Kanta-Helsingin kaikkiin ravintoloihin jaettaisiin 9.7. tiedote, millaisia ovat Bitcoin-tippisetelit, ja että ne saa muutettua milloin tahansa euroiksi tai “koviksi” bitcoineiksi (tuomalla ne bitcoin-vaihtopisteeseen). Bittirahaan tarvitsee ravintoloitsijan allekirjoituksen, jonka jälkeen se on vaihdettavissa.
Jakelu-expert jakaisi alueen talouksiin (niitä on yllättävän vähän, esim. 00100 eteläpuolella vain 5635 taloutta, 00100 mukaanlukien 11022 taloutta) A4-kokoisen Bitcoin-mainoksen, joka sisältäisi 4 erillistä tippirahaa (vaikka vain 1mB kokoisia), jonka voisi leikata irti ja käyttää lempiravintolassaan. Rahaa jaettaisiin myös kadulla silloin tällöin. Tippirahan olisi voimassa 31.10.2013 asti
Rahaa jaettaisiin noin 28000 seteliä ja ravintoloita alueella on noin 300. Nyt vaan veikkaamaan miten käy?
Jaaa, paljos on kustannukset tolla systeemillä jos kaikki suunnitellut liput jaetaan ? Ja entäs hävikki jossei käytäkkään lippua? Varmasti alkais vipinä läymää bittirahan sivuilla
Ajattelin, että jaettavana olisi kaksipuoleinen A4-läystäke. Sen voi mielessään ajatella pystyyn ja kuuluvaksi kolmeen yhtä suureen vaakakenttään (a, b, c ylhäältä lukien). Kentät olisivat lisäksi 2-puoleisia, eli 1=etusivu ja 2=takasivu. Kenttä c kuluu molemmin puolin näihin bitcoin-tippirahoihin, siten että rahoja on yhteensä 4.
Minusta kannattaa käyttää mahdollisimman pientä rahaa, jonka vielä kehtaa antaa tippinä. Suuri osa jakelusta käy ravintolassa vain lounaalla tai pizzalla, jossa lasku per henki on vain 5-15 euroa. Tällaisessa ympyrässä euron antaminen on ihan OK, kun taas lähemmäs tai yli satasen menevässä laskussa ei 1-2 euron pyöristyskään ole enää oikein, vaan tippiä pitäisi antaa 5-10 euroa jos antaa.
Kun valuutta on mBTC, ja pääosa käytöstä lounaiden osto, minusta 1mBTC on juuri oikea koko rahalle. Voihan niitä antaa useamman, ja se että kalleimpiin paikkoihin sopivaa rahaa ei tässä jaossa ollut, ei haittaa. Voimme painaa sellaista lisää erikseen jos projektille keksitään jokin ansaintamalli.
Minun mielestäni kotiin lentävissä mainoksissa on hyvin suuri hukkaprosentti silloinkin kun mainokset on sallittu. Sanoisin, että 20% voisi leikata kupongit talteen jos niissä sanotaan isolla KÄY KAIKISSA RAVINTOLOISSA. Tällöin meillä olisi minimipeitolla (00120,00150) jaossa 800 ihmistä, jotka pitävät kuponkeja itsellään. On niitä kupongin leikkaajia nytkin, ja nämä käyvät kaikissa. Jaossa olisi 3200 kuponkia.
Kupongilla ei ainakaan virallisesti voi ostaa mitään vaan ainoastaan käyttää sitä tippeihin. Jos/kun teen isompia kuponkeja, niillä on tietysti hinta myydessä ulos.
Miettikääpä, mitä laitetaan niihin mainoskenttiin, joista saaduilla tuloilla tämä pitäisi rahoittaa, eli 1a, 1b, 2a, 2b.
Yhteensä mainostilaa on 19x19 cm yhdellä puolella ja 19x19 cm toisella. Bitcoinin tarina pitäisi kertoa auki, siten että Bittiraha ja Hopea.fi olisi ne suppilot jonne asiakkaat ohjataan!
Risto: Isoin haasteesi ravintolapuolella on saada S-ryhmän hyväksyntä seteleille. Se tuskin onnistuu käymällä missään yksittäisessä pisteessä. Ei sillä että vastarintaa olisi odotettavissa… vaan siksi että se on alan suurin toimija.
Henkisesti kannattaa varautua 95% hävikkiin, jos 5% kupongeista palautuu niin on kyseessä jo suuri menestys.
Esimerkki mainonnan toimimisesta: eräässä suurhekossa kotimaisessa kauppaketjussa kokeillaan asiakkaan lähestymistä mobiiliviestillä, sisältö jotakuinkin: “osta tästä lähellä olevastasi ruokakaupastasi 20€:llä tai yli niin saat 10% alennuksen ostosten loppusummasta, voimassa kolme päivää”. Palautusprosentti vaihtelee paikkakunnittain aivan jäätävästi… mutta se pää jonka olen pk-seudulla nähnyt jää kolmen viiva viiden prosentin luokkaan. 10% on ruokakaupan katteista vieläpä todella paljon.
[edit] Kotitalouksien sijaan, tai lisäksi saattaisi kannattaa ampua isompia nippuja työpaikoille, joissa sitä potentiaalista lounasasiakasta on keskiverto kotitaloutta tiheämmässä.
Pientä vihiä Bitcoin MasterCard/Visa mahdollisuudesta? Voisi moni kiinnostua… Toki tila pieni ja kaikki ei mahdu millään.
EDIT: Toki sen tiedon saa myös sivustolta jolle flyerissa opastetaan… parempi varmasti keskittyä itse rahaan.
Ihan mielenkiintoinen markkinointistrategia kieltämättä. Jos oikein ymmärsin, niin aiot jakaa fiattia, joka voidaan lunastaa bitcoiniksi kunhan luotettu signeeraaja (bartender?) on tämän fiatin allekirjoittanut?
Pietilän fiat -> Ravintolan allekirjoitus -> Pietilä -> BTC/EUR
Ymmärsinkö oikein?
Edit. Suosittelen täyttämään suuren osan setelistä yhteistyökumppanien mainoksilla.
Edit.2 Älä jaa niitä etelähelsinkiin. Jaa ne kallioon.
[quote=“majere, post:11, topic:933”]Ihan mielenkiintoinen markkinointistrategia kieltämättä. Jos oikein ymmärsin, niin aiot jakaa fiattia, joka voidaan lunastaa bitcoiniksi kunhan luotettu signeeraaja (bartender?) on tämän fiatin allekirjoittanut?
Pietilän fiat -> Ravintolan allekirjoitus -> Pietilä -> BTC/EUR
Ymmärsinkö oikein?
Edit. Suosittelen täyttämään suuren osan setelistä yhteistyökumppanien mainoksilla.
Edit.2 Älä jaa niitä etelähelsinkiin. Jaa ne kallioon.[/quote]
Oikein ymmärretty. “Pietilän fiat” on jopa ilmaisuna niin tarkka että täytyy korostaa setelien olevan minicoin-määräisiä.
Yksi läsy sisältäisi 4x10 minicoinin setelit. Näin ollen suunniteltu jako 5000 läsyä sisältäisi arvoa 200 000 minicoinia. Kuulostaa paljolta mutta suurin osahan menee roskikseen jossain välissä.
Haikko nyt tuskin toimii suoraan esimerkkinä mutta penniäkään ei ole vielä lunastettu siellä saetusta useiden tuhansien mBTC potista…
Kalliossa mulla ei ole itsellä tukipaikkaa. Muuten se olisi sopivampi… Kuka kalliolainen voisi toimia operaation tukipisteenä (jakelu, lunastukset, EUR->BTC vaihto ym?
Isokivikin viittasi tuossa aikaisemmin suureen ja mahtavaan neuvos S-ryhmään. Tämänkin kannalta kallio voisi olla ideaali kohde, sillä yksityisomisteisia baareja ja ravintoloita siellä riittää.
Neuvottele soppari vaikka ensialkuun neljän ravitsemusliikkeen kanssa, ja mainosta näitä seteleissä näkyvästi. Voisit vieläpä käyttää hyväksesi legendaarista “kallion kierrosta” niin että yksittäinen seteli olisi verifoitavissa jossain tietyssä paikassa (roskapankki tulee mieleen ihan nimensä puolesta heti).
Jokaisessa setelissä tulisi olla voimassaoloaika (esim. tämä seteli voimassa 30.06.2013 asti). Näin et joudu vääntämään kättä vuonna 2015 kun joku löytää setelin piironginlaatikosta.
Sarjanumero on myös hyvä idea. Mikä muuten estäisi minua kopioimasta näitä?
Setelin allekirjoitus voi olla myös problemaattinen. Kiireinen kaljanlaskija ei välttämättä halua lisätyötä jossa joutuu signeeraajaksi (etkä sinäkään halua välttämättä tarkistaa n+1 allekirjoitusta). Ehkä ravintolakohtainen leimasin?
Jonkilainen mekaniikka joka sitoisi setelin signeeraamisen itse ostotapahtumaan olisi hyvä. Tämä toisi lisäarvoa yhteistyökumppanillesi.
[quote=“majere, post:13, topic:933”]Isokivikin viittasi tuossa aikaisemmin suureen ja mahtavaan neuvos S-ryhmään. Tämänkin kannalta kallio voisi olla ideaali kohde, sillä yksityisomisteisia baareja ja ravintoloita siellä riittää.
Neuvottele soppari vaikka ensialkuun neljän ravitsemusliikkeen kanssa, ja mainosta näitä seteleissä näkyvästi. Voisit vieläpä käyttää hyväksesi legendaarista “kallion kierrosta” niin että yksittäinen seteli olisi verifoitavissa jossain tietyssä paikassa (roskapankki tulee mieleen ihan nimensä puolesta heti).[/quote]
Olisiko nämä käypää valuuttaa ko. baareissa sitten? Mitä minä saisin siitä, että annan sekä ilmaista rahaa että ilmaista mainostilaa?-)
- Jokaisessa setelissä tulisi olla voimassaoloaika (esim. tämä seteli voimassa 30.06.2013 asti). Näin et joudu vääntämään kättä vuonna 2015 kun joku löytää setelin piironginlaatikosta.
Sarjanumero on myös hyvä idea. Mikä muuten estäisi minua kopioimasta näitä?
Voimassaolo ajateltu (heinäkuussa jakelu, 31.10.13 voimassa, sarjanumeroa ei ole ajateltu, koska nää on kuitenkin vain tippirahaa).
Setelin allekirjoitus voi olla myös problemaattinen. Kiireinen kaljanlaskija ei välttämättä halua lisätyötä jossa joutuu signeeraajaksi (etkä sinäkään halua välttämättä tarkistaa n+1 allekirjoitusta). Ehkä ravintolakohtainen leimasin?
Leimasin maksaa yllättävän paljon, ja kun koko homman pointti on että ravintola ei joudu tekemään mitään työtä. En muutenkaan ajatellut ensi sijassa kalliota vaan rööperin nepalilaisia.
- Jonkilainen mekaniikka joka sitoisi setelin signeeraamisen itse ostotapahtumaan olisi hyvä. Tämä toisi lisäarvoa yhteistyökumppanillesi.
Selvennetään vielä, että mun lisäarvo tulee siitä, että bitcoinien tunnettuus ja levinnäisyys kasvaa. Jos haluan, voin tehdä oikeitakin bitcoin-seteleitä joissa on turvatekijät. Mutta millä niitä saisi liikkeeseen?
Tarkistin, että 4000 suoramarkkinoinnin paino+jakeluhinta jää alle 1000 euroon eli on hyvin haarukassa kustannukseksi jos sillä saavutetaan bitcoinin levinneisyyttä.
Selvennetään vielä, että mun lisäarvo tulee siitä, että bitcoinien tunnettuus ja levinnäisyys kasvaa.
No, vastasit itse.
Enkä tarkoita että annat ilmaista mainostilaa. Ihan hyvin voit veloittaa näiltä liikkeiltä mainosrahaa seteleiden tuoman myynninkasvun perusteella.
Leimasin maksaa yllättävän paljon, ja kun koko homman pointti on että ravintola ei joudu tekemään mitään työtä. En muutenkaan ajatellut ensi sijassa kalliota vaan rööperin nepalilaisia.
En teidä mitään leimasinten markkinahinnoista. Tuli vain mieleen että työtä se allekirjottaminenkin on, ja jos olet todella kiireinen on leimasin huomattavasti nopeampi vaihtoehto.
- Jonkilainen mekaniikka joka sitoisi setelin signeeraamisen itse ostotapahtumaan olisi hyvä. Tämä toisi lisäarvoa yhteistyökumppanillesi.
Kerro, millainen! :)
Itselläni on muutama markkamääräinen seteli jotka on leikattu kahtia valtiovallan määräyksestä. Tee setelistäsi kaksiosainen? Toinen puoli jäisi ravintolalle (joka toimittaisi nämä sinulle), ja toisen puoliskon esittämällä sinulle saisi sen lunastettua. Vertaamalla ravintolan puoliskoja asiakkaan tarjoamaan puolikkaaseen (tässä tulee sarjanumero, ehkä barcode muodossa avuksi) voit todentaa niitä käytetyn ostotapahtuman yhteydessä. Tällä tavalla voisit itseasiassa poistaa tarpeen koko signeeraamiselle - tosiasia että setelin toinen puoli on ravintolan hallussa takaa sen että sitä on käytetty tarkoituksenmukaisesti.
Edit. Ja ei ne leimasimet näytä mitään kauheita maksavan :
Mielenkiintoinen idea puffata bitcoinia. Heitänpä oman soppani tähän mukaan:
Olisiko oikeasti helpompaa (ja fiksumpaa?) jakaa tätä syksyn tullen otolliseen maaperään, eli opiskelijoille. Opiskelijat mielellään usein kokeilevat uutta toisin kuin keski-ikäiset perheelliset, jotka ovat jo tapoihinsa kangistuneet. Opiskelijoilla on kuitenkin erinäinen määrä erilaisia opiskelijatapahtumia syksyllä ja heille mainostaminenkin olisi mahdollisten kolmansien osapuolten kannalta mielekästä.
Ja kallionkierroksen tapaisiin tempauksiin tämä toimisi hyvin - menisi takuuvarmasti isommalla prosentilla läpi, jos mainokset saisi naputettua suorituspassin matkaan…
[quote=“rpietila, post:18, topic:933”]Selitäs nyt vielä, mitä tuon kanssa oikein tapahtuu, kuka tekee mitä, ja missä vaiheessa asiaan osallistuneet ostaa niitä bitcoineja ja keneltä?
(Kustannukset++ pitäisi saada katettua sillä, että joku ostaa multa bitcoineja 10% katteella)[/quote]
Hyödykkeellä pitää olla jotain arvoa jotta siitä tulee, no, hyödyllinen. Onnistuneet hyödykkeet tuovat lisäarvoa jokaiselle osapuolelle.
Ravintola mainostaa itseään setelissä. Tältä osin se ei eroaisi millään tavalla puhelinluetteloista löytyvistä etuseteleistä.
Asiakkaalla on lisäinsentiivi asioida kyseisessä ravintolassa : Risto Pietilä maksaa minulle siitä rahaa.
Risto Pietilä saa huiman kasan uusia kontakteja. Hän saa keskustella tuntemattomien kanssa bitcoinista, ja mainostaa heille välityspalvelujaan.