Tiesittekö että teidän mailissa käy ilmi lähettäjän ip-osoite, ja että sen perusteella pystyy sanomaan että ainakin joku käyttää ylioppilaskylän verkkoa liiketoiminnan pyörittämiseen?
Onko tämä ongelma?
Minun kanssa ei ole, mutta jotkut saattaa viisastella ei taida olla kovin vakavaa liiketoimintaa kun sitä käytetään ilmaisesta verkosta. Soneralta saa wlan-mokkulan 13 euron kk-hintaan näin ilmaisena vihjeenä.
-
Tuskin kovin montaa kiinnostaa mistä verkosta mailit tulee, kunhan on tietty legittejä maileja
-
Soneran wlan-mokkula antaa “vakavamman” kuvan kun ylioppilaskylän verkossa toimiminen? Juu tuota…
Asiaan sen enempää perehtymättä huomauttaisin, että Suomen akateemisissa verkoissa kaupallinen toiminta on yleensä kielletty.
Edit, no lainataan hieman;
ToasNet ( http://verkko.tontut.fi/liittymasopimus.shtml ):
TOASnet-tietoverkkoa ei saa käyttää suoraan kaupalliseen tai poliittiseen toimintaan. TOASnet -tietoverkko tai verkkotunnus tontut.fi tai muut TOASiin tai Funetin jäsenorganisaatioihin viittaavat verkkotunnukset eivät saa esiintyä missään kaupallisissa yhteyksissä, mukaan lukien ilmoitusluontoiset tiedotteet. Huomaa erityisesti Funetin säännöt. Työ- tai opiskelupaikan koneiden etäkäyttö on sallittu. Kaupallisten verkkopalvelujen käyttö on sallittua, kunhan TOASnet-käyttäjä toimii kuluttajana eikä palvelun tarjoajana.
Kyläverkko ( http://www.yok.fi/saannot_sopimus.php ):
Palvelun käyttäminen kaupallisen materiaalin jakeluun, julkaisuun tai muunlaiseen levittämiseen on kielletty ilman erillistä sopimusta tietohallinnon kanssa.
Minä kun sain yliopistoon tunnukset niin ne ei antanut mitään ohjeita tai sääntöjä edes pyynnöstä. Jännää.
WLAN-mokkulan otin puheeksi kun olen itse huomannut sen maan mainioksi ratkaisuksi. Se on käyttöjärjestelmäriippumaton, liikkuva ja samasta mokkulasta pääsee nettiin niin puhelimella, tabletilla kun kannettavalla tietokoneellakin. Ja sitten vielä kun maaseudulla 8/1 ADSL maksaa siinä 50 ergendaalia kuussa niin…
Prasos sai nyt ainakin vähän palautetta tästäkin.
Voneiden, nämä kaupallisen toiminnan kiellot ymmärtääkseni koskevat lähinnä palvelimien ajamista kyseisissä verkoissa ja/tai muutoin kyseisten verkkojen käyttöä avainasemassa yrityksen toiminnassa. Näin ei Bittirahan tapauksessa kuitenkaan ole. Bittirahan palvelin on vuokrapalvelin, joka on yksinomaan Bittirahan itsensä käytössä. Toimintamme ei ole millään tavalla riippuvainen mistään yliopistoverkosta.
Cherenkov, olisi kohtalaisen helppoa ohjata kaikki yrityksen sähköpostiliikenne firman palvelimen kautta esim VPN:n yli, mutta firman sähköpostiyhteydet ovat nykyiselläänkin sekä SSL, että “two factor authentication” suojattuja. Mitään kryptaamatonta yhteysprotokollaa ei käytetä yrityksen palvelimen hallintaan.
eZ5xe7eD, en suoranaisesti ymmärrä mitä ongelmaa on käyttää yokylän verkkoa sähköpostien kirjoittamiseen. Mobiililaajakaista minulla luonnollisesti on niitä hetkiä varten kun satun olemaan poissa kotoa. En ymmärrä miksi ajattelet, että käyttäisin sitä moninkertaisesti vikkelämmän yokylä-verkon asemasta. Alle prosentti ihmisistä osaa kaivaa esille tuon tiedon minkä kaivoit ja tästä määrästä vain ehkä prosenttia kiinnostaa niin paljoa, että tutkivat mistä verkosta viesti tuli. Vielä harvempi kuvittelee sen kertovan jotain merkittävää firmasta.
Asiaa ehkä selventäisi hiukan tieto siitä, että bittiraha fi:n ydintiimiin kuuluvia asuu ja toimii ympäri Suomea.
Se mistä ip-osoitteesta jokin viesti kulloinkin tulee ei kerro mitään firman toiminnasta. Firmalla on
suhteellisen järeät systeemit, mm. tilien ohjauksissa keskuskuspankkitason järjestelmä.
Edit: Mitä ihmettä firman toiminnasta kertoo jos vastaa työmeiliin vaikkapa singaporelaisesta nettikahvilasta ?
[quote=“eZ5xe7eD, post:6, topic:836”]…
WLAN-mokkulan otin puheeksi kun olen itse huomannut sen maan mainioksi ratkaisuksi. Se on käyttöjärjestelmäriippumaton, liikkuva ja samasta mokkulasta pääsee nettiin niin puhelimella, tabletilla kun kannettavalla tietokoneellakin. Ja sitten vielä kun maaseudulla 8/1 ADSL maksaa siinä 50 ergendaalia kuussa niin…
Prasos sai nyt ainakin vähän palautetta tästäkin.[/quote]
Millä tavalla mokkula on loistava ratkaisu päivittäisessä tai edes satunnaisessa (yritys)käytössä? Mielestäni se on luokaton rahastuskeino operaattoreille: nykyään kaupungit pursuavat ilmaisia verkkoja, puhelimissa on datapaketit ja vieläpä ns. Mobiilitukiasemat, mihin vielä tarvitset sitä mokkulaa? En edes viitsi mainita mokkuloiden toimivuutta isojen tiedostojen kanssa, nimimerkillä kokemusta on.
Mikäli internetyhteys (kokonaisuudessaan) on yritykselle elintärkeä, sen hinta voi olla vaikka 50, 500 tai 1000 euroa kuukaudessa. Pääasia on se, että tarve tulee halutulla tavalla tyydytetyksi.
Aina löytyy näitä jumalattomia kestovalittajia. Kyllä, mokkula on sopiva ratkaisu taloudenhoitoon ja jopa isojen tiedostojen kanssa, nimimerkillä kokemusta on siitäkin. Tälläkin hetkellä waretan uutta Debiania täällä. Oikeastaan ainoa haittapuoli on rajoitettu datamäärä ja varsinkin maaseudulla ajoittainen epävakaus. Kotikäyttäjistä enemmän nopeutta ja vakaampaa liittymää tarvitsee lähinnä warettajat.
Ilmaisen verkon käyttäminen liiketoimintaan tällä tavalla ei minusta näytä hyvältä, enkä itse lähtisi siihen. Siksi nostin kissan pöydälle täällä.
Tämä ketju on minun nähdäkseni täysin absurdi, eikä sen jatkamisessa ole mieltä. Ketju on nyt lukittu, ja eZ5xe7eD:lle tiedoksi, että tälläiset liikkuvat trollaamisen rajamailla. Trollaamista täällä ei pitkään katsella, eli takaisin asialinjalle.