Bitcoinistin henkilökohtainen kassanhallinta

Nyt kun kurssinousua on puskenut jo tovin, tulee esille taas puhetta siitä, että kun “kurssi nousee, ei uskalla käyttää bitcoineja”. Bitcoinit ovat kuitenkin sijoituskohde juuri siksi, että sillä on myös käyttöarvoa. Siispä kysynkin, millaista kassanhallintaa käytätte bitcoinienne hallinnassa?

Itsellä on erikseen sijoitusvarat ja käyttölompakko. Käyttölompakossa pidän yleensä euromääräisesti tiettyä maksimimäärää ja jonne nostan osan palkastani. Tällä tavoin en syö bitcoin-säästöjäni kurssikehityksestä huolimatta. Olen kuitenkin huomannut, että välillä rahavirtojen seuraaminen on vaikeaa nykyisillä lompakkosoftilla.

En ole uskaltanut mennä all-in-menetelmällä mukaan toisin kuin muutamat tuttavani, jotka pitävät kaiken likvidin varallisuutensa bitcoineina pankkitilin sijaan. Joten erityisesti “all-inniläisiltä” kiinnostaisi tietää, milä tavoin hallitsette tulonne, menonne ja sijoitustenne arvon seurannan.

Itse en ole täysin all-in bitcoineissa, mutta hyvin pitkälti kyllä. Käytännössä en erityisesti seuraa tai hallitse sitä mikä on bitcoinieni arvo, mutta jaan niitä kyllä moneen eri lompakkoon käyttötarkoitusten mukaan. Lähinnä säilyttämiseen tarkoitetuissa turvalompakoissa on isompia summia, ja käyttölompakoissa kuten kännykkälompakossa on pienempiä summia.

Palkan otan tällä hetkellä täysin euroissa, vaikka olisi mahdollisuus ottaa bitcoineissakin. Se perustuu siihen, että pyrin mahdollisimman pitkälle elämään niillä euroilla, ja pyrin siihen että bitcoin-varannot ei erityisesti vuotaisi. Toki käytän pikkuostoksiin bitcoineja silloin tällöin, eli en missään nimessä ole allerginen niiden käytölle.

Se mihin kurssi vaikuttaa paljon on isot hankinnat. Mutta itse olen kyllä sitä mieltä että nousevassa kurssissa tai ison nousun jälkeen on nimenomaan järkevää käyttää bitcoineja. Sitten kun on iso lasku niin niitä nimenomaan ei kannata käyttää isoihin hankintoihin koska saattaa tehdä luovutuksia reippaaseen alihintaan.

Käsittääkseni tilastotkin tukevat sitä, että Bitcoin-käyttäjät käyttävät bitcoinejaan selvästi enemmän nousevassa kurssissa. Ja siinä on järkeä, koska ostovoima kasvaa kokoajan ja myös pelko kurssilaskusta lisääntyy mitä enemmän noustaan.

Laskevassa / matalassa kurssissa taas ei ole mitään järkeä tehdä ainakaan isoja hankintoja jos uskoo Bitcoinin pitkän tähtäimen potentiaaliin, koska siinä saattaa tehdä luovutuksen aivan liian halvalla.

Sijoitusfilosofiasta vielä sellainen maininta, että itse olen nimenomaan sitä mieltä että piensijoittajan ei pitäisi liikaa hajauttaa. Sillä tavalla on nimittäin mahdotonta rikastua. Pitää fokusoida ne pienet sijoitukset yhteen ja kahteen kohteeseen ja ottaa mahdollisesti isokin riski. Koska jos pienet sijoitukset menettää kokonaankin, elämän voi aloittaa alusta suht helposti. Ja toisaalta mahdollisuus rikastua on ihan eri luokkaa kuin hajauttamalla liikaa.

Sitten kun varallisuutta on enemmän, mikäli sitä joskus kertyy enemmän, muuttuu tilanne täysin. Siinä tilanteessa varallisuuden säilyttäminen on suhteessa relevantimpaa kuin sen kasvattaminen, joten hajauttaminen onkin itseasiassa hyvin järkevää ja kannattavaa. Sellaisessa tilanteessa all-in olisi aika hazardia, lievästi sanottuna.

Eli näkisin että bitcoineihin voi aivan hyvin mennä all-in jos sitä rahaa ei muutenkaan ole paljoa. Jos varallisuutta on reippaasti niin sitten siihen kannattaa laittaa vain jokin järkevältä tuntuva siivu omasta sijoitusportfoliosta.

2 tykkäystä