Culture in Decline

Zeitgeist-liikkeen perustaja Peter Joseph on aloittanut uuden viikottaisen Youtube-ohjelman. Tämä on parasta mitä hän on tähän mennessä saanut aikaan. Yhden jakson kesto noin 30 min. Tässä eka jakso.

Niille tiedoksi, jotka eivät tiedä, minun taustanihan on Zeitgeist-liikkeessä. Ennen Bitcoiniin tutustumista olin itseasiassa varsin aktiivinen siinä touhussa. Edelleen seuraan sitä skeneä vaikka keskitynkin Bitcoiniin.

ootko huomannut paljonkin kehitystä/kasvua tuossa zeitgeist liikkeessä sillä ajalla kun oot ollu siinä aktiivisena?
itse löysin tämän ihan vähän aikaa sitten ja homma vaikuttaa todella kiinnostavalta. siis se että jollakin on energiaa tehdä tällaisia ihan legittejä videoita.
nyt on tarkoituksena katsoa nuo loputkin dokumentit.


ainakin tämä uusin on saanut kivasti katsojia :slight_smile:

Olikos tossa Zeitgeistissa sellainen idea että luotaisiin joku maailmanhallituksen virkaa toimittava massiivinen tietokonesysteemi, joka päättäisi mitä resursseja toimitettaisiin tarpeen mukaan minnekin päin maailmaa? Miten tuollainen sitten eroaa jostain keskusjohtoisesta totalitarismista? Mulla on sellainen epäilys että Zeitgeistin takaa voi hyvinkin löytyä näitä samoja tahoja, jotka ovat luoneet ison siivun nykymaailman ongelmista. Paljonko joku kadunmies ymmärtää koneessa pyörivistä binääreistä? Hallinnon demokraattinen kontrolli vaikuttaa hankalalta, kenties mahdottomalta ja kyseessä olisi merkittävä vallansiirto teknokraattieliitille, joka järjestelmän suunnittelisi ja ylläpitäisi.

Henkilöiden tarkoitusperät voivat toki alussa olla hyvät, mutta valta tunnetusti turmelee ja hyvän nimissä on maailman sivu saatu paljon pahaa aikaan. Ja hyvä on vielä sumea kulttuurisidonnainen käsite, jonka merkityksestä kiistelemällä saataisiin varmaan taas muutama sota aikaiseksi.

Olen itse ihmetellyt Zeitgeist-liikkeessä sellaista ison palan haukkaamismentaliteettia, että yritetään ratkaista suunnilleen kaikki maailman ongelmat yhdellä megaprojektilla. Olen paljon luottavaisempi yksittäisten, riippumattomien projektien suhteen. Esim. Bitcoin sopii käsittääkseni hyvin Zeitgeist-aatteeseen, mutta olisiko siitä tullut mitään, jos se olisi alunperin kehitetty palvelemaan juuri Zeitgeistia, eikä itsenäisenä, anarkistisena projektina. Vastaavasti esim. muut open source / open hardware -projektit etenevät mukavasti omalla painollaan ilman, että kenenkään tarvitsee erityisesti suunnitella ihmiskunnalle mitään vapauden agendaa. Näin maailmaa parannetaan kollektiivisesti pikku hiljaa, koska kertarysäys vaatisi aina jonkinlaisen diktatuurin.

Bitcoin on onnistuessaan mitä mainioin edistysaskel kestävän kehityksen tiellä. Deflatorisena se kannustaa säästämään nykyisen valheellisen ihanteen sijasta, jonka mukaan suuri kulutus (=tuhlaus) on tie onneen.
Monet ihan järkevätkin ihmiset uskovat tuohon :wink:

Kyse onkin sen isomman kuvan näkemisestä eikä ihmisten keksimistä pikku ongelmista kuten rahasta. Minusta Zeitgeistin voi ymmärtäessään lukea myös jonkin sortin valaistumiseksi. Itse tuen sen ajatusta täysillä ja paasaan siitä aina tilanteen tullen 8) Silloin kun aluksi ideologiaa rupesin miettimään ja levittämään ei kukaan silloisista juttukaveriestani uskonut pankkien painavan tyhjästä rahaakaan mutta nythän sen osan tietäviä on meitä monta tälläkin forumilla.

En myöskään usko että Bitcoin loppujen lopuksi sopii Zeitgeist ideaan koska tässäkin rahajärjestelmäs joku pompottaa ja joku vikisee. Tännehän ollaan jo perustamassa pankkeja? Puolet hienosta ideasta tuhotaan. Mutta monessa mielessä Bitcoin on hyvä osa, saada ihmiset tajuamaan yleistä karjanpaimennusta ja huijausta mitä nykymaailmassa harrastetaan.

Zeitgeist periaate toimisi todennäköisesti täysin ihan vaa ihmisten ymmärtäessä ja ottaessa avoimin mielin selvää mieltä askarruttavista porsaanrei’istä joita Henrykin monissa suomenkielisissä keskustelu ohjelmissa hyvin selvittää. En usko että diktatuuria tarvittaisiin.

Hienoa muuten Henry että otit tännekkin puheeksi.

Mielestäni Bitcoin sopii Zeitgeist-aatteisiin hienosti. Se on valtarakenteita tasoittava, ja reilua, vapaata informaationkulkua sekä vapaata taloutta edistävä teknologia. Bitcoin on myös rahamalliltaan deflatorinen, jolloin se on omiaan vähentämään päätöntä materialistista kulutusta, vieden kulutuksen enemmän järkipohjalle. Sillä on nähdäkseni iso vaikutus tiellä kohti kestävämpää talousmallia.

Niin kutsutun resurssipohjaisen talouden suoranainen edistäjä Bitcoin ei toki ole, mutta se on kuitenkin askel eteenpäin monessa mielessä.

Mitä sitten tarkoitetaan resurssipohjaisella taloudella? Sitä eivät kaikki Zeitgeist-liikkeen sisälläkään ihan ymmärrä, ja hyvin harva sen ulkopuolella. Yritän lyhyesti koota pääpointit.

  1. Se on luonteeltaan niukkuuden jälkeisen talouden rahajärjestelmä, ei sovellu niukkuuden aikaisen talouden ylläpitoon (se ei siis liity “säännöstelyyn” tai “vaihtotalouteen”, vaan kyse on äärimmäisen korkeateknologisesta tieteeseen pohjautuvasta mallista (teknokraattinen anarkismi kuvaa jokseenkin hyvin sitä)

  2. Se ei ole keskitetty järjestelmä. Kyse on eräänlaisesta resurssien järkevään allokointiin pohjautuvasta ajatusmallista, jossa tarpeet viedään halujen edelle. Ei kuitenkaan pakolla, vaan koko homma perustuu ihmisten arvomuutokseen.

  3. RBE (Resource Based Economy) noudattaa non-aggression principleä, eli väkivallattomuuden periaatetta. Se on suunnitteluun pohjautuva ajatusmalli (kommunismi 2.0?), mutta se ei ole keskitetty tai väkivalloin pakotettu.

RBE-mallista saa pätevimmän kuvan katsomalla Zeitgeist 3 -elokuvan ja tämän luennon osat 1 ja erityisesti 2.

Onko tuossa sitten mitään realismia? Mielestäni ei nykypäivänä. Tuollainen malli vaatii lähestulkoon Star Trek -ajan teknologiaa (Star Trekissä ihmiset eivät käytä rahaa ollenkaan, koska sitä ei enää tarvita).

Niukkuuden jälkeinen talous on saatu aikaan korkeatasoisella teknologialla, jolloin kaikki resurssien allokointi on voitu ihan vaan automatisoida. Ihmiset tekevät puhtaasti heitä itseään kiinnostavia asioita, sen sijaan että he juoksisivat rahan perässä. Tuo on mielestäni loistava ideaali, mutta realiteetit ovat siitä kaukana tällä hetkellä.

Kyllä minäkin mieluusti heittäisin koko Bitcoinin kaivoon ja tekisin jotain ihan muuta, jos se olisi järkevästi mahdollista. Opiskelisin tieteitä ja pohtisin miten pääsen Marsiin, tai jotain muuta jännää. Oikeasti vapaassa maailmassa, siis rahan orjuudesta vapaassa, ihmisen on helppo lähteä tekemään ihan mitä tahansa mielenkiintoista, ja aikaa riittää, koska ei tarvitse asettaa ykkössijalle toimeentulon tarvetta. Toimeentulo on automaatio RBE-yhteiskunnassa.

Tuo on hieno unelma, mutta valitettavasti se on tällä hetkellä vain unelma. Teknologia kehittyy vauhdilla, mutta niin sanottu post scarcity economy jää vielä tällä hetkellä haaveeksi. Nyt ja tässä näen parhaaksi toivoksemme vapaan informaationkulun ja vapaan talouden. Tähän kuuluu myös vapaa rahajärjestelmä. Näitä edistetään parhaiten vapaalla Internetillä, ja vapaalla rahalla kuten Bitcoinilla.

Jos kiinnostaa tarkemmin ymmärtää mikä on Zeitgeist -“anarkismin” ja libertarismin suhde ja eroavaisuudet, suosittelen erittäin lämpimästi Adam Kokeshin ja Peter Josephin tuoretta väittelyä. Adam taitaa olla eniten omaa ajatteluani vastaavia henkilöitä nykyään, kun taas Peter Josephin kanssa olin aiemmin vahvemmin samoilla linjoilla. Edelleen arvostan Peterin ajatuksia ja työtä erittäin paljon, mutta olen itse siirtynyt ns. realistilibertaariksi.

Olen samaa mieltä siitä että RBE on tällä hetkellä valitettavan kaukana nykyajasta mutta uskon että se johtuu vain tämän ajan ihmisistä. Silti senkin mahdollisuuden osoittaminen ja siitä kertominen on hienoa siinä mielessä että se voi saada tajuamaan että asioiden ei tarvitse olla näin kun nykymaailmassa on. Esim. ei nykyään enää tarvitsisi kenenkään oikeasti nähdä nälkää mutta kun siihenkin ollaan vaan totuttu et nii on aina ollut ja aina tulee olemaan.

Luulen myös että jatkuvasti nuorentuvampaakin sukupolvea rupeaa ahdistamaan nykyinen epäeettisyys vähintäänkin yksi asia kerrallaan jolloin uskoisin että jossain välissä tajutaan katsoa vähän suuremmalta kantilta ja jättää vuosien saatossa turhaksi käyneet tavat yms. pois ja siirtyä eettisempään vaihtoehtoon.

Uskoisin myös että Zeitgeist - periaatteen ymmärtämiseen auttaa itsetutkiskelun jälkeen parhaiten dialektinen keskustelu tai samantyyppinen ajattelu.

Hieman harmittaa kuulla Henry ettet ensisijaisesti enää potki RBE:tä ihmisten tietouteen koska teit siinä loistavaa työtä. Ymmärrän että suurinosa joutuu tekemään jotain muuta pärjätäkseen nykypäivän odotusten ja tottumusten mukaan, myös minun. Tärkeänä pidän infoamista varsinkin nuorille eri vaihtoehdoista joita emme enää osaa kuvitella tapojemme ja tämänhetken kulttuurimme takia.

[quote=“katlisa5963, post:5, topic:244”]Bitcoin on onnistuessaan mitä mainioin edistysaskel kestävän kehityksen tiellä. Deflatorisena se kannustaa säästämään nykyisen valheellisen ihanteen sijasta, jonka mukaan suuri kulutus (=tuhlaus) on tie onneen.
Monet ihan järkevätkin ihmiset uskovat tuohon ;)[/quote]

Tämä. Itse olen vielä sitä sukupolvea jolle opetettiin että säästäminen on hyve. Nyt säästämisen on korvannut kulutus; vieläpä luotolla. Politiikassa puhutaan paljon kestävästä kehityksestä ja talouskasvusta, mutta näitä kahta asiaa on todella vaikea yhdistää kun eletään yli varojen - joko inflatoimalla rahan määrää tai luotottamalla ylivelkaisia valtioita. Ei ole kannattavaa pitää rahojaan nollakorkoisella pankkitillä kun inflaatio nakertaa omaisuutesi ostovoimaa joitakin prosenttiyksikköjä vuodessa.

Keskuspankkijärjestelmä on luonut nykymaailmaan “too big to fail” hirviöitä joita pidetään pystyssä kansantalouden kustannuksella. Rehellinen konkurssi ei ole optio näille rahamaailman valaille sillä massiivisia tulonsiirtoja on mahdollista toteuttaa (ja toteutetaan) fiatilla.

Edit. Tuli tämmöinen vastaan. Liittyy pointtiini, videon loppu NSFW!

http://youtu.be/GXcLVDhS8fM

itse näen tässä sukupolvessa liikaa lammasmaisen ajattelutavan omaavia ihmisiä. toivottavasti tuleville sukupolville tätä aivosyöpää ei levitetä, sillä se olisi 1. ongelma tälle RBE:n toteuttamiselle.
toinen on tietenkin se teknologia

Mielenkiintoisen negatiivinen kaveri toi Joseph vaikka ite sanonki 8)
Btw, on muuten hyvä toi ohjelma, kiitos vinkistä. Lisää näitä!

Tuli muuten tossa toisessa ketjussa puheeks hyväntekeväisyys ‘’ mainostus ‘’ siguissa nii onko sulla Henry tietoa onko Zeitgeist - liikkeen projekteilla Bitcoin lompakkoa johon vastaanottavat lahjoituksia? Ja millä niistä? Voisin pitää allekirjoituksena mieluusti myös heidän vastaanotto - osoitetta.

Olen TheVenus - Projectille lähettänyt pari viestiä missä pyysin heitä sellaisen mahdollisuuden luomaan (kun en parempaa keksinyt) mut ei oo tullu heiltä vastausta.

Kiitos

Kirjoitin PJ:lle siitä, että voisi ottaa vastaan lahjoituksia bitcoineissa. Esimerkiksi hänen tulevan elokuvansa InterReflectionsin sivuilla on lahjoitusvaihtoehtona ainoastaan PayPal. Hieman naurettavaa touhua.

En ole saanut vastausta, ainakaan vielä.

Ihmeellisiä ‘‘aikaansa edellä’’ olevii ihmisii ku ei oo viel perehdytetty Bitcoiniin.

Harmi juttu, odotellaan :-\