Blokkipalkkion puolittuminen Joulu/Tammikuussa

Nyt spekuloidaan ja huolella, ei jätetä yhtään näkökulmaa huomioimatta, yhtään teoriaa arvioimatta.:

Blokkipalkkio tulee puoliintumaan 50stä 25teen noin Joulu/Tammikuu akselilla. Ainakin puolien nykyisistä mainereista kannattavuus romahtaa, teoriassa noin kaksi kolmasosaa näytönohjaimista joilla ei ole ilmaista sähköä jauhaa miinuksella. Selvää on että bitcoinin arvo nousee, vai onko tämä muutos jo hinnoiteltu nykykurssiin, jos ei koska arvioitte sen olevan ?
Verkon hashrate epäilemättä tippuu ja sen seurauksena difficulty puolestaan laskee, kuinka paljon, kuinka nopeasti ?

Yksi asia on varmaa, kun palkkio puoliintuu niin minä sammutan minerini seuraavien 1800 blokin ajaksi, ellei mitään dramaattista tapahdu. Sen jälkeen arvioin tilanteen uusiksi ja toivonmukaan homma jatkuu.

Itse tuskin sammuttaisin minereita, mutta hyvin todennäköisesti alikellottaisin niitä maksimoidakseni virtatehokkuuden.

Olisikin ihanaa sammuttaa minausnäyttiksistä virta viimeisen kerran. Voihan kuitenkin olla, että muutoksen tapahtuessa olemme huomattavasti erilaisessa kurssi/diffi-suhteessa, ja useimmille GPU-minaus voi olla kannattamatonta jo ennen blokkipalkkion puolittumista. Tai sitten se voi olla huomattavan kannattavaa, niin että on kannattanut laittaa Nvidiankin kortit kuumaksi. Ainoa mitä spekuloisin on bitcoinien ostajien ilmaantuminen ennen puolittumista, heidän ajatellessaan enemmän tai vähemmän yksinkertaisesti että blokkipalkkion puolittuminen tuplaisi kurssin.

En itse mainaa tai ole koskaan mainannut, mutta ihmetyttää miksi tää blokin puolittuminen nyt erityisesti aiheuttaisi päänvaivaa minereille… Kurssihan heiluu joka tapauksessa ku hevosen jorma, niin sitä pitää seurata jatkuvasti ja tehä kannattavuuslaskelmat sitten sen mukaan…

Ei tosiaan mitään koneita kannata sammuttaa. Minä arvioin tilanteen vasta silloin joulukuussa. Nyt voi vaan arvailla. Saattaahan vaikeusaste nousta jo ennen joulukuuta niin suureksi, että kalliilla sähköllä mainaus ei ole enää kannattavaa.

Näinpä. Itse varaudun vain sillä tavalla, etten enää investoi mainaushommiin, tai ainakaan GPU:ihin. Nykyiset ehtinee tuohon mennessä maksamaan itsensä takaisin, jos nyt ei arvo romahda tms.

Tämä on aika jännittävä tapahtuma sinällään Bitcoin-maailmassa kaikinpuolin. En usko sen olevan vielä juuri ollenkaan “priced in”, koska se ei ole vielä ihmisten mielessä kovinkaan vahvasti. Sitten ku se alkaa olla merkittävämpi puheenaihe, varmasti kuitenkin kuukausia ennen, voidaan ajatella hinnan keräävän nousupainetta tämän takia.

On kuitenkin aika vaikeaa arvioida miten paljon hinta tämän ansiosta nousee, tuskin kuitenkaan tuplaantuu, eli kyllä sillä jonkinlaisia vaikutuksia on. Toisaalta kuten rontus jo sanoikin niin Bitcoin-mainaamisen kannattavuuteen vaikuttaa niin helvetin moni asia, että ei kannata liikaa painottaa tämän muutoksen merkitystä. Samalla meillä on meneillään prosessi, jossa yhä useampi investoi FPGA-rautaan, jopa isoja ASIC-investointeja on joillakin suunnitteilla.

Bitcoin-louhinta on siis jatkuvassa muutoksessa, mutta suurella mielenkiinnolla odotan tätä eventtiä. On se varmasti yksittäisenä asiana ja ajankohtahan aika merkittävä muutos. Joskin henkilökohtaisesti uskon, että loppupeleissä tällä tulee olemaan kohtalaisen pieni vaikutus verkon hash rateen. Siitä syystä, että mainaajat miettivät tätä jo nyt ja investoivat sen mukaan. Ne jotka eivät vielä asiaa mieti, miettivät varmasti ensi syksyn aikana.