BTC ostamisen vaikeus estää sen yleistymisen maksuvälineenä

Jos haluat ostaa 50€ bitcoineja nopeasti, on vaihtoehdot vähissä. Lähes kaikki palvelut pyytävät lähettämään kuvan henkilöllisyystodistuksesta. Kuka on niin idiootti, että lähettäisi omat henkilöllisyystietonsa ja ottaisi riskin, että ne päätyvät vääriin käsiin muutaman kympin takia?

On ymmärrettävää, että suurien summien kanssa henkilöllisyys tarkistetaan, mutta muutaman kympin vuoksi se on täysin turhaa.

Osta automaatista tai kaverilta

Voinhan mä ostaa, mutta ei se poista ongelmaa. Vuodet kuluu ja hiusraja etenee, mutta mahdollisuus käyttää bitcoineja ei parane. Bitcoinia ei tietääkseni kehitetty sijoittamiseen vaan kaupankäyntiin.

Bittirahasta (eli tällä sivustolla missä nyt ollaan) voi ostaa muutamilla kympeillä tai jopa satasilla ilman minkäänlaista tarkistusta.

1 tykkäys

Voi ostaa muutamilla kympeillä, mutta kulujen takia ei ole mitään järkeä ostaa alle ~300 eurolla

No miten sinä ajattelit, että tämä homma toimisi? Jos ostaa joltakulta Bitcoineja, niin se teettää toisella työtä: pitää tarkista pankkitili ja sitten lähettää Bitcoinit. Siksi esim. Bittirahalla on minimikulut 5€, koska jotain kymppejä josta saa alle euron palkkion ei ole liiketoiminnan kannalta järkeä myydä.

Lisäksi… kymppejä… Jos sulla on vain muutama kymppi ylimääräistä, niin ei ehkä ei kannata Bitcoin maailmaan mennä? Et sä varmaan esim. toista pankkitiliä avaisi, jos pitäisit siellä vain muutamia kymppejä, koska enemmän kuluu vuodessa tilinhoitomaksuihin.

Eikö tämä ole täysin btc:n idean vastaista? Eikö sen pitänyt olla vapaa valuutta meille kaikille jota voisi käyttää joka päiväiseen elämiseen? Nyt siitä on tullut sijoittamisen kohde, mutta miksi sijoittaa kohteeseen jolla ei ole käyttöä? Minun mielestäni tämä cryptoraha buumi tuhosi hienon valuutan. Toivottavasti tippuu nopeasti sinne 100 taalan nurkille missä se oli vanhoina hyvinä aikoina.

Minä en Bittirahan systeemiä millään tavoin kritisoinut, kunhan nyt totesin vain, että kulujen takia ei kannata millään muutamalla kympillä ostaa.

Bitcoin sopii nykyisellään maksuvälineenä suuriin ostoksiin, kuten luksustavarat. Se ei skaalaudu pikkuostosten maksamiseen mitenkään ihan puhtaasti teknisistä syistä.Salamaverkon kanssa varmaan skaalautuukin mutta ei nykyisellään.

Mutta esimerkiksi STEEM skaalautuu, koska se on Proof-of-Stake -kolikko. Steem-lohkoketju käsittelee vuorokaudessa aivan ylivoimaisen määrän transaktioita verrattuna mihin tahansa olemassaolevaan lohkoketjuun. Steemissä on nähtävissä varhaisia merkkejä yritystahojen kiinnostuksesta sitä kohtaan. Näin Steemitissä, joka on yksi blogialusta ja käyttöliittymä Steem-lohkoketjuun, yhden japanilaisen sanomalehden blogin. Steem on blogialustan ja kryptovaluutan lisäksi avoimen lähdekoodin repositorio, videojakopalvelu, mikroblogialusta, keskustelufoorumi, äänitiedostojakopalvelu. Käyttäjämäärä on kaksinkertaistunut kesästä. Tuolla tahdilla STEEMin kurssi nousee vielä hyvin korkealle, koska väkijoukot vetävät paikalle myös kaupalliset toimijat, joilla on kannusteet ostaa Steem Poweria (STEEMiä äänivallaksi investoituna) näkyvyyden takia.

Steem on täynnä spämmiä eikä sieltä kunnolla löydä järkevää sisältöä. Ehkä noi ongelmat saadaan joskus korjattua.
Reddit toimii mielestäni paremmin.

Voihan bitcoineja säästää. Vielä ei ole kukaan hävinnyt jos on vuoden verran jaksanut holdata ja useimmat onkin voinut aloittaa ihan uudenlaisia rahankäyttö harrasteita holdaamisen aiheuttamilta säästöillä, kuten icoihin sijoittamisen. Sitten kun bitcoineja, tai mitä hyvänsä kryptorahoja alkaa olla sopivasti, niin niitä voi kätevästi ladata kryptokortille. Alkaa olla ostelukin helppoa missä tahansa kaupassa. Noita kortteja on montaa sorttia jo olemassa.

Täynnä on aika subjektiivinen ilmaus. Jos meikäläisen blogipostauksiin tulee parikymmentä kommenttia, niistä on pari spammikommenttia. Flagaan ne näkymättömiin ja ongelma on sillä ratkaistu. Kehittyneet hakutyökalut sisällöstä puuttuvat mutta koska lohkoketju on täysin julkinen, ne voi kuka tahansa rakentaa. Passiiviselle sisällön kuluttajalle Reddit onkin varmasti parempi tällä hetkellä.

Seuraamieni blogien joukko on rakentunut pikku hiljaa siten, että olen alkanut seurata kiinnostavimpien kommentoijieni blogeja ja kommentoida itse niissä. Tällä tavalla orgaanisesti rakentumalla tilaamastani sisällöstä on itse asiassa tullut aika mielenkiintoinen. Seuraan noin sataa blogia. Seuraajia itselläni on moninkertainen määrä. Ihmisiä, jotka olen valmiiksi tuntenut, ei Steemissä blogia ole pitänyt kuin yksi. Kaikki muut tuttavuudet ovat uusia tuttavuuksia. Huonoja blogeja en lue. Joukossa on erittäin tasokkaita amatöörivalokuvaajia ja kirjoittajia.

Facebookia käytän osoitekirjana ja asioiden tiedottamiseen tuttaville ja sukulaisille, jos on jotain kerrottavaa. Ikinä en enää ryhdy minkään keskitetyn blogialustan tai sosiaalisen median päivittäiseksi käyttäjäksi. Tienaan Steemissä niin paljon, ettei minun tarvitse enää laittaa senttiäkään kryptovaluuttasijoituksiin palkastani tai muista fiat-puolen varoista. Jos minulle olisi joku muutama vuosi sitten kertonut, että voin tienata useita tuhansia euroja vuodessa kirjoittelemalla blogissani mitä huvittaa ja julkaisemalla ottamiani valokuvia, niin olisin pitänyt koko juttua satuiluna.

Lisäksi tietysti Steem-lohkoketjussa on Utopian -niminen avoimen lähdekoodin repositorio, jonka avulla voi tienata avoimen lähdekoodin softaa tekemällä rahaa. Steem on täysin murskaavan ylivoimainen keksintö monella alueella.

1 tykkäys