Javascriptillä tietoa JSON:in kautta PHP-sivulle miten onnistuu?

Kysynpä täältäkin jos tärppäisi…

Eli olen kokeillut kaikenlaista miten onnistuisi Javascriptillä ja JSON:lla liikuttaa tällä kertaa GPS-koordinaatteja PHP-kieliselle sivulle. Mutta vielä ei ole onnistunut. “Neuvoja” löytyy netistä kyllä, mutta ne on yleensä tyyliä mitä edes yrität jos et osaa…

Eli siis olen onnistunut kaivamaan GPS-datan esim kännykän selaimesta Javascriptillä tämän esimerkin avulla: https://code.google.com/p/geo-location-javascript/issues/detail?id=43

Ainakin omassa Nokia C7:ssa GPS-logo ilmestyy näkyville kun tuota systeemiä testaa. Ja GPS-koordinaatitkin täsmää paikan kanssa mitä Javascript kännykän näytölle tulostaa. Nyt tuo GPS-data vaan pitäisi saada siirtyyn Javascriptillä myös PHP-sivulle. Kun joku PHP-sivu sitä kysyy.

Haaveilen että saisin sen JSON:lla toimiin. Mutta miten? Yritetty on. En vain käsitä miten Javascriptillä luodaan JSON-data, josta voisi ottaa kopin PHP-kielisellä sivulla. Olisiko kenellekään esimerkkiä antaa miten yksi ainoa muuttuja siirretään PHP-kieliselle sivulle. Olen ehkä sellaiseen toimivaan esimerkkiin törmännytkin netissä en vain ole tajunnut.

Tämäkin kokeilu kyllä liittyy ehkä myöhemmin omiin Bitcoin kokeiluihini. Kunhan saan tehtyä tuon oman koko kesän rakentelemaani Bitcoinin etäkäyttö rautalompakko kokeilun loppuun. Yksi ajatus on että oma kännykkä voi näyttää kartalta missä itse on ja kuinka kaukana mahtaa sijaita tuo itse väsätty Bitcoin rautalompakko jos se nyt sattuu hukkumaan. Tuosta kaikesta olisi tarkoitus jotain nettiikin sitten tehdä kaikkien harmiksi ja iloksi…

Laita palkkio tarjolle niin saat varmasti apua esimerkin muodossa?

php-kielisyys ei ole tässä avainsana. Kyse on HTTP-palveluista, joita se web-sivu tarjoaa. Jos sinne sen tiedon saa HTTP:llä jotenkin, niin JavaScript on mahdollinen työkalu sen toimittamiseksi.

<?php print $_GET["muuttuja"]; // tulostaa "arvo" ?>

Ratkaisu löytyi lopulta muutaman tunnin ihmettelyn jälkeen: http://stackoverflow.com/questions/3991204/how-to-create-a-form-dynamically-using-javascript

Tuossa on kerrottu esimerkki miten homma hoituu. Ei ole tosin JSON vaan POST-toiminto. Mutta se ei haittaa koska tuolla ainakin kokeilu näytti toimivan. Eli javascript-muuttujan tai vaikka muuttujia sain siirtymään PHP-muuttujaan/muuttujiin ongelmitta.