Itse en ymmärrä miten tappelu saadaan asiasta kuin asiasta vaikka netin välityksellä? Onko syynä ala-ikäiset isin pikku sijoittajat vai jälkeenjäänyt pääkoppa sitä en tiedä. Mutta oispahan ainaki syy antaa bannia kimittäville “jonneille” jos ois k-18 ? raha-asiosita kuitenkin kyse
Minun mielestäni täällä ei tarvitse tehdä ikäsyrjintää, forum-keskustelu näistä aiheista on kuitenkin ihan laillista alaikäisillekin.
Mihin tarkemmin ottaen viittaat tällä viestillä? Kovin merkittäviä ongelmia en ole vielä nähnyt täällä.
On totta että usein nuoret käyttäjät aiheuttavat tarpeetonta draamaa, mutta eivätpä ne ole ainoita. Kyllä sitä kaikissa populaatioissa on niitä, joille päällepäsmäröinti on niin tärkeää, että se näyttäytyy typeryytenä muiden käyttäjien silmissä.
Ymmärrän toiveen tuosta k18 ikärajasta, mutta henkilökohtaisesti en usko että se poistaa ongelmaa. Sen toteuttaminen olisi suhteettoman hankalaa saatuun hyötyyn nähden, joten en usko mitenkään, että se tulisi toteutumaan. Huomattavasti tärkeämpänä pidän hyvää moderointia foorumeilla. Ainakin tähänastisen kokemukseni mukaan röllit ovat kadonneet suhteellisen nopeasti linjoilta. Toki voi olla että olen sattunut vain hyvään aikaan… :
Moderointia on kyllä jouduttu tekemään viime aikoina. Se tosin koskee kaikkia yhtälailla.
Ehdotus: Samasta IP osoitteesta rölläilevät iki-banniin.
Ei tuo loppupeleissä olekaan niin hyvä ajatus, kieltää alle 18 vuotiailta kirjoittaminen, kun siellä joukossa saattaa kuitenkin olla täysin asiallisia ja jopa viisaampia ihmisiä kuin täysi-ikäiset.
En usko että myöskään IP pohjainen banni toimii täällä. Näppituntumani mukaan bitcoineista kiinnostuneet ovat keskimääräistä teknisesti tiedostavampia ja oman IPn vaihtaminen (joko releasella tai proxytämällä) ei ole teknisesti mitenkään haastava operaatio. Jos joutuu googlea käyttämään, niin aikaa menee kaksi minuuttia. Jos osaa valmiiksi, niin 5 sekuntia.
Mitä vikaa on trollailussa?
Mun mielestä “trollaus” ei kuulu tänne, voit mennä suomi24 trollaamaan jos on sellanen olo.
Nimimerkillä pelihousunsa nettipeleissä repinyt amatööri trollauksen uhri…
En tiedä mitä nettipelejä olet pelannut mutta vastustajaa trollaamalla voi saada hänet hermostumaan ja tekemään pässejä päätöksiä. Ei kannata ottaa kaikkea vakavasti mitä esimerkiksi edesmenneessä Pasimaailmassa yritettiin.
Trollaaminen on turhaa ja yleensä asiatonta, eikä se paranna foorumin tasoa vaan nimenomaan laskee sitä. Jos ei pysty järkevästi keskustelemaan niin ehkä on parempi olla kirjoittamatta mitään. Toivottavasti tämä riittää varoitukseksi, eikä tarvitse lähteä kokeilemaan.
Itseasiassa olen trollaillut pitkin nettiä hyvinkin paljon vuosien varrella, ja kokemuksesta tiedän että trolliketjut saattavat joskus tuottaa joskus yllättävän fiksujakin vastauksia. Se taas on jokaisen ylläpidon erikseen ratkaistavissa jos “saattaa”, “joskus” ja “yllättävän fiksu” on tarpeeksi hyvä juuri omalle foorumille ja sen mukaan mennään.
“Lapset ovat tulevaisuus, ellemme pysäytä heitä tänään.”
Huomaatteko mistä puhun?
Siis olinko käsittänyt sanan “trollaus” väärin. Esimerkiksi Xbox360 Call of duty BO2.Suomalaisten “trollaus” sitä että jäädään tiimin viimeiseksi henkiin ja tapetaan itsensä ja sen jälkeen nauretaan kiljutaan ja soitetaan jotain paskaa musiikkia samaan aikaan peli chatissa? Toisten pelin pilaamista mun mielestä. Ja sitte ollaan omasta mielestä niin v*tun nokkelia kun vastustaja hermostuu, (no tottakai se hermostuu?). Sieläkin 99,98% noista tapauksista häviäis JOS peliä ei annettais alle 18v. Mutta minkäs teet kun isit ja äiskät ei ajattele salattuja elämiä pidemmälle… Vähän sama ku vetäisit pelikoneesta johdot kun joku voittaa huiman 50e päävoiton ? K-Citymarketissa ei vaan välttämättä pääse karkuun yhtä vaivattomasti kuin internetissä…Varsinkaan nämä energiajuomilla itsensä paisuttaneet scuutti-pojat.Ei mulla muuta.Hyvää ja kesäistä päivää vaan kaikille tasavertasesti. : )
Itse ainakin trollaan jatkuvasti netissä ja olen 30vee