Humble Bundle ja Gyft hyväksyvät bitcoinit

Indiepelejä myyvä Humble Bundle hyväksyy nyt bitcoinit, ja lisäksi mobiililahjakortteja tarjoava Gyft otti bitcoinit käyttöön. Gyftin tarjoamat lahjakortit käyvät Yhdysvalloissa yli 50 000:ssa kohteessa, mm. Burger Kingeissä.

http://blog.humblebundle.com/post/50032402607/humble-double-fine-bundle-now-with-bitcoin

http://finance.yahoo.com/news/gyft-opens-50-000-retail-140000891.html

Isoja uutisia, sanon minä.

Tuo lahjakorttien välitysbisnes on mielenkiintoinen kuvio.
Olisiko mahdollista toteuttaa täällä päin maailmaa?

Pikaisella googletuksella pari suomalaista putiikkia:

http://www.nettilahjakortti.fi/
http://www.presentcard.fi/Default.aspx

Noi nettikaupathan vois vaan lisätä bitcoinit maksuvaihtoehdoksi, ja sillä siisti.

Jos olisi aikaa niin olisin toteuttanut asian jo aikaa sitten.
Ensimmäisenä olisin pistänyt päivittäistavarakaupan lahjakortit myyntiin.

Lisäksi verkkokaupassa oli vaihtuvia myyntinimikkeitä joiden avulla bitcoineilla voisi ostaa ihan mitä vaan.
Jos haluaisi jonkun valikoimaan, niin ei muuta kun pyyntö ja tuotteen lisäys.
Ei ole kauhean monimutkaista, ihmettelen ettei kukaan ole jo ideaa hyödyntänyt.

Ei bitcoineilla ostamisen tarvitse rajoittua mihinkään. Ei nää asiat nyt niin vaikeita ole

http://www.s-lahjakortti.fi/

Pitäiskö esim. tuolta ostaa läjä kortteja ja laittaa nettiputiikki pystyyn?

Kyllä nyt vaikuttaa siltä että K ja S kartelliin saadaan BTC-rajapinta hyvinkin nopeasti pystyyn.
Tämä on kyllä jonkinasteinen läpimurto.
Parhaat ideat yleensä on yksinkertaisia…

Juuri eilen käydessäni prismassa, heräsi mieleeni juuri se että tossahan helppo tapa saada ruokaostokset myös bitcoinien piiriin.

Jos nyt haluatte toisen hyvän vinkin, niin ei muuta kuin Finnkinon sarjalippuja ostamaan ja myyt vaikka kpl hintaan bitcoineilla pois. Lippuja saa myös sähköisenä jotka voi lähettää ostajalle ja ostaja printtaa tai käyttää liput sähköisesti.

Mitä etua noissa tietyn liikkeen lahjakorteissa on verrattuna eurojen käyttämiseen? Siis mitä etua on vaihtaa Bitcoinit euromääräiseksi lahjakortiksi verrattuna että vaihtaa Bitcoinit euroiksi? Ainut mikä tulee mieleen on europankkitilin puute. Onko tämä juuri se minkä tässä näette hyvänä? Eikö käteinen olisi vielä parempi? Meillä oli Reaalimarketissa aikanaan viiden euron seteleitä ja S-ryhmän sekä K-ryhmän lahjakortteja myynnissä ihan nimellishintaan ja Bitcoinit kävivät alusta asti maksuvälineinä. Kukaan ei niitä ostanut ja ne sitten otettiin pois.

No siis, jos nyt tuota Gyftin mallia tarkastellaan, niin etuna on sen kätevyys ja edullisuus. Ne lahjakortit ovat edullisia, niissä ei menetä kuluihin mitään. Toki se tietty lahjakortti täytyy sitten käyttää tietyissä liikkeissä. Toinen, ja oikeastaan hyvin merkittävä juttu, on se kätevyys. Tuo Gyftin lahjakorttisysteemi on älypuhelinsovellus, johon voi ostaa lahjakortteja bitcoineilla alle minuutissa, ja käyttää heti.

Jos siis tuota vertaillaan johonkin verkkokaupasta postimyynnillä tilattaviin fyysisiin lahjakortteihin, niin ero on melko huomattava. Tuo on niin kätevää, että herää melkein kysymys, että mihin tarvitaan niitä Bitcoin Debit-kortteja.

Minä en näe mitään etua bitcoin maksamiseen verrattuna euroon ja sitä olenkin kyseenalaistanut.
Mutta jos niitä on kasat kertynyt eikä halua verottajan nähtäville niitä tilinsä kautta pyöräyttää, silloin vasta näen sen hyödyn.

Mutta on sitten myös niitä jotka haluavat käyttää coineja aatteellista syistä. Pieni vähemmistö.

Mutta jos halukkaita on, niin aina kannattaisi olla mahdollisuus.

Yksi minun näkemäni ongelma coineissa ja niiden käyttämisessä on juuri se etten minäkään löydä sitä hyöty näkökulmaa.

Itselläni ei ole aikomustakaan käyttää coineja maksamiseen, ellei ne nyt joskus kaukana tulevaisuudessa olisi synnyttänyt minulle ylimääräistä varallisuutta, paljon ylimääräistä varallisuutta.

“Mutta on sitten myös niitä jotka haluavat käyttää coineja aatteellista syistä. Pieni vähemmistö.”

Voisitko laittaa linkin mistä selviää tämä ilmoittamasi “Pieni vähemmistö”.

No voi olla niin että olen väärässä.
Ei ole tietoa puolesta eikä vastaan, joten lisäykseksi.

Se että bitcoinien aatteelliset käyttäjät ovat vain pieni vähemmistö, on vain minun henkilökohtainen
mielipide, ei mikään fakta. Voi olla toisinkin.

[quote=“arikobitti, post:12, topic:838”]No voi olla niin että olen väärässä.
Ei ole tietoa puolesta eikä vastaan, joten lisäykseksi.

Se että bitcoinien aatteelliset käyttäjät ovat vain pieni vähemmistö, on vain minun henkilökohtainen
mielipide, ei mikään fakta. Voi olla toisinkin.[/quote]
Itse kuulun tähän “vähemmistöön”. Näen Bitcoinin hienona juttuna, ja käytän sitä siitä syystä, enkä siksi että siitä olisi suoraan erityistä hyötyä yksittäisessä maksutapahtumassa. Pienet maksutapahtumat ja ulkomaansiirrot on kyllä monesti oikeasti hyödyllistä tehdä Bitcoineilla, ja kauppias voi myös antaa alennusta Bitcoineilla maksamisesta jolloin siitä on oikeasti hyötyä (jos kulut ovat pienemmät kuin muissa maksutavoissa/muilla valuutoilla maksettaessa).

Bitcoinien “aatteellisuus” on vähän kyseenalainen käsite. Kun käyttää bitcoineja, niin luonnollisesti myös omistaa niitä ainakin jonkun verran. Ja se omistus on ihan kivasti poikinut voittoa viime aikoina. Varsinaista aatteen puolesta uhrautumista, kun omistusten arvo vain nousee ::slight_smile:

Muotoillaan hieman toisin: vaikka ostaisi bitcoineja pelkästään spekulointimielessä, voi siltikin ostaa niillä humble bundlen jos sattuu kyseisen tuotteen haluamaan. Bitcoineilla maksaminen on kuitenkin yleensä hyvin helppoa (riippuen tietty mitä lompakko käyttää), ja spekulatiiviseen positioon tuollainen summa tuskin vaikuttaa.

Ainakin itselläni usko bitcoineihin perustuu hyvin pitkälti siihen, että pystyn bitcoineilla tekemään paljon transaktioita. Jos en pysty tekemään transaktioita eikä ostotapahtumat onnistu, niin sitten usko myös bitcoineihin loppuu. Sen takia kai teen paljon ostoksia nimenomaan bitcoineilla. Jokainen ostos ja transaktio, jonka teen bitcoineilla on luottamustesti, ja tähän mennessä luottamus ei ole pettänyt.

[quote=“arikobitti, post:10, topic:838”]Yksi minun näkemäni ongelma coineissa ja niiden käyttämisessä on juuri se etten minäkään löydä sitä hyöty näkökulmaa.

Itselläni ei ole aikomustakaan käyttää coineja maksamiseen, ellei ne nyt joskus kaukana tulevaisuudessa olisi synnyttänyt minulle ylimääräistä varallisuutta, paljon ylimääräistä varallisuutta.[/quote]

Tässä tapauksessa luotat aika paljon muihin siinä, että bitcoin-järjestelmä tosiaan toimii ja sillä pystyy käymään kauppaa ja tekemään transaktioita. Huom. sijoittajankin/spekulaattorin pitää tehdä ainakin muutamia transaktioita, ostaessaan bitcoineja ja myydessään niitä.

Jos bitcoineilla ei voi käydä kauppaa ja tehdä transaktioita, niin sitten niillä ei ole yhtään mitään arvoa, ei edes sijoittajille. Sen takia luulisin että bitcoin-sijoittajillakin olisi insentiivi käydä kauppaa bitcoineilla sen takia, että voi konkreettisesti nähdä että bitcoin toimii kaupan välineenä.

Tuo Gyft-yhteistyö on ainakin omasta mielestä erittäin iso juttu, jos se kerta mahdollistaa esim. Burger Kingissä ostamisen Bitcoineilla. Näitä lisää kiitos!

Piinkovan, menestyvän liikemiehen aatevastaisuus on mielestäni jotenkin vastenmielistä…ikäänkuin kaikki ajattelisivat ensisijaisesti businesslike. Maailmassa on paljon hienompiakin tavoitteita kuin henk.koht. rikastuminen, ainakin minulle
Bitcoin on rahan vallankumous joka onnistuessaan on valtava edistysaskel ihmiskunnalle ja jossa on kiva olla mukana.
Bitcoinin kurssi on minulle sivuseikka niin kauan kun sillä on jokin arvo.
Kuka täällä on puhunut jotain aatteen puolesta uhrautumisesta ?

Edit: on selvää että Bitcoinista ei tulisi yhtään mitään ilman päteviä yrittäjiä ja liikemiehiä :slight_smile: