GPU:n lämpö ja tuulettimen teho

Jos louhii 24/7 ni millä lämmöllä kannattaa pitää GPU?
entä millä nopeudella tuulettimen kannattaa antaa käydä (siis prosentteina esim 67%)?

Riippuu keneltä kysyt. Itse sanon että <85C, jotkut tykkää <80C tai vieläkin viileämmistä.

Tuuletin sillä nopeudella, joka riittää tuon lämpötilan saavuttamiseen. Miksei ylempänäkin, jos meteli ei haittaa. Tosin korkeat kierrosluvut voi hajottaa huonolaatuisen tuulettimen nopeasti.

Mulla oli 66C maksimi aikoinaan, mutta ne nousi kesällä väkisin 72C asti. Tuulettimia pidin 40-45%. Koneissa ei ollut koteloita ja tuuletusta hoiti pöytätuulettimet.

itse pyrin kesällä pitämään <70c lämmöt.

talvisin on tuossa 40-50c paikkeilla, koska ovat kylmävarastossa ;D

Mulla on yksi kortti todellisessa rasitustestissä. Kyseessä on Amd Radeon 5850 Black Edition, josta on lauennut alkuperäinen tuuletin. Alkuperäisen tuulettimen tilalle teippasin normaalin tietokoneen kotelotuulettimen, jonka puhallusteho ei selvästikään riitä kortille louhintakäytössä. Kortin lämpötila pyörii 90-95 asteen välillä ja olen antanut sen louhia tuossa lämpötilassa surutta 24/7 sillä asenteella että kun se kärähtää niin sitten se kärähtää. Kortti on nyt rouskuttanut tuollaisilla lämmöillä jo kuukausia eikä ainakaan vielä ole näkynyt mitään kuolemisen merkkejä. Sitkeä on, pirulainen!

nice :smiley: ootko kokeillu laittaa nuita puhaltimia suoraan tuon jäähdytys-siilin päälle ?

niinku tällä tavalla:
http://www.everydayinternetstuff.com/wp-content/uploads/2012/04/7970-noctua-vga-cooling.jpg

[quote=“mig91, post:6, topic:847”][quote author=Base link=topic=893.msg6033#msg6033 date=1368480265]
Mulla on yksi kortti todellisessa rasitustestissä. Kyseessä on Amd Radeon 5850 Black Edition, josta on lauennut alkuperäinen tuuletin. Alkuperäisen tuulettimen tilalle teippasin normaalin tietokoneen kotelotuulettimen, jonka puhallusteho ei selvästikään riitä kortille louhintakäytössä. Kortin lämpötila pyörii 90-95 asteen välillä ja olen antanut sen louhia tuossa lämpötilassa surutta 24/7 sillä asenteella että kun se kärähtää niin sitten se kärähtää. Kortti on nyt rouskuttanut tuollaisilla lämmöillä jo kuukausia eikä ainakaan vielä ole näkynyt mitään kuolemisen merkkejä. Sitkeä on, pirulainen!
[/quote]

nice :smiley: ootko kokeillu laittaa nuita puhaltimia suoraan tuon jäähdytys-siilin päälle ?

niinku tällä tavalla:
http://www.everydayinternetstuff.com/wp-content/uploads/2012/04/7970-noctua-vga-cooling.jpg[/quote]

Olen. Tuollalailla tuuletin jäähdytti vain vielä heikommin ja kortin lämmöt nousi yli 96 asteen, jolloin MH/s tippui yhteen kolmasosaan. Tämä viimeisin tapa on tällä hetkellä tehokkain mitä olen keksinyt. Ja nimenomaan niin, että tuo tuuletin puhaltaa ulospäin. Sain lämmöt pysymään tuossa 90-95 asteen haarukassa myös käyttämällä kahta siiliä niin, että toinen siili (ja tuuletin) oli yksinkertaisesti tiukasti kiinni vakiosiilissä laittamasi kuvan kaltaisella kumilankapatentilla. Lämmönjohtavuus ei varmasti todellakaan ollut huipussaan mutta se oli riittävä mutta koko kyhäelmä oli niin iso, ettei kortti mahtunut enää kotelon sisälle mitenkään päin.

kiitos vastausksista

itellä on nyt kaks korttii koneella ja toinen on aina hieman kuumempi mutta olen säätänyt corea niin että on molemmat alle 80 astetta.
jos ylikellotin ja laitoin täysillälouhimaan niin alle 30 sekunttia ja lämpö nousi yli 90 asteen jolloin kone sammui.

mutta jos pysyy alle 90 astetta ni ei ainakaan kone sammu, tosiaan epäilen että electromigitaatio on korkeampi ja näin ollen kortin käyttö ikä lyhentyy, mitään laajaa tilastoa tai faktaa tästä en ole kyllä löytänyt.

taidan pitää lämpötilat alle 80 asteen, nyt ne on siinä 70-75 tienoilla ulkolämpötilasta riippuen, asun vanhassa tiilitalossa joten tää on kesän kuumimpina päivinä himmeee pötsi… pitää harkita coren alentamista että pysyy lämpötilat tarpeeks matalina.

tuulettimet sen sijaan pörrää siinä 90% tienoilla ja kuulostaa lentokone turbiinilita, mukavasti nukahtaa, rauhouittavan kivaa kuuneltavaa. fffffhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

base olisin kiitollinen jos kerrot mitä sun kortti kidutus testissä käy :stuck_out_tongue:

Kyllä noi näyttikset kestävät pitkässäkin käytössä sen 100 astetta, 125 niin komponentit alkaa sulamaan. Tosin kortissa on myös semmoisia komponentteja joiden maksimilämpötila on 80 astetta, joten maksimi 80?

Raportoin kyllä jos kärahtää tai muuta ihmeellistä alkaa ilmaantumaan. :slight_smile:

Tuliterä XFX Radeon 5970 Black Edition, tehtaan kellotus 1000, muistikello säädetty alas 300.

Lämpö nousee lähelle 90 astetta, puhaltimet on 100%. Tulos ~550 MHash/s

Ei nouse lähellekään raportoituja yli 800 MHash/s lukemia :frowning: Ja puhallus on liian lujilla.

[quote=“jarif, post:12, topic:847”]Tuliterä XFX Radeon 5970 Black Edition, tehtaan kellotus 1000, muistikello säädetty alas 300.

Lämpö nousee lähelle 90 astetta, puhaltimet on 100%. Tulos ~550 MHash/s

Ei nouse lähellekään raportoituja yli 800 MHash/s lukemia :frowning: Ja puhallus on liian lujilla.[/quote]

Ootkos kokeillu voltteja säätää? Mitkä ajurit käytössä, mikä louhintasofta?

Itellä ei oo ollut muutamaan kuukauteen 5970 kortteja eli en muista tarkasti, mutta 800MH/s ilmajäähdytteisellä kortilla on PALJON. Mahtaako olla saavutettavissa edes järkevin asetuksin. Joku 660MH/s oli kait omat kortit kovalla alivoltituksella.

Errm… siis 7970 tuo on, sorry.

AMD:n Catalyst setti tässä on, eli AMD:n tuore 12.104 ajuri. Softana cgminer, käännetty sorsasta. Ja Linuxissa siis ajelen. En ole löytänyt keinoa säätää voltteja vielä…

Joo ja nyt osasin oikeaan blokkiin mining hardware comparison sivullakin, ja näyttävät olevan kellotettuja ja nestejäähdytettyjä nuo 800 MHash/s vehkeet.

No 7970 kortille tuo 550MH/s on ihan linjassa tehdasasetusten kanssa. Mulla on juuri nyt 7970 kortti kiinni “nettikoneessa” asetuksilla:
core: 925MHz
mem: 125MHz
core voltage afterburnerin mukaan: 0.938
fan: 37%
lämmöt 66C

ja nopeus tosiaan sen 550MH/s. Corea ylikellottamalla tuon saa ilmajäähyllä aina tuonne 650MH/s asti, jos jaksaa kuunnella huutavaa tuuletinta. Paras olis tietty ilman koteloa. Uusissa 7970 korteissa ei taida pystyä edes voltteja säätämään eli senkin takia käyvät jo normaalia kuumempina. Omat kortit hankittu maalis-huhtikuussa vuosi sitten ja silloin oli lähes pelkästään volttilukottomia refukortteja, onneksi.

Vaan mulla on lämmöt 90 astetta ja fan 100%!

Ja

$ aticonfig --odgc

Default Adapter - AMD Radeon HD 7900 Series 
                            Core (MHz)    Memory (MHz)
           Current Clocks :    1000           1375
             Current Peak :    1000           300
  Configurable Peak Range : [300-1125]     [150-1575]
                 GPU load :    90%

Miksi memory kello current on 1375 vaikka olen säätänyt sen 300:aan ja tuossa peakissa se maaginen lukema onkin?

Ja tämähän on tehtaan kellotus tuo 1000, eli sen yli en ole mennyt.

Pudotin coren kellon siihen AMD:n omaan 920 MHz niin lömmöt aleni vähän päälle 80 asteeseen ja suhinakin hellitti korvissa.

Kannattaa pudottaa myös näyttiksen muistin kelloja, auttaa vähäsen.

Itsellä gigabyten 1100mhz tehdasylikellotetty 7970 pyörii 1170mhz kelloilla. Vieressä oleva 7870 on sen verran lähellä että ei meinaa saada ilmaa tarpeeks, joten lämmöt n. 86-87c vaikka tuulettimet täysillä ja näyttiksen päälle olen asetellut 80+cm3/min 120mm tuulettimen joka huutaa myös täysillä (tyttöystävä huutaa myös nukkumaan mennessä täysillä kun mölyää nuo tuulettimet niin kovaa…)… 690 Mhash sylkee, mutta varmaan pitäs laskee kelloja…tai pistää toinenkin tuuletin siihen päälle et laskis vähän lämmöt ;D