolitiikasta se johtuu. Ei Suomen nuoret ole tyhmiä tai laiskoja. Nettiaikana tämä ei ole enään edes salaisuus.

“Taisteluun populisteja vastaan tai he tuhoavat koko Euroopan”

"- Vuodesta 2008 eteenpäin tarvittiin 27 huippukokousta ennen kuin päästiin tilanteeseen, jossa Euroopan keskuspankin pääjohtaja Mario Draghi sanoi, että euro pelastetaan millä tahansa keinolla. "

Niinpä niin. FED aikoo pelastaa Wall Streetin ja hukuttaa muun Usan ja EKP pelastaa euron ja tuhoaa samalla ihmisten elämät Euroopassa.[/quote]

Mutta silti suomalaisilla on sellainen asenne, etten mä halua käsiäni liata p*skassa enkä voi tehdä tällaisia ja tuollaisia hommia.
Ulkomaalaiset taas sitten eivät kysele vaan ovat tekijämiehiä. Suomalaiset ovat liian hyvissä oloissa kasvaneita kermatakapuolia, joille työ ei maita. Ulkomailta, kun tullaan tosiaan sieltä ääriolosuhteista, niin ollaan kiitollisia jo suomalaisesta minimipalkasta. Afrikassa hyvätuloinen johtaja tienaa 500-1000 euroa kuukaudessa. Suomessa siivoojana moni afrikkalainen tienaa jo tuplasti tuon käteen verojen jälkeen.

Suomalaisten työttömyydellä ei ole mitään tekemistä EKP:n politiikan tai Jykän ja Jutan rahojen syytämisestä Kreikkaan kanssa, vaan siitä, ettei suomalaisia kiinnosta kaikki työt ja toisekseen siitä, että Suomessa on tiukka minimipalkkalainsäädäntö. Jos palkka voitaisiin neuvotella työntekijän ja työnantajan kanssa ja kilpailu sekä työpaikoista että työntekijöistä toimii, niin Suomessa ei olisi ainoataan työtöntä, joka olisi tahtomattaan työttömänä.
Jykä ja Jutta ei voi asioita korjata - tämä on oikeastaan ammattiyhdistyksen syytä.

Ulkomaalaisia syytetään siitä, että he vievät suomalaisten työpaikat näissä “p*skahommissa” ja toisaalta heitä syytetään siitä, että he elävät Suomessa suomalaisten verorahoilla työttöminä. Populistit ovat omaperäisiä ajatuksiltaan - heistä ei saa mitään selvää, kumpaa mieltä he ovat.

[quote=“Jarmo Viikki, post:35, topic:1247”][quote author=mikasika link=topic=1406.msg12561#msg12561 date=1387595666]

EKPn rahapolitiikasta se johtuu. Ei Suomen nuoret ole tyhmiä tai laiskoja. Nettiaikana tämä ei ole enään edes salaisuus.

“Taisteluun populisteja vastaan tai he tuhoavat koko Euroopan”

"- Vuodesta 2008 eteenpäin tarvittiin 27 huippukokousta ennen kuin päästiin tilanteeseen, jossa Euroopan keskuspankin pääjohtaja Mario Draghi sanoi, että euro pelastetaan millä tahansa keinolla. "

Niinpä niin. FED aikoo pelastaa Wall Streetin ja hukuttaa muun Usan ja EKP pelastaa euron ja tuhoaa samalla ihmisten elämät Euroopassa.
[/quote]

Mutta silti suomalaisilla on sellainen asenne, etten mä halua käsiäni liata p*skassa enkä voi tehdä tällaisia ja tuollaisia hommia.
Ulkomaalaiset taas sitten eivät kysele vaan ovat tekijämiehiä. Suomalaiset ovat liian hyvissä oloissa kasvaneita kermatakapuolia, joille työ ei maita. Ulkomailta, kun tullaan tosiaan sieltä ääriolosuhteista, niin ollaan kiitollisia jo suomalaisesta minimipalkasta. Afrikassa hyvätuloinen johtaja tienaa 500-1000 euroa kuukaudessa. Suomessa siivoojana moni afrikkalainen tienaa jo tuplasti tuon käteen verojen jälkeen.

Suomalaisten työttömyydellä ei ole mitään tekemistä EKP:n politiikan tai Jykän ja Jutan rahojen syytämisestä Kreikkaan kanssa, vaan siitä, ettei suomalaisia kiinnosta kaikki työt ja toisekseen siitä, että Suomessa on tiukka minimipalkkalainsäädäntö. Jos palkka voitaisiin neuvotella työntekijän ja työnantajan kanssa ja kilpailu sekä työpaikoista että työntekijöistä toimii, niin Suomessa ei olisi ainoataan työtöntä, joka olisi tahtomattaan työttömänä.
Jykä ja Jutta ei voi asioita korjata - tämä on oikeastaan ammattiyhdistyksen syytä.

Ulkomaalaisia syytetään siitä, että he vievät suomalaisten työpaikat näissä “p*skahommissa” ja toisaalta heitä syytetään siitä, että he elävät Suomessa suomalaisten verorahoilla työttöminä. Populistit ovat omaperäisiä ajatuksiltaan - heistä ei saa mitään selvää, kumpaa mieltä he ovat.[/quote]

Tämä on sitä kokoomuslaista paskapuhetta, että suomalainen duunari on huono ja duunit pitää antaa ahkeralle mamulle, koska niille ei tarvii maksaa palkkaakaan niin paljon kuin suomalaiselle duunarille. Hyvä esimerkki on ydinvoimalatyömaa. Kokoomus, SDP ja vasemmistoliitto on tuonut orjatyöt tähän maahan. Ohan toi aikaa sitten tilastoilla jo todistettu että tietyn maalaiset ihmisryhmät ei töitä tee ja sossu antaa mamuille enemmän tukiakin kuin suomalaisille. Suomessa on tämä positiivinen syrjintä, missä syrjitään suomalaisia ja annetaan tuet ja duunit mamuille.

EKPn rahapolitiikka tuhoaa keskiluokan, “kaikki” sen tietää. Fiat rahatalous on pyramiidihuijaus, siksi kaikkien pitäisi siirtää eurot Bitcoin tilileille.

Nämä luvut kertovat keskiluokan kuolemasta

“Monikulttuurin ja yhteenkuuluvuuden välillä vallitsee negatiivinen yhteys.”
http://kukkahattutati.wordpress.com/2013/11/21/tutkimus-monikulttuuri-vahingoittaa-yhteiskuntaa/

Varoitus Suomelle – ohittamassa jopa Kreikan

"Arvioitaessa Euroopan Unionin ja OECD-valtioiden menojen osuutta BKT:sta Suomen edellä on Euroopan komission tämänhetkisen arvion mukaan enää kaksi maata: Tanska ja Kreikka. Ensi vuotta koskevassa ennusteessaan komissio arvioi, että Suomen valtio nousee ykköspaikalle. Suomen julkinen sektori toisin sanoen kasvaisi ensi vuonna [suhteellisesti] suuremmaksi kuin Kreikan! "

VM: Suomi on pian yksi euroalueen ylivelkaisista

Kiitos kaikille, on ollut mukava lukea tätä keskustelua. Tässä muutama juttu mitä itselläni tuli mieleen kun lueskelin eri kommentteja.

Tunnumme välillä tuhlaavan hirveän paljon energiaa siihen, että etsimme toisistamme syyllisiä nykyiseen taloustilanteeseen. Välillä syyllisiä etsitään yksittäisistä henkilöistä ja välillä ihmisryhmistä. Tällä tavalla tapahtuu polarisaatiota monella eri tasolla ja jokainen ryhmä löytää tähän peliin helposti toiselta puolelta oman arkkivihollisensa (vasemmisto-oikeisto, rikkaat-köyhät, mamut-persut, ahkerat-“downshiftaajat” jne.), jonka kanssa voidaan sitten kinata pelin hengen mukaan siitä kuka on vastuussa ahdingon syvenemisestä. Huomaan myös itse monesti syyllistyväni samanlaiseen ajatteluun, varsinkin jos erehdyn katsomaan valtamedian "uutis"antia ja uppoudun siihen tunnetasolla mukaan.

Käsitykseni mukaan nykyinen talousjärjestelmä on tällä hetkellä sellainen, joka tuottaa jatkuvasti lisää velkataakkaa KAIKILLE järjestelmän sisällä oleville yksiköille (lukuunottamatta aivan pyramidin kärjessä olevia pankkeja). Velka ja korot imevät vähitellen KOKO JÄRJESTELMÄN kuiviin, riippumatta siitä mihin puolueeseen tai ihmisryhmään kukakin kuuluu. Tämä on seurausta nykyisen pelin säännöistä ja tavasta luoda rahaa, eikä mikään yksittäinen poliittinen ratkaisu tai tulonsiirto tai apupaketti muuta sitä miksikään. Tämän velkapelin sisällä me kuitenkin keskitymme pelaamaan näitä valtio vs. valtio, yritys vs. yritys, ihminen vs. ihminen selviytymispelejä, joissa taistelemme tästä koko ajan vähenevästä varannosta ja yritämme pitää itsemme ja oman eturyhmämme viimeisenä pinnalla, vaikka samalla näemmekin että koko laiva tulee kuitenkin vääjäämättä uppoamaan.

Vaikka pelin todellisten sääntöjen huomaaminen on tehty meille (joko tarkoituksella tai tiedon puuttumisen vuoksi) suhteellisen haastavaksi, monet meistä ymmärtävät jo kuitenkin nykyisen järjestelmän toimintalogiikan; tiedämme miten pankit toimivat ja mihin rahavirrat johtavat. Kollektiivisesti suostumme vielä pelaamaan tätä peliä, koska keskitämme energiaa pelin sisällä tapahtuvaan draamaan enemmän kuin siihen, että hyväksyisimme ongelman olevan nykyisen talouspelin säännöissä (eritoten tavassa miten rahaa luodaan) ja miettisimme miten voimme muuttaa niitä. Näyttää vahvasti siltä että nykyisen pelin sääntöjä ei enää voida muuttaa tämän pelin sisällä, koska nykyinen järjestelmä on tukehtumassa omaan monimutkaisuuteensa, byrokratiaansa, sääntelyynsä ja raskaisiin oikeusprosesseihin. Lisäksi pyramidin huipulla olevat eivät luonnollisestikaan halua luopua “saavutetuista” eduistaan. Tämän vuoksi energia mielestäni kannattaakin keskittää uuden järjestelmän ideointiin puhtaalta pöydältä. Koodaajat tietävät hyvin, että siinä vaiheessa kun järjestelmä on täysin tukossa ja kaatumassa omaan monimutkaisuuteensa, ei jatkuvien pikapurkkafiksausten tekeminen vanhaan koodiin enää toimi. Järkevämpää on tällöin koodata koko järjestelmä uudelleen.

Uskon että vaikka kituutammekin vielä vanhan talousjärjestelmän sisällä, olemme kuitenkin samalla luomassa sen rinnalle koko ajan uutta ja parempaa systeemiä, jossa varmasti bitcoinillakin on oma roolinsa. Virtuaalivaluuttojen kautta onkin hienoa keskustella siitä minkälaiset uudet pelisäännöt haluaisimme luoda uudelle rahajärjestelmälle, jotta voisimme kaikki toimia täällä parhaalla mahdollisella tavalla sekä omamme että kollektiivimme parhaaksi, toteuttaen omia unelmiamme ja antaen myös muille saman mahdollisuuden. Talousjärjestelmä heijastaa hyvin pitkälti sitä miten energia koko systeemin sisällä virtaa, joten terveellä talousjärjestelmällä on tärkeä merkitys koko tämän globaalin yhteispelimme toimimisen kannalta.

Ja vielä Jutasta ja Jykästä. Kun näen heitä uutisissa ja alan nähdä punaista, yritän muistuttaa itselleni että he pelaavat vielä vanhaa “kuka häviää viimeisen lantin” talouspeliä, ovat täysin sen lumoissa ja yrittävät sen sisällä puolustaa omia eturyhmiään. Heidän kasvoistaan näkyy että peli on tässä vaiheessa erittäin raskasta, eikä heitä todellakaan käy kateeksi. Mitenkään puolustelematta sitä, että he eivät puhu järjestelmän oikeista ongelmista, heidän roolinsa tällä hetkellä näyttää olevan se, että he yrittävät pitää vanhaa rakennetta pystyssä niin kauan kunnes olemme heistä riippumatta luoneet jotain uutta ja parempaa sen rinnalle ja tilalle.

[quote=“akiramo, post:31, topic:1247”]Sitten vielä tuohon hosumiseen.
Mielestäni se ei ole hosumista, että tehdään tarkasti, nopeaan töitä, se on enemmänkin kaikkensa antamista.

Ja kun sille työnantajalle, tosiaan myydään sitä aikaansa ja työnantaja siitä maksaa, niin pitäisi kyllä antaa parhaansa.

Eikä ainakaan itselle ole nenä koskaan tullut punaseksi, hyvissä väleissä olen ollut työkavereiden kanssa, sekä duunari, että esimiehenä ollessani. Aina olen tullut toimeen kaikkien tahojen kanssa. Jos siitä vetää herneet nenäänsä, että joku tekee oikeasti töitä, niin on kyllä todella aika katsoa peiliin, silloin maailmankuva on mieletäni todella vääristynyt.
Se ei keneltäkään ole pois, jos joku tekee töitä. Päinvastoin, se parantaa yrityksen kilpailuasemia markkinoilla, koska voidaan kannattavasti tuottaa halvemmalla. Siten hintoja voidaan huonoina aikoina laskea, ja pysytään edelleen pelissä mukana. Toinen vaihtoehto on alkaa karsimaan kuluja, ja pahimmassa tapauksessa pistää pönkkä ovelle ja ottaa mapit kainaloon.[/quote]

Mut jos se yks duunari tekee kaiken, niin muille ei jää mitään ja miks pitää tehdä töitä enemmän, kuin mistä maksetaan. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita. No joo. Tottakai saa parhaansa aina tehdä, mutta siitä olen aivan varma, että työyhteisön muu porukka ei välttämättä riemastu, jos joku tulee ja tekee tuplasti töitä muihin verrattuna. Se on muiden työntekijöiden jaloille kusemista ja se tuskin onnistuu kaikkialla. Ei se pelkkä työnantaja kuitenkaan päätä keitä siellä töissä on, jos se pomo yhtään haluaa, että hommat toimii. Se on nimen omaan muilta pois, jos joku hosuu ja sellaista hosumista ei tulis muutenkaan ihannoida. Työnantaja tietysti tykkää, jos joku tekee halvalla enemmän, mutta tuskin muistaa alaistaan siinä vaiheessa, kun tämä on ajanut itsensä loppuun.

Hosuminen ja ahnehtiminen on Jutan ja Jyrkin Sosiaalikokkarointia. Mulle nyt heti kaikki ja tulevaisuudesta viis.

Nojoo…

Onhan tossa tietysti perää, että onhan se muille ikävää, mutta pyrin yleensä helpottamaan sitä tuskaa ja otan mielellään siitä tunnista tuplahinnan. Silloinhan se on ihan ok…? Silloin ei tule edes tehtyä sitä halvalla, ja työnantajakin hyötyy siitä, kun saman homman tekemiseen tarvitsee käyttää puolet vähemmän aikaa/tilaa. Eli aikalailla win-win-win.

Noista mamu kommenteista puolin ja toisin, niin minä olen sitä mieltä, että on turha puhua maahanmuuttajista ja ulkomaalaisista ja erivärisistä, ikäsistä, näkösistä, tässä asiassa. Eli en sekoittaisi ihmisen passiin merkittyä maata/etnistä ryhmää, siihen onko joku kuppaamassa jonkun taskuilla kysymykseen.

Kyllä niitä kuppaajia on puolin ja toisin, siis kantaväestöstä ja mamuissa. Jurpilainen on antanut kupata jopa rajan takaa.

Tukholmassa autot palaa jo ja raiskaustilastot Oslossa ja Tukholmassa ovat karmeat. Vasemmisto marssii rasismia vastaa ja hyökkää uusnatsien kimppuun. Tähän on tultu tämä on loppu.

Kun tarkastellaan ihmiskunnan historiaa niin ei keskiluokka ole ollut maapallolla kovin pitkään ja nyt se ollaan tuhoamassa keskuspankki toiminnalla. Eurooppa on menossa neo-feodalismiin, orjuus on tullut takaisin.

Wealth Inequality in America

Ihmisten sekoittaminen on EUn juoni kansallisvaltioden tuhoamiseksi.

EU-maissa toteutetaan Frankfurtin koulukunnan oppeja. Neuvostoliiton kommunistit antoivat 1930-luvulla Frankfurtin yliopiston sosiologeille tehtäväksi tehdä tutkimuksia, kuinka valtioita voidaan sabotoida. Sosiologit ottivat lähtökohdakseen juutalaisen ”Siionin viisaitten pöytäkirjat”, ja sen pohjalta he kehittivät yli 200 subversiivistä (tuhoavaa, kumouksellista) tekniikkaa. EU-liike alkoi soveltaa näitä juutalaisuuteen perustuvia valtioiden tuhoamistekniikoita Britanniassa 1950-luvulla. Aluksi tahdottiin saada kirkot tyhjiksi. Kun ihmiset luopuvat uskonnosta, heidät voidaan täyttää viihteellä ja television katselulla, jolloin ajattelu loppuu. Lisäksi alettiin hyökätä isiä ja perheitä vastaan. Kaikki auktoriteetti pyritään tuhoamaan. Oikeudet tuhottiin vapaamuurarituomareilla, kun tuomiot eivät enää perustuneet oikeuteen vaan vapaamuurariagendan toteuttamiseen. Alkoholismia, pornografiaa, prostituutiota ja homoseksuaalisuutta alettiin edistää. Ihmisiä alettiin aivopestä tiedotusvälineiden avulla. Aborttiluvut alkoivat kasvaa ja perheet alkoivat hajota.

Frankfurtin koulukunnan juutalaiskommunistiset tuhoamistekniikat ovat olleet äärimmäisen tehokkaita, ja niitä käytetään yhä edelleen kaikkialla. Viime aikoina myös maahanmuutto on ollut Frankfurtin koulukunnan voimallinen ase kansojen tuhoamiseksi. Tarkoituksella luodaan ylikansoitusta ja jännitteitä. Samalla kansojen identiteetti tuhotaan. Tämäkin tekniikka on toiminut loistavasti. Frankfurtin koulukunnan subversiiviset tekniikat ovat EU:n voimakas ase kansojen ja valtioiden tuhoamiseksi.