Ihme juttu, louhintakoneen ip puuttuu

Eli meillä kävi ystävällinen s-mittarin vaihtaja, naapurin mittaria vaihtamassa. Hän sitten sattumalta käänsi meidänkin pääkytkimen nollille. Tämän jälkeen ei ole louhintakoneeni saanut ip:tä reitittimeltä. Kaikki muut masiinat saavat. Välissä on Bilteman kytkin.
Olen kokeillut eri portteja, mutta ei ip:tä. Myös ilman kytkintä välissä. Virrat olen kaikista masiinoista katkonut jo useasti. Tuntuu että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin emon verkkoliitäntä tai verkkojohto. Johtoa ei ole liikuteltu, joten tuntuu oudolta että “itsestään” menisi johtimia sisältä poikki. Oudolta tuntuu myös se että verkkoliitännässä olisi jotain vikaa, koska emon, kytkimen ja reitittimen valot syttyvät ja vilkahtelevat koneen käynnistyksessä.
Seuraavanlainen yksityiskohta voi johtaa oikeille jäljille: Kytkin näytön, nähdäkseni mitä tapahtuu:
-Bamt käynnistyy
-Kun startti-ruutu katoaa, häviää myös kuva

Onko kellään ideoita?
Oli sen verta duunia saata ltc-louhinta bamtissa pelaamaan, että ei jaksaisi uudelleen asennella.

Muistaakseni oli konsti saada kone shelliin jollain näppäin-yhdistelmällä, ainakin ubuntulla, mutta onko bamtissa?

Linuxissa jakelusta riippumatta pitäisi toimia Ctrl+Alt+F1 (tai oikeastaan F1…F6 riippuen siitä, montako terminaalia inittabiin on asetettu, mutta yleensä 6).

jos painat F1 kuin bamtti käynnistyy niin startti ruutu vaihtuu terminaali näytöksi ja siitä näet mitä tapahtuu käynnistyksen aikana. mikä on viimeinen rivi joka näkyy ennen kuin ruutu menee pimeäksi?

onko bamtti asenettu usb tikulle tai kovalevylle?
minulla on ollut sama ongelma että kuin käynnistää koneen niin näkyy vain musta ruutu käynnistys ruudun jälkeen sitten jos odottelee noin 5-10min tulee debian login ruutu ja jos sitten vielä odottelee 5min niin bamtti käynnistyy mutta kone ei toimi kunnolla. tämä on tapahtunut usein amd ajuri päivityksen jälkeen ja olen todennut että se johttu siitä että mun usb tikku missä bamtti on asenettu on rikki tai ei toimi kunnolla. ostin neljä 8gb halpaa kingstonia hong kongista ja yhdellä bamtti toimii vielä mutta sekin on menossa vaihtoon koska en luota että se tulee toimimaan enään kauan. kuin tämä on tapahtunnut mulle olen asentannut bamti uudelleen ja sama toistui kunnes otin käyttöön paremman usb 3 tikun. sitä paitsi usb 3 tikkulla on noin 4 kertaa nopeempi muistipiiri niin kone käynnistyy vähän nopeammin. kyllä vanhat tikutkin voi toimia ihan hyvin koska mulla on pari sellaista ja on toimminnut ilman ongelmia.

jos toi Ctrl+Alt+F1 yhdistelmä ei toimi niin se tarkoittaa että käyttis ei ole vielä kännistynnyt ( F1-F6 ovat terminaali ruutuja ja F7 on x-windows ruutu ) jos saat F1 terminaalin auki niin voit yrittää käynnistää x-windows komenolla “startx” jos ei se käynnisty niin ehkä virhe ilmoitus kertoo jotain uutta.

sanoisin että uudellen asennus on edessä, olen tekemässä ohjeet miten se tehdään mutta kuin noi huonot tikut on vähän sekoittannut mun asennusta niin ohjeitten teko on samalla vähän viivästynnyt ( 70% valmis ). mulla menee ylensä n. 1 h kuin asennan bamtin, päivitän amd ajurit, amd appin ja cgminerin + vähän konffausta ja kone mainaa ittekseen sen jälkeen. ja kuin tikku on “valmis” niin voin kopioda koko tikun mun muita koneita varten niin tarvii asentaa bamtin vain kerran ja tehä sitä kopiot mun videlle konelle.

että jos sulla on valmiiksi joku bamtti joka toimii niin sinä voit kopioda koko käyttiksen toiselle usbi tikulle tai kovalevylle ja ei tarvitse asentaa uudelleen. tästä tulossa ohjeet erikseen voin myös antaa ensiapua jos tarviit heti että saat koneen mainamaan.

Pitää kokeilla tuota ctrl+alt+F1 juttua. Pitääpi sitten kopioida toi muistitikku kun vihdoin saan mainauksen toimimaan. OT: oletteko käyttäneet BAMT:n litecoin-fork:a?

minä käytän tota bamt 0.5c versiota jonka minä olen ladannut http://www.bitcointrading.com sivuillta

http://www.bitcointrading.com/files/bamt_v0.5c.zip

se on toimminnut hyvin mulla ja voi olla että sitä on vähän puukotettu että se toimii paremmin litecoinin kanssa, minä olen laittannut sen tikulle käynnistännyt, päivittännyt amd ajurit, reeboot ja app:in, reboot, asenntannut uudemman cgminerin ja sen jälkeen kone on ollut käynnissä ja louhinnut parhamassa tapauksessa yli 10 päivää putkeen. itte bamtille en ole muuttannut mitään asetuksia. paitsi ton auto start mining kahdelle konelle.

ajniin, muistelin tossa että lueskelin jossain että noissa aiksemissa bamt versioissa oli jotain ongelmia ton network connection managerin kanssa. mikä versio sinulla on käytössä?

Muistaakseni se oli just toi sama. Vaikeahkoa tsekata, kun ei saa päälle. Nyt asentelen litecoinbamt:a tikulle, kohta nähdään onko verkkoliitännässä jotain vikaa, vai missä.
Toivottavasti toimii toi uusi asennus. Edellinen(kin) usb-tikku kingstonin. Pitänee pistää jotain kvg:ta että mikä hinta-laatu-suhteeltaan paras tikku.

Eli molemmissa (vanha tikku ja uusi litecoinBAMT):

(process:343): GLib-WARNING **_ getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)

EDIT: Tuossa ennen toimineessa BAMT:ssa lukeekin että (process:340), mutta loppu on sama kuin yllä.

onko toi rivi ainoa texti minkä näet kuin painat F1 bootin yhteydessä? minulla toi varoitus tule kaikilla mun koneilla ensimäisenä rivinä sitten tule toinen varoitus että joku kansio ei löydy ja kolmas että ei pitäis käyttää ison ja pienen kirjain yhdistelmää bootti tiedosto järjestälmässä. kaikki koneet toimii hyvin vaikka tulee noi virhe ilmoitukset.

miten kauan olet odottannut bootin yhteydessä? olen lukennut että bootti voi kestää 10-15 min jos sulla on Legacy Floppy drive support päällä bioksessa, että kannataa disablata kaikki Floppy jutut bioksesta.

onko molemmat usb tikut samaa merkkiä? epäilen että ongelma on usb tikussa kuin mulla on ollut noita ongelmia huonoilla tikuilla esim. kuin toi yksi tikku neljästä toimii enää kyllä ne muut toimi hyvin alussa mutta ei kestännyt kuin viikon ja ongelmat alkoi. sitten mulla on kaksi vanhaa kingstonia 8gb ja nillä ei ole ollut mitään ongelmia. lueskelin että yksi tyyppi yritti asentaa bamtin ja vasta kuudenella tikulla onnistui. että jos verkkokauppa on tossa kulman takana niin käy hakemassa kingstonin 8gb ( musta ) usb 3 tikku hintaan 9.90 mulla se on toiminnut ja se on nopea.

ja sitten mikä emo sulla on käytössä? jos sulla on asus niin tarkista usb asetukset ja valitse tyypiksi HDD jos on toi AUTO päällä niin mulla on toiminnut vähän satunaisesti.

ja sitten vielä millä ohjelmalla sinä teet bamt tikut? unetbootin ei ole Debian paras ystävä ja bamt on debian, itte käytän linuxia tikkujen tekemisessä “dd” komenolla kuin meidän perhessä ei ole yhtään windows konetta. jos sulla ei ole toimivaa linux konetta niin lataa netistä usb/live linuxin boottaa kone sillä ja kirjoita bamt tikulle sitte voit samalla live tikulla kopioida bamt tikkun kuin olet asentannut sen valmiiksi.

Aion kohta tsekata noi mainitsemasi jutut.
Tuntuu vaan tuo vika-ilmoitus oudolta, kun mikään ei ole muuttunut kokoonpanossa, niin mistä ihmeestä
tuo vika johtuisi. Tuota kun ei aiemmin ole ollut.
Viallisen usb-tikun voisin uskoa, ellei upo-uusi litecoinBAMT tekisi samaa. Siis upo-uusi usb-tikku.
Kerron miten käy, kunhan saan nuo muutokset läpikäytyä.

Valitsin tyypiksi HDD, ei mitään apua.
Ja olen käyttänyt dd:tä imagen kirjoittamiseen tikulle.
Uusintakirjoitus menollaan litecoinBAMT:n kanssa.

Edit: ei apua. Pitäisikö vaihtaa riserit? Miten ne nyt voisi mennä rikki kun niihin ei ole koskettukaan?
Ärsyttävää, mutta minkäs teet. Millä konstilla voisin saada varmistettua että ethernet-portti emolla on ehjä?
Crtl+F1 päästää komentokehoitteeseen ja antaa käynnistää cgminerin, mutta cgminer jää jumiin alku-teksteihin. Johtuneeko siitä että ei saa yhteyttä nettiin?

tuskin noi riserit on mennyt ittestään rikki, minä olen rikkonnut 2 kpl risereitä ja kone on käynnistynnyt mutta sillä kortillta mistä rikoin riserin niin kortti ei vaan näy bamtissa.

voit tarkistaa ethernet portin yksi:

käytä ifconfig komentoa tossa terminaalissa mikä aukeaa Crtl+F1 yhdistelmällä

sitten pitäisi näkyä jotain vastaavaa

virtualspade@boom-box:~$ ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:16:d4:48:e0:75
inet addr:192.168.10.1 Bcast:192.168.10.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::216:d4ff:fe48:e075/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:283010 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:169975 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:378208979 (360.6 MiB) TX bytes:18165200 (17.3 MiB)
Interrupt:16

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:326 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:326 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:25056 TX bytes:25056 (24.4 KiB)

“UP BROADCAST RUNNING” kertoo että ajurit on ladattu ja kortti toimii

inet addr:192.168.10.1 Bcast:192.168.10.255 Mask:255.255.255.0 kertoo koneen ip osoiteen

mulla on joskus käynnyt että mulla on kaksi konetta samalla ip osoitella, kyllä netti toimii mutta tosi huonosti ja linuxi ei ilmoita että verkossa on kaksi konetta samalla ip osoitella tietenkään.

toinen mitä voit tehdä on boottaa kone live/usb tikulla ja kato mitä tapahtuu, toimiiko kaikki siinä.

ja tosta miksi cgmineri ei käynnisty terminaalista, se kyllä ilmoitta että ei saa yhteyttä jos verkko ei toimi että se ei ole se. mutta xwindows systeemi pitää olla käynnissä että cgminer lähtee käyntiin elikkä mitä toi startx komento tekee?

ja sitten vielä, mitä näytöinohjain kortteja sulla on konessa?

startx-komento sanoo että on jo käynnissä.

Koneesta tietoa:
Emo: GIGABYTE GA-H61M-DS2 - Socket 1155 - Chipset Intel H61 - Micro-ATX
Näytönohjaimena: 2kpl 7950

ifconfig-tuloste on liitteenä olevassa kuvasa.


elikkä kone menee käyntiin xwindows on käynnissä, verkko kortti ei ole saannut ipv4 osoitetta dhcp palvelimelta mutta on

yrittännyt lähettää vähän dataa mutta ei ole saanut vastausta kuvan peruustella. toimiiko sun dhcp palvelin? mitä toi

Ctrl+Alt+F8 ( kokeilin mun koneella F8 on desktoppi ruutu ) jos se on ihan pimeä niin sun AMD ajureissa on jotain häikkää, mulla on ollut sama tilanne pari kertaa kuin olen päivittännyt väärin ajurit. ota ajurit pois ja asenna uudestaa. en tiedä miten ajurit on asenettu tossa litecoin bamtissa mutta sen tiedän että jos asennat bamtin näitten

ohjeiden mukaan niin kaikki pitäisi toimia ellei joku palikka ole fyysisesti rikki. olen asenntannut bamtin +20 kertaa ja on tulltu kokeiltua kaikkea.

DHCP-serveri on enabled. Kaikki muut koneet saavat kyllä ip-osoitteen.
Kokeilen nyt tuota sun tekemää bamt-ohjetta.Kerron sitten illalla miten kävi.

Jännää, nyt tuolla bamt:lla jäi sillä tavalla jumiin että näkyy kursori vas. yläkulmassa. Ei vilku, eikä ole A-linkin adsl-modeemi/reitittimen mukaan tullut uutta konetta remmiin. Pitänee kokeilla kerran vielä tikun kirjoitusta. Otanpa tällä kertaa ihan tuliterän tikun.

Joo-o samaa tekee toisella, aivan uudella tikullakin.
Ehdin nähdä että tulee error checkfs:ssä ja gdm:ssä.
Tiedä sitten mitä vaikuttaa, mutta ainakaan ei tee mitään Ctrl+F1:llä.
Ctrl+Alt+Del käynnistää uudestaan.

Ehkä emo on pskana?
Pitäiskö pistää uusi tilaukseen, eihän noi maksa ku 40€/kpl…
Tietty ärsyttää. Onhan tolla takuu vielä voimassa.

“jäi sillä tavalla jumiin että näkyy kursori vas. yläkulmassa. Ei vilku” kuulostaa tutullta en kyllä muista miten sain toimimaan kuin olen kokelun kaiken niin monta kertaa jo.

ei kannata vielä heittää emolevyä pois, laita yksi kortti suoraan emoon kiinni ja kytke toinen pois käytöstä. kokeile bamttia ensin jos ei sillä lähde lataa joku toinen live/usb linuxi netistä ja kokeile sillä, jos ei lähde laita toinen kortti kiinni ja kokeile sillä. jne…
ja sitten vielä kerran ne bios asetukset, floppy disabled, usb hdd.
ja toi error checkfs:ssä viittaisi siihen että bamt asennuksessa on jotain häikkää millä dd komenolla kirjoitat tikun?
mutta se voi myös olla toi että bamt live usbissa käytetään isot ja pienet kirjaimet boot tiedosto järjestälmässä vakio errori, vaikea sanoa kuin ei ole paikanpäällä.

voit myös kokeila laittaa näyttö piuhan toiseen korttiin kiinni.

ja se hän on Ctrl+Alt+F1 tietenkin

ja sitten vielä että varmasti ymmärsin oikein

kuin käynnistät koneen niin vakio bootin jälkeen tulee valikko mistä voit valita boot the bamt
sen jälkeen kuin palkki alkaa liikkua painat F1 ja siitä näit noi errorit ennen kuin kone meni tot. jumiin?

muistakseeni niin voit tossa kohtaa painaa Pause/Break nappia ja kone jää odottaa että painat jotain näppäintä.

Nonni! Nyt lähti päälle!
Tarvitsi irroittaa 1x-16x riseri.
Vikaa vieläkin löytyy, ei saa yhteyttä nettiin. Olen vaihtanut kaapeliakin ja reitittimen porttia, kokeillut bilteman kytkimen kanssa ja ilman. Katsonut asetuksia ja säätänyt niitä (mielestäni) samoiksi kuin “käyttis”-tietokoneessani. Ainoa mitä en ole tehnyt on käynnistää Bamtia toisen kerran.
Nyt kyllä pitää lähteä töihin, palaan asiaan illalla.

Milläs tavalla emolevy kärsii siitä että ei ole powered-risereitä? Siis millä tavalla hajoaa?

no hyvä että lähti käyntiin :slight_smile: vaikka ei toimi vielä kunnolla.

onko sun reittitimessä NAT päällä elikkä onko sun koneilla yksityiset IP osoiteet tai julkiset? mitä ifconfig sanoo?

jos laitat manuaalisesti ip osoiteen Network connection managerin kautta laita myös täppä kohtaan connect automatically ja Available to all users tallenna ja sitten ota tosta Auto eth connectionista connect automatically täppä pois tai poista se kokonaan

192.168.10.1 -> mun koneen ip osoite
192.168.10.254 -> mun reititin ip osoite

jos ei ole powered risereitä niin kortti ottaa to 75 wattia emolevyn kautta pci-e väylästä, se on ihan ok jos on yksi kortti tai jos on sli/crossfire emo joka tukee useampaa korttia usein 2 kpl korttia. mutta sun emo ei tue näitä omnaisuuksia ja jos otat ton 75 wattia emon kautta toiselle kortille niin todenäköisesti sun emon läpi korteille kulkeva virta on liian iso ja voi vahingoittaa emoa, tai sitten kortit/kone ei vaan toimi kunnolla kuin eivät saa tarpeeksi virtaa? vinkki, vinkki?

ja sitten vielä olethan varmasti ottannut pois käytöstä ton integroitun näytönohjaimen + kaikki muun mitä et tarvii esim. audio jne…