Bittiraha ja Bitcoin

Bittiraha.fi -sivusto tuntuu olevan keskittynyt nimenomaan Bitcoiniin, vaikka se voisi tukea myös muita kryptovaluuttoja.
Miksei tätä kautta voi ostaa esim. Ethereumia tai Litecoinia?

Prasos on lisäämässä jossain vaiheessa muitakin kryptovaluuttoja, kunhan saavat järjestelmän tehtyä ja tutktittua mitä kolikoita kannattaa tarjota.

Itse en ihan ideologisista syistä rupeaisi tukemaan mitään muuta kryptovaluuttaa. Bitcoin on ensimmäinen ja oikea kryptovaluutta. Muita ei tarvita.

Yksi ongelmista minkä Bitcoin ratkaisee lyhyellä tähtäimellä on se, ettei ole useita kansallisia valuuttoja vaan kaupankäynnin voi helposti hoitaa yhdellä valuuttalla, jolloin kaikki rahanvaihtoon liittyvät ongelmat häviävät.
Mutta sitten jos meillä on kymmeniä suosittuja kryptovaluuttoja, niin saman ongelma pysyy.

Lisäksi kerro edes yksi syy miksi käyttäisi jotain muuta kryptovaluuttaa kuin Bitcoin?

Voin totta kai perustella mielipiteeni. Olen tätä aika pitkään miettinytkin, ja alunperin olin 100% bitcoinin kannalla kuten nimestäni voi päätellä.

No, kryptovaluuttojen universumi on kehittynyt parissa vuodessa aika hurjasti. Vielä pari vuotta sitten kun Bitcoinin “kilpailijat” olivat jotain dogecoineja, en itsekään muuta kuin nauranut.
Mutta nykyään meillä on lohkoketjuteknologiaa joka on itseasiassa kehittyneempää rautaa kuin Bitcoinilla. On laajalti tiedetty fakta, että joidenkin altcoinien tekniikka olisi parempi kuin BTC:n, mutta Bitcoinilla on tiettyjä etuja. Kuten juuri se minkä sanoit, eli se on ensimmäinen ja suurin, mikä tarkoittaa sitä että kun kryptoja ymmärtämätön kaduntallaaja ostaa kryptoa, hän aloittaa Bitcoinilla. Bitcoinista on tullut kryptomaailman kulmakivi ja tavallaan se standardi, joka antaa arvon kaikille sen jälkeen tulleille lohkoketjuille.

Omasta mielestäni tärkein argumentti on kuitenkin se, että osa altcoineista on kehittynyt tarjoamaan jotain täysin muuta palvelua kuin toimittamaan valuutan virkaa. Bitcoin on olemassa vain vaihdannan välineenä. Esimerkiksi aika uusi tulokas Basic Attention Token mullistaa virtuaalisen mainostamisen, Golem käyttää lohkoketjua prosessointitehon vuokraamiseen mitä esim. tiedeyhteisöt voivat hyödyntää, Siacoin tarjoaa lohkoketjuun perustuvaa pilvipalvelua…
Ja sitten meillä on viime aikoina suosiota kasvattanut ARK, joka on luonut teknologian jolla toisistaan erillään olevat lohkoketjut voivat “puhua” keskenään. ARKin lisäksi meillä on jo palveluja jotka vaihtavat kryptovaluuttaa toiseen silmänräpäyksessä (esim. Exodus-lompakko tekee tämän), joten mainitsemasi ongelma kymmenistä eri valuutoista poistuu.
Näistä innovaatioista ei olisi voitu vuonna 2010 edes uneksia. Eli toisinsanoen meillä on nykyään palveluja joita Bitcoin ei tarjoa (eikä sen toisaalta tarvitsekaan tarjota). Moni sijoittaja voi silti kokea kiinnostusta näihin uusiin kolikkoihin.

Bitcoinista haluan vielä todeta, että tutkimusten mukaan vähintään 25% kaikista olemassaolevista kolikoista on iäksi kadotettu, koska transaktiot ovat peruuttamattomia ja alkuaikoina Bitcoinin arvoa ei ymmärretty. Periaatteessa katoaminen ei koskaan lopu, ja olemassaolevien kolikoiden määrä pienenee ajan kuluessa.
Tätä katoamista on huomattavasti vähemmän näissä uusissa kolikoissa, koska ne on otettu vakavissaan jo alusta asti.

tutkimusten mukaan vähintään 25% kaikista olemassaolevista kolikoista on iäksi kadotettu

Jos kaikki nuo olisi kadotettu ensimmäisen 4v aikana, niin se tekisi n. 1/3 sinä aikana luoduista kolikoista. Vaikuttaa kyllä aika isolta luvulta.

Siis mitä huonoa on siinä, että Bitcoineja on kadonnut enemmän kuin muita kryptovaluuttoja?
Se tekee vain yhdestä Bitcoinista entistä kalliimman, koska niitä on vähemmän saatavissa.

Itse käytettävyyteen se ei vaikuta mitenkään. Bitcoinia voi periaatteessa jakaa niin pieniin osiin kuin haluaa. Jos maailmassa olisi jäljellä vain yksi Bitcoin, niin sen voisi jakaa vaikka triljoonaan osaan, niin taas ollaan niin pienissä luvuissa, että voi tehdä mikromaksuja.

Siis monissa muussa kryptovaluutassa on omia etuja, itse suosittelen ostaa qtum ja omisego, koska niillä on hyvät tulevaisuudennäkymät ja BCH on hyvä pitää koska siitä ei tiedä jos se vaikka nousee BTC tasolle ja suosittelen perehtymään muihin kryptovaluutaan paremmin.

Itse olen yhä ja edelleen nimenomaan vahva Bitcoinin tukija. Oma kryptoportfolioni on 90%+ bitcoinia ja loput muutamaa alttia. Mutta päivänselvää on se, että alteille on kysyntää, ja sen takia Prasoksen täytyy reagoida. LTC ja ETH on tulossa Coinmotioniin, ja sen jälkeen mahdollisesti Monero ja ETC, mutta siitä ei ole vielä varmuutta. Jokatapauksessa tällä hetkellä on kehitteillä LTC- ja ETH-tuki, ja ne ovat tulossa lähitulevaisuudessa.

Näin toivoinkin, ja nimenomaan ETH ja LTC ovat luonnolliset vastaukset tähän. Myöskin sivuston nimi “bittiraha” viittaa ainakin omasta mielestäni kaikkiin kryptorahoihin eikä yksilöidy nimenomaan Bitcoiniin, vaikka siitä tämä ehkä alkoi.

Eikö bitcoinin pilkkomiselle ole kuitenkin joku raja, 1 satoshi? Olen itsekin monesti miettinyt, että matemaattisesti ajateltuna Bitcoinin määrä lähestyy koko ajan sitä pistettä, että joku päivä ihmiskunnalla on jäljellä enää vain 1 BTC josta tappelevat kaikki, koska teoreettisesti koko ajan katoaa kolikoita vääriin osoitteisiin ja unohdettuihin lompakoihin. Bitcoinin kallistuessa ihmiset ovat varovaisempia, mutta transaktioiden peruuttamattomuus tarkoittaa että kadonneiden kolikkojen määrä voi pelkästään kasvaa ajan kanssa - ei vähentyä.
Bitcoin tuntuu epäkäytännölliseltä ja harvinaiselta holdaussijoitukselta jo tänään. “Miksi ostaa tänään pitsa jonka hinnalla saa ensi vuonna Lamborghinin?” -ajattelutapa on toistaiseksi käytettävyyden suurin ongelma.

Mitä kierrossa olevien Bitcoinien määrään tulee, mietitään seuraavaa hypoteettista tilannetta. Jos voittaisin Eurojackpotissa ja haluaisin ostaa 50 miljoonalla eurolla bitcoineja, olisi hyvin, hyvin vaikeaa edes löytää instanssi josta saisin ostettua 15 000 Bitcoinia.
Käsittääkseni esim. kultaa voi ostaa järjettömissä määrissä niin halutessaan.

Tuo Ltc minulla ihmetyttää. Mitä sillä on tarjottavana? Toimiihan se testausalustana, mutta verrattuna noihin muihin ei siinä ole merkittävää eroa/etua bitcoiniin nähden.
Tuleeko se coinmotioniin vain koska se on yksi “suurista” vai enkö nyt ymmärrä jotain pointtia?

Litecoinin lohkokonfirmaatiot on nopeampia kuin Bitcoinin, eli se on parempi pieniin rahasiirtoihin.

Pienten rahasiirtojen tukeminen on tärkeää tulevaisuuden kannalta. Joku päivä “Internet of things” adoptoi kryptovaluutan ja jonakin päivänä mikroaaltouunisi täytyy tehdä maksu jääkaapillesi. Silloin mikromaksujen tulee olla salamannopeita ja täysin ilmaisia. Kuulostaa ehkä hullulta mutta katsotaan 20 vuoden päästä oliko.

Ei tuo sinällään hullulta kuulosta, mutta litecoin ei ole mikromaksuja juurikaan bitcoinia lähempänä vaikka nopeampi onkin.

Haluisin tietää mitä tarjottavaa ETC tai LTC tuo jos vertaa XEM:iin, jossa siirtokustannukset tätä nykyä ylivoimaisesti paremmat ja tulevaisuudessa verkko helkkarin nopea.

Lisäksi tämänkin forumin yksi luetuimmista ketjuista.

Itse toivon ettei Bittirahasta tule shitcoin puulaakia vaan pysyisi Bitcoiniin keskittyneenä yrityksenä. Suurin osa kun noista poleteista ovat täyttä huuhaata joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ehkäpä Litecoin ja Monero tuki olisi hyvä, kuitenkin fokuksen pysyessä Bitcoinissa, mutta varsinaisista scämmeistä kuten Ethereumista ja ICO poleteista pitää pysyä erossa.

Bitcoin tulee olemaan näkyvin ykköskryptovaluutta jatkossakin. Se on selvää. Muut kryptot tulevat olemaan lisävaihtoehtoja jotka eivät häiritse tai haittaa bitcoin-toiminnallisuuksia.

ICO-polettien lisäämisestä ei ole mitään suunnitelmia. ETH lisätään lähinnä korkean kiinnostuksen takia, ensisijaisesti täytyy kuitenkin kuunnella asiakkaita vaikka en henkilökohtaisesti ole mikään erityinen ETH-fani.

1 tykkäys

Itse näkisin asian niin että Prasos on yritys eikä uskonto, eli kaikki mistä tulee rahaa sisään on hyvää bisnestä.
Eli Bitcoin-purismille ja aatteellisuudelle ei ole mitään perustetta, jos kerran löytyy ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita ostamaan muitakin kolikoita.

ETHin kutsuminen scämmiksi on aika rohkea veto.

1 tykkäys

Jos vanhat toiminnot säilyy ennallaan, niin hyvää businessta on tarjota mitä kannattavasti pystyy tarjoamaan. Kannattavimmat edellä.

1 tykkäys