Koitin muuten miettiä joitakin ZenCloud-analogioita kun kryptosijoitustoimintaa on vähän vaikeaa verrata mihinkään tosimaailman hommiin.
Tuli mieleen, että suunnilleen yhtä moraalitonta mahdollisesti on ollut ostaa Talvivaaraa osakeannista, koska luuli tyhmänä sijoittavansa ihan normaaliin ja perinteiseen kaivostoimintaan ja sitten veivata pörssissä tyhmien tuulipukujen rahat pois ja haalia samalla omien treidauskykyjensä mukaisesti maksimimäärän osakkeita ja fiatia. Bioliuotus saattoi olla utopistinen huijaus, joka ei Suomen olosuhteissa tule ikinä olemaan kannattavaa. (en ota kantaa tämän hatusta vetämäni väitteen paikkaansapitävyyteen) Joka tapauksessa Talvivaara on tehnyt todistetusti jo paljon tuhoa ympäristölle ja toiminta ei alunperinkään täydellisesti toimiessaan liene kovin ympäristöystävällistä. Ja miettikää niitä kuolleita haahkoja. Kuitenkin tässä on sijoittajina mukana mm. Suomen valtio.
Eli ZenCloud on jonkinlainen Sunny Car Centerin ja Talvivaaran välimuoto tällä hetkellä ;D Pekka Perältä on myöskin päässyt aika karseita aivopieruja pihalle ja hän ei sentään käytä Twitteriä ja foorumeita pääasialliseen viestintäänsä niin kuin Josh Garza.
Zenmorrisonin quotesta saadaan kyllä hyvä naurunaihe KUN (eikun JOS?) homma osoittautuu ajan saatossa täysin legitiksi, kestäväksi ja menestyväksi liiketoiminnaksi. (huom, olen itse agnostikko ja skeptikko, joten itse en usko yhtään mihinkään ennen kuin näen jonkin asian tapahtuvan omin silmin)
Liiketoiminta on usein tavallaan rahojen poisottoa tyhmiltä. Muuten se kai olisi sitä hyväntekeväisyyttä. En aio kokea suurta tunnontuskaa siitä, että olen yrittänyt analysoida jonkin firman liiketoimintaa pintaa syvemmältä ja jakanut tietoni täysin tämän foorumin yleisten tapojen vastaisesti. Tiedän tasan tarkkaan, että tämän foorumin yleinen tapa jakaa tietoa jostain palvelusta on se, että joku aloittaa ketjun, näin:
-Tässä on palvelu X, liittykää mukaan!
-Tuleeko sieltä rahaa?
-Tulee, toimii kuin junan vessa ja on toiminut jo kaksi viikkoa.
-Onko ponzi?
-En tiedä, eikä kiinnosta.
-OK, laitan rahani sisään.
…
Kuluu kuukausi ja sitten tulee ketjuun päivitys, että:
-Oho, nyt ponzi kaatui! Liitynpä heti uuteen ponziin.
(ja nyt hyvät ihmiset, tämä koko viesti on kirjoitettu kieli poskessa ajan kuluksi, vaikka toki kirjoitin osan vakavistakin ajatuksistanikin piilotettuna tähän, jos niitä nyt on olemassa ::))