ICOt ja verotus

Otin tässä männä kesänä osaa yhteen ICOon. Kaikki transaktiot tapahtuneet tuoreimman Verohallinnon psykoottisen ohjeistuksen jälkeen, mutta huomasin vasta osallistumisen jälkeen, että verotus on tosiaan muuttunut. Summat suht pieniä, että henkilökohtaiseen konkurssiin tässä ei joudu vaikka verotus olisi lopulta vaikka 100%. Osaako joku kuitenkin järkeillä meneekö tämä oma arvioni oikein. Kutsutaan ICO-kohdetta vaikka AssCoiniksi:

AssCoin on ICOssa sidottu Ethereumiin, 1ETH = 10000AssCoin
150€:lla Ethereumia, jonka hinta 250€/kpl -> 6000 AssCoinia
50€:lla Ethereumia, jonka hinta 230€/kpl -> 2173 AssCoinia
100€:lla Ethereumia, jonka hinta 220€/kpl -> 4545 AssCoinia
200€:lla Ethereumia, jonka hinta 170€/kpl -> 11764 AssCoinia

Hallussa tällä hetkellä siis 24482 AssCoinia. Koska AssCoinin arvo on sidottu Ethereumiin, en ole vielä verovelvollinen vaikka olenkin “treidannut eri virtuaalivaluuttojen välillä” eli ETH->AssCoin ja vaikka Ethereumin arvo onkin heitellyt suhteessa euroon. En ole siis vielä “myynyt” mitään, ainostaan “vaihtanut” Ethereumia AssCoiniksi?

TÄSTÄ ETEENPÄIN TILANNE ON HYPOTEETTINEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄ:
AssCoin listautuu pörssiin ja sen hinta nousee keväällä 2019 1€/kpl. Kotiutan kaiken samalla kertaa vaihtamalla AssCoinit Ethereumeiksi ja saman tien takaisin euroiksi - tilille kilahtaa 24482€. Tästä summasta voittoa on vain AssCoin -> Ethereum -kauppa, koska viimeisessä Ethereum -> euro kaupassa Ethereumin arvo ei ehdi nousta.

Eli lopulta maksan pääomatuloveroa 24482€ - 500€ = 23982€:sta 30% ja voittoa jää talteen 16787€.

Voiko tämä muka olla näin yksinkertaista…??? (Jos noissa luvuissa on laskuvirheitä se johtuu vain siitä, että olen tavattoman paska matikassa.)

Arvaus: Uuden ohjeen mukaan krypto-krypto kauppa realisoi mahdollisen voiton. Mikäli ETH hankintahinta on ollut alempi kuin AssCoinia ostaessa, pitää kai tästä ETH “arvonnoususta” maksaa verot?

Kyllä mä arvasin, että jollain konstilla tässä tulee turpaan. Krypto-krypto-kauppa toki realisoi verotuksen, mikäli arvonnousua tapahtuu, mutta kun AssCoinin arvo on sidottu Ethereumiin niin katsottaisiinko voitto suhteessa EUR -> AssCoin? Eli eurolla saa eri aikoina eri verran Ethereumia ja näin ollen eri verran AssCoinia.

Silläkään ei taida olla verottajalle mitään väliä, että ICO on joukkorahoituskampanja eikä AssCoin ole oston aikaan ollut vielä edes varsinainen asset, koska sitä ei voi myydä eteenpäin ennen pörssiin listaamista?

Ja miten voidaan arvioida minkä verran voittoa olen nyt saanut ostamalla Ethereumilla AssCoinia, kun AssCoin ei ole pörssissä?

Voe helevetti kun tämä on niin vaikeeta.

Jos ostit ETH hintaan 10e lienee kai sama mihin sen tuhlasit 200e kurssilla? Ostosilla käynnin päivän kohdalta katsot ETH-kurssin suhteessa euroon. Mikäli kurssi on korkeammalla kuin hankittaessa, menee veroa “voitosta”. Jos se on alempana niin tappioita ei ilmeisesti saa hyödyntää.

Humoristiseksi homma menee viimeistään siinä vaiheessa kun huomataan, että ETH on hankittu 10 eri kryptolla vuosien aikana, silloin kun krypto-krypto -kaupoista ei realisoitunut veroa. Mistä silloin repästään se hankintahinta?

näin minäkin epäilen Verottajan suunnitelleen.

niinpä. Olettaisin ja odottaisin että Verottaja antaa hyvin tarkat ja toimivat ohjeet miten edes tällaisessa suhteellisen yksinkertaisessa tilanteessa tuo “juttu” hoidetaan.
Ja lisäohjeissa kurssitiedot ym. niille, joilla kauppoja on satoja - tuhansia.

Eikö tuo AssCoinien yhteenlaskettu hankintahinta ole 500e? Jos joskus sitten myyt niitä AssCoineja niin hankintahinta on 500/24482 eli 2c/kpl.

Tässähän on juuri se kinkkinen kohta, että kun AssCoinin hinta on sidottu Ethereumiin niin “päivän hinta” ei päde koska AssCoinin hinta “lukittuu” sillä hetkellä kun ostan Ethereumin. Jos ostan maanantaina 10kpl Ethereumia niin saan torstaina saman verran AssCoinia kuin olisin saanut maanantainakin - 10 x 10000kpl. Vai olenko tässä kohtaa jo pihalla?

Näinkö se menee? :open_mouth: Silloinhan ei krypto-krypto-kauppahinnoilla ole väliä vaan alkuperäinen “euroa käytetty” ja lopullinen “euroa saatu” määrittää koko homman? Tuntuu liian helpolta…

No kokeile tarjota sitä AssCoinia eurojen sijaan lisäverojen maksuun :wink:

Eikun joo sori, heti tuli aivopieru. Noinhan se AssCoinin arvo tietysti lasketaan. :expressionless:

Se oliskin hauska paradoksi tarjota verottajalle AssCoinia veronmaksuun.

“Emme voi hyväksyä AssCoinia koska se ei ole maksuväline.”
“No miten te sitten voitte verottaa sitä?”
“Odotas, kysyn kollegalta… Kollegani neuvoi työntämään peukalon perseeseen ja maksamaan ne verot ennen kun saat turpaan nulikka!”

Mutta en vaan pysty järkeilemään että voidaanko AssCoinin arvon katsoa nousseen jo nyt ennen kuin olen myynyt mitään. Krypto-krypto-kaupoissa verovelvollisuus astuu voimaan vasta kun kaupat ovat voitollisia. Nyt olen vasta käyttänyt euroja ja käyttänyt Ethereumeja.

Katsotaan leikisti yhdessä niiden arvon nousseen 1e/kpl. Voit hillota niitä tyytyväisenä. Veroa menee 98c mukaan vasta kun myyt tai vaihdat niitä. Tai mistä näitä tietää, kunhan arvailen :slight_smile:

Joo eipä tässä taida voida muuta tehdä kuin arvailla - samalla lailla se verottajakin arvailee. Tosin sillä erotuksella, että verottaja voi tulkita asioita itselleen mieluisasti ja sen arvaus meneekin sitten aina oikein. :mask:

Ihan petolinnun piip jos ne tuolla tavalla verottaa sun tuloja. 30% on ihan liikaa.
Harmi kun minimisijoitus on useimmiten 50 dollaria. Z-cash louhintaan itse olen ajatellut laittavani rahaa tai ASIC

Mulle 30% on ihan hyväksyttävä verotus, täytyyhän niistä louhituista kolikoistakin maksaa pääomatuloveroa jos niitä joskus kotiuttaa euroiksi tai ostaa niillä muuta kryptoa.

Pointti oli, että jos verotus nousee vaikka 2x30% (krypto-kryptosta verot ja krypto-eurosta vielä verot) tai lähelle 100% niin sitä on vaikea niellä.

Itseasiassa verotus realisoituu samalla hetkellä kun saat kolikot vallintaasi.

Louhiminen on asia erikseen, ei sinänsä liity ICOon jossa uutta, mahdollisesti tulevaa, valuuttaa ostetaan euroilla.