Cgminerin käyttäminen

Elikkäs miten saan esim. gpu mapin toimimaan cgminerissa
koitin laittaa siihe .bat filuun “–gpu-map” mutta eipähän toiminu ollenkaan.

Lisäksi
Miksi AMD Radeon R9 270X antaa vain 350Kh/s vaikka sen PITÄISI antaa vähintään tuo 400Kh/s

KVG, mut jotenkin niin siis gpu-map tekee, että jos haluat järjestellä kortit ohjelmallisesti uusiksi, niin sun pitää se jotenkin määritellä.
Pelkkä gpu-map ei tee mitään, pitää siis määritellä mitä mapataan ja miten.

[quote=“AnttiLehtinen, post:2, topic:1500”]KVG, mut jotenkin niin siis gpu-map tekee, että jos haluat järjestellä kortit ohjelmallisesti uusiksi, niin sun pitää se jotenkin määritellä.
Pelkkä gpu-map ei tee mitään, pitää siis määritellä mitä mapataan ja miten.[/quote]
Selvä homma…näyttää tuo cgminer toimivan aikas mielenkiintosesti kun koneessani on yht. 3näyttistä joista yksi integroitu…cgmienr tunnistaa integroidun (Intel HD graphics 4600) ja paremman näyttiksen (R9 270X) mutta ei huonompaa (HD radeon 5830)

Jos oikein muistan niin uusimmat ajurit ei enää tue vanhempia kortteja…

Eli käytännössä seuraava asetus ei ole enää mahdollisnen: AMD HD Radeon 5830 ja R9 270X mainaamaan ja itse näyttöä käytän Intelin integroidulla, josta seuraa se, että voin vapaasti heittää kummankin radeonin kellot ym. tappiin eikä se vaikuttaisi normaaliin koneen käyttämiseen.

[quote=“snazzer, post:5, topic:1500”][quote author=AnttiLehtinen link=topic=1612.msg12700#msg12700 date=1387955093]
Jos oikein muistan niin uusimmat ajurit ei enää tue vanhempia kortteja…
[/quote]
Eli käytännössä seuraava asetus ei ole enää mahdollisnen: AMD HD Radeon 5830 ja R9 270X mainaamaan ja itse näyttöä käytän Intelin integroidulla, josta seuraa se, että voin vapaasti heittää kummankin radeonin kellot ym. tappiin eikä se vaikuttaisi normaaliin koneen käyttämiseen.[/quote]

Varmastikin näin. Tosin normistikin tuntuu siltä, että esim. videon katsominen radeonilla vain vie tehoja mainaamisesta eli laskee kortin lämpöjä ja nostaa GPU kellon tappiin kun normisti se kello on jossain alempana lämpöjen takia. Mulla on intensity 13 joten ei ihan tapissa vaan koneen on tosiaan oltava käytettävä.

[quote=“jarif, post:6, topic:1500”][quote author=snazzer link=topic=1612.msg12709#msg12709 date=1387984627]

Eli käytännössä seuraava asetus ei ole enää mahdollisnen: AMD HD Radeon 5830 ja R9 270X mainaamaan ja itse näyttöä käytän Intelin integroidulla, josta seuraa se, että voin vapaasti heittää kummankin radeonin kellot ym. tappiin eikä se vaikuttaisi normaaliin koneen käyttämiseen.
[/quote]

Varmastikin näin. Tosin normistikin tuntuu siltä, että esim. videon katsominen radeonilla vain vie tehoja mainaamisesta eli laskee kortin lämpöjä ja nostaa GPU kellon tappiin kun normisti se kello on jossain alempana lämpöjen takia. Mulla on intensity 13 joten ei ihan tapissa vaan koneen on tosiaan oltava käytettävä.[/quote]

Mulla R9 270X intensity 14 ja kone pyörii vielä hyvin…siltkin vaikka säädöt oiken niin antaa vain n.300Kh/s vaikka ohjearvo kyseisllä säädöillä on vähintään 400Kh/s joten missä mahtaa vika olla?

Harmittavan usein configien ilmoittajat jättävät ilmoittamatta käyttävänsä power-up=+20 asetusta.Tällöin virrankulutus moninkertaistuu, samoin lämmöntuotto ja kh/s.

No eipä mulla auta mikään…ohjeiden mukaan R9 270X pitäisi saada vähintään 400Kh/s mutta mulla jää auttamatta tuonne max.356Kh/s
Jos taas laitan nupit kaakkon ym. niin joko näyttis jäätyy tai tulee BSOD

Seuraavaksi lähtisin tiputtamaan muistin ja gpu:n kellotaajuuksia, samalla hakien niiden optimi-suhdetta.
Jokaisella näytönohjaimella on oma “herkkupiste” jolloin muistin ja ytimen kellotaajuus yhdessä scrypt:n
kanssa aiheuttaa kh/s-arvon nousun. Joku joskus sanoi että se on 0,57-0,67 välillä.
Mutta omasta kokemuksestani voin sanoa että tuosta 0,5 suhteesta ylöspäin kannattaa lähteä kokeilemaan.
Joskus itselläni tuo hyvä kohta on olut ennemminkin 0,97 tienoilla.
Ylikellottaminen ei yleensä johda kuin sähkön kulutuksen kasvuun, sopivien kellojen löytyminen on yleensä
hieman pienemmän kh/s:t ja paljon pienemmät sähkön kulutukset, eli parempi (kh/s / W)-suhde.

Karkea yleistys, jotta saadaan jotain järkeä ajankäytön suhteen tuohon herkkupisteen hakuun (mukana omaa
maustetta, lähinnä mutuakin):
1.Ydin ja muistit normi-taajuuksiin. kh/s arvot joka muutoksella paperille ja tietysti ytimen ja muistin vauhti ylös.
2.Nosta muistin taajuutta niin suureksi kuin menee, 25-50Hz välein. Seuraa kh/s vauhtia, kirjoita ylös huiput.
3.Tiputa ytimen kellotaajuus alas, johonkin 600Hz tietämille. Vauhti ylös.
4.Nosta ytimen kellotaajuutta 25Hz:n välein ja seuraa kh/s nopeutta. Kirjoita tarkasti huiput ylös.

5.Nyt tiedät muistiinpanojesi perusteella sopivan suhteen ja ehkä kohdankin mihin jätät kellot.
Seuraava on vapaaehtoista energiansäästöä
6.Laske ytimen taajuus muistiinpanojesi mukaan alimpaan huippu-kohtaan.
7.Tiputtele muistin taajuutta taas 25Hz välein alaspäin, kirjaa huiput.
8.Alikellota muisteja myös. Kirjaa taas.
9.Päättele kirjauksistasi olisiko toista herkkukohtaa, edellistä parempaa. Aseta muisin kellotaajuus tuohon.
10.Ala nostella ytimen taajuutta 25Hz välein, kh/s nousee tasaisesti/jyrkästi johonkin pisteeseen asti. Tuossa taas herkkupiste.
11.Enää en jaksaisi sinuna tuhlata aikaa virittelyyn mutta muistiinpanojesi avulla voit käydä kaikki lupaavat herkkupisteet läpi.

Noin, tästä eteenpäin pääset vain nostamalla tuota power-up säätöä. Huomaa että joskus power-up säädön laskeminen aiheuttaa
energiansäästön ohella kh/s -nopeuden kasvun, yleensä muutama kymmenen kh/s maksimissaan.

[quote=“AnttiLehtinen, post:10, topic:1500”]Seuraavaksi lähtisin tiputtamaan muistin ja gpu:n kellotaajuuksia, samalla hakien niiden optimi-suhdetta.
Jokaisella näytönohjaimella on oma “herkkupiste” jolloin muistin ja ytimen kellotaajuus yhdessä scrypt:n
kanssa aiheuttaa kh/s-arvon nousun. Joku joskus sanoi että se on 0,57-0,67 välillä.
Mutta omasta kokemuksestani voin sanoa että tuosta 0,5 suhteesta ylöspäin kannattaa lähteä kokeilemaan.
Joskus itselläni tuo hyvä kohta on olut ennemminkin 0,97 tienoilla.
Ylikellottaminen ei yleensä johda kuin sähkön kulutuksen kasvuun, sopivien kellojen löytyminen on yleensä
hieman pienemmän kh/s:t ja paljon pienemmät sähkön kulutukset, eli parempi (kh/s / W)-suhde.

Karkea yleistys, jotta saadaan jotain järkeä ajankäytön suhteen tuohon herkkupisteen hakuun (mukana omaa
maustetta, lähinnä mutuakin):
1.Ydin ja muistit normi-taajuuksiin. kh/s arvot joka muutoksella paperille ja tietysti ytimen ja muistin vauhti ylös.
2.Nosta muistin taajuutta niin suureksi kuin menee, 25-50Hz välein. Seuraa kh/s vauhtia, kirjoita ylös huiput.
3.Tiputa ytimen kellotaajuus alas, johonkin 600Hz tietämille. Vauhti ylös.
4.Nosta ytimen kellotaajuutta 25Hz:n välein ja seuraa kh/s nopeutta. Kirjoita tarkasti huiput ylös.

5.Nyt tiedät muistiinpanojesi perusteella sopivan suhteen ja ehkä kohdankin mihin jätät kellot.
Seuraava on vapaaehtoista energiansäästöä
6.Laske ytimen taajuus muistiinpanojesi mukaan alimpaan huippu-kohtaan.
7.Tiputtele muistin taajuutta taas 25Hz välein alaspäin, kirjaa huiput.
8.Alikellota muisteja myös. Kirjaa taas.
9.Päättele kirjauksistasi olisiko toista herkkukohtaa, edellistä parempaa. Aseta muisin kellotaajuus tuohon.
10.Ala nostella ytimen taajuutta 25Hz välein, kh/s nousee tasaisesti/jyrkästi johonkin pisteeseen asti. Tuossa taas herkkupiste.
11.Enää en jaksaisi sinuna tuhlata aikaa virittelyyn mutta muistiinpanojesi avulla voit käydä kaikki lupaavat herkkupisteet läpi.

Noin, tästä eteenpäin pääset vain nostamalla tuota power-up säätöä. Huomaa että joskus power-up säädön laskeminen aiheuttaa
energiansäästön ohella kh/s -nopeuden kasvun, yleensä muutama kymmenen kh/s maksimissaan.[/quote]
Kiitos tästä selkeästä ohjeesta…täytyypä ruveta kokeilemaan mihin maksimissaan päästään :slight_smile:

Elikkäs nyt on saatu R9 270X ja HD Radeon 5830 toimimaan “ohjeistetulla” Kh/s
Laitan tähän muille vastaavia kortteja omistaville “oikeat” kellot ja intensityn joilla saa tuon “ohjearvon” aikaiseksi
(HUOM. “ohjearvot” täyttyvät vain kun intensity on niin korkea, että konetta ei voi muuten käyttää)

HD Radeon 5830: GPU-kellot sekä muistin kellot täysille ja intensity 19…lopputulos on n.290Kh/s (ohjearvo väh.282Kh/s)
R9 270X: GPU-kellot 1215MHz, muistin kellot 1495MHz ja intensy 19…lopputulos on n.423Kh/s (ohjearvo väh.417Kh/s)

Louhin itse dogea 1gpulla R9270X-DC2T-2GD5
olen monia asetuksia koittanu ja paras on
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
cgminer.exe --verbose --scrypt -o stratum+tcp://pool1.eu.multipool.us:3352 -u mrmork666.1 -p x --thread-concurrency 15232 -I 19 -g 1 -w 512 --gpu-fan 90 --lookup-gap 2 --gpu-engine 1115 --gpu-memclock 1500 --gpu-powertune 20
cgminer 3.7.2
sdk 2.9
Catalyst 13.2 (Laiteohjainversio 13.251-131127a-165526E-Asus)

pääsen ~470kh/s 68c lämmöillä

Ainoa ongelma on Stale sharet mutta käsittääkseni se johtuu tosta poolista?
eli niitä tulee about 10% verrattuna accepted shareihin
pari blue screeniä on tullu ja luulen että johtuu mun 450w powerista…

Joo siinä poolissa on taustalla p2pool eli se on noodi tuossa. Tuohon liittyen ne stalet kuulemma on.

[quote=“mrmork666, post:13, topic:1500”]Louhin itse dogea 1gpulla R9270X-DC2T-2GD5
olen monia asetuksia koittanu ja paras on
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
cgminer.exe --verbose --scrypt -o stratum+tcp://pool1.eu.multipool.us:3352 -u mrmork666.1 -p x --thread-concurrency 15232 -I 19 -g 1 -w 512 --gpu-fan 90 --lookup-gap 2 --gpu-engine 1115 --gpu-memclock 1500 --gpu-powertune 20
cgminer 3.7.2
sdk 2.9
Catalyst 13.2 (Laiteohjainversio 13.251-131127a-165526E-Asus)

pääsen ~470kh/s 68c lämmöillä

Ainoa ongelma on Stale sharet mutta käsittääkseni se johtuu tosta poolista?
eli niitä tulee about 10% verrattuna accepted shareihin
pari blue screeniä on tullu ja luulen että johtuu mun 450w powerista…[/quote]

Mistä arvoista laskit tuon 10% ?

cgminer README.TXT:
(5s):1713.6 (avg):1707.8 Mh/s | A:729 R:8 HW:0 WU:22.53/m
ST: 1 SS: 0 NB: 1 LW: 8 GF: 1 RF: 1

Entä mikä on hyvä suhde A / R :lle … tai kai paremminkin A / (A+R) :lle Litecoinin tapauksessa?

Olen ollut siinä uskossa että rejected tulisi olla alle 1% acceptedeistä, niin silloin on ok. Jos yli niin kokeile stratum-servereitä, jos edelleen yli niin vähennä kelloja jne…

1% ? … sitten on jotain pahasti pielessä :slight_smile: tämä keikkuu 50%:ssa

Taitaa olla stratum, kun cgminer (p2pool.org) ilmoittelee lähes joka toisella rivillä, että
“stratum from pool 0 requested work restart”

Intensityn pudotin 20 -> 12, mutta sillä ei parissa tunnissa näytä olevan vaikutusta A/(A+R):ään.
Samalla hash rate putosi yli puolet.

Edit: 12 tunnissa A/(A+R) muuttui 66 -> 86% tai R/A 50 -> 16%
WU : 380 -> 200

Mikä noista cgminerin tilastoista korreloi eniten “tulojen” kanssa? LW ?

cgminer README.TXT:
5s: A 5 second exponentially decaying average hash rate
avg: An all time average hash rate
A: The total difficulty of Accepted shares
R: The total difficulty of Rejected shares
HW: The number of HardWare errors
WU: The Work Utility defined as the number of diff1 shares work / minute
(accepted or rejected).

The cgminer status line shows:
ST: 1 SS: 0 NB: 1 LW: 8 GF: 1 RF: 1

ST is STaged work items (ready to use).
SS is Stale Shares discarded (detected and not submitted so don’t count as rejects)
NB is New Blocks detected on the network
LW is Locally generated Work items
GF is Getwork Fail Occasions (server slow to provide work)
RF is Remote Fail occasions (server slow to accept work)

Öh pikaisesti vilkaisin, pitäiskö olla kuitenkin (A+R)/R ?

[quote=“mrmork666, post:13, topic:1500”]Louhin itse dogea 1gpulla R9270X-DC2T-2GD5
olen monia asetuksia koittanu ja paras on
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
cgminer.exe --verbose --scrypt -o stratum+tcp://pool1.eu.multipool.us:3352 -u mrmork666.1 -p x --thread-concurrency 15232 -I 19 -g 1 -w 512 --gpu-fan 90 --lookup-gap 2 --gpu-engine 1115 --gpu-memclock 1500 --gpu-powertune 20
cgminer 3.7.2
sdk 2.9
Catalyst 13.2 (Laiteohjainversio 13.251-131127a-165526E-Asus)

pääsen ~470kh/s 68c lämmöillä

Ainoa ongelma on Stale sharet mutta käsittääkseni se johtuu tosta poolista?
eli niitä tulee about 10% verrattuna accepted shareihin
pari blue screeniä on tullu ja luulen että johtuu mun 450w powerista…[/quote]

kuinka paljon on accepted ja rejected-määrät ?

riippuu mitä arvoa lasketaan :wink:
jos acceptedien osuus, niin A/(A+R) … * 100%
jos rejectedien, niin R/(A+R) …
Kunhan laskee aina samalla tavalla.

Vasta äsken löysin cgminerista infon (Pool management : Information : pool # )
jossa Reject ratio: 28.3%
Accepted: 86
Rejected: 34

Tuosta kun laskee kaavalla 34/(86+34)*100% = 28.3333 %

tuo olis kai se sopivin tilastomuuttuja … sitä kai tarkoitit aikaisemmalla 1%:lla …

Mutta mikä tilastoarvo antaa parhaan kuvan “ansioista”? LW? vai …
infon takana: share submissions = A + R